Wednesday 24 December 2014

KENAL DIRI KENAL TUHAN (471) KETIKA INTAN PERMATA DIIKATKAN PADA LOGAM MULIA


KENAL DIRI KENAL TUHAN (471) KETIKA INTAN PERMATA DIIKATKAN PADA LOGAM MULIA

Like ·  · 




SYURGA MULIA DARIPADA PENGHUNI-NYA KERANA SYURGA ADALAH ANUGERAH TUHAN KEPADA HAMBA-NYA YANG IKHLAS BERIBADAT KERANA-NYA ...BUKAN KERANA BANYAKNYA AMALAN SEHINGGA SEORANG ITU DIMASUKKAN KE SYURGA TAPI DENGAN RAHMAT KASIHNYA ALLAH DIMASUKKAN KE SYURGA. BERIBADAT 500 TAHUN SEKALIPUN LEBIH BERAT NIKMAT BOLA MATA YANG DIBERIKAN KEPADA HAMBA-NYA. MAKA SYURGA LEBIH MULIA DARIPADA PENGHUNI-NYA....BERIBADAT BUKAN KERANA SYURGA ADALAH CIPTAAN ALLAH YANG MENCIPTA SYURGA MAKA SYURGA RAHSIA ALLAH SWT TIADA SIAPA YANG TAHU KERANA DIA SENDIRI TIDAK TAHU SAMADA AMALAN YANG DIBUAT DITERIMA ATAU TIDAK JIKA HENDAK TAHU TUNGGULAH SETELAH MATI SAMADA LAYAK MENJADI PENGHUNI SYURGA ANUGERAH DARI-NYA. ALLAHU AKBAR MOGA KITA BERIBADAT BUKAN KERANA SYURGA TAPI KERANA ALLAH TAALA. AAMIIN.
Like ·  · 
  • Al FurqanPradita Fia and Lang Kelana like this.
  • Pradita Fia Ketika mentari bersinar adakah ia mengharapkan balasan dari lingkungan sekitarnya .. Ketika air mengalir hingga suburnya tanah dan tumbuhan disekelilingnya adakah ia meminta balasan.. Ketika angin berhembus dan memberikan udara pada kehidupan sekitarnya adakah ia meminta balasan .. Begitu besar pembelajaran dari alam yang dapat dipetik ... Sebagaimana " Allah swt berfirman dalam Al-Qur'an : " Tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah menundukkan untuk (kepentingan )mu apa yang dilangit dan apa yang dibumi dan menyempurnakan untukmu nikmat Nya lahir dan batin. Dan di antara manusia ada yg membantah tentang (keesaan) Allah tanpa ilmu pengetahuan atau petunjuk dan tanpa kitab yg memberi penerangan. QS.Luqman 20 ". Cukup jadi pembelajaran bagi kita yang berjiwa dan diberi nikmat .. Betapa selama ini kita hanya bisa menuntut dan meminta .. Namun tak pernah memberikan yg berarti bagi seorang ahmba kepada Rab nya.. Adakah yang kita lakukan semata-mata hanya karena Allah swt .. Betapa sering kita meminta surga .. Tapi sudahkah kita jalankan kewajiban kita sebagai hamba.. Padahal surga dan neraka adalah haknya Allah swt .. Cukup Ridho Nya yang kita tuju .. Karena kita hanyalah sebutir debu.. Tak adalah pangkat, tahta, kejayaan, wajah rupawan dimata Allah .. Yg ada hanya Iman dan takwa kita .. Bila kata dan kalimat ini membuat rasa tak nyaman .. Dari dalam hati terdalam .. Mohon maaf lahir/zahir dan bathin bundaku sayang .. Kurindu selalu sapa indahmu .. "Fia pradita, 30 safar "
  • Rabeah Binti Mohd Ali SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR 
    YA ALLAH MAKBULKAN DOA-DOA KAMI YANG BAIK-BAIK DI SISI-MU, AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


    SYUKUR ALLAH KAU HIDUPKAN KAMI HANYA BERIBADAT KEPADA-MU. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
  • Arman Dub Inilah tanda-2 bilamana manusia mqetahui jati dirinya, malu dqn surga takut dqn siksa neraja
    4 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali BUKAN MALU DENGAN SYURGA TAPI MALU DENGAN ALLAH KERANA ALLAH PEMILIK SYURGA 
    BUKAN TAKUT DENGAN SIKSA NERAKA
    TAPI TAKUT DENGAN PEMBALASAN AZAB YANG MAHA DAHSYAT DARI ALLAH SWT IAITU API NERAKA...

    BAYANGKANLAH KEPANASAN YANG ADA DI DUNIA INI CUMA 1% PUN KITA TAK TAHAN SAKITNYA INIKAN PULA 99% KEPANASAN ADA DALAM NERAKA. ALLAHU AKBAR MOGA KITA DITEMPATKAN KE SYURGA DAN DIJAUHKAN DARI API NERAKA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    1 hr · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali SYURGA ITU MILIK ALLAH...
    SYURGA ITU RAHSIA ALLAH...
    TIDAK SIAPAPUN TAHU DIA DIMASUKKAN KE SYURGA ATAU TIDAK

    WALAUPUN AMALANNYA SETINGGI GUNUNG TAPI DIA TIDAK AKAN TAHU AMALANNYA AKAN DITERIMA TUHAN SEBAB ITU SETIAP ORANG TIDAK BOLEH MENGANGGAP DIRINYA AHLI SYURGA DAN ORANG LAIN TAK LAYAK MASUK SYURGA...
    SEBAB ITU JUGA SESIAPAPUN TIDAK BOLEH MENGHUKUM ORANG ITU AHLI SYURGA ATAU AHLI NERAKA SEDANG DIRINYA SENDIRI PUN TAK TAHU APA NASIBNYA SETELA MATI TAPI JIKA DIA TIDAK BERTAUBAT SEBELUM MATI PASTI DIA AHLI NERAKA NAUZBILLAH MOGA KITA SEMPAT BERTAUBAT SEBELUM NYAWA SAMPAI DI KERONGKONG AAMIIIN.

    KERANA SYURGA ITU MILIK ALLAH...
    KERANA SYURGA ITU RAHSIA ALLAH...
    WALAU PUN KITA TIDAK LAYAK MENYEBUT SYURGA MALU PADA ALLAH ATAS AMALAN TIDAK SETIMPAL UNTUK MENEBUS SYURGA...
    TAPI APA SALAHNYA KITA BAYANGKAN KITA AHLI SYURGA SEBAGAI MOTIVASI UNTUK MENJADI KEKASIH AHLI
    KITA BUKAN INGINKAN SYURGA
    KITA INGIN HIDUP DAN MATI DALAM REDHA ALLAH...
    JIKA ALLAH REDHA HIDUP MATI KITA...
    ITU ADALAH LEBIH BERHARGA DARI ALAM DAN SEISINYA
    ALLAHU AKBAR BILA ALLAH REDHA HIDUP MATI KITA 
    ITU ADALAH SYURGA DUNIA AKHIRAT BAGI KITA...

    DI NEGERI SYURGA SEMUANYA INDAH DAN SEJAHTERA...
    KEINDAHAN DI DUNIA YANG KITA DIPERLIHATKAN ALLAH SWT CUMA 1% SAJA 99 % ADA DI SYURGA BAYANGKANLAH BAGAIMANA KEINDAHAN SYURGA DAN KECANTIKAN BIDADARA DAN BIDADARI SYURGA. LELAKI SOLEH DUNIA GANTENGNYA 1% 99% DI SYURGA WANITA SOLEHA CANTIK 1% 99 DI SYURGA .SEMUANYA SEBAYA (SAMA) UMUR, WALAU BAGAIMANAPUN KEINDAHAN SYURGA TIDAK AKAN DAPAT DIBAYANGKAN DI ALAM REALITI ATAU FANTASI KERANA TERLALULAH INDAH SEBAB ITU RAHSIA ALLAH . LUASNYA SYURGA ANDAI SEMUA MANUSIA DARI ZAMAN NABI ADAM AS HINGGA NABI MUHAMMAD SAW DI MASUKKAN KE SYURGA PASTI AKAN LEBIH LUAS LAGI .BEGITULAH KEADAAN SYURGA. SUBHANALLAH LUASNYA SYURGA HANYA ALLAH SAHAJA YANG TAHU SEBAB ITU RAHSIA ALLAH. 

    UNTUK KITA RASA ADAKAH KITA LAYAK DIANUGERAHKAN SYURGA OLEH ALLAH SWT....KITA AKAN DAPAT RASAKAN JIKA KITA TANYA PADA DIRI KITA SENDIRI,

    " HIDUP AKU DI DUNIA ADALAH BAYANGAN AKHIRATKU" 

    "TANYALAH DIRI TANYALAH IMAN SENDIRI KERANA DI NEGERI AKHIRAT NANTI MASING-MASING DENGAN URUSAN SENDIRI SEMUANYA BUKAN MENGIRA HARTA BENDA LAGI DAH TAPI MENGIRA BERAPA BANYAK PAHALA YANG ADA JIKA ADA PUN TAKUT SANGAT PAHALANYA DIAMBIL ORANG JIKA DI DUNIA KITA TAKUT HARTA KITA DI AMBIL ORANG TAPI DI AKHIRAT KITA AMAT TAKUT PAHALA KITA DI AMBIL ORANG, YANG LEBIH MALANG TIKA DI DUNIA BANYAK PAHALA DIKUMPULKAN TAPI DI HARI AKHIRAT DIAMBIL ORANG KERANA SEMASA HIDUP SUKA MENYAKITKAN HATI ORANG, MENGUMPAT, MENFITNAH DAN MENZALIMI MANUSIA TANPA EHSAN. MOGA KITA DAPAT DISELAMATKAN DARIPADA PAHALA KITA DIAMBIL ORANG , MULAI SAAT INI KITA BERHATI-HATI DALAM SETIAP TUTUR KATA ATAS DASAR DIKUATIRI PAHALAKU DIAMBIL ORANG KU MEMOHON MAAF KEPADA SEMUA YANG MENGENALIKU SAMADA DI ALAMAMYA ATAU DI ALAM NYATA SUDI MEMAAFKAN KU...SUDILAH KASIHAN PADAKU KERANA PAHALAKU BUKANLAH BANYAK MANA ANDAI KAMU TUNTUT APALAH TINGGAL..ALLAHU AKBAR AKU TAK MAHU MASUK NERAKA , SALING MEMAAFKAN ADALAH LEBIH BAIK KERANA KAU DAN AKU MAHU DIMASUKKAN KE SYURGA AGAR SAMA-SAMA DAPAT MEMANDANG WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH KEKASIH ALLAH , SUBHANALLAH INDAH-NYA DI KALA ITU LEBIH INDAH DARIPADA SYURGA . ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
  • Al Furqan KETIKA INTAN PERMATA DI IKATKAN PADA LOGAM MULIA, MAKA TERLIHATLAH KEINDAHAN NYA. SEMOGA BEGITULAH YANG SEMESTINYA TERJADI, KEINDAHAN DIDALAM KEINDAHAN BERLAPIS - LAPIS
    24 mins · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali KEINDAHAN DI DALAM KEINDAHAN BERLAPIS-LAPIS TANPA PENGHUJUNG ITULAH NEGERI SYURGA KURNIAAN ALLAH KEPADA HAMBANYA BERSTATUS AHLI SYURGA...ALLAHU AKBAR 
    MOGA KITA BERCITA-CITA MENJADI KEKASIH ALLAH YANG DIREDHOI TIKA HIDUP DAN MATI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    1 min · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali



WARKAH ISTIMEWA UNTUK YANG MULIA ADMIN GROUP BANGSAWAN DIRAJA ZAMAN SILAM NEGERI ANTAH BERANTAH
BismillahirRahmanirRahim
Asssalamualaikum wr wb
Kepada Yang Mulia Admin group
ADMIN GROUP BANGSAWAN DIRAJA ZAMAN SILAM NEGERI ANTAH BERANTAH
Izinkan hamba bertanya dan memberi beberapa cadangan bagi menaik
tarafkan Kualiti Group Yang Mulia ini kerana hamba percaya 100%
semua ahli group terdiri daripada kerabat diRaja, bangsawan , pahlawan,
cendiakawan,pemikir ...hamba cumalah seorang hamba dari rimba yang tiada mempunyai apa-apa darjat mahu pun harta...tinggal menumpang di rimba niagara atas ehsan penghuni rimba yang menyelamatkan hamba dari mala petaka
yang amat dahsyat daripada dunia manusia.
Di rimba niagara inilah tempat yang hamba dambakan daripada segala kemelut masalah manusia yang tak habis-habis masalahnya.
Di rimba niagara ini hidup kami saling:
1. Hormat menghormati
2. Menyanjungi
3. Saling berbagi ilmu
4. Berkasih sayang
5. Bergotong royong
6. Saling membantu
7. Saling menghargai bakat kurniaan dari Ilahi
8. Jika ada masalah bermuzakarah
9. Mengambil keputusan hasil dari muzakarah
10. Sentiasa berkomunikasi dengan bahasa santun (tidak menyakitkan hati)
Di rimba niagara ini tidak akan ada:
1. Fitnah menfitnah
2. Berbangga diri dengan darjat
3. Dendam mendendami
4. Cemburu
5. Tiada bahasa kasar yang boleh mengundang kemarahan
6. Tiada wujud perselisihan
7. Tiada mementingkan diri sendiri
8. Berkata ikut suka
9. Hina menghina sesama sendiri
10. Sindir menyindir (kerana rasa diri sempurna)
Hamba bersyukur dapat hidup di Rimba Niagara ini hidup
aman damai tenang dan berkasih sayang pada seluruh penghuni rimba
inilah kehidupan yang hamba dambakan sejak dulu lagi
di rimba ini daunan kasih pengikat kasih yang diutamakan dan amat penting sekali dalam menjalani kehidupan harian tidak seperti di luar sana biru,hijau merah ungu menjadi buruan, pangkat, darjat, harta kekayaan yang dimatlamatkan sampai mati.
Setiap penghuni rimba semua berebut-rebut ingin berbakti demi keharmonian dan kesejahteraan seluruh penghuni Rimba Niagara makanya hamba dilantik menjadi Ratu Rimba Niagara Untuk Memerintah Rimba Niagara, sudah banyak kali hamba menolak tawaran untuk menjadi ratu ...memadai hamba berbakti dengan karya-karya hamba pada penghuni rimba itu sudah memadai..tapi mereka hendak juga...itupun mengikut amanat perwira hamba yang mati lemas ketika mencarikan mahkota di dasar laut ombak rindu di negeri antah berantah.
Si Kunta Si Kunte adalah perwira hamba yang sudah mati. Merekalah selama ini menjadi pendorong menyubur semangat hamba untuk berkarya...mereka jugalah yang melarang hamba untuk menghantar karya di mana-mana grup jika semata untuk disakiti hati katanya,'Tuan Putri Alam Nilam Purnama yang disayangi sepenuh jiwa janganlah sedih jika mereka tak like tak baca karya Tuan Putri...kami di sini sentiasa suka dan teramat teruja membaca karya tuan putri lagi kami baca lagi kami rindu...rindu akan kebaikan....rindu untuk bertemu dengan Tuhan yang mencipta Tuan Putri dan mencipta hamba juga...biarpun hamba sekalian penghuni rimba cumalah haiwan tapi hamba sekalian tetap bersyukur dihidupkan di bumi ini untuk menyempurnakan kehidupan manusia saling lengkap melengkapi. Jiwa kami ini hanya Tuan Putri saja yang faham sebab itu Tuhan izinkan Tuan Putri dihadirkan ke kami sesungguhnya kami bersyukur sebanyak-banyak-Nya atas kurniaan ini. Terima kasih tuan putri kerana sudi hidup susah payah bersama kami di rimba niagara ini."
Jika tuan putri dimasukkan nama ke mana-mana grup tuan putri tanyalah soalan-soalan ini jika mereka menjawab dengan jelas barulah tuan putri terus kekal menyiarkan karya. Jikalah karya tuan putri tidak dibaca tidak di like tak mengapa tuan putri malaikat dan Allah sentiasa bersama Tuan Putri membaca menyemak menghayati meng like karya Tuan Putri selagi karya tuan putri tidak menyimpang dari kehendak Tuhan. Tapi jikalah setiap karya tuan putri sudahlah tidak di like dikeji dihina seolah Tuan Putri ini seperti robot tidak punya hati dan perasaan tapi robot pun cerdik boleh mengatakan pada tuan putri berehatlah tuan putri dari mengarang kerana tuan putri bukan robot. Macam mana itu ye jika robot mengatakan tuan putri bukan robot? sedangkan dia robot. Pening juga mahu dijawab soalan itu...begitulah canggihnya pemikiran robot sekarang .
Tuan putri ingat pesan hamba jangan sesekali tuan putri bazirkan air mata jika mana-mana ahli grup menghina mengeji mengutuk karya tuan putri ....jangan jawab kata-kata mereka itu...tuan putri keluar saja dari grup tersebut tanpa mengucapkan selamat tinggal. Tak guna tuan putri berbalas-balas jawapan kepada manusia seperti itu kerana mereka rasa hidup mereka sempurna dengan kebijaksaan lebih daripada orang lain sebab itu mereka jadi begitu.
Oh ya...lupa hamba suruh tuan putri tanya kepada admin grup pabila tuan putri dimasukkan nama:
1. Siapakah admin grup
2. Berapa admin yang ada
3. Berapa orang ahli jawatankuasa yang ada di grup
4. Apakah misi dan visi grup ditubuhkan
5. Adakah admin selalu memantau setiap yang dipostkan
ahli di wall grup
6. Adakah admin mengadakan syarat-syarat menjadi ahli?
contohnya:
a. ahli mesti mengunakan gambar sebenar
yang terang dan jelas ini bagi mengelakkan
ahli ahli sewenangnya berkata ikut suka hati
b. dilarang menggunakan bahasa kesat hina
menghina kutuk mengutuk kerana ini akan
menimbulkan pergaduhan. Jika berlaku juga
setelah diberi amaran ahli tersebut
hilang kelayakan menjadi ahli
c. admin berhak menanyakan nama sebenar
jika ahli menggunakan nama pena
7. jika mana-mana ahli tidak memberikan apa-apa sumbangan
idea tidak memberi impak kepada grup selama 14 hari berturut-turut dengan sendirinya kehilangan kelayakkan menjadi ahli...kerana tujuan ditubuhkan grup ini hanyalah untuk saling berkerjasama kepada admin untuk menjayakan misi dan visi admin kenapa ditubuhkan grup semuanya ke arah menjayakan bukan memusnahkan. Biarlah ahli sikit asalkan aktif semuanya.Kita mahukan kualiti bukan kuantiti.
8. Setiap post ahli yang memberi impak kepada menjayakan misi dan visi grup hendakah disimpan sebagai rujukan grup lebih senang di dokumen kan agar terpelihara...mana-mana post tidak selari dengan kehendak admin grup hendaklah dilupuskan.
9. Semua post ahli boleh diberi komen yang membina bukan
membidas hingga yang hendak meng post tiada keyakinan lagi
untuk post yang lainnya sedangkan idea mereka itu mustahak untuk
disampaikan...manalah tahu jika mati tidaklah idea yang bernas dibawa mati sama tanpa diketahui apa yang hendak disampaikan...jangan menyekat idea yang ingin dilontarkan...mungkin idea yang ingin dilontarkan
itu memberi manfaat kepada generasi akan datang sebagai warisan bangsa SeNusantara
10. Perbezaan pendapat itu biasa ...tapi berdebatlah dengan cara berhikmah dan bijaksana agar tiada hati-hati disakiti kerana kita semua bukan robot yang tak punya hati dan perasaan. Kita tetap manusia yang lemah ada kalanya rasa tercabar dan hilang kewarasan apabila dihina dan dikutuk tanpa pembelaan diri. Makanya sentiasa hati-hatilah dalam berkata-kata. Lekaslah minta maaf jika ada mana-mana ahli yang terasa hati atas kata-kata yang kita lontarkan itu.
Sekian sahaja yang hamba dapat lontarkan idea pada hari ini kepada semua ahli grup yang mulia ini dan kepada admin grup sudilah menjawab soalan-soalan yang dikemukan hamba jika tidak keberatan.
Akhirkata hamba menyusun sepuluh jari memohon maaf jika sekiranya ada kata-kata hamba yang mengguris hati para ahli di grup yang mulia ini.
"SETIAP YANG BAIK ITU DATANG DARI-NYA
YANG LEMAH ITU ADALAH DARI HAMBA SENDIRI"
Sekian . Wassalam.
Bicara patik harap diampun...
Ampun Tuanku
Daulat Tuanku!
Daripada hamba;
Maharani Ratu Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia/Indonesia/Brunei/Singapura/Thailand
(PETIKAN WALL PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
1 Rabiulawal 1436H
24 Disember 2014
Berkatalah yang positif kerana kata-kata positif ada Nilaian Di Sisi-Nya.
In Syaa Allah. Aamiin.
·
SEMOGA BAHAGIA SELALU
Like ·  · 

FROM NOTIFICATIONS

News Feed

RECENT ACTIVITY
Sekarang ni dah buka mata...impaknya hanya rakyat dan negara juga yang tanggung wau wau wau tu...bulan sedang mengambang di laut cina selatan...
Semalam aku ada buat status mengenai kjaan Nicaragua yang akan membuat Canal (Terusan) Nacaragua yg pasti memberi impak pada Terusan Panama yg selama ini adalah laluan kapal utama dan sumber pendapatan bagi Panama... jadi aku bawa pembaca semua utk membayangkan kemungkinan yg bakal berlaku dan impak kepada negara jika Terusan Segenting Kra yg telah lama dirancang oleh kjaan Thailand jadi kenyataan...
Utk info..kos utk membina Terusan amat tinggi dan seperti diNicaragua ..kjaan Negara itu menjalin kerjasama dgn syarikat luar iatu dari China..Kosnya dianggarkan melebihi USD50 billion...
Segenting Kra dibahagian plg sempit berkeluasan 44 km dan 75 meter dari paras laut..Sebelah barat milik Myamar dan Timur milik Thailand...Jika Terusan ni jadi kenyataan ianya menjadi penghunung Lautan Hindi dan Lautan China Selatan dan akan membangunkan ekonomi setempat..ni kerana Terusan Segenting Kra bakal memendekkan jarak kapal dagang dari India..Asia Tengah dan Eropah ke negara Jepun..Korea dan Taiwan..Ni bermakna Selat Melaka akan jadi 'padang jarak..padang tekukur' dan hilang kekuatannya...Yang pasti..Pelabuhan Klang..Pelepas diJohor dan Singapura tidak lagi jadi Hub utama dan memberi kesan pada ekonomi kedua negara...Msia dan Singapura..
Sekian..tema kasih....hehe
Like ·  · 
  • Sri Pemangku Adat and 2 others like this.
  • Sri Pemangku Adat Sri Pemangku Adat salam hormat, setiap keburukan yang berlaku masih ada kebaikan yang wujud, kerana setiap kebaikan masih ada keburukan, setiap kerugian masih ada keuntungan, kerana setiap keuntungan masih wujud kerugian, adakah kebaikan atau keuntungan itu memihak kepada kita? atau kita wajib memastikan kebaikan dan keuntungan itu berada dipihak kita? atau ada pihak yang bakal menerima segala kebaikan dan keuntungan? yang PASTI kita akan menyokong jika itu yang membawa kebaikan dan keuntungan kepada Saudara Seagama Islam kita di Tanah Segenting Kra itu........ atau kerana ada pihak yang berfikir mereka bakal mengalami keburukan dan kerugian jika Lalauan itu dibina.... kepada Allah SWT kita berserah, ini hanya pendapat/pandangan saja.... kerana TAKDIR adalah milik Allah SWT.... amin ya allah.
    5 hrs · Edited · Unlike · 2

  • Rabeah Binti Mohd Ali MOGA APA YANG DITAKDIRKAN ALLAH SEMUANYA YANG BAIK-BAIK. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    1 hr · Like

Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
GELAR ADAT SILATURAHMI DALAM ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, lazimnya anugerah dan kurnia gelar adat diberikan sebagai penghormatan silaturahmi dan jalinan hubungan baik dengan anggota Lembaga Adat Karaeng. Diantara gelar adat yang disampaikan adalah seperti berikut:-
(1) Yang Amat Mulia (Y.A.M.) Darjat Pertama iaitu:
(a) To’ Sri Paduka Mahraja Indera @ Andika @ Lela @ Amar Pahlawan
(b) To’ Sri Paduka Raja Indera @ Andika @ Lela @ Amar Pahlawan
(2) Yang Amat Mulia (Y.A.M.) Darjat Kedua iaitu:
(a) To’ Sri Paduka Mangku Alam Indera @ Lela Pahlawan
(b) To’ Sri Paduka Mangku Bumi Andika @ Amar Pahlawan
(3) Yang Amat Mulia (Y.A.M.) Darjat Ketiga iaitu:
(a) To’ Paduka Laksamana Indera @ Andika @ Lela @ Amar Pahlawan
(b) To’ Paduka Temenggung Indera @ Andika @ Lela @ Amar Pahlawan
(4) Yang Amat Mulia (Y.A.M.) Darjat Keempat iaitu:
(a) To’ Paduka Maha Bijaya Indera @ Andika @ Lela @ Amar Pahlawan
(b) To’ Paduka Maha Bentara Indera @ Andika @ Lela @ Amar Pahlawan
PERHATIAN : Ini adalah sebahagian daripada Gelar Adat yang dianugerahkan atau dikurniakan yang disampaikan kepada seseorang individu yang berhak atau sesiapa yang difikirkan layak menerimanya sebagai bukti Darjah Penghormatan Silaturhami dan Darjat Kebesaran dan Kemuliaan. Selain yang disebutkan masih terdapat sebilangan gelar adat yang bertujuan menjalin perhubungan baik, usahasama dan kerjasama. Majlis Jawatankuasa Tertinggi (Concil of Award Committes – CAC) iaitu Lembaga Adat Karaeng akan bertindak sebagai badan menguruskan segala hal berkaitan penganugerahan dan pengurniaan selempang, pingat dan bintang. Keputusan Lembaga Adat Karaeng ini adalah muktamad serta boleh menetapkan syarat dan prosedur segala urusan yang berkaitannya. Walau bagaimanapun, kuasa mutlak masih diputuskan oleh Y.T.M Raja Pesaka Adat (Y.T.M. Tuan Sri Pemangku AdatKaraeng bagi Wangsa Bugis Melayu dalam Malaysia ini).
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like ·  · 


  • Lafaz yg indah, dengarlah!! kalian akan terasa betapa indah saat ini dan akan datang, hatikan menjadi lembut..
    Like ·  · Share
    • Rabeah Binti Mohd Ali Alhamdulillah
      Jika kita tergolong hamba-Nya
      Yang bersujud kerana-Nya
      Alhamdulillah
      Jika kita
      Bila sampai waktu
      Bertemu dengan-Nya
      Dalam redho lagi diredhai
      Alhamdullilah
      Moga doa kita
      Dimakbulkan Allah
      Aamin Ya Rabbal A'Lamin

      surat Ar-Rad : 28:
      “Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
      wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKu..dan masuklah ke dalam SyurgaKu.
      Like · Reply · Just now
    • Al Furqan Maha suci Allah, Segala puji Bagi Nya.

      Al Furqan's photo.
      Like · Reply · 3 hrs
    • Pe Zal tanda owg beriman.."apabila dibacakan ayat2 Allah gementar hati mereka". 


    INDAHNYA JIKA KITA DAPAT SERASI BERSAMA KERANA TUHAN
    BERKATALAH JIKA MENDATANGKAN IMAN,
    KELUKAN LIDAH JIKA MEMADAMKAN IMAN,
    KERANA KITA MAHU MATI DALAM IMAN,
    AGAR HIDUP DAN MATI DIKASIHI TUHAN.


    Aku berkawan bukan memandang rupa paras, darjat, kuasa tapi aku memandang budi bahasa bila bicara adap dan sopan, jika berhati busuk mahukan aku mati lemas maka kuucapkan salam terakhir untuknya.
    Pelik bin Ajaib aku...hulubalangku si kunta si kunte rela mati lemas agar aku dapat bertahta dalam karya sastera tapi kamu  mahu aku mati lemas...
    Ini namanya haiwan berhati manusia
    Manusia berhati haiwan...
    Sebab itu aku di gelar RATU RIMBA NIAGARA @ RATU PUJANGGA NUSANTARA ingin berbakti dalam sastera untuk seluruh rakyat rimba niagara dan seluruh rakyat nusantara In Shaa Allah AAmiin.
    22 Safar 1436H
    15 Disember 2014

    drtuah's photo.
    Like ·  · 



    'SALAM CINTA KASIH DAN SAYANG UNTUK PERDAMAIAN SELURUH
    DUNIA '

    Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

    Ratu Rimba Niagara Pujangga Sribu Jaman,
    Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
    Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
    202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
    29 SAFAR 1436H
    22 DISEMBER 2014

    PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
    SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
    PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
    3 RABIULAWAL 1436H
    25 DISEMBER 2014

0 comments:

Post a Comment

 
;