Saturday 27 December 2014

KEJUJURAN SEIRAMA DENGAN KEIKHLASAN



KEJUJURAN SEIRAMA DENGAN KEIKHLASAN

New



PANTUN MAWAR ANUGERAH ILAHI DISYUKURI
SUBHANALLAH CANTIK SUNGGUH SI BUNGA MAWAR,
MEKAR INDAH DI TAMAN HATI,
INGIN DISUNTING DUHAIMU MAWAR,
AGAR INDAH ISTANA IMAN DI HATI.
MAWAR HITAM CANTIK MENAWAN,
SUNGGUH PUN HITAM DIPANDANG MANIS,
INDAH BUDIMU BUATKU TERTAWAN,
DISARUNGKAN CINCIN DI JARI MANIS.
KUNING KUNING MAWAR DIRAJA,
BERKEMBANG BERSERI DI TAMAN ISTANA,
WANGIAN IMANMU SENTIASA DIPUJA,
TERUSLAH BERBAKTI DUHAI MAWAR DIRAJA.
BERSERI-SERI MAWAR MERAH,
SEMAKIN DIPANDANG SEMAKIN BERSERI,
SABARMU BILA DIMARAH,
IMAN DI HATI BERTAMBAH SERI.
MAWAR HIJAU MENENANGKAN HATI,
TUTUR KATANYA MENYEJUK JIWA,
SENTIASA MEMBANTU SEPENUH HATI,
HADIRMU BUAT PENENANG JIWA.
MAWAR MERAH JAMBU INDAH SEKALI,
WANGIAN IMANMU MENARIK HATI,
KU MEMANDANGMU BERKALI-KALI,
ANUGERAH ILAHI SYUKUR DI HATI.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
4 RABIUALAWAL 1436H
26 DSIEMBER 2014
mcm pisang panas,minat rose,jom tanam sendiri,ready stok benih rose,SIAPA CEPAT DIA DAPAT,
*PM LAJU2,SELEPAS PM SILA ADD SAYA DULU YER
Like ·  · 

APA BEZANYA MENGAJAR DENGAN MENDIDIK?
Rabeah Binti Mohd Ali Jika hendak menyebarkan ilmu jangan cara mengajar
sebab orang yang diajar lebih tahu segala ilmu
maka sebarkan ilmu cara mendidik jika mendidik lebih berkesan
ilmu yang disampaikan sama-sama muhasabah diri...kerana tiada seorang yang bijiak di dunia ini melainkan dia pandai menjawab soalan di kubur setelah mati itulah sebijak-bijak manusia...Allahu Akbar moga kita lulus soalan kubur berkat kita sebarkan ilmu dunia akhirat dan amalkan. Aamiin.

Afiq de Lallana apa beza antara mengajar dengan mendidik?
·
Rabeah Binti Mohd Ali mengajar macam kita ni pandai sangat seperti mengajar orang yang tak tau apa-apa tapi jika mendidik sama-sama ingin belajar jika terdapat kesilapan sama-sama memperbetulkan tiadalah rasa diri pandai sangat...yang di atas itu pun dah tepat ...kerana kata-kata itu dipetik daripada guru pakar motivasi.
PETIKAN PAGE IMAM MUDA & RATU RIMBA NIAGARA
5 RABIULAWAL 1436H
27 DISEMBER 2014
Like ·  · 
  • Pradita Fia Itulah hakekat ilmu bunda Rabeah sayangku .. Afwan .. Ilmu tak mengenal umur .. Meski ia lebih muda dari kita namun berkah ilmu menjadikan orang lebih bijaksana dari usianya .. Dari Allah .. Untuk Allah .. Bunda Rabeahku sayang sampai saat inipun nanda masih belajar pada saudara/saudari nanda yg umurnya jauh lebih muda bahkan nanda tak pernah segan bertanya pada mereka yg seusia anak2 Nanda .. Allah menciptakan ilmu pada kedalaman qalby bukan pada usia .. Allah tinggikan siapa yg dikehendaki .. Meski ia tak terlihat.. Meski ia berada di kesunyian .. Meski orang tak menganggapnya sebagai guru.. Namun bagi nanda pribadi .. Dimanapun sang guru bersembunyi bahkan jauh dari keramaian dan sapaan orang banyak dialah guru sejati .. Uzla .. Hanya Allah swt dan Ridha Nya yg jadi tujuan .. Bahkan Fiil pun bersamanya.. SubhanAllah .. Allahu Akbar .. Tiada dapat nanda lukiskan kebahagian dan terimakasih nanda ketika nanda diizinkan bertemu dan berguru pada mereka .. Hanya tetesan airmata jawabnya Bunda Rabeahku sayang .. Dan bunda adalah sebagian dari guru-guru nanda yg bijak.. "Peluk sayang nanda Fiapradita"
    19 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Benar kata nanda...
    ilmu perlu dicari
    kita cari ilmu 

    rasa tak puas
    makin dipelajari
    makin banyak yang hendak dipelajari
    sebab itu si pencinta ilmu tidak akan memandang berapa usia gurunya walaupun gurunya masih muda darinya....dia akan tetap hormat...
    apabila kita menyampai ilmu yang kita ketahui
    jangan sesekali merendah-rendahkan guru kita seolah kita mengajar mereka...
    dalam mengajar ilmu buangkan sikap riak dan sombong seolah dirinya sudah cukup ilmu orang lain tak setandingnya...
    jika kita buatkan guru kita terasa luka akibat kata-kata kita hilanglah keberkatan ilmu...
    16 hrs · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali GUBAHAN BUNGA-BUNGA SASTERAKU UNTUKMU PENGHUNI ALAMMAYA...

    BUNGA-BUNGA SASTERAKU KUTERBANGKAN DI SUDUT HATIMU.

    INGIN KUTEMPA SASTERAKU AGAR MENJADI SERPIHAN HATI LALU MENELUSURI JIWAMU , JIKA KAU MULA MEMAHAMI DAN MERASAINYA DI SITULAH BERMULANYA DUNIA SASTERAKU DALAM JIWAMU...... ANDAINYA ADA YANG TIDAK BERKENAN DI HATIMU DALAM DUNIA SASTERAKU TEGURLAH AKU DENGAN KATA-KATA NAN INDAH KERANA KATA-KATA NAN INDAH ITULAH YANG AKAN MENGHIDUPKAN DUNIA SASTERAKU. SETIAP HARI AKU DILIMPAHI ILHAM YANG TAK PUTUS-PUTUS DARI-NYA. KERANA KETERUJAAN ITU AKU INGIN BERKONGSI DENGAN SELURUH PENGHUNI ALAMMAYA...TIADA NIAT SEBESAR ZAHRAH PUN UNTUK BERBANGGGA DIRI.
    SETIAP KALI AKU MENGARANG MENGENAI KETUHANAN, ROH, ALAM BARZAH DAN LAIN-LAIN BUKAN NIATKU UNTUK MENGAJAR SESIAPA, ITU ADALAH UNTUK MUHASABAH DIRIKU SENDIRI YANG SENTIASA LUPA TANGGUNGJAWAB SEBAGAI KHALIFAH-NYA DI MUKA BUMI INI. JIKA KAU MASIH LAGI TIDAK MEMAHAMI DUNIA SASTERAKU MAKA JANGAN CEMUH DUNIA SASTERAKU BIARKAN SASTERAKU KESENDIRIAAN BARANGKALI SASTERAKU TIDAK DAPAT BERTAHTA DI HATIMU. NAMUN BEGITU DUNIA SASTERAKU TIDAK AKAN MENGALAH AKAN TERUS BERSASTERA, AKAN KUBIARKAN CURAHAN ILHAMKU MENGALIR DI DUNIA SASTERAKU TANPA ADA SEKATAN DARIPADA MEREKA YANG TIDAK MEMAHAMINYA KERANA ITU ADALAH DUNIA SASTERAKU. AKU YAKIN SATU SAAT NANTI AKAN HADIR PENGHUNI ALAMMAYA YANG MEMAHAMI DAN MERASAI KEINDAHAN DUNIA SASTERAKU....PENGAKHIRAN AKAN HANYA ADA SATU MATLAMAT KENAPA AKU BERSASTERA,,,,,, KERANA AKU MAHUKAN MENDAPAT KEREDHAAN DARI-NYA AGAR BERSAMA MEMBINA JAMBATAN KE SYURGA IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND, 
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    10 Rabiulakhir 1435H
    10 Februari 2014M
    16 hrs · Like
  • Pradita Fia Kalimat adalah untaian aksara yang terukir dari qalby .. Ketika aksara membentuk Sastra sejuta gubahan akan tercipta seribu keindahan menjadi bermakna .. Ketika untaian kata ada ruh didalamnya .. ILMU.. Maka semua yang tercipta akan menjadi Maha Karya .. Dimana keberadaannya tak pernah sia-sia .. Allah itu indah .. Maka setiap keindahan berasal dari Nya .. Bukan karena is empunya diri (manusia/makhluk) tapi semata-mata karena Kehendak Nya.. Ia hamparkan segala keindahan pada bentangan bumi .. Pada ribuan galaksi.. Pada alam raya .. Bahkan pada diri yang berujud yang berasal dari tak berujud .. Pada sembilan planet yg terbentang diangkasa .. Ternyata ada pada 9 (sembilan) lubang pada diri .. Pada hitungan hari 360 hari ternyata ada pada ruas jari /kaki/tangan dan anggota tubuh yg diwudhukan selama 5 waktu .. Pada siang dan malam ternyata ada pada suhu tubuh panas dan dingin .. Semakin digali ternyata semakin tak mengerti .. Indah .. Hanya itu sebuah jawabannya .. Dan sebenarnya makhluk bukanlah apa-apa tanpa kehendak Nya .. Namun jika makhluk telah menjadi gerak Nya.. Kemauan Nya .. Langkah Nya .. Dan Keinginan Nya (FI'IL) itulah sebenar-benarnya hamba... (Salam sayangku pd Bunda Rabeah .. "Nanda Fiapradita)
    8 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali KAU DA AKU DIKURNIAKAN UNTUK MEMAHAMI ALAM DAN PENGHUNI CIPTAAN-NYA DENGAN BERBAHASA INDAH-INDAH MOGA MENDAPAT REDHA-NYA HINGGA KE SYURGA. IN SHAA ALLAH AAMIIN.
  • Rabeah Binti Mohd Ali

ILMU MEMBUATKAN KITA KENAL DIRI, KENAL DIRI KENAL TUHAN
Rabeah Binti Mohd Ali ILMU MEMBUATKAN KITA KENAL DIRI
KENAL DIRI KENAL TUHAN
JIKA ILMU MEMBUAT KITA JADI SOMBONG
ITU BERARTI KITA TERPEDAYA DENGAN DIRI SENDIRI
Al Furqan SEMOGA ADA RENCANA ALLAH DALAM RENCANA MANUSIA, SIAPAPUN YANG BERLAKU SOMBONG ALLAH AKAN MENGHUKUM NYA.
Rabeah Binti Mohd Ali MOGA SOMBONG KITA DILUNTURKAN
SOMBONG ALLAH KITA INSAFI AAMIIN
Al Furqan Semoga Allah masih memberi waktu
Kepada Anak Manusia untuk Bertobat
Perubahan Ekosistem Bumi adalah hal Besar
Diperkirakan paling lambat terjadi Thn 2019.
Rabeah Binti Mohd Ali APA YANG TERJADI DI BUMI SEMUA ADALAH RAHSIA ALLAH SWT TIADA SEORANG PUN YANG TAHU.
YANG PENTING SEBELUM MATI TOBATMU TOBATKU DAN TOBAT SEMUA HAMBA ALLAH DI TERIMA ALLAH . AAMIIN.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA & AL FURQAN
5 RABIULAWAL 1436H
27 DISEMBER 2014
SEMOGA BAHAGIA SELALU
Like ·  · 
  • Arman Dub barang siapa mengenal dirinya, maka ia akan mengenal tuhannya, tertunduk . . . mengkaji erti hidup kehidupan, erti amanat allah untuk menjaga kesucian nafs memelihara jasmani, dan rohani; qita akan bangkit bersama pada waktu yang sama dari waktu penantian, siapun dapat lebih dulu menanti, bagi yang belum silah menjalankan amanah, imamah untuk menyelamatkan saudara islami
    1 hr · Edited · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali




New



News Feed

RECENT ACTIVITY
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Dengan izin, Y.T.M. Tuan Sri Pemangku Adat (Tuan Sri Paduka Maharaja Indera Putra) @ Raja Pesaka Adat Wangsa Di Tanah Jauh. Ringkasan suatu kisah hidup selaku Yang Teramat Mulia (Y.T.M.) supaya tidak disalah faham atau salah tafsir oleh mana2 pihak yang masih baru mengenali adat budaya kami.
GELAR ADAT SEBAGAI “RAJA PESAKA ADAT WANGSA DI TANAH JAUH”
Di Malaysia, lazimnya Adat Karaeng akan menjalankan upucara dan acara perlantikan Yang Teramat Mulia Raja Pesaka Adat sebagai penganti penyandang jawatan itu, apabila berlakunya kemangkatan (kematian). Setelah, kembalinya seseorang individu yang dipilih dikalangan kaum keluarga dan kaum kerabat bagi Wangsa Bugis Melayu untuk dihantar ke Sulawesi Selatan, Indonesia bagi mendapatkan anugerah gelar adat sebagai RAJA PESAKA ADAT WANGSA DI TANAH JAUH. Calon yang dipilih itu setelah diputuskan oleh Lembaga Adat Karaeng di Malaysia akan menjalani latihan dan ujian untuk melayakan dirinya menjadi Paduka Ayahanda Perkauman (Ketua Adat) bagi Wangsa Bugis Melayu di Tanah Adat Kajang, Buluhkumba, Sulawesi Selatan, Indonesia yang terkenal sebagai Tanah Tua di Sulawesi. Sultan Raja Ammatoa Kajang iaitu Wilayah Tanah Adat Kajang menjalankan suatu acara dan upucara ritual bagi pengiktirafan dan pertabalan kepada Sri Pemangku Adat sebagai “Raja Pesaka Adat Wangsa Di Tanah Jauh”. Demikianlah setiap kali apabila, berlakunya kemangkatan seseorang yang bergelar Raja Pesaka Adat Karaeng yang diwarisi turun-temurun menjadi adat resam bagi Wangsa Bugis Melayu di Malaysia.
Gambar2 yang kami pamerkan sekadar informasi sahaja.
Unlike ·  · 



PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA & GRUP SRI PEMANGKU ADAT
6 RABIULAWAL 1436H
28 DISEMBER 2014

0 comments:

Post a Comment

 
;