Wednesday 24 December 2014

KENAL DIRI KENAL TUHAN (463) SUBHANALLAH INDAHNYA CAHAYA PELANGI DI MALAM HARI


KENAL DIRI KENAL TUHAN (463) SUBHANALLAH INDAHNYA CAHAYA PELANGI DI
MALAM HARI

  • JAMBU – Jaga Iman dalam Qalbu Hidup tanpa iman bagaikan kendaraan tanpa pengemudi. Maka dari itu marilah kita jaga kesehatan IMAN kita di hati. Marilah kita sirami pohon IMAN yang ada di tubuh kita dengan air KEIKHLASAN yang mengalir setiap hari utk bersedekah. Dan sedekah itu bisa berupa : harta,...
    Page: 20,864 like this
    Unlike · · 3 hours ago · 

    WONDERFUL    GOD PAINTING
    Maravilloso         
    Unlike ·  · 


    Semalam aku ada buat status mengenai kjaan Nicaragua yang akan membuat Canal (Terusan) Nacaragua yg pasti memberi impak pada Terusan Panama yg selama ini adalah laluan kapal utama dan sumber pendapatan bagi Panama... jadi aku bawa pembaca semua utk membayangkan kemungkinan yg bakal berlaku dan impak kepada negara jika Terusan Segenting Kra yg telah lama dirancang oleh kjaan Thailand jadi kenyataan...
    Utk info..kos utk membina Terusan amat tinggi dan seperti diNicaragua ..kjaan Negara itu menjalin kerjasama dgn syarikat luar iatu dari China..Kosnya dianggarkan melebihi USD50 billion...
    Segenting Kra dibahagian plg sempit berkeluasan 44 km dan 75 meter dari paras laut..Sebelah barat milik Myamar dan Timur milik Thailand...Jika Terusan ni jadi kenyataan ianya menjadi penghunung Lautan Hindi dan Lautan China Selatan dan akan membangunkan ekonomi setempat..ni kerana Terusan Segenting Kra bakal memendekkan jarak kapal dagang dari India..Asia Tengah dan Eropah ke negara Jepun..Korea dan Taiwan..Ni bermakna Selat Melaka akan jadi 'padang jarak..padang tekukur' dan hilang kekuatannya...Yang pasti..Pelabuhan Klang..Pelepas diJohor dan Singapura tidak lagi jadi Hub utama dan memberi kesan pada ekonomi kedua negara...Msia dan Singapura..
    Sekian..tema kasih....hehe
    Unlike ·  · 
    • You and Lang Kelana like this.
    • Lang Kelana Ini lah pelannya. Kebangkitan dari timur modalnya besar tapi impaknya wau wau wau bukalah mata wahai pemimpinku
      7 hrs · Unlike · 1
    • Rabeah Binti Mohd Ali Sekarang ni dah buka mata...impaknya hanya rakyat dan negara juga yang tanggung wau wau wau tu...bulan sedang mengambang di laut cina selatan...
      1 min · Edited · Like



    berkatalah yang positif kerana kata-kata positif ada Nilaian Di Sisi-Nya. In Syaa Allah. Aamiin.
    Like ·  · 
    • Al Furqan and Lang Kelana like this.
    • Mahathir Deep Nape maksalah bertimpe2 ni''
      21 hrs · Unlike · 1
    • Al Furqan ITU DIA YANG DIATAS SANGAT POSITIEF UNTUK GENERASI LEMAH LEMBUT, LIKE DONG...
      10 hrs · Unlike · 1
    • Rabeah Binti Mohd Ali DI PADANG MAHSYAR KITA AKAN DIBANGKITKAN BERSAMA DENGAN ORANG YANG KITA CINTAI SEMASA KITA HIDUP DI DUNIA 
      KERANA-NYA KITA SERASI BERSAMA SEHINGGA DI PADANG MAHSYAR
      Al-Mu'minun[23]:115

      Maka apakah kamu mengira, bahwa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?
      Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani
      Lafaz yg indah, dengarlah!! kalian akan terasa betapa indah saat ini dan akan datang, hatikan menjadi lembut..
      SESUNGGUHNYA PERTOLONGAN ALLAH ITU SANGAT DEKAT
      KETIKA MANUSIA BENAR- BENAR INGIN MENEGAKKAN KALIMAH ALLAH
      Gambar org berkuda terbang di angkasa dpt dirakam di Gaza memusnahkan jet2 pejuang Israel...allahuakbar....
      Al Furqan Allah hanya ingin menguji Manusia, Apakah mereka benar-benar ingin menegakkan Agama Allah, Maka hendklah kamu saling tolong-menolong, Jika sesama kamu tidak sanggup menghadapi mereka, Maka pertolonganku akan datang .
      Al Furqan Apabila manusia berjuang menegakkan Agama Allah & Maka apabila mereka bermohon Allah mengirim 1000 Malaikat, Apabila dikepung Allah mengirim 3000 Malaikat, Apabila diserang secara tiba-tiba Allah mengirim 5000 Malaikat untuk membantu, Sehingga tidak ada lagi Fitnah, Semua Tunduk pada Hukum Allah.
      DI KALA ALLAH MENDENGAR RINTIHAN RAKYAT GAZA DIPERINTAHKAN TENTERA BERKUDA-NYA MENGALAHKAN TENTERA ISRAEL
      SEBAIK-BAIK MANUSIA ADALAH BANYAK MEMBERI MANFAAT KEPADA SAUDARA SEISLAMNYA
      Apapun gelaran yang diterima...hanya sekadar gelaran di dunia bila mati segala gelaran ditinggalkan hanya digelar aruah. Moga berkat kita berbakti dalam beramal kepada manusia setulus ikhlas kerana-Nya dikira saham akhirat dan mendapat doa daripada yang hidup mengenali kita sebagai leluhur moyang yang mereka sayangi. In Sya Allah . Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
      SEBAIK-BAIK MANUSIA ITU ADALAH YANG BANYAK MEMBERI MANFAAT KEPADA SAUDARA SEISLAMNYA...KERANA KITA ADALAH KHALIFAH ALLAH YANG AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN DI MAHKAMAH ROBBUL JALIL.
      RATU RIMBA NIAGARA
      30 Safar 1436H
      23 Disember 2014
      Nuraeni Zainudin Sy percaya 100% Akan pertolongan Alloh pd hambanya,,, Alloh maha Adil,,,
      "BERIBADATLAH SEPERTI KITA AKAN MATI ESOK"
      "Kita kena ingat mati, supaya perasaan untuk mengejar ilmu di dunia dan akhirat akan sentiasa menjadi keutamaan.
      Beribadahlah seperti kita akan mati esok." - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nikmat
      MENGINGATI MATI ADALAH GURU UNTUK MUHASABAH DIRI
      Mengingati mati adalah guru untuk muhasabah diri
      akan terhakis segala keegoan diri
      semasa hidup semua dimiliki sudah tiada
      gagah perkasa jadi kaku
      berkuasa jadi beku
      petah bicara jadi bisu
      hebat kecantikan bakal menjadi kenduri ulat kubur
      siapa pun status darjat setinggi-tinggi hingga serendah-rendah
      semuanya bakal menjadi tengkorak
      sekelip mata yang dibanggakan semasa hidup tiada lagi setelah mati
      jadi apa yang hendak dihairankan dengan kehidupan sementara ini
      Aku kamu dan semua akan mati
      tapi tak tahu bila
      bila-bila masa boleh mati
      tua muda
      kaya miskin
      semuanya mati
      pasti mati
      RATU RIMBA NIAGARA
      1 Rabiulawal 1436H
      24 Disember 2014
      Lang Kelana Assalamualaikum bonda jom minum pagi
      Rabeah Binti Mohd Ali Waalaikummussalam nanda...sambil minum pagi cari idea ya untuk beri komen pada karya bonda ya...perah otak cikit ya....hehehe
      Lang Kelana 2hari ni sedih pagi menangis
      Rabeah Binti Mohd Ali napa sedih2 ye sebab bonda belum mati lagi ...seorang pejuang Islam mesti kuat dan tabah walau apa jua dugaan datang melanda...sabar jer ya...
      Lang Kelana Insyaallah nanti dapatlah tu penawarnya #kebiasaannya begitu bukan senang mau pecahkan sukma yg paling dalam tempatnya gelap sumbernya cahaya yg paling halus..
      Rabeah Binti Mohd Ali benar tu bukan mudah pecahkan sukma semuanya dengan izin Allah jua. Allahu Akbar Aamiin.
      Lang Kelana Bonda ramai org takut dgn fb ambo masing2 tertanya2 siapo ambo knp bonda sedangkan ambo hanya fakir yg hina lagi dhoif
      Rabeah Binti Mohd Ali Selagi kita berpegang prinsip aku menulis ingin mendapat pandangan Allah bukan pandangan manusia maka kita tidak akan kisahkan apa pandangan orang pada kita. Asalkan kita tidak menyakitkan hati orang sebab jika sakitkan hati orang dosa bila dosa dengan orang nanti di hari akhirat mereka akan tuntut pahala dengan kita malah dosanya akan kita tanggung maka jadilah kita orang yang bangrup akhirat walaupun banyak pahala jika ramai yang menuntutnya...nerakalah tempatnya...Masha Allah rugilah moga kita terjaga daripada menyakitkan hati orang . Dosa dengan orang selagi kita tidak minta maaf selagi itu kita akan tanggung hingga akhirat ...tapi dosa kita dengan Allah ...Allah Maha Pengampun walaupun dosa hamba-Nya bagaikan buih-buih di lautan akan ampunkan hamba-Nya. Moga selepas ini kita berhati-hati dengan setiap tutur kata kita. 
      Sebab itu juga bonda sentiasa memohon maaf andai ada rakan fb, grup dan alammaya terasa hati bilamana bonda tersalah dalam bicara sepanjang bersiaran karya. Moga mereka sudi maafkan bonda kerana bonda tak salah bonda hanya hendak bersastera jer...tak kan bonda bersastera pun nak marah-marah...orang dah tak suka bonda undur diri...berilah kemenangan mereka yang marah-marah...tak rugi pun daripada menjeruk hati bawa mati...kan3 hehehe.
      'ORANG YANG MENGATA KITA GILA SEBENARNYA DIA YANG GILA
      JIKA KITA KATA KITA GILA SEBENARNYA KITA TAK GILA SEBAB KITA TAK KATA ORANG KATA DIRI SENDIRI, BILA KATA DIRI SENDIRI TIADA DOSA DENGAN ORANG TAPI JIKA KITA KATA ORANG GILA KITA SUDAH MENGUMPAT ORANG DAN MENYAKITKAN HATINYA JIKA DIA TIDAK MAAFKAN KITA , DI AKHIRAT DIA AKAN MENUNTUT PAHALA DENGAN KITA. RUGIKAN.
      TAK SALAH KITA LEPASKAN KAWAN YANG SUKA HINA ORANG, MENGUMPAT, MENFITNAH ORANG SEBAB JIKA KITA TERUSKAN BERKAWAN DENGANNYA HATI KITA AKAN JADI NERAKA. ALLAHU AKBAR MOGA DIJAUHKAN ORANG YANG SUKA MENGHINA ORANG DAN MENYAKITKAN HATI ORANG . TIADA KAWAN PUN TAK APA.
      Bila kita di bangkitkan di padang Masyar akan bersama dengan orang yang kita cintai semasa hidup di dunia...jika kita Cintai Nabi Muhammad dan orang-orang yang beramal soleh MasyaAllah kita akan bersama mereka.
      Terpulanglah kepada kita dengan siapa kita hendak mejadikan kawan kita. Kawan yang mendatangkan iman atau kawan yang menjerumuskan kita ke neraka... sebab dunia adalah bayangan Akhirat kita. 
      MOGA KITA SAMA-SAMA DAPAT MUHASABAH DIRI AGAR ALLAH SENTIASA MELINDUNGI KITA DARIPADA BAHANG AZAB DI DUNIA JUGA DI AKHIRAT. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
      PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA & RAKAN ALAMMAYA
      1 Rabiulawal 1436H
      24 Disember 2014
      10 hrs · Like · 1
    • Arman Dub Cinta yang murni yang bukan hanya terbatas oleh keinginan adalah cinta kepada Allah semata
      34 mins · Unlike · 1
    • Rabeah Binti Mohd Ali SAMPAI AKHIR HAYAT MEMBALAS CINTA ALLAH

      saat mereka sibuk
      akan
      keris
      baju
      mahkota
      dan tahtanya

      kamu pula sibuk
      akan cangkul
      baju kumal
      topi
      gubuk derita yang kena gusur

      pesona dunia mereka
      jika terus dilalaikan terleka
      pasti akan memakan diri sendiri
      karna dunia ini coma
      persinggahan yang perdaya memperdayakan

      gubuk derita yang dirasai akibat peperangan
      bermandikan peluh demi sesuap rejeki
      berumah beratapkan langit berlantaikan tanah
      hidup terumbang ambing
      berpindah randah
      diburu musuh
      namun masih tersenyum
      biarpun di duga setiap penjuru iman
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
      Syurgalah tempatmu duhai yang terus diduga
      cintamu pada-Nya mengatasi
      segala azab sengsaramu

      makanya yang masih punya mata hati
      masih ada peluang
      infakkanlah hartamu
      kepada hamba-hamba Allah yang diduga

      mereka diduga dengan gubuk derita
      kamu diduga menginfakkan hartamu

      itulah hikmat di sebalik gubuk derita dan kekayaan dimiliki
      sama-sama diduga dalam derita dalam nikmat kekayaan

      sabar atas derita
      sabar infakkan harta

      itulah tanda kita membalas cinta Allah pada kita yang diduga sehingga terhenti nafas...membalas cinta Allah...In Shaa Allah AAmiin.

      Karya Ratu Rimba Niagara
      2 Syaaban 1434H
      11 Jun 2013
      Like · · 

      AGAR TAK MENYESAL SESUDAH MATI

      saat kamu kelaparan akibat peperangan
      masih ada jiwa-jiwa damai yang membutakan mata hatinya
      sedangkan pintu Syurga terbuka luas
      andainya mereka menghulurkan bantuan untukmu

      bersabarlah duhai hamba Allah yang diduga
      andai kelaparanmu itu berterusan sahingga maut menjemputmu
      Syurgalah tempatmu atas kesabaranmu menanti bantuan

      ingatlah buat mereka yang damai hidupnya
      tapi tak punyai mata hati
      tunggulah saat nanti di hari kematiaan mu itu
      di alam barzah
      setiap penghuni kubur menyesal
      karena baru tahu nikmatnya bersedekah
      bisa melepaskan seksa kubur ...
      bisa mendapat Rahmat Kasih Allah dimasukkan Ke Syurga Tanpa Hisab
      karena sudah mati baru tahu begitu besarnya ganjaran bersedekah
      mahu dihidupkan kembali ke dunia
      agar dapat bersedekah setiap hari hingga tak tersisa harta dimiliki
      tapi itu cuma tinggal mimpi yang tak akan jadi kenyataan
      mana mungkin orang mati hidup kembali
      makanya selagi ada peluang bersedekahlah semasa kamu hidup 
      agar tak menyesal sesudah mati....

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      2 Syaaban 1434H
      11 Jun 2013
    • Rabeah Binti Mohd Ali MARI BERSAMA INFAKKAN KURNIAAN ALLAH 

      andai aku punya 
      kuasa
      darjat
      harta
      ilmu
      ku infakkan ke jalan-jalan fisabilillah-Nya
      harta yang kuinfakkan itulah yang aku punya
      andai kata ku tak punya segalanya 
      tapi aku berniat
      niatkan itu akan dikira Allah tanpa membatalkan niatku
      SUBHANALLAH MAHA PEMURAH-NYA ALLAH 
      memberi ganjaran yang setimpal dengan usaha dan niat hamba-Nya

      begitu pentingnya niat
      dibawa niat sampai mati
      walaupun belum sempat merealisasi

      namun ku berharap
      ku punya ilmu dan harta
      agar dapat kuinfakkan ke jalan-jalan-Nya sebelum terpejam mata..
      AAmiin AAmiin AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.

      Ratu Rimba Niagara
      2 Syaaban 1434H
      11 Jun 2013
    • Rabeah Binti Mohd Ali SEJUTA MELAYU
      SEJUTA BINTANG
      SEJUTA HARAPAN
      TERTUNAI DITUNAIKAN MOYANG MELAYU
      UNTUK DIHADIAHKAN ANAK CUCU MELAYU
      IN SHAA ALLAH DIMAKBULKAN ALLAH AAMIIN
      ·
    • Rabeah Binti Mohd Ali YA ALLAH PERKENANKAN AKU MENJADI JUTAWAN AKHIRAT-MU

      Ya Allah Kau Maha Mendengar
      aku suka membantu mereka yang perlu dibantu
      tapi aku tak punya aset untuk membantu

      Yang paling aku khuatiri
      bilamana kau kurniakan aku harta bertimbun-timbun banyaknya
      aku jadi pelit bin kedekut
      aku rasa lagi aku berikan pada yang memerlukan
      hartaku makin berkurangan
      lalu aku nyesel
      lalu aku jadi lebih tamak 
      dan tak mahu sedekahkan hartaku pada yang memerlukan
      karna harta itu adalah usaha aku sendiri
      penat lelah puluhan tahun aku berusaha mendapatkan harta
      tak akan dengan mudah aku mahu berikan pada yang memerlukan
      bagiku siapa nak kaya usahalah sendiri
      jangan jadi pengemis harta orang
      dasar si miskin papa kedana tak tahu malu
      menjatuhkan imej sendiri mengemis harta orang kaya
      ALLAHU AKBAR ...jangan aku jadi begitu tamak haloba... 
      Ya Allah harta yang kumiliki telah merusakkan imanku sendiri
      tanpa ada ehsanpun pada mereka yang memerlukan...
      jadikanlah aku hamba-Mu seorang pemurah
      suka bersedekah
      merasakan sedekah itu adalah satu nikmat Kurniaan-Mu 
      yang nilaian-Nya lebih berharga dari alam dan seisi-Nya

      Atas apa yang Kau Kurniaakan kepadaku...
      aku mahu jadi jutawan dunia akhirat
      jutawan dunia untuk mendapat gelaran jutawan akhirat
      andai gelaran jutawan dunia ini bisa aku meraih cinta-Mu
      Perkenankanlah aku menjadi jutawan akhirat-Mu
      Aamiin AAmiin AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin

      Karya Ratu Rimba Niagara
      2 Syaaban 1434H
      11 Jun 2013
    • Rabeah Binti Mohd Ali HATI KITALAH RAJA

      Hati kitalah raja
      Anggota badan kita mengikut segala kehendak kita
      Jika hati kita baik, baiklah semua rakyatnya
      Hati inilah yang hendak dibawa sampai mati
      Jika hati kita tidak dibersihkan sebelum mati
      Malanglah kita sepanjang di alam barzah
      Sepanjang menempuh alam akhirat
      Samalah kita saling muhasabah diri
      Memperingati saat-saat sakaratul maut...
      Ikutlah kata hati kita
      Yang baik kita ikutkan
      Yang tak baik diketepikan
      Moga bahagia dan cemerlang kita dunia akhirat
      In Shaa Allah Aameen.

      SELAMAT TAHUN BARU 1.1.2013
      MAAF DIPINTA SEPANJANG HAMBA BERSIARAN DI SINI

      Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada:

      RATU RIMBA NIAGARA
      1 Januari 2013
    • Rabeah Binti Mohd Ali HIDUPLAH KITA SEPERTI POHON YANG BERBUAH LEBAT

      Hiduplah seperti pohon yang berbuah lebat
      hidup di tepi jalan dan ketika di lempari orang
      dengan batu,tetapi dibalas dengan buah".

      By: Muhammad Agus Shafii

      Tengku Ali Indra Jaya like this.

      Ratu Rimba Niagara:

      PUISI PEPOHON IMAN

      Ingin kusemai bunga-bunga cinta
      agar apabila bertunas nanti
      segar disinari cahaya iman
      akarnya menjadi pasakkan
      iman yang kukuh bercambah
      akarnya merata tempat.

      Merimbunlah dikau tunas-tunas
      cinta keimanan
      menjadi pepohon rendang
      dewasa dalam keindahan iman
      rimbunan dedaun menghijau
      saujana mata memandang
      dedaunanmu merimbun
      ditiup angin sepoi-sepoi bahasa
      melentok-lentok sambil mengalunkan
      zikir munajat memuji Tuhannya.

      Alunan zikirmu padaNya
      membuatkan aku terkesima
      dalam rindu mendalam padaNya
      dan aku mencemburuimu
      kerana hidupmu...
      tiada lain kecuali
      berbakti kepada Tuhanmu
      dan menabur jasa kepada
      penghuni bumi.

      Bertambah mengindahkan lagi
      pepohon iman itu berbunga
      gugusan kuntum bunga
      memukau panorama...

      Wangian bunga pepohon iman
      dapat dihidu di seluruh benua
      tiada apa yang dapat diucapkan
      melainkan SUBHANALLAH.

      Setelah habis musim bunga
      tiba masanya pepohon iman berbuah
      gugusan buah melebat
      memenuhi pepohon iman
      terkesima mata memandangnya.

      Apabila gugusan buah pepohon iman
      sudah ranum daripada tangkainya
      sedia dipetik penghuni bumi
      lalu berkata, ”Makanlah buah pepohon imanku ini...

      Moga... Cahaya keimanan meresap
      dalam roh dan jasadmu, itu doaku.”

      Setelah penghuni bumi
      makan buah pepohon iman itu...

      Sisa buah pepohon iman tersebut
      dilemparkan ke sungai deras mengikut
      kederasan air terjun
      lalu terdampar ke hutan belantara
      di situlah bermulanya penghidupan
      baru kepada pepohon iman
      meneruskan kelangsungan hidup baru
      pasrah dan redha
      dengan asal kejadiannya!

      Karya: Ratu Rimba Niagara
      1.1.2013
      9 mins · Like
    • Lang Kelana Aamiin assalamualaikum bonda selamat beradu lepaskan sarat dan lelah pada ilahi
      8 mins · Unlike · 1
    • Rabeah Binti Mohd Ali TOLONGLAH AKU DEMI AKHIRATKU! AKHIRATMU!
      Duhai manusia di luar sana...
      beruntunglah kamu kerana diberi peluang masih hidup lagi
      aku di sini sedang diazab dalam kawah api neraka
      panas ....sakit...terpekik terlolong aku tiada siapa
      yang boleh menolong aku....
      sedangkan ketika aku masih hidup di dunia dulu
      ramai kawan-kawanku bersumpah setia
      mahu tolong aku di kala aku susah atau senang
      sekarang aku benar-benar azab lagi diazabkan
      bukan Allah yang mengazabkan aku
      tapi aku yang mengazabkan diriku sendiri
      kerana menjadi hamba-Nya yang sombong
      tidak mahu tunduk dan patuh kepada perintah-Nya
      sekarang aku tanggung sendiri kekhilafanku
      kekhilafan yang sudah tak tertebus lagi
      dan penyesalan yang sudah tak berarti lagi
      tika di dunia dulu
      wangku punyalah banyak tak terkira
      aku mati pun masih banyak lagi tak luak-luak
      bertambah ada lagi kerana perniagaan aku
      diwarisi oleh pewaris aku
      siapa yang kawan dengan aku
      daripada miskin terus jadi kaya raya
      sudah kaya raya terus tinggalkan aku
      tapi aku tak kisah...hilang satu kawan
      akan ramai lagi yang suka berkawan dengan aku...
      hari...hari...gelak ketawa...
      hendak saja beli apa...
      semuanya dapat tak payah diimpi-impikan
      begitulah hebatnya dunia orang kaya seperti aku
      Rupanya aku silap memilih kawan....
      sepatutnya aku memilih kawan akhirat
      pastinya kawan akhiratku akan menolong aku
      jika aku jatuh di dalam gaung sekalipun dia pasti
      akan cuba sedaya upaya menyelamatkan aku
      akan diberikan tali untuk keluarkan aku dari gaung tersebut
      dia pasti akan bersyukur dan aku pun bertaubat
      tidak mahu lagi terlalai
      dan pasti aku mahu membawa bekalan untuk akhiratku
      pasti bekalan akhiratku itu dapat menyelamatkan aku
      daripada azab sengsara api neraka ini
      apa hendak buat aku sudah terlambat untuk
      membuat segala amalan soleh untuk kubawa pulang
      yang mana sebesar zarahpun amal amat berharga di sini
      alangkah bahagianya jika pewarisku terbuka hatinya
      untuk menginfakkan harta yang kutinggalkan kepada mereka
      lalu diniatkan sedekahkan kepadaku...pasti akan dapat
      meredakan aku dari kepanasan api neraka yang membahang-bahang ini....
      hanya Tuhan saja yang tahu aku penuh mengharap
      sesuatu yang tak pasti pewarisku lakukan demi akhiratku.
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      1.1.2013
      7 mins · Like
    • Rabeah Binti Mohd Ali PANTUN MUHASABAH DIRI SENDIRI
      Tidurku lena yang panjang;
      Terkeduku bila terjaga dari lena;
      Aku menyesal memanjang,
      Alam barzah menantiku dari lena.
      Aku ketakutan pabila jaga dari lena,
      Air mata penyesalan sudah tiada erti;
      Lenaku di dunia membawaku ke sini,
      Alam barzah yang sedia menanti.
      Datang ke sini tanpa bekalan,
      Aku menyesal terlepas peluang;
      Peluang yang diberiNya kubiarkan,
      Matilah aku dalam bekalan yang kosong.
      Tuhan hidupkan aku ke dunia semula,
      Mahuku berbuat segala amalan;
      Berbuat baik pada Allah jua manusia,
      Agar dapat kutebus segala penyesalan.
      Tapi apakan daya nasibku malang,
      Aku yang menempah nasibku begini;
      Bukan Allah tidak memberiku peluang,
      Ketika hidup aku orang yang rugi.
      Menyesal aku sendiri,
      Merana aku sendiri;
      Kini aku menyendiri,
      Alam barzah meranaku sendiri.
      Oh! Tuhan di pagi yang penuh berkat ini
      Kau masih memberi aku peluang untuk aku merebut segala
      peluang amalan sebagai bekalan ke alam barzah.
      Dengan Belas-EhsanMu Tanpa Batas Kau Limpahkan
      Sinar Nur Hidayah KasihMu padaku hingga ke nafas terakhirku
      agar aku dapat membawa bekalan yang Kau Redhai.
      Amin Ya Rabbal ALamin.
      Karya Ratu Rimba Niagara
      1.1.2013
      6 mins · Like
    • Rabeah Binti Mohd Ali SEMUA JASAD BAKAL DIMAKAN CACING DAN ULAT
      Secantik dan setampan apa-pun wajah kita. sesexi dan segagah apa-pun tubuh kita. Sekaya dan setinggi apa-pun jabatan kita. Jangan-lah terlalu berlebih-lebihan membanggakan diri dengan KESOMBONGAN..!!! Sesungguhnya semua itu akan HANCUR kelak termakan CACING dan ULAT...!!!
      (PETIKAN DARIPADA SUARA AKHIRAT)
      ULAT ROH
      Semua orang pasti mati
      tak tahu bila masanya
      akan mati
      mahu tak mahu pasti tempuhi juga
      muda atau tua
      pasti mati
      aku tak terkecuali
      pasti mati
      adakah aku takut?
      Ya ...aku takut
      kalau matinya aku
      tanpa bekalan
      kalau aku yakin ada bekalan
      tapi aku tetap takut
      takut bekalan yang kubawa
      tidak diterimaNya
      lalu aku dicampakkan ke Neraka
      itulah yang kutakuti
      bukan aku takut mati
      aku takut...aku takut bekalanku tak diterimaNya nanti.
      Apabila mati...
      Jasadku tentu membusuk
      dimakan jutaan ulat
      jika itu hukum alam
      aku redha
      tapi jika amalanku
      dimakan ulat-ulat rohku
      macam mana?
      Allahu Akbar
      merana rohku
      merana yang tak tertebus!
      Nak menangis pun tak berguna
      jasad dah hancur dimakan ulat
      tangisan roh percuma saja.
      Ya Allah ... aku rela jasadku dimakan ulat
      tapi aku tak mahu amalanku dimakan ulat-ulat roh
      tolonglah Ya Allah kasihanlah aku
      izinkan aku melakukan amalan ikhlas semata keranaMu
      agar ianya menjadi
      bekalan yang Kau terima
      dan jauhkan bekalanku dimakan ulat-ulat roh.
      Amin Ya Rabbal A'Lamin.
      Karya: Ratu Rimba Niagara
      1.1. 2012
      TENTANG MATI
      Kenapa takut mati?
      Takut mati mati
      Hindari mati mati
      Sihat mati
      Sakit pun mati
      Tua muda mati
      Kaya miskin mati
      Semuanya akan mati
      Mati milik semua
      Bersedia atau tidak mati
      Mati tak kira siapa
      Tak kira di mana
      Di mana-mana boleh mati
      Bersedia atau tidak mati
      Yang penting mati dalam husnul khotimah
      Mati dalam kebaikan dalam redho-Nya Ilahi
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      1.1. 2013
      TERIMA KASIH SUARA AKHIRAT
      Kaya macam mana manusia itu
      Dia tetap miskin
      Apa maksudmu?
      Sebab aku ni kaya punya harta tak terkira banyaknya
      Kau lahir ke dunia ini kosong...
      Lagi aku tak faham?
      Apa maksud kosong
      Aku lahir atas kehendak ibu dan ayah aku
      Apa pulak kosong...
      Kau silap...
      Kau lahir atas kehendak Pencipta-Mu
      Kalau kau lahir atas kehendak ibu dan ayahmu
      Pasti mereka hendak anak mereka sempurna cantik dan tampan
      Tak ada satu pun celaan yang menyusahkan hati mereka
      Dan yang kukatakan kosong itu...tika kau lahir
      Tiada apa pun yang kau bawa ....kosong
      Mati pun cuma kain kafan yang kau bawa
      Kalau mati membawa semua hartamu yang ada
      Jenuh juga orang nak menggali kuburmu
      Satu bulan hendak menggali kubur pun tak siap-siap...
      Apa maksudmu?
      Katakan jangan selindung-selindung aku tak suka
      Jelaskan sejelas-jelasnya agar aku faham
      Sebab aku ni pencinta harta
      Bagiku harta adalah segala-galanya
      Untuk diri aku sendiri pun aku berkira
      Inikan hendak bersedekah
      Kirim salamlah
      Kalau nak kaya usaha sendirilah
      Kau tahu kerana aku banyak hartalah aku
      Ramai suka berkawan dengan aku
      Aku pun pelik kenapa mereka suka berkawan dengan aku
      Dan hormat gila-gila dengan aku...
      Aku bukan bagi pun harta aku pada mereka
      Tapi masih terhegeh-hegeh nak menjadi kawan aku
      Pelik kan manusia ini..
      Cuba aku papa kedana...
      Seorang pun tak mahu berkawan dengan aku...
      Manusia ini sukakan harta
      Sebab itu aku sukakan harta
      Kerana harta aku dihormati dan disanjungi
      Ke mana saja aku pergi semua hormat aku
      Dan sanjungi aku ...
      Sebab itu aku suka...suka....sukakan harta...
      Hidup aku senang lenang atas usaha aku sendiri
      Harta yang banyak inilah Syurga duniaku...
      Kau terpedaya dengan diri kau sendiri
      Harta yang banyak itu kau nak bawa ke kubur ke?
      Ha...sebab itulah aku katakan tadi
      Sebulan hendak menggali kuburmu pun ak siap-siap
      Sebab segala eset yang kau miliki mahu ditanam sama
      Kau bayangkanlah rumah kau yang macam istana ini
      Nak di kebumikan juga...
      Itu baru istana belum lagi yang lain nak dikebumikan juga
      Yelah nak ikut wasiat tuannya...
      Dalam kubur pun kau nak teruskan perniagaan mewahmu jugakan...
      Tapi aku tak pernah dengar orang dalam kubur
      Jalankan perniagaan...ada ke pembelinya
      Takkan ahli kubur masih lagi nak berjual beli ye..
      Macam mana ye rupanya pembeli produk aku
      Dibeli boleh pocong-pocong
      Hee takutnya nasib baiklah aku pun sudah bergelar pocong...
      Tapi apa produk yang aku nak jual ye...kalau aku jual mereka
      Berminat ke nak beli...buntu aku ni...
      Kalau kau tak nak buntu...dari sekaranglah kau kena berubah...
      Apa maksud kau? Tolong bantu aku dari kebuntuan ini agar aku tak
      Menyesal sebelum aku bergelar pocong
      Hidup jangan leka sangat dengan pesona dunia...
      Harta kau yang banyak-banyak ni
      Banyak-banyaklah kau infakkan ke jalan-Nya
      Itulah keuntungan yang tak akan habis-habis
      Biarpun kau sudah berada di alam barzah
      Kau bukan lagi menjadi jutawan pocong
      Tapi kau adalah roh suci yang telah disucikan
      Dengan harta yang telah kau infakkan ke jalan-Nya
      Di dunia kau mencari jalan-jalan ke Syurga
      Di kubur mu nanti kaulah ahli Syurga
      Kau tidur sebagai ahli Syurga dan diperlihatkan
      Syurga yang Maha Indah hingga tiada apa yang
      Kau lafazkan melainkan
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
      Dan mesti kau rasa bersyukur ketika di dunia kau
      Sempat bertaubat dengan menginfakkan hartamu
      Ke jalan-jalan Syurga-Nya
      Masya-Allah aku tak terfikir
      Sebagaimana yang kau fikir
      Terima kasih suara akhirat
      Kaulah sahabat dunia akhiratku
      Moga Rahmat Allah Azzawajalllah
      DiLimpahkan kepadamu dan seluruh ahli keluargamu
      Yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      1.1.2013
      5 mins · Like
    • Rabeah Binti Mohd Ali PANTUN MUHASABAH DIRI
      Orang bijak ingat mati,
      Setiap amalan fikirkan akhirat;
      Keikhlasan beramal itu dihajati,
      Tiada bererti melainkan saham akhirat.
      Upah dari manusia untuk dunia,
      Upah dari Allah untuk dunia akhirat;
      Orang dunia memburu upah hingga hujung dunia,
      Orang beriman memburu saham akhirat.
      Hati panas semua akan menjauhimu,
      Justeru sejukkan hatimu dengan wuduk;
      Akan terpancar ketenangan di wajahmu,
      Biasakan dirimu menjadi tawaduk.
      Biar miskin harta,
      Jangan miskin iman dan budi;
      Miskin harta orang tak kata,
      Kaya budi bawa ke mati.
      Bumi musnah angkara manusia,
      Kerana tidak menghargai bumi;
      Apabila bumi berbicara,
      Bencana datang menyembah bumi.
      Hidup adalah suatu pengambaraan,
      Pabila mati pengembaraan baru bermula;
      Amalan diredhai menjadi bekalan,
      Roh dan jasadmu tenang di alam Syurga.
      Rohmu tidur lena di kuburan,
      Lenamu tidur bagaikan ahli Syurga;
      Permandangan Syurga dilihat penuh kesyukuran,
      Berbahagialah dikau tidur dalam bauan Syurga.
      Ya Tuhan kucintamu bukan kerana SyurgaMu,
      Tapi ingin mendapat keredhaanMu;
      Tabahkan hatiku tidaklah jemu,
      MencintaiMu tika hidup hingga matiku.
      Jantung berdegup seratus ribu kali sehari,
      Kutangisi apabila tidak mengingatiMu;
      Ya Allah sinarkan hidayahmu kepada kami,
      Berzikir dalam senyap itu yang dimahu.
      Berzikir dalam senyap itu mahuku,
      Agar jantung berdegup seiring roh memujiMU;
      HambaMu yang hina ini merayu padaMu,
      Di akhirat nanti terimalah rayuanku.
      Ya Allah berilah aku peluang dan ruang,
      Untuk melakukan kebaikan yang Kau redhai;
      Jangan biarkan syaitan mengambil peluang,
      Mempengaruhi aku hingga ke mati.
      Aku cemburu orang mengingati Allah,
      Kenapa aku tidak begitu;
      Hati tenang mengingati Allah,
      Justeru aku mahukan begitu.
      Hidup memang menyilaukan,
      Kerana kita memerlukan kilauan iman;
      Balasan Syurga atas kesabaran,
      Itulah yang diharapkan orang beriman.
      Duhai kekasih Allah di cintai,
      Balaslah cinta kami ini;
      Pilihlah kami mendapat Syafaatmu nanti,
      Perjuanganmu sentiasa kami ingati.
      Betapa tulus cintamu kepada kami,
      Seharusnya kami balasi;
      Perjuanganmu kami tangisi,
      Shafaatmu di Mahsyar perkenankan nanti.
      Aku terpegun alam ciptaanMu,
      Kesyahduan pemandanganNya hatiku sayu;
      Subhanallah Maha KebesaranMu,
      Kekuasaan!Kebanggaan! Hanya milikMu.
      Allah Maha indah seindah 99 namaNya,
      Seindah dan semerdu KalamNya;
      Apabila menyebut namaNya bergetar jiwa,
      Pabila lupakanNya roh merintah jasad merana.
      Jiwaku meruntun membaca KalamNya,
      Wangian cintaNya meresap dalam roh dan jasadku;
      Terus menangis kerinduan padaNya,
      Balasan cintaNya amat kutunggu.
      Pandanglah aku di dunia ini itu mahuku,
      Wahai Tuhan Semesta Alam;
      Kutakut di akhirat Kau tidak memandangku,
      Tiada berguna tangisan seisi alam.
      Ya Allah berkatilah hidup kami,
      Berilah peluang dan ruang beramal keranaMu;
      Kami mahu bertemu denganMu dalam Kau redhai,
      Moga di akhirat nanti mendapat ihsanMu.
      Karya: Ratu Rimba Niagara
      1.1.2013
      5 mins · Like
    • Rabeah Binti Mohd Ali MOGA ALLAH SWT MEREDHAI HIDUP MATIMU USTAZ
      Redha perlu dicari
      Bukan dinanti
      Inilah kisah yang ingin kukongsikan bersama pembaca alam maya
      Sebagaimana yang diceritakan oleh salah seorang ustaz kepadaku
      Ceritanya bermula begini.
      Ini pengalaman ustaz itu sendiri yang kerjayanya sebagai pendakwah mahu menyebarkan agama Allah Azzawajallah...apa yang dilakukan hanyalah mahu memcari Redha Allah SWT di kala dia hidup dan mati.
      Pengalamannya bersama Mat Rempit.
      Ustaz rela dirinya dipukul
      Disepak terajang dengan besi
      Hingga berdarah-darah
      Bengkak-bengkak urat sarafnya
      Semata ingin menjalankan tugasnya sebagai khalifah Allah SWT
      Berkat kesabaran ustaz
      Mat rempit itu diberi Allah SWT
      Nur Hidayah Kasih-Nya
      Mat rempit tersebut kini menjadi
      Seorang Hafiz Al-Quran
      Atas bimbingan ustaz
      Pengalamannya bersama
      Ketua Babi Hutan
      Ustaz bersama dua tiga orang
      Ingin pergi berdakwah
      Disebuah perkampungan orang asli
      Yang semuanya bukan menganuti agama Islam
      Dalam perjalanan ke sana
      Di petengahan jalan
      Kenderaan mereka dihadang oleh
      Sekumpulan babi hutan
      Ustaz keluar dari kenderaan
      Bertemu dengan ketua babi hutan
      Kerana dia sudah letakkan
      Hanya Allah sahaja yang ditakuti
      Dengan berani dia
      Berkata dengan ketua babi hutan itu
      Mata bertentangan mata
      Ketua babi hutan merenung mata ustaz
      "Duhai babi hutan sungguh pun engkau babi
      Tapi kau redha dengan asal kejadianmu
      Menjadi haiwan yang dilarang dimakan dan disentuh
      Oleh Pencipta-Mu...mulianya kamu biarpun kamu
      Bergelar babi...sifat redhamu amat tinggi...aku salut padamu babi..."
      Ketua babi hutan itu menganggukkan kepalany tanda bersyukurnya
      Dia pada Penciptanya yang mentakdirkan dia menjadi babi dan dia redha. Tergenang air mata ustaz penuh mengharu birukan jiwanya di kala itu.
      "Babi...kau redha dengan hidupmu yang selamanya haram
      Aku mahu ke seberang sana...untuk mencari redha Allah maka berilah aku laluan agar aku dapat menyebarkan agama Allah..."
      Ketua babi hutan menganggukkan kepalanya dan memberikan isyarat kepada semua sekumpulan babi hutan yang mengerumuni kenderaan
      ustaz ..agar pergi dari situ.
      Ustaz selamat pergi ke perkampungan orang asli dan berjaya mengislamkan sekampung orang asil tersebut.
      Syukur Alhamdulillah kepada Allah sebanyak-banyak-Nya
      Kepada ustaz pendakwah yang hidupmu penuh fisabilillah
      Kami doakan moga Allah SWT meredhai hidup dan matimu nanti
      Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      1.1.2013
      HATI KITALAH RAJA
      Hati kitalah raja
      Anggota badan kita mengikut segala kehendak kita
      Jika hati kita baik, baiklah semua rakyatnya
      Hati inilah yang hendak dibawa sampai mati
      Jika hati kita tidak dibersihkan sebelum mati
      Malanglah kita sepanjang di alam barzah
      Sepanjang menempuh alam akhirat
      Samalah kita saling muhasabah diri
      Memperingati saat-saat sakaratul maut...
      Ikutlah kata hati kita
      Yang baik kita ikutkan
      Yang tak baik diketepikan
      Moga bahagia dan cemerlang kita dunia akhirat
      In Shaa Allah Aameen.
      SELAMAT TAHUN BARU 1.1.2015
      MAAF DIPINTA SEPANJANG HAMBA BERSIARAN DI SINI
      Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada:
      RATU RIMBA NIAGARA
      1 Rabiulawal 1436H
      24 Disember 2014
      3 mins · Like
    • Lang Kelana Amiin
      2 mins · Unlike · 1
    • Rabeah Binti Mohd Ali MAKBULKAN SEGALA CITA-CITA KAMI AAMIIN

      2015 membawa arti
      berarti bagi semua
      kita bersama memintal pelangi cita
      menjadi pelangi nan indah
      untuk kita hadiahkan kepada anak cucu
      agar mereka bisa senyum
      agar mereka bisa syukur
      bahawa kita menyayangi anak cucu
      dengan rasa penuh tanggungjawab
      dengan rasa penuh kasih teramat kasih di jiwa
      kerana kasih
      kerana sayang
      kuturut kan jua walau pun tak berdaya
      kuturutkan jua walau pun terseksa
      Tuhan tolonglah kami
      makbulkan segala cita-cita kami
      sebelum kami dijemput pulang ke Pangkuan-MU
      berilah kami peluang
      untuk menyebar luaskan
      penghambaan cinta kami kepada-MU
      agar mereka pun sama menjadi hamba-Mu
      mengabdikan diri semata-mata kerana-MU
      Dan berkat cinta kami yang setulus ikhlasnya pada-Mu
      Kumpulkanlah kami di Syurga-Mu nanti
      In Shaa Allah Aameen.

      Karya Ratu Rimba Niagara
      1.Rabiulawal 1436H
      24 Disember 2014

      Tok Ayah Datuk Nahza SUBHANALLAH kerana mengilhamkan kami mengingati MU,,,

      Ratu Rimba Niagara Ya Allah tiada apa yang kami harapkan di dunia ini melainkan Nur Hidayah Kasih-Mu agar diberikan kepada kami sehingga akhir nafas kami Berhidup di muka bumi-Mu ini. Aamiin.
      1 min · Like


    Karya Ratu Rimba Niagara
    1.Rabiulawal 1436H
    24 Disember 2014

    0 comments:

    Post a Comment

     
    ;