Wednesday 24 December 2014

KENAL DIRI KENAL TUHAN (465) MASUK KE DASAR MATA HATI ROHANI DENGAN IZIN-NYA



KENAL DIRI KENAL TUHAN (465) MASUK KE DASAR MATA HATI ROHANI DENGAN IZIN-NYA

Rabeah Binti Mohd Ali shared a photo to Al Furqan's timeline.
9 hrs ·
SUNGGUH INDAH ARTI SILATURRAHIM KARENA-MU.
berkatalah yang positif kerana kata-kata positif ada Nilaian Di Sisi-Nya. In Syaa Allah. Aamiin.
Mahathir Deep Nape maksalah bertimpe2 ni''

Al Furqan ITU DIA YANG DIATAS SANGAT POSITIF UNTUK GENERASI LEMAH LEMBUT, LIKE DONG...

Al-Mu'minun[23]:115 Maka apakah kamu mengira, bahwa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?
DI PADANG MAHSYAR KITA AKAN DIBANGKITKAN BERSAMA DENGAN ORANG YANG KITA CINTAI SEMASA KITA HIDUP DI DUNIA
KERANA-NYA KITA SERASI BERSAMA SEHINGGA DI PADANG MAHSYAR

Al-Mu'minun[23]:115
Maka apakah kamu mengira, bahwa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?
Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani

Lafaz yg indah, dengarlah!! kalian akan terasa betapa indah saat ini dan akan datang, hatikan menjadi lembut..
SESUNGGUHNYA PERTOLONGAN ALLAH ITU SANGAT DEKAT
KETIKA MANUSIA BENAR- BENAR INGIN MENEGAKKAN KALIMAH ALLAH
Gambar org berkuda terbang di angkasa dpt dirakam di Gaza memusnahkan jet2 pejuang Israel...allahuakbar....
Al Furqan Allah hanya ingin menguji Manusia, Apakah mereka benar-benar ingin menegakkan Agama Allah, Maka hendklah kamu saling tolong-menolong, Jika sesama kamu tidak sanggup menghadapi mereka, Maka pertolonganku akan datang .
Al Furqan Apabila manusia berjuang menegakkan Agama Allah & Maka apabila mereka bermohon Allah mengirim 1000 Malaikat, Apabila dikepung Allah mengirim 3000 Malaikat, Apabila diserang secara tiba-tiba Allah mengirim 5000 Malaikat untuk membantu, Sehingga tidak ada lagi Fitnah, Semua Tunduk pada Hukum Allah.
DI KALA ALLAH MENDENGAR RINTIHAN RAKYAT GAZA DIPERINTAHKAN TENTERA BERKUDA-NYA MENGALAHKAN TENTERA ISRAEL
SEBAIK-BAIK MANUSIA ADALAH BANYAK MEMBERI MANFAAT KEPADA SAUDARA SEISLAMNYA
Apapun gelaran yang diterima...hanya sekadar gelaran di dunia bila mati segala gelaran ditinggalkan hanya digelar aruah. Moga berkat kita berbakti dalam beramal kepada manusia setulus ikhlas kerana-Nya dikira saham akhirat dan mendapat doa daripada yang hidup mengenali kita sebagai leluhur moyang yang mereka sayangi. In Sya Allah . Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
SEBAIK-BAIK MANUSIA ITU ADALAH YANG BANYAK MEMBERI MANFAAT KEPADA SAUDARA SEISLAMNYA...KERANA KITA ADALAH KHALIFAH ALLAH YANG AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN DI MAHKAMAH ROBBUL JALIL.
RATU RIMBA NIAGARA
30 Safar 1436H
23 Disember 2014
Nuraeni Zainudin Sy percaya 100% Akan pertolongan Alloh pd hambanya,,, Alloh maha Adil,,,
"BERIBADATLAH SEPERTI KITA AKAN MATI ESOK"
"Kita kena ingat mati, supaya perasaan untuk mengejar ilmu di dunia dan akhirat akan sentiasa menjadi keutamaan.
Beribadahlah seperti kita akan mati esok." - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nikmat
MENGINGATI MATI ADALAH GURU UNTUK MUHASABAH DIRI
Mengingati mati adalah guru untuk muhasabah diri
akan terhakis segala keegoan diri
semasa hidup semua dimiliki sudah tiada
gagah perkasa jadi kaku
berkuasa jadi beku
petah bicara jadi bisu
hebat kecantikan bakal menjadi kenduri ulat kubur
siapa pun status darjat setinggi-tinggi hingga serendah-rendah
semuanya bakal menjadi tengkorak
sekelip mata yang dibanggakan semasa hidup tiada lagi setelah mati
jadi apa yang hendak dihairankan dengan kehidupan sementara ini
Aku kamu dan semua akan mati
tapi tak tahu bila
bila-bila masa boleh mati
tua muda
kaya miskin
semuanya mati
pasti mati
RATU RIMBA NIAGARA
1 Rabiulawal 1436H
24 Disember 2014
Lang Kelana Assalamualaikum bonda jom minum pagi
Rabeah Binti Mohd Ali Waalaikummussalam nanda...sambil minum pagi cari idea ya untuk beri komen pada karya bonda ya...perah otak cikit ya....hehehe
Lang Kelana 2hari ni sedih pagi menangis
Rabeah Binti Mohd Ali napa sedih2 ye sebab bonda belum mati lagi ...seorang pejuang Islam mesti kuat dan tabah walau apa jua dugaan datang melanda...sabar jer ya...
Lang Kelana Insyaallah nanti dapatlah tu penawarnya‪#‎kebiasaannyabegitu‬ bukan senang mau pecahkan sukma yg paling dalam tempatnya gelap sumbernya cahaya yg paling halus..
Rabeah Binti Mohd Ali benar tu bukan mudah pecahkan sukma semuanya dengan izin Allah jua. Allahu Akbar Aamiin.
Lang Kelana Bonda ramai org takut dgn fb ambo masing2 tertanya2 siapo ambo knp bonda sedangkan ambo hanya fakir yg hina lagi dhoif

Rabeah Binti Mohd Ali Selagi kita berpegang prinsip aku menulis ingin mendapat pandangan Allah bukan pandangan manusia maka kita tidak akan kisahkan apa pandangan orang pada kita. Asalkan kita tidak menyakitkan hati orang sebab jika sakitkan hati orang dosa bila dosa dengan orang nanti di hari akhirat mereka akan tuntut pahala dengan kita malah dosanya akan kita tanggung maka jadilah kita orang yang bangrup akhirat walaupun banyak pahala jika ramai yang menuntutnya...nerakalah tempatnya...Masha Allah rugilah moga kita terjaga daripada menyakitkan hati orang . Dosa dengan orang selagi kita tidak minta maaf selagi itu kita akan tanggung hingga akhirat ...tapi dosa kita dengan Allah ...Allah Maha Pengampun walaupun dosa hamba-Nya bagaikan buih-buih di lautan akan ampunkan hamba-Nya. Moga selepas ini kita berhati-hati dengan setiap tutur kata kita.
Sebab itu juga bonda sentiasa memohon maaf andai ada rakan fb, grup dan alammaya terasa hati bilamana bonda tersalah dalam bicara sepanjang bersiaran karya. Moga mereka sudi maafkan bonda kerana bonda tak salah bonda hanya hendak bersastera jer...tak kan bonda bersastera pun nak marah-marah...orang dah tak suka bonda undur diri...berilah kemenangan mereka yang marah-marah...tak rugi pun daripada menjeruk hati bawa mati...kan3 hehehe.
'ORANG YANG MENGATA KITA GILA SEBENARNYA DIA YANG GILA
JIKA KITA KATA KITA GILA SEBENARNYA KITA TAK GILA SEBAB KITA TAK KATA ORANG KATA DIRI SENDIRI, BILA KATA DIRI SENDIRI TIADA DOSA DENGAN ORANG TAPI JIKA KITA KATA ORANG GILA KITA SUDAH MENGUMPAT ORANG DAN MENYAKITKAN HATINYA JIKA DIA TIDAK MAAFKAN KITA , DI AKHIRAT DIA AKAN MENUNTUT PAHALA DENGAN KITA. RUGIKAN.
TAK SALAH KITA LEPASKAN KAWAN YANG SUKA HINA ORANG, MENGUMPAT, MENFITNAH ORANG SEBAB JIKA KITA TERUSKAN BERKAWAN DENGANNYA HATI KITA AKAN JADI NERAKA. ALLAHU AKBAR MOGA DIJAUHKAN ORANG YANG SUKA MENGHINA ORANG DAN MENYAKITKAN HATI ORANG . TIADA KAWAN PUN TAK APA.
Bila kita di bangkitkan di padang Masyar akan bersama dengan orang yang kita cintai semasa hidup di dunia...jika kita Cintai Nabi Muhammad dan orang-orang yang beramal soleh MasyaAllah kita akan bersama mereka.
Terpulanglah kepada kita dengan siapa kita hendak mejadikan kawan kita. Kawan yang mendatangkan iman atau kawan yang menjerumuskan kita ke neraka... sebab dunia adalah bayangan Akhirat kita.
MOGA KITA SAMA-SAMA DAPAT MUHASABAH DIRI AGAR ALLAH SENTIASA MELINDUNGI KITA DARIPADA BAHANG AZAB DI DUNIA JUGA DI AKHIRAT. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA & RAKAN ALAMMAYA
1 Rabiulawal 1436H
24 Disember 2014
Lang Kelana and Pradita Fia like this.
Pradita Fia Bunda Rabeah Pelita hati Nanda .. Menyimak tulisan bunda yang indah , nanda jadi teringat Ummu. Z .. Beliau aktifis dari Palestina yg datang ke Samarinda - Kaltim .. " Malam itu diantara keheningan dan desir angin malam .. Airmata tak henti berjatuhan karena mengingat penderitaan saudara di Palestina .. Bunda Rabeahku sayang .. Jika jarak dan waktu tak berjarak itu benar adanya... Hati muslim itu indah mereka saling mendoakan saudaranya meski zahir dan bathin tak bertemu .. ALLAH HU AKBAR .. Jika doa adalah perisai bagi saudara muslim ruhpun mampu jadi pelipur lara.. Tak berbayang dan berbekas .. Namun hati muslim adalah mutiara.. Ia ada dimana dia tiada .. Tiada namun ia selalu ada.. Perjalanan waktu adalah semu .. Kasih sayang bagi muslim diatas segalanya .. Ia akan abadi meski waktu terus melaju.. Dalam doanya .. Dalam setiap airmata .. Dalam setiap tarikan nafas selalu ada doa untuk orang-orang yang disayang karena Allah swt .. Itulah kenapa kasih sayang abadi .. Mungkin jasad berguguran namun Islam dan Iman tak akan pernah gugur dihatiku.. Dihatimu.. Dihati semua muslim di dunia..
Rabeah Binti Mohd Ali MUSLIMIN MUSLIMAT SAUDARAKU MOGA SAUDARA SEISLAMKU SUDI MENYAYANGIKU KERANA ALLAH TAALA KERANA AKU MENYAYANGINYA KARENA ALLAH TAALA JUGA. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Pradita Fia Allah adalah Pencipta segala keindahan .. Kasih sayang adalah bentuk keindahan .. Karena kasih sayang telah bermula dihatiku .. Dihati bunda .. Dan hati orang-orang penuh kasih .. Maka kehidupan menjadi indah .. Tak peduli betapa sakit dan lukanya hati .. Tak peduli betapa beratnya kaki melangkah .. Tak peduli betapa cercacaan adalah sarapan setiap harinya .. Tak peduli dikucilkan diri dari gemerlapnya dunia .. Selama masih ada kasih sayang dihatiku.. Dihatimu.. Selama itu juga aku menjadi tegar dan mampu berdiri menatap teriknya mentari.. Menatap dasyatnya gelombang lautan .. Menatap indahnya sinaran rembulan dan gemintang .. Adalah kasih sayang sumber kekuatan .. Karena didalamnya ada ketenangan .. Ada kelembutan dan ada harapan .. Ya Rab Pemilik Segala Kasih tetap peliharalah Kasih Sayang diantara kami .. Semata-mata untuk Munajat pada - Mu ... "1 Rabiula awal .. Fiapradita"
Rabeah Binti Mohd Ali ALLAH MAHA PENGASIH ALLAH MAHA PENYAYANG
DENGAN NUR RAHMAT KASIH-NYA BERTAHTA DI HATI...
AKAN LAHIR SIFAT BELAS KASIHAN SESAMA MAKHLUK TUHAN
TIADA SUATU PUN YANG MAHU DILUKAI KERANA KASIH SAYANG SEJATI SETULUS IKHLAS SEBAB ITU DI SYURGA PENGHUNINYA SEMUANYA SALING HORMAT MENGHORMATI MENGHARGAI BERKASIH SAYANG SEJATI ABADI...INDAHNYA KASIH PENGHUNI SYURGA SEINDAH SYURGA CIPTAAN ALLAH. ALLAHU AKBAR MOGA KASIH SEJATI WUJUD DI DUNIA INI JUGA. AAMIIIN.

PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA & RAKAN ALAMMAYA
1 Rabiulawal 1436H
24 Disember 2014
Like ·  · 
  • Al Furqan Al qur'an berfikir menurut Allah, Al hadist berfikir menurut Rasul, Al hikmah berfikir menurut Ulama, Sufi, Waly, Ilmu pengetahuan ilmiah berfikir menurut Fakta penelitian, ilmiah populair berfikir dalam kondisi darurat untuk membangun semangat. Semoga semua itu tidak bertentangan dengan Al qur'an & Al hadist.
    9 mins · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali TELAH KU FIKIR DI DUNIA GHAIB TIADA PUN NAMA MALAIKAT AKAL...SEMUANYA MALAIKAT ALLAH YANG DIUTUSKAN UNTUK TAAT DAN PATUH KEPADA TUHAN...ITULAH YANG ADA DALAM RUKUN IMAN.
    1 min · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali



Rabeah Binti Mohd Ali shared a photo to Al Furqan's timeline.
5 hrs ·
"Moga rakan fbku berani memperjuangkanku kerana mereka adalah hero sastraku andai mereka penakut maka kuucapkan selamat tinggal dengan sedihnya.... "
Jangan memperjuangkan orang yang tidak berani memperjuangkan Anda.
Mario Teguh
Like ·  · 
  • Al Furqan and 2 others like this.
  • Malaikat Akal · Friends with Al Furqan
    SEMOGA MANUSIA SEGERA MENDUKUNG KEINGINAN ALLAH SEBELUM ALLAH BINASAKAN SEPERTI YANG TERJADI PADA UMMAT - UMMAT SEBELUM KAMU.
    3 hrs · Unlike · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali SAMPAI AKHIR HAYAT MEMBALAS CINTA ALLAH

    saat mereka sibuk

    akan
    keris
    baju
    mahkota
    dan tahtanya

    kamu pula sibuk
    akan cangkul
    baju kumal
    topi
    gubuk derita yang kena gusur

    pesona dunia mereka
    jika terus dilalaikan terleka
    pasti akan memakan diri sendiri
    karna dunia ini coma
    persinggahan yang perdaya memperdayakan

    gubuk derita yang dirasai akibat peperangan
    bermandikan peluh demi sesuap rejeki
    berumah beratapkan langit berlantaikan tanah
    hidup terumbang ambing
    berpindah randah
    diburu musuh
    namun masih tersenyum
    biarpun di duga setiap penjuru iman
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Syurgalah tempatmu duhai yang terus diduga
    cintamu pada-Nya mengatasi
    segala azab sengsaramu

    makanya yang masih punya mata hati
    masih ada peluang
    infakkanlah hartamu
    kepada hamba-hamba Allah yang diduga

    mereka diduga dengan gubuk derita
    kamu diduga menginfakkan hartamu

    itulah hikmat di sebalik gubuk derita dan kekayaan dimiliki
    sama-sama diduga dalam derita dalam nikmat kekayaan

    sabar atas derita
    sabar infakkan harta

    itulah tanda kita membalas cinta Allah pada kita yang diduga sehingga terhenti nafas...membalas cinta Allah...In Shaa Allah AAmiin.

    Karya Ratu Rimba Niagara
    2 Syaaban 1434H
    11 Jun 2013
    1 hr · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali AGAR TAK MENYESAL SESUDAH MATI

    saat kamu kelaparan akibat peperangan

    masih ada jiwa-jiwa damai yang membutakan mata hatinya
    sedangkan pintu Syurga terbuka luas
    andainya mereka menghulurkan bantuan untukmu

    bersabarlah duhai hamba Allah yang diduga
    andai kelaparanmu itu berterusan sahingga maut menjemputmu
    Syurgalah tempatmu atas kesabaranmu menanti bantuan

    ingatlah buat mereka yang damai hidupnya
    tapi tak punyai mata hati
    tunggulah saat nanti di hari kematiaan mu itu
    di alam barzah
    setiap penghuni kubur menyesal
    karena baru tahu nikmatnya bersedekah
    bisa melepaskan seksa kubur ...
    bisa mendapat Rahmat Kasih Allah dimasukkan Ke Syurga Tanpa Hisab
    karena sudah mati baru tahu begitu besarnya ganjaran bersedekah
    mahu dihidupkan kembali ke dunia
    agar dapat bersedekah setiap hari hingga tak tersisa harta dimiliki
    tapi itu cuma tinggal mimpi yang tak akan jadi kenyataan
    mana mungkin orang mati hidup kembali
    makanya selagi ada peluang bersedekahlah semasa kamu hidup 
    agar tak menyesal sesudah mati....

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    2 Syaaban 1434H
    11 Jun 2013
    1 hr · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali MARI BERSAMA INFAKKAN KURNIAAN ALLAH 

    andai aku punya 

    kuasa
    darjat
    harta
    ilmu
    ku infakkan ke jalan-jalan fisabilillah-Nya
    harta yang kuinfakkan itulah yang aku punya
    andai kata ku tak punya segalanya 
    tapi aku berniat
    niatkan itu akan dikira Allah tanpa membatalkan niatku
    SUBHANALLAH MAHA PEMURAH-NYA ALLAH 
    memberi ganjaran yang setimpal dengan usaha dan niat hamba-Nya

    begitu pentingnya niat
    dibawa niat sampai mati
    walaupun belum sempat merealisasi

    namun ku berharap
    ku punya ilmu dan harta
    agar dapat kuinfakkan ke jalan-jalan-Nya sebelum terpejam mata..
    AAmiin AAmiin AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.

    Ratu Rimba Niagara
    2 Syaaban 1434H
    11 Jun 2013
    1 hr · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali YA ALLAH PERKENANKAN AKU MENJADI JUTAWAN AKHIRAT-MU

    Ya Allah Kau Maha Mendengar

    aku suka membantu mereka yang perlu dibantu
    tapi aku tak punya aset untuk membantu

    Yang paling aku khuatiri
    bilamana kau kurniakan aku harta bertimbun-timbun banyaknya
    aku jadi pelit bin kedekut
    aku rasa lagi aku berikan pada yang memerlukan
    hartaku makin berkurangan
    lalu aku nyesel
    lalu aku jadi lebih tamak 
    dan tak mahu sedekahkan hartaku pada yang memerlukan
    karna harta itu adalah usaha aku sendiri
    penat lelah puluhan tahun aku berusaha mendapatkan harta
    tak akan dengan mudah aku mahu berikan pada yang memerlukan
    bagiku siapa nak kaya usahalah sendiri
    jangan jadi pengemis harta orang
    dasar si miskin papa kedana tak tahu malu
    menjatuhkan imej sendiri mengemis harta orang kaya
    ALLAHU AKBAR ...jangan aku jadi begitu tamak haloba... 
    Ya Allah harta yang kumiliki telah merusakkan imanku sendiri
    tanpa ada ehsanpun pada mereka yang memerlukan...
    jadikanlah aku hamba-Mu seorang pemurah
    suka bersedekah
    merasakan sedekah itu adalah satu nikmat Kurniaan-Mu 
    yang nilaian-Nya lebih berharga dari alam dan seisi-Nya

    Atas apa yang Kau Kurniaakan kepadaku...
    aku mahu jadi jutawan dunia akhirat
    jutawan dunia untuk mendapat gelaran jutawan akhirat
    andai gelaran jutawan dunia ini bisa aku meraih cinta-Mu
    Perkenankanlah aku menjadi jutawan akhirat-Mu
    Aamiin AAmiin AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin

    Karya Ratu Rimba Niagara
    2 Syaaban 1434H
    11 Jun 2013
    1 hr · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali TOLONGLAH AKU DEMI AKHIRATKU! AKHIRATMU!

    Duhai manusia di luar sana...

    beruntunglah kamu kerana diberi peluang masih hidup lagi
    aku di sini sedang diazab dalam kawah api neraka
    panas ....sakit...terpekik terlolong aku tiada siapa
    yang boleh menolong aku....
    sedangkan ketika aku masih hidup di dunia dulu
    ramai kawan-kawanku bersumpah setia
    mahu tolong aku di kala aku susah atau senang
    sekarang aku benar-benar azab lagi diazabkan
    bukan Allah yang mengazabkan aku
    tapi aku yang mengazabkan diriku sendiri
    kerana menjadi hamba-Nya yang sombong
    tidak mahu tunduk dan patuh kepada perintah-Nya
    sekarang aku tanggung sendiri kekhilafanku
    kekhilafan yang sudah tak tertebus lagi
    dan penyesalan yang sudah tak berarti lagi
    tika di dunia dulu
    wangku punyalah banyak tak terkira
    aku mati pun masih banyak lagi tak luak-luak
    bertambah ada lagi kerana perniagaan aku
    diwarisi oleh pewaris aku
    siapa yang kawan dengan aku
    daripada miskin terus jadi kaya raya
    sudah kaya raya terus tinggalkan aku
    tapi aku tak kisah...hilang satu kawan
    akan ramai lagi yang suka berkawan dengan aku...
    hari...hari...gelak ketawa...
    hendak saja beli apa...
    semuanya dapat tak payah diimpi-impikan
    begitulah hebatnya dunia orang kaya seperti aku
    Rupanya aku silap memilih kawan....
    sepatutnya aku memilih kawan akhirat
    pastinya kawan akhiratku akan menolong aku
    jika aku jatuh di dalam gaung sekalipun dia pasti
    akan cuba sedaya upaya menyelamatkan aku
    akan diberikan tali untuk keluarkan aku dari gaung tersebut
    dia pasti akan bersyukur dan aku pun bertaubat
    tidak mahu lagi terlalai
    dan pasti aku mahu membawa bekalan untuk akhiratku
    pasti bekalan akhiratku itu dapat menyelamatkan aku
    daripada azab sengsara api neraka ini
    apa hendak buat aku sudah terlambat untuk
    membuat segala amalan soleh untuk kubawa pulang
    yang mana sebesar zarahpun amal amat berharga di sini
    alangkah bahagianya jika pewarisku terbuka hatinya
    untuk menginfakkan harta yang kutinggalkan kepada mereka
    lalu diniatkan sedekahkan kepadaku...pasti akan dapat
    meredakan aku dari kepanasan api neraka yang membahang-bahang ini....
    hanya Tuhan saja yang tahu aku penuh mengharap
    sesuatu yang tak pasti pewarisku lakukan demi akhiratku.
    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    1.1.2013
    1 hr · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali HIDUPLAH KITA SEPERTI POHON YANG BERBUAH LEBAT

    Hiduplah seperti pohon yang berbuah lebat

    hidup di tepi jalan dan ketika di lempari orang
    dengan batu,tetapi dibalas dengan buah".

    By: Muhammad Agus Shafii

    Tengku Ali Indra Jaya like this.

    Ratu Rimba Niagara:

    PUISI PEPOHON IMAN

    Ingin kusemai bunga-bunga cinta
    agar apabila bertunas nanti
    segar disinari cahaya iman
    akarnya menjadi pasakkan
    iman yang kukuh bercambah
    akarnya merata tempat.

    Merimbunlah dikau tunas-tunas
    cinta keimanan
    menjadi pepohon rendang
    dewasa dalam keindahan iman
    rimbunan dedaun menghijau
    saujana mata memandang
    dedaunanmu merimbun
    ditiup angin sepoi-sepoi bahasa
    melentok-lentok sambil mengalunkan
    zikir munajat memuji Tuhannya.

    Alunan zikirmu padaNya
    membuatkan aku terkesima
    dalam rindu mendalam padaNya
    dan aku mencemburuimu
    kerana hidupmu...
    tiada lain kecuali
    berbakti kepada Tuhanmu
    dan menabur jasa kepada
    penghuni bumi.

    Bertambah mengindahkan lagi
    pepohon iman itu berbunga
    gugusan kuntum bunga
    memukau panorama...

    Wangian bunga pepohon iman
    dapat dihidu di seluruh benua
    tiada apa yang dapat diucapkan
    melainkan SUBHANALLAH.

    Setelah habis musim bunga
    tiba masanya pepohon iman berbuah
    gugusan buah melebat
    memenuhi pepohon iman
    terkesima mata memandangnya.

    Apabila gugusan buah pepohon iman
    sudah ranum daripada tangkainya
    sedia dipetik penghuni bumi
    lalu berkata, ”Makanlah buah pepohon imanku ini...

    Moga... Cahaya keimanan meresap
    dalam roh dan jasadmu, itu doaku.”

    Setelah penghuni bumi
    makan buah pepohon iman itu...

    Sisa buah pepohon iman tersebut
    dilemparkan ke sungai deras mengikut
    kederasan air terjun
    lalu terdampar ke hutan belantara
    di situlah bermulanya penghidupan
    baru kepada pepohon iman
    meneruskan kelangsungan hidup baru
    pasrah dan redha
    dengan asal kejadiannya!

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    1.1.2013
    1 hr · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali HATI KITALAH RAJA

    Hati kitalah raja

    Anggota badan kita mengikut segala kehendak kita
    Jika hati kita baik, baiklah semua rakyatnya
    Hati inilah yang hendak dibawa sampai mati
    Jika hati kita tidak dibersihkan sebelum mati
    Malanglah kita sepanjang di alam barzah
    Sepanjang menempuh alam akhirat
    Samalah kita saling muhasabah diri
    Memperingati saat-saat sakaratul maut...
    Ikutlah kata hati kita
    Yang baik kita ikutkan
    Yang tak baik diketepikan
    Moga bahagia dan cemerlang kita dunia akhirat
    In Shaa Allah Aameen.

    SELAMAT TAHUN BARU 1.1.2015

    MAAF DIPINTA SEPANJANG HAMBA BERSIARAN DI SINI

    Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada:

    RATU RIMBA NIAGARA
    1 Rabiulawal 1436H
    24 Disember 2014
    1 hr · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali MOGA 2015 MEMBAWA ARTI AAMIIN

    2015 membawa arti

    berarti bagi semua
    kita bersama memintal pelangi cita
    menjadi pelangi nan indah
    untuk kita hadiahkan kepada anak cucu
    agar mereka bisa senyum
    agar mereka bisa syukur
    bahawa kita menyayangi anak cucu
    dengan rasa penuh tanggungjawab
    dengan rasa penuh kasih teramat kasih di jiwa
    kerana kasih
    kerana sayang
    kuturut kan jua walau pun tak berdaya
    kuturutkan jua walau pun terseksa
    Tuhan tolonglah kami
    makbulkan segala cita-cita kami
    sebelum kami dijemput pulang ke Pangkuan-MU
    berilah kami peluang
    untuk menyebar luaskan
    penghambaan cinta kami kepada-MU
    agar mereka pun sama menjadi hamba-Mu
    mengabdikan diri semata-mata kerana-MU
    Dan berkat cinta kami yang setulus ikhlasnya pada-Mu
    Kumpulkanlah kami di Syurga-Mu nanti
    In Shaa Allah Aameen.

    Karya Ratu Rimba Niagara
    1.Rabiulawal 1436H
    24 Disember 2014

    Tok Ayah Datuk Nahza SUBHANALLAH kerana mengilhamkan kami mengingati MU,,,

    Ratu Rimba Niagara Ya Allah tiada apa yang kami harapkan di dunia ini melainkan Nur Hidayah Kasih-Mu agar diberikan kepada kami sehingga akhir nafas kami Berhidup di muka bumi-Mu ini. Aamiin.
    1 hr · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali SEJUTA MELAYU
    SEJUTA BINTANG
    SEJUTA HARAPAN

    TERTUNAI DITUNAIKAN MOYANG MELAYU
    UNTUK DIHADIAHKAN ANAK CUCU MELAYU
    IN SHAA ALLAH DIMAKBULKAN ALLAH AAMIIN
    1 hr · Like
  • Al Furqan SYIQ - ASYIQ - MANSYUQ
    38 mins · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali MASUK KE DASAR MATA HATI ROHANI IN SHAA ALLAH AAMIIN
    15 mins · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali




Rabeah Binti Mohd Ali shared a photo to Mahabbah El-ahmady's timeline.
5 hrs ·
"Moga rakan fbku berani memperjuangkanku kerana mereka adalah hero sastraku andai mereka penakut maka kuucapkan selamat tinggal dengan sedihnya.... "
Jangan memperjuangkan orang yang tidak berani memperjuangkan Anda.
Mario Teguh
Like ·  · 
  • Mahabbah El-ahmady and 2 others like this.
  • Mahabbah El-ahmady
    السلام عليكم ورحمة الله و بركاته 

    Apa maksudnya bun?

    Giman kabarnya lama tidak perna menyapa
    See Translation
    51 mins · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Waalaikummussalam wr wb
    Alamdulillah sihat nanda...
    Alhamdulillah kita masih bisa menyapa....

    Maafkan bunda lama tak menyapa
    Nanda gimana sihat ke...
    Masih mengarang lagi ke...
    Bunda macam biasalah
    Syukur Alhamdulillah Allah kurniakan Ilham mengarang..
    Maka bunda amat alu-alukan 
    Rakan FB like dan komentar karya yang bunda siarkan
    Tanda dukungan pada dunia sastra bunda...
    Itulah maksudnya nanda...
  • Rachmawati Penulis Scenario · Friends with Mahabbah El-ahmady
    Wah bunda Mahabbah El-ahmady temannya banyak .. para sastrawan dari berbagai negri .. salam ya ukhti Rabeah ..
    31 mins · Unlike · 1
  • Mahabbah El-ahmady ┼───┼ϱėϱ ┼───┼ϱėϱ ┼───┼ϱėϱ ia mb 



    Seneng banget 

    Ini bunda Rabeah tooop banget
    30 mins · Unlike · 2
  • Mahabbah El-ahmady
    اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِيْن 

    Sya sehat bunda Robeah
    See Translation
    29 mins · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Sapaan nanda hilang rasa rindu bunda....moga nanda sudi menyapa rindu bunda sampai hayat bunda ya....sayang nanda sampai Jannah Aamiin.
    • Lafaz yg indah, dengarlah!! kalian akan terasa betapa indah saat ini dan akan datang, hatikan menjadi lembut..
      Like ·  · Share
      • Rabeah Binti Mohd Ali Alhamdulillah
        Jika kita tergolong hamba-Nya
        Yang bersujud kerana-Nya
        Alhamdulillah
        Jika kita
        Bila sampai waktu
        Bertemu dengan-Nya
        Dalam redho lagi diredhai
        Alhamdullilah
        Moga doa kita
        Dimakbulkan Allah
        Aamin Ya Rabbal A'Lamin

        surat Ar-Rad : 28:
        “Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
        wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKu..dan masuklah ke dalam SyurgaKu.
        Like · Reply · Just now
      • Al Furqan Maha suci Allah, Segala puji Bagi Nya.
        Like · Reply · 3 hrs
      • Pe Zal tanda owg beriman.."apabila dibacakan ayat2 Allah gementar hati mereka". 


      INDAHNYA JIKA KITA DAPAT SERASI BERSAMA KERANA TUHAN
      BERKATALAH JIKA MENDATANGKAN IMAN,
      KELUKAN LIDAH JIKA MEMADAMKAN IMAN,
      KERANA KITA MAHU MATI DALAM IMAN,
      AGAR HIDUP DAN MATI DIKASIHI TUHAN.


      Aku berkawan bukan memandang rupa paras, darjat, kuasa tapi aku memandang budi bahasa bila bicara adap dan sopan, jika berhati busuk mahukan aku mati lemas maka kuucapkan salam terakhir untuknya.
      Pelik bin Ajaib aku...hulubalangku si kunta si kunte rela mati lemas agar aku dapat bertahta dalam karya sastera tapi kamu  mahu aku mati lemas...
      Ini namanya haiwan berhati manusia
      Manusia berhati haiwan...
      Sebab itu aku di gelar RATU RIMBA NIAGARA @ RATU PUJANGGA NUSANTARA ingin berbakti dalam sastera untuk seluruh rakyat rimba niagara dan seluruh rakyat nusantara In Shaa Allah AAmiin.
      22 Safar 1436H
      15 Disember 2014
      Like ·  · 



      'SALAM CINTA KASIH DAN SAYANG UNTUK PERDAMAIAN SELURUH
      DUNIA '

      Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

      Ratu Rimba Niagara Pujangga Sribu Jaman,
      Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
      Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
      202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
      29 SAFAR 1436H
      22 DISEMBER 2014

      PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
      SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
      PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
      202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
      1 RABIULAWAL 1436H
      24 DISEMBER 2014
www

0 comments:

Post a Comment

 
;