Monday 16 July 2012

SAYANGKU SAYANGMU (212) - SEPI MENYEPI ITU KEBAHAGIAANMU TAPI DERITAKU


    • 2


    • ANGIN
      Fiapradita, 16 Juli 2012

      Pagi ini terasa sejuk
      Kicau burung bersahutan
      Angin bergoyang perlahan
      Masih terukir sebait senyuman

      Namun hanya dalam hitungan detik
      Sakit itu menjelang
      Terkapar seonggok jasad
      Dalam kesakitan yang panjang
      Tak pernah tahu apa yang datang
      “ Angin “ hanya itu yang terdengar

      Mata itu masih berair
      Tubuh itu masih berguling
      Kaki itu semakin dingin
      Muka itu terlihat pucat
      Nafasnya tersengal tak beraturan

      Apa yang terjadi
      Sebuah tanya bergumam
      Namun tenggelam ditelan
      Pagi yang kelam
      Tubuh itu masih bergulingan
      Menahan sakit tak terkira

      Wahai jasad tak ada yang bisa membantu
      Sakitmu semakin menggila
      Dalam satu tarikan nafas
      Terucap “ Astagfirullah”
      Perlahan rasa sakit itu menepi
      Tubuh dan jasad kembali segar
      “ Angin” pun hilang…
      Masihkah kau tak percaya….
      Wahai sang jasad bahwa kamu ada
      Karena Kehendak Sang Khalik

      Siang mulai beranjak
      Sang jasad masih tersentak
      Dengan kenyataan yang ada
      Bahwa dirinya bukan siapa-siapa
      Angin…semoga kesombongan diri
      Menghilang ditelan mentari nan elok…
       ·  ·  · 4 hours ago



        • MAAFKAN AKU KERANA AKU JASAD YANG TAK BISA MEMBANTU

          Wahai jasad tak ada yang bisa membantu
          Sakitku sakitmu semakin menggila
          Akibat tiada sefahaman
          Saling menghargai sebuah kasih
          Atas pertemuan ...biarpun
          Cuma di alam maya
          Kesibukan mu telah memisahkan
          Kasih suci kita

          Kalau sepi menyepikan itu
          Adalah kebahagiaanmu
          Dan adalah deritaku

          Makanya daripada terdera rindu
          Biarlah kita tidak saling salah menyalah
          Sepi menyepikan adalah jalan perdamaian
          Antara kau dan aku
          Tak perlu lagi aku tertunggu-tunggu rindumu
          Di ombak rindu

          Biarlah aku jadi si pungguk
          Sebagai pengobat rinduku ke kamu
          Dan pabila kau mendengar si pungguk
          Melagukan lagu rindu mendayu-dayu
          Itu maknanya aku sedang merindukan kamu
          Duhai teman dari benua sana
          Yang mengajar aku arti rindu yang menyakitkan
          Akibat kesibukanmu dengan duniamu
          Dan aku mengerti
          Makanya maafkan aku
          Harap kau mengerti jua keadaan aku teman...
          Kerana bagiku sekali tangan berjabat
          Takkan berpisah selamanya

          Percayalah biarpun kita
          Saling sepi menyepi rindu
          Sebagai teman fb
          Kau masih tetap di hati
          Kerana kasihmu telah tersimpul mati
          Bawa ke mati
          MAAF ZAHIR BATHIN
          dariku teman

          Daripada: Putri Rimba Niagara
          16 Julai 2012


    • KAKU MEMBIRU
      Fiapradita, 16 Juli 2012

      Tahukah kamu aku bosan menunggu
      Lelah menanti janji tak pasti
      Namun masih berharap kau member kabar
      Walau cuman lewat angin semilir

      Pagi berganti siang
      Malampun telah menjelang
      Hati ini kembali sunyi
      Karena kau dan aku
      Ternyata tak pernah menyatu

      Kita berdiri sama tinggi
      Dudukpun ditempat yang sejajar
      Tapi ternyata dinding penyekat ini
      Tak jua mau menghindar

      Langkahku kian payah
      Jalanku tinggal setapak
      Mungkin nafasku pun tinggal satu-satu
      Wahai alam andai kau berkenan menerima jasad ini
      Bisikan pada hatinya yang terdalam
      Bahwa hingga ajalku menjemput
      Ku tak pernah menyatu dengan dirinya

      Angin semilir kutitipkan seuntai maafku
      Karena ternyata kehadiranku
      Kembali menorehkan luka menganga
      Biarkan tanah meleburku
      Mungkin ini yang terbaik
      Karena ada ataupun tiada
      Ternyata tiada bedanya
       ·  ·  · 5 hours ago



        • MAAFKAN AKU TEMAN FB

          Kau dan aku tak akan bisa menyatu
          selagi ada dinding keegoan kau dan aku
          kau ada urusan kau
          dan aku ada urusan aku
          yang pasti urusan mati dalam pengetahuaNya
          jika salammu salamku tak memberi arti
          malanglah perkenalan ini
          kerana kau dan aku dikenalkan
          bukan atas perancangan kita
          perkenalan ini adalah Ketentuan-Nya
          jika kita dikenalkan hanya sekadar
          saling menyakiti hati
          dan terluka hati
          akibat tidak ada persefahaman
          untuk jalan-jalan perdamaian
          yang ada hati berjerubu
          itulah kelemahan iman kau dan aku

          dan daripada terdera rindu
          kerana hati sudah kasih dan sayang
          lebih baik kita ada dinding pemisah
          tapi masih lagi dalam ikatan uhkhuwah puisi
          sudah memadai
          dalam puisi kita saling bersahutan
          memohon maaf kerana kita tidak mahu
          sebelum dujemput ke Pangkuan Ilahi
          terdera roh dan jasad selamanya
          akibat kebekuan kita menjaga
          soal hati yang sukar dimengerti dan ditundukkan
          akibat keegoaan kita
          makanya kepada Allah SWT
          kumohon ampun dan maaf
          bukan tak redha dengan
          Kurniaan-NYa kepadaku
          Tapi aku hamba yang sentiasa lemah
          Pabila diuji dengan disepikan kasih dan sayang
          Akibat kesibukan masa
          Makanya izinkan aku sepikan juga
          Segala ikhrar palsu kau padaku
          Yang kau berjanji tak akan sepikan aku
          Maafkan aku biarpun tak menjadi teman fb lagi
          Tapi di grup ini kita bisa berpuisi bersama-sama

          Teman fb aku hanya untuk mereka
          Yang tidak sepikan aku atas kesibukannya
          Maafkan aku teman
          Moga kau memahami keadaan aku

          Biarpun tidak menjadi teman fb
          Kau masih sahabatku
          Sampai kapanpun
          Selagi hayatku ada
          SELAMAT BERPUASA
          MAAF ZAHIR & BATHIN

          Daripada : Putri Rimba Niagara
          16 Julai 2012



    • Bulan ku kelam bersama malam yang dingin Bintang ku sayup bersama lelangit yang gempita

       ·  ·  ·  · Saturday at 8:35pm

      • You, Naga Pamungkas and 2 others like this.

        • Norm Norman Mohd Yusoff terima kasehku saudari Asmira Suhadis....... jempol ku negeri sembilan...... katakataku yang buat aku tersenyum adoi!

        • Norm Norman Mohd Yusoff aku rindu keiklasan kesukaanmu saudari Mahabbah El-ahmadydemi itu terima kasehku buatmu sahabat!

        • Norm Norman Mohd Yusoff terima kaseh cik Norsiah Kandar saya benarbenar menghargai kesukaanmu....
          Yesterday at 10:44am ·  · 1

        • Rabeah Mohd Ali Kenapa bulanmu kelam duhai singa yang manja?
          Bintang tak pernah dingin kerana bintang sudah azalinya
          Sentiasa menyinari dan bulan sesekali bermuram kerana
          Si pungguknya tidak berlagu mendayu-dayu memanggilnya...hehehehe


        • Norm Norman Mohd Yusoff Duhai saudari Putri Rimba Niagarai, bulan ku kelam kerana pungguk tak pernah sesekali merinduinya... Bintang ku tak dingin tapi sayup nun jauh disana kerna tak tercapai olehku maka gitu singa terpaksa mengaum sehingga kamu menyukai bicaraku, terima kaseh deh!
          Yesterday at 2:19pm via mobile ·  · 1

        • Norm Norman Mohd Yusoff Trima kasih saudaraku Naga Pamungkas kerna masih setia memberi kesukaan pada notasku!
          Yesterday at 2:21pm via mobile ·  · 1

        • Rabeah Mohd Ali Duhai singa manja...
          Janganlah kau mengaum
          Jika kau mengaum terpelanting mahkota Ratu Rimbaku ini
          Oo...baru ku teringat mahkotanya sudah hilang ditelan ombak rindu
          Untuk pengetahuanmu aku akan selalu suka bicaramu
          Jika kau mengaumanmu dengan penuh manja gitu...
          Nak aku ajar ke bunyi ngumanan manja...?
          Ngauuummmmmmmm ya ampun deh....hehehe

          Yesterday at 3:42pm ·  · 1
    (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
    16 Julai 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;