Sunday 15 July 2012

SAYANGKU SAYANGMU (210) - AKU RINDUKAN NEGARAMU PUTRI RIMBA NIAGARA




    • Aku rindu negaramu sahabatku Putri Rimba Niagara
      Karena negaramu memberiku ilham tentang hidup ini
      Sehingga aku sadar bahwa yang terbaik kembali
      Mengisi hari-hari indah disana negaramu yang disukai
       ·  ·  · 3 hours ago

      • You and 2 others like this.

        • Rohaty Majzub Cantik gubahan emosi ini
          3 hours ago ·  · 2


        • Fatma Wati Ibu Rohaty Majzub terima kasih ibu...
          3 hours ago · 


        • Fatma Wati ‎Werdys Kalbary @ kalau begitu kita sama ya abang....sama rindu...
          2 hours ago ·  · 2
        • Rabeah Mohd Ali Aku rindukan negaramu sahabatku
          Negaramu mengajar aku arti kesetiaan kerinduan keperibadian tinggi
          Sehingga aku malu dengan diriku sendiri
          Adakah aku layak menjadi sahabatmu
          Kau sentiasa bersantun tinggi
          Sedangkan aku selalu beremosi
          Terlalu sensitif dengan jiwa seniku yang aku sendiri
          Belum pasti apakah jiwa ku ini tak sekuatmu
          Yang pertahankan uhkuwah sejati
          Aku hukum diriku sendiri
          Terpenjara dalam rinduku padamu
          Sejujurnya berkata seiring hati
          Tapi aku?
          Ahh...demi kerana aku tak setanding kesetiaan dan kejujuranmu
          Biarlah aku menghukum diriku terdera rindukanmu duhai sahabatku
          Biarlah kita saling bersahut-sahutan di balik awal tebal
          Jika itu boleh mendamaikan semua hati-hati yang merindu...

          about an hour ago ·  · 1


        • Fatma Wati Rabeah Mohd Ali kaulah sahabatku yang paling kucintai.....
          47 minutes ago ·  · 1

        • Rabeah Mohd Ali Sahabat yang saling mencintai kerana Allah itulah kebahagiaan dan kedamaian hati...
          34 minutes ago ·  · 1ptions


    • SAYA SUKA PUISI AWAK

      Rakan Group: saye suka puisi awak...dari tadi baca tak henti2 he3

      Puteri Rimba Niagara:

      Terima kasih..Syukur Alhamdulillah...kita sama-sama berbagi ilmu apa salahnya kan...saya ni memang dari kecil suka menulis....harap awak jangan pula kata saya ni penulis perasan sendiri ye....hihihi....dunia saya berkarya tidak berkarya......tak menentu...andai kata tidak bersiaran faham-faham ajelah saya sibuk dengan perancangan untuk merealisasikan impian pula...tapi tak tahu bila masa itu.. tawakal ajelah...yang penting saya suka dengan dunia saya karyaku duniaku sasteraku duniaku...sasteramu minatku...

      Rakan Group:

      Alhamdulilah....syukur...akhirnya bertemu jua teman yg sama minat...dah lama saye mencari group yang macam ni....bertemu teman-teman...bertukar-tukar pendapat....menegur..menasihat....sama-sama memajukan sastera yang amat saya minat.......bersyukur...ilham jua anugerah dariNYA...Bersama kita kongsikan...menambah ilmu...sesunguhnya sastera itu halus....hanya orang-orang meminati seni macam kita dan rakan-rakan yang memahami.....walaupun zarah itu halus...kita tetap tau ia tetap ada kan?.....renung-renung lah....

      Rakan Group:

      Rasaanya kalau ada yang mahukan tunjuk ajar, pasti Putri Rimba boleh bantu.. Orangnya tidak lokek ilmu.. :)

      Putri Rimba Niagara:

      Apa salahnya berbagi ilmu yang setitis ini ye...aku suka bekarya dengan mereka yang minat juga berkarya !

      KARYA PUTRI RIMBA BERSAMA RAKAN-RAKAN GROUP
      15 Julai 2012
       ·  ·  · 7 hours ago

      • Muzayyin Ali and Fatma Wati like this.

        • Muzayyin Ali Akulah salah satu penggemarmu wahai Putri Rimba
          7 hours ago ·  · 1

        • Rabeah Mohd Ali Terima kasih duhai kepada pembaca karyaku yang setia moga setiamu selagi penaku berpena dengan izin-Nya. Aamiin.
          7 hours ago ·  · 1


        • Fatma Wati sungguh indah dan aku juga peminatmu Rabeah Mohd Ali....
          4 hours ago ·  · 1

        • Rabeah Mohd Ali Terima kasih Fatma Wati..ku terharu dalam syukur ada juga yang sudi membaca puisiku...salam kasih dan rindu setulus hati dariku...Selamat Menyambut Ramadhan...maaaf zahir bathin dariku di Malaysia.
          4 hours ago ·  · 1


        • Fatma Wati Rabeah Mohd Ali aku rindu padamu dan rindu pada negaramu Malaysia....teringat dengan dirimu disana yang sangat indah dan sungguh membuat rindu....Selamat Menyambut Ramadhan.....maaf zahir bathin dariku di Indonesia....sesungguhnya aku rindu pada dirimu dan negaramu sahabatku....
          4 hours ago ·  · 1

        • Rabeah Mohd Ali Terima kasih kerana sudi membalas rinduku dan sudi merindui negaraku jua...pasti kau rindukan sahabat-sahabatmu di Malaysia jua kan? Insya-allah kudoakan moga kau dapat luangkan masa untuk datang berjumpa dengan kawan-kawanmu semula untuk menyambungkan rindu yang sudah lama terbiar rindu...salam kasih dan rindu dariku untukmu Fatma....sudilah membaca karya-karyaku...mungkin di bulan puasa terbatas dikit...
          4 hours ago ·  · 1


        • Fatma Wati Rabeah Mohd Ali sahabatku sayang....aku suka membaca karya-karyamu sungguh hebat dan ok sekali....jangan putuskan harapan teman-teman yang suka membaca dan mengagumi karya-karyamu aku suka sekali sahabat....aku rindu juga pada semua kawan-kawan di Malaysia dan semua adalah sahabatku....aku rindu padamu Rabeah....
          4 hours ago ·  · 1

        • Rabeah Mohd Ali Aku pun begitu juga Fatma...moga rinduku rindumu tak diheret oleh ombak rindu yang tak bermusim asyik bermusim tengukujuh je tanpa penghujungnya...biarlah rindumu rinduku sentiasa berbunga-bunga harum di hatimu di hatiku tersimpul mati hingga ke hujung hayatku hayatmu? Aamiin.
          3 hours ago ·  · 1


        • Fatma Wati Aamiin Ya Rabbal Alamin....Rabeah Mohd Ali dirimu ilham yang terindah dan saya sungguh suka sekali....
          3 hours ago ·  · 1

        • Rabeah Mohd Ali Fatma kau apa kurangnya fatma...
          Jika kau sudi ...ada masa terluangmu boleh berpuisi bersamaku
          Kerana dunia puisi duniaku
          Puisiku tidaklah sehebat pujangga yang hebat
          Janji kita berkata-kata indah...itulah puisi bagiku...
          Seindah hati purnama
          Pandanglah purnama
          Di sana akan terbina bahasa-bahasa indah...
          Seindah purnama berpelangi malam.

          3 hours ago ·  · 1


        • Fatma Wati Rabeah Mohd Ali kaulah sahabatku yang paling aku cintai....
          52 minutes ago ·  · 1

        • Rabeah Mohd Ali Negaramu ku kasih negaraku kau sayang
          Kau kucinta Aku kau kasih
          Tersimpul mati dalam kalbu
          Insya-Allah abadi selamanya. Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

          42 minutes ago ·  · 1





    • BULAN PENUH BERKAT

      Duhai dinda...
      Kita sama-sama longlai sekarang
      Longlaimu longlaiku
      Sihatmu sihatku
      Makanya jika kau sudah sembuh
      Kutunggumu di ombak rindu
      Agar bersama menyanyikan lagu
      Si pungguk rindukan bulan....huhuhu
      Tapi kena waktu malam lah kan...
      Bulan menjelma pada waktu malam aje..hehe
      Bulan puasa ni nanti bulan sentiasa mengambang indah
      Kerana bulan penuh berkat dengan solat terawih...itulah rindu pada-Nya yang mesti kita raih...dengan sekudrat tenaga sayang....

      PUTRI RIMBA NIAGARA
      15 Julai 2012
       ·  ·  · about an hour ago


    • AKU MENITIP LAYAR PERAHU-MU

      Aku menitip layar perahuMu
      pada laut jiwa Syamtan yang semu
      tika rindu baru bangun di mata Kablan
      meniti antara qalbi Syusha

      Bilamana aku menitip layar ke perahu-Mu
      Aku kirimkan rindu tanpa jemu pada-Mu
      Agar KAU dapat membalas cintaku
      Tanpa jemu mencintai-Mu dan merindui-Mu
      Itulah sebuah pelayaran
      Yang mesti kumuat saratkan bekalan akhirat
      Moga ada Nilaian Di Sisi-Mu
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

      KARYA: PUTRI RIMBA NIAGARA & RAJENDRA NATH TAGORE
      15 Julai 2012
       ·  ·  · 8 hours ago

      • MARHABAN YA RAMADHAN

        Ya Ramadhan

        Rebana....berlagulah
        dan seruling berbisiklah
        dalam tarian ulek
        di buai ombak seroja
        bisik berbisik di Muntaha
        lihat....dan dengar
        pedang berdenting di Uhud
        kapankan kedahagaan
        dan balut lilit kelaparan
        mari kita berpesta di Bulan kePanasan
        Marhaban Ya Ramadhan
        biar ku lontarkan sauh keEgoan
        terhenti di sini
        ku mendengar sendiri paluan rebana
        dan memPialakan tiupan seruling
        Marhaban Ya kebisuan....Marhaban Ya keSendirian....
        aku di sini mengHakikatkan Ramadhan ....

        AwaL
        Unlike · · Unfollow Post · July 10 at 6:01pm near Kuala Lumpur
        You and Fatimah Bt Husin Tim like this.

        MARHABAN YA RAMADHAN

        aku di sini mengHakikatkan Ramadhan
        untuk kulontarkan sauh keEgoan
        yang telah sebati dalam roh dan jasadku

        kuhanyutkan keEgoan di ombak seroja
        biar berdenting pedang di Uhud
        menebas mati segala keEgoanku
        barulah aman roh dan jasadku
        Bila keegoaan sudah mati di kalbu

        Marhaban Ya Ramadhan
        Kutunggumu penuh rindu
        Iman yang kudus kubalut lilit kelaparan
        Dan tak akan kubiarkan
        Marhaban Ya Kebisuan...
        Marhaban Ya keSendirian

        Marhaban Ya Ramadhan
        aku di sini mengHakikatkan Ramadhan
        moga Piala Lailatul Qadar berjaya kuraih
        syukur 80 tahun amalan memberi makna
        dunia akhiratku
        Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

        KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
        14 Julai 2012
        Yesterday at 8:02am · Edited · Like · 1

        KARYA : AWAL N AKHIR & PUTRI RIMBA NIAGARA
        15 Julai 2012

        (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PUISI ILAHI)
        15 Julai 2012
         ·  ·  · 8 hours ago
      • TERIMA DINDA 

        Terima kasih dinda...kerana kehadiranmu di saat-saat hatiku dilanda luka parah kau sudi jahit dengan benang cintamu...lalu sembuh bersama dibaluti kasihmu setulus hati. Terima kasih Ya Allah ...Kau hadirkan hamba-Mu yang ikhlas untuk merawat dukaku. Moga Allah membalas budi baikmu dinda. Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.

        PUTRI RIMBA NIAGARA
        15 Julai 2012
         ·  · 33 minutes ago · 



      • KASIH DAN RINDUKU TELAH DIHERET OMBAK RINDU

        Sejak kematian dayangku Si Kunta Si Kunte
        aku buntu
        jiwaku tak menentu
        hidup bagaikan tak bermakna
        kerana yang aku ada cuma mereka berdua
        mereka tak jemu memberi sokongan padaku
        jika aku tak mampu menulis
        dialah yang memegang tanganku
        yang terkelepai layu
        digenggam erat menyuruh aku berpena
        dan daunan kasih yang dipetik di rimba niagara
        tersedia di tangan ku
        si kunta memberikan pen
        si kunte memberikan daunan kasih
        untuk kucoretkan puisi gurindam syair dan pantun
        jika aku tak bangun juga mereka mulalah
        menari gelek padaku
        aku apa lagi tergelak-gelak
        hilang sakit kepalaku
        terus banyak idea
        dan mereka tahu itu
        adalah kelemahanku
        semangatku terus ada semula ...

        pernah sakit kepalaku
        rasa nak meletup-letup
        layar mindaku kosong
        hingga aku tak boleh menulis lagi

        mereka apa lagi paksa aku
        telan penadol
        aku pulak penakut makan ubat
        mereka apa lagi
        si kunta memegang kedua tanganku begitu kuat
        manakala si kunte masukan ubat ke mulutku
        heii...geli tangan mereka yang berbulu tu...
        tapi nak buat macam mana kena telan juga panadol
        Dengan izin Tuhan sakit kepalaku pun sembuh
        Syukur Alhamdulillah

        Mereka mahu aku sihat selalu
        Agar aku boleh mengarang dan terus mengarang
        Katanya kalau aku tak mengarang
        Seluruh penghuni rimba
        Seakan di timpa mendung

        Sekarang ini buah hatiku pengarang jantungku
        Telah mati lemas di ombak rindu
        Ketika mahu mencari mahkotaku yang
        Hilang ditelan ombak rindu

        Kata mereka ...mereka akan cari sampai dapat
        Mahkota itu demi kebahagiaanku dan penghuni rimba
        Dengan ketiadaan mahkota itu aku tidak dapat
        Ditabalkan menjadi Ratu Rimba Niagara

        Aku katakan pada mereka
        Aku perlukan cuma mereka
        Tak perlukan pangkat Ratu
        Kasih dan sayang mereka
        Sudah cukup bagiku
        Untuk mempelangikan keindahan hidup ini

        Sekarang dengan ketiadaan mereka
        Hidupku sepi
        Tanpa cinta dan rindu setulus hati lagi
        Makanya tanganku longlai
        Untuk memegang pena
        Yang bisu
        Sepi dan rinduku telah diheret ombak rindu...

        KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
        15 Julai 2012
         ·  · 53 minutes ago · 


      • BIAR AKU MENGHUKUM DIRIKU TERDERA RINDUKANMU DUHAI BULAN

        Aku rindukan negaramu bulan ...
        Negaramu mengajar aku arti kesetiaan kerinduan keperibadian tinggi
        Sehingga aku malu dengan diriku sendiri
        Adakah aku layak menjadi teman sejatimu
        Kau sentiasa bersantun tinggi
        Sedangkan aku selalu beremosi
        Terlalu sensitif dengan jiwa seniku yang aku sendiri
        Belum pasti apakah jiwa ku ini tak sekuatmu
        Yang pertahankan uhkuwah sejati
        Aku hukum diriku sendiri
        Terpenjara dalam rinduku padamu
        Sejujurnya berkata seiring hati
        Tapi aku?
        Ahh...demi kerana aku tak setanding kesetiaan dan kejujuranmu
        Biarlah aku menghukum diriku terdera rindukanmu duhai bulan
        Biarlah kita saling bersahut-sahutan di balik awal tebal
        Jika itu boleh mendamaikan semua hati-hati yang merindu...

        PUTRI RIMBA NIAGARA
        15 Julai 2012
         ·  · about an hour ago · 

      • SEINDAH PURNAMA BERPELANGI MALAM

        Rakan sastraku... kau apa kurangnya ...
        Jika kau sudi ...ada masa terluangmu boleh berpuisi bersamaku
        Kerana dunia puisi adalah duniaku
        Puisiku tidaklah sehebat pujangga yang hebat
        Janji kita berkata-kata indah...itulah puisi bagiku...
        Seindah hati purnama
        Pandanglah purnama
        Di sana akan terbina bahasa-bahasa indah...
        Seindah purnama berpelangi malam.

        PUTRI RIMBA NIAGARA
        15 Julai 2012
         ·  · 3 hours ago · 

    BICARAKU JEMPOL
    Bulan ku kelam bersama malam yang dingin Bintang ku sayup bersama lelangit yang gempita

     ·  ·  ·  · 20 hours ago

    • You, Naga Pamungkas and 2 others like this.


      • Rabeah Mohd Ali Kenapa bulanmu kelam duhai singa yang manja?
        Bintang tak pernah dingin kerana bintang sudah azalinya
        Sentiasa menyinari dan bulan sesekali bermuram kerana
        Si pungguknya tidak berlagu mendayu-dayu memanggilnya...hehehehe

        3 hours ago · 

      • Norm Norman Mohd Yusoff Duhai saudari Rabeah Mohd Ali, bulan ku kelam kerana pungguk tak pernah sesekali merinduinya... Bintang ku tak dingin tapi sayup nun jauh disana kerna tak tercapai olehku maka gitu singa terpaksa mengaum sehingga kamu menyukai bicaraku, terima kaseh deh!
        2 hours ago via mobile ·  · 1

      • Norm Norman Mohd Yusoff Trimas saudaraku Naga Pamungkas kerna masih setia memberi kesukaan pada notasku!
        2 hours ago via mobile ·  · 1

      • Rabeah Mohd Ali Duhai singa manja...
        Janganlah kau mengaum
        Jika kau mengaum terpelanting mahkota Ratu Rimbaku ini
        Oo...baru ku teringat mahkotanya sudah hilang ditelan ombak rindu
        Untuk pengetahuanmu aku akan selalu suka bicaramu
        Jika kau mengaumanmu dengan penuh manja gitu...
        Nak aku ajar ke bunyi ngumanan manja...?
        Ngauuummmmmmmm ya ampun deh....hehehehe

        about an hour ago ·  · 1

    (PETIKAN DARIPADA WALL  GRUP LUAHKAN HATIMU SEHINGGA KAU TENANG & DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
                                          15 Julai 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;