Tuesday 20 November 2012

AKU TAK BERDAYA PERTAHANKAN CINTA





TAK BERDAYA PERTAHANKAN CINTA

Duhai Mawar Putih
hadirmu buatku pilu
dulu memang kurindu kehadiranmu
tapi semenjak kau
guris pilu hatiku
hingga luka
aku jadi sedih

dulu kaulah
yang kutunggu-tunggu
hadirmu
dapat kuhidu bauanmu sewangi kasturi
memenuhi seluruh benua kalbuku
tapi semenjak kata-katamu
terus menghilangkan bauan wangianmu
terus aku tak mahu menunggu mu lagi
tahukah kau
kehadiranmu
kutunggu
puisimu seindah pelangi
mengindahkan benua hatiku

puisi mu kubaca berulang-ualng kali
tanpa jemu
kerana teruja dengan puisimu
kucetak
kuperindahkan dengan
gugusan bunga-bunga mawar putih
kucapai pelangi
untuk mengindahkan puisimu
memang indah
bahan seni nan indah...
indah....indah...indah...
kuletakka puisi yang telah kubingkai indah itu
di dinding kamarku
setiap hari kubaca
setiap hari kupandang
terlalulah suka melihat puisimu itu

tapi... kau buat ku sedih...
puisimu yang kubingkaikan itu pun turut sedih
kulihat puisimu yang kuhiaskan dengan pelangi
telah hilang yang ada kelompok-kelompok awan hitam
puisi yang ceria telah dicemari dengan kelompok awan hitam
yang bergerak aktif...
puisi nan indahmu telah berubah
segala keceriaan hilang
yang ada suram
suasana suram yang menyeramkan...
menakutkan...
makanya ku ambil puisi
lalu kubuangkan
kerana aku tak mahu
puisi itu merosakkan pemikiranku...
selepas itu puisimu tak kubaca lagi...
maafkan aku
bukan tak sudi membaca puisimu
kerana puisimu buat aku
kecewa dengan hidup
seolah kau menghukum aku
akulah seorang pendendam
akulah seorang pencinta kekayaan
akulah seorang pemarah
akulah seorang sombong
akulah seorang suka membagga diri

apa tujuan kau mengatakan aku begitu
kau puji aku
dalam masa yang sama
kau tikam aku
semahumu
aku bukan robot tak faham maksudmu
aku sangatlah faham
yang aku tahu dengan kata-katamu itu
biarlah semua yang membaca
memandang betapa jeleknya aku
itu mahumu kan?

kerana aku tak mahu
terdera luka dengan kata-katamu
yang menikam jiwa
makanya aku melenyapkan
karyaku di situ
agar kau tak sakit hati lagi
ketiadaaku berkaryalah semahumu
dengan teman barumu itu
yang telah berjaya
mempengaruhimu
maka berpisahlah kita
untuk selamanya
dan puisi terakhirku ini
kuhadiahkan kepadamu
agar kau tahu
isi hatiku
betapa aku
terlalu kecewa denganmu
tolong sudi maafkan aku
kerana aku tak berdaya
pertahankan cinta....

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
16 November 2012

and Lezaihasra Lm were tagged in ~Tinta Aksara Seorang Nizayu Amirdza~'s photo.
Di balik tabir senyumanku yang menguntum
ku sembunyikan tutur kata santun menyusun
ku susun jua retak-retak dan serpih-serpih luka
yang mengguris di hati yang m
elelar di jiwa.

Apakah mungkin langkah ini semakin perlahan
kerna ku lelah menelah dirimu dalam pencarian
walaupun diriku terasa seakan hampir pada dirimu
namun hadirmu tak sebiasa dulu mengulit rinduku.

Mungkin seribu cara telah kita rentangkan
mungkin seribu madah telah kita hujahkan
hinggakan mungkin jua kita terlupa di mana permulaan
di manakah titik asal tercipta sebuah percintaan.

Dan aku seakan hanya menunggu disekelumit waktu
bayu yang meniup tak mampu bermelodi syahdu
senyumanku ini sekadar meraih bahagia bertandang dijiwa
melakonkan watakku bak serikandi yang berhati waja.

Akan ku abaikan ingatan yang kau lontarkan
sambil ku tatap kembali coretan yang telah kau padamkan.....
Unlike ·  · 11 minutes ago · 
  • You and 32 others like this.
  • Putera Rimba Tq ayu menarik bait2 nya,senang difahami maksud yg tersirat..:-)
    22 minutes ago · Like · 2
  • Haney Qaseh indah..kenangan yang indah masih tersimpan diuli hatiku..kerana dia hadir dulu beriku sejuta bahagia.walau pun kau tidak bersama dia.kenangan tetap indah ku jaga..tq atas tagnya..like..sentiasa indah puisimu..tersetuh dihati yang membacanya..Nizayu Amirdza
    22 minutes ago · Like · 2
  • Lia Luna menarikla kak ayuku.... macehna tag .....jelingan menggoda tu..
    19 minutes ago · Like · 2
  • Syahadah Nur Qalbi Assalamualaikum, slmt tengahari adikku Nizayu Amirdza...rindu mengintai kamar hati
    mengulit kasih di pelupuk cinta 
    indahnya detik saat kau dlm rangkulan
    asmara...terima kasih adikku Ayu..<3
    18 minutes ago · Like · 2
  • ~Tinta Aksara Seorang Nizayu Amirdza~ waalaikummussalam wth...mekasih sudi berkongsi rasa...:)
    13 minutes ago · Like · 2
  • Wawan Ridwan Waas II Subhanalloh/ sangat bagus puisimu Nizayu Amirdza/ Aku pun tersentuh...,Lalu ..akupun Runtuh..,kesenduan ..,kesyahduan..kalimahmu menusuk jiwa & ragaku./
    10 minutes ago · Like · 1
  • Putera Rimba Andainya masih ada sìsa2 rindu dilembah sudut hati yg paling dalam..tidak semudah untuk melupakan kenangan terindah ketika besama.pasti mengamit memori suka duka besama..:-)
    9 minutes ago · Like · 2
  • Julia Az itulah aku.......salam buat nizayu amirdza
    7 minutes ago · Like · 1
  • ~Tinta Aksara Seorang Nizayu Amirdza~ salam...indah nian andai lahir dari hati yg penuh cinta..<3..mekasih semua..
    6 minutes ago · Like · 1
  • Ratu Rimba Niagara AKU TAK BERDAYA PERTAHANKAN CINTA

    Duhai Mawar Putih
    hadirmu buatku pilu
    dulu memang kurindu kehadiranmu
    tapi semenjak kau
    guris pilu hatiku
    hingga luka
    aku jadi sedih

    dulu kaulah
    yang kutunggu-tunggu
    hadirmu
    dapat kuhidu bauanmu sewangi kasturi
    memenuhi seluruh benua kalbuku
    tapi semenjak kata-katamu
    terus menghilangkan bauan wangianmu
    terus aku tak mahu menunggu mu lagi
    tahukah kau
    kehadiranmu
    kutunggu
    puisimu seindah pelangi
    mengindahkan benua hatiku

    puisi mu kubaca berulang-ualng kali
    tanpa jemu
    kerana teruja dengan puisimu
    kucetak
    kuperindahkan dengan
    gugusan bunga-bunga mawar putih
    kucapai pelangi
    untuk mengindahkan puisimu
    memang indah
    bahan seni nan indah...
    indah....indah...indah...
    kuletakka puisi yang telah kubingkai indah itu
    di dinding kamarku
    setiap hari kubaca
    setiap hari kupandang
    terlalulah suka melihat puisimu itu

    tapi... kau buat ku sedih...
    puisimu yang kubingkaikan itu pun turut sedih
    kulihat puisimu yang kuhiaskan dengan pelangi
    telah hilang yang ada kelompok-kelompok awan hitam
    puisi yang ceria telah dicemari dengan kelompok awan hitam
    yang bergerak aktif...
    puisi nan indahmu telah berubah
    segala keceriaan hilang
    yang ada suram
    suasana suram yang menyeramkan...
    menakutkan...
    makanya ku ambil puisi
    lalu kubuangkan
    kerana aku tak mahu
    puisi itu merosakkan pemikiranku...
    selepas itu puisimu tak kubaca lagi...
    maafkan aku
    bukan tak sudi membaca puisimu
    kerana puisimu buat aku
    kecewa dengan hidup
    seolah kau menghukum aku
    akulah seorang pendendam
    akulah seorang pencinta kekayaan
    akulah seorang pemarah
    akulah seorang sombong
    akulah seorang suka membagga diri

    apa tujuan kau mengatakan aku begitu
    kau puji aku
    dalam masa yang sama
    kau tikam aku
    semahumu
    aku bukan robot tak faham maksudmu
    aku sangatlah faham
    yang aku tahu dengan kata-katamu itu
    biarlah semua yang membaca
    memandang betapa jeleknya aku
    itu mahumu kan?

    kerana aku tak mahu
    terdera luka dengan kata-katamu
    yang menikam jiwa
    makanya aku melenyapkan
    karyaku di situ
    agar kau tak sakit hati lagi
    ketiadaaku berkaryalah semahumu
    dengan teman barumu itu
    yang telah berjaya
    mempengaruhimu
    maka berpisahlah kita
    untuk selamanya
    dan puisi terakhirku ini
    kuhadiahkan kepadamu
    agar kau tahu
    isi hatiku
    betapa aku
    terlalu kecewa denganmu
    tolong sudi maafkan aku
    kerana aku tak berdaya
    pertahankan cinta....

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    7 Muharram 1434H
    21 November 2012
 

0 comments:

Post a Comment

 
;