Tuesday 20 November 2012

APA SALAHNYA MENGAKU KALAH DEMI AKHIRAT



AKU TAK BERDAYA PERTAHANKAN CINTA

Duhai Mawar Putih
hadirmu buatku pilu
dulu memang kurindu kehadiranmu
tapi semenjak kau
guris pilu hatiku
hingga luka
aku jadi sedih

dulu kaulah
yang kutunggu-tunggu
hadirmu
dapat kuhidu bauanmu sewangi kasturi
memenuhi seluruh benua kalbuku
tapi semenjak kata-katamu
terus menghilangkan bauan wangianmu
terus aku tak mahu menunggu mu lagi
tahukah kau
kehadiranmu
kutunggu
puisimu seindah pelangi
mengindahkan benua hatiku

puisi mu kubaca berulang-ualng kali
tanpa jemu
kerana teruja dengan puisimu
kucetak
kuperindahkan dengan
gugusan bunga-bunga mawar putih
kucapai pelangi
untuk mengindahkan puisimu
memang indah
bahan seni nan indah...
indah....indah...indah...
kuletakka puisi yang telah kubingkai indah itu
di dinding kamarku
setiap hari kubaca
setiap hari kupandang
terlalulah suka melihat puisimu itu

tapi... kau buat ku sedih...
puisimu yang kubingkaikan itu pun turut sedih
kulihat puisimu yang kuhiaskan dengan pelangi
telah hilang yang ada kelompok-kelompok awan hitam
puisi yang ceria telah dicemari dengan kelompok awan hitam
yang bergerak aktif...
puisi nan indahmu telah berubah
segala keceriaan hilang
yang ada suram
suasana suram yang menyeramkan...
menakutkan...
makanya ku ambil puisi
lalu kubuangkan
kerana aku tak mahu
puisi itu merosakkan pemikiranku...
selepas itu puisimu tak kubaca lagi...
maafkan aku
bukan tak sudi membaca puisimu
kerana puisimu buat aku
kecewa dengan hidup
seolah kau menghukum aku
akulah seorang pendendam
akulah seorang pencinta kekayaan
akulah seorang pemarah
akulah seorang sombong
akulah seorang suka membagga diri

apa tujuan kau mengatakan aku begitu
kau puji aku
dalam masa yang sama
kau tikam aku
semahumu
aku bukan robot tak faham maksudmu
aku sangatlah faham
yang aku tahu dengan kata-katamu itu
biarlah semua yang membaca
memandang betapa jeleknya aku
itu mahumu kan?

kerana aku tak mahu
terdera luka dengan kata-katamu
yang menikam jiwa
makanya aku melenyapkan
karyaku di situ
agar kau tak sakit hati lagi
ketiadaaku berkaryalah semahumu
dengan teman barumu itu
yang telah berjaya
mempengaruhimu
maka berpisahlah kita
untuk selamanya
dan puisi terakhirku ini
kuhadiahkan kepadamu
agar kau tahu
isi hatiku
betapa aku
terlalu kecewa denganmu
tolong sudi maafkan aku
kerana aku tak berdaya
pertahankan cinta....

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
16 November 2012
Like · · · November 16 at 7:59am

  • 2 people like this.

  • BERUNDUR BUKAN BERARTI KALAH
    APALAH SALAHNYA MENGAKU KALAH DEMI AKHIRAT

    apa hendak diharapkan pada kesenangan yang tak pasti
    yang kuharapkan kawan sejati
    berkata selari dengan hati
    bukan membuat kita makan hati
    dendam yang ingin kupadam
    api yang dinyalakan
    makanya berapi-api jadinya
    dan api yang paling aku takutkan api neraka
    apabila dendam tak padam
    sabar yang diharapkan
    melebur dalam dendam
    aduhai malangnya aku jika
    dendam berapi ada di mana-mana
    aku berada
    apa yang disakitkan aku pun tak tahu
    makanya demi ketenangan hati
    agar selalu sabar tertanam di hati
    pergi melenyap
    dari pandangannya
    walaupun dia berada di sini
    kerana di mana aku berada
    dendamnya pasti akan
    memakan sabarku
    berundur bukan berarti kalah
    apalah salahnya mengaku kalah
    demi akhirat
    demi ketenangan roh dan jasad...

    RATU RIMBA NIAGARA
    1 Muharram 1434H
    14 November 2012
    Like ·
    DIRANTAI RINDU TAK TERBALAS RINDU

    Hatiku boleh kurantai
    Tapi cinta dan rindumu tak boleh kurantai
    Kerana rantaian rindu dan cintamu
    Telah terikat di hatiku
    Menjadi akar-akar rindu
    Membelit lilit hatiku
    Menjadi rantai
    Membuatkan aku rindukanmu
    Tanpa jemu menantimu
    Untuk membalas rindu dan cintaku
    Biarpun kutahu kau tak sudi
    Membalasnya
    Siapalah aku di hatimu
    Rindu dan cintanya
    Telah menutup mata hatimu
    Untuk menerima aku apa adanya
    Siapalah aku
    Si perindu
    Yang terdera rindu
    Di angin lalu kuutuskan rindu
    Sepi tanpa jawapan
    Makanya izinkan aku
    Lepaskan rindu kian terdera ini
    Agar tenang jiwaku
    Kerana ku tahu
    Betapa seksanya
    Dirantai rindu tak terbalas rindu

    RATU RIMBA NIAGARA
    14 November 2012
    Like · · · November 14 at 10:18am
    WARKAH UNTUK PEJUANG FISABIILILLAH
    'BERJUANG MERAIH ANUGERAH DARI-NYA'

    Berjuang untuk diri sendiri demi alam akhiratku
    berjuang tanahair sendiri lambang cinta negaraku
    berjuang negara jiran demi kasihku
    berjuang berbakti pada semua kerana Tuhanku
    kerana sayang aku berjuang
    berbakti pada Tuhan
    berbakti pada manusia
    berbakti pada diri sendiri
    berjuang bukan memburu penghargaan
    berjuang bukan ingin mendapat sanjungan
    tapi berjuang inginkan anugerah
    anugerah dari Tuhanku
    LaillaahaillAllah MuhammadarRasulullah
    itulah anugerah
    yang didambakan
    yang diusahakan
    moga DIA Ehsan
    menganugerahkan-Nya
    padaku
    pada semua pejuang fisabilillah
    yang ikhlas
    ke jalan-jalan-Nya
    Insya-Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

    'SALAM MAAL HIJRAH 1434H'

    Dengan ingatan tulus ikhlas daripada,

    RATU RIMBA NIAGARA @ PUTRI ALAM NILAM PURNAMA
    ISTANA RIMBA NIAGARA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
    PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
    29 Zulhijjah 1433H
    14 November 2012
    Like · · · November 14 at 8:10am

0 comments:

Post a Comment

 
;