Tuesday 22 May 2012

BAHASA PUISI ADALAH ILHAM DARI ILAHI





BAHASA PUISI ADALAH ILHAM DARI ILAHI

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum wr wb

Semua rakan-rakan sastra yang sentiasa disanjungi...
Ucapan sekalung tahniah kepada semua yang terlibat
Dalam menjayakan buku
'ANTOLOGI PUISI PENYAIR 5 NEGARA'
Satu usaha murni memartabatkan Kesusasteraan Bahasa Melayu
Di mata dunia
Syabas! Kepada semua rakan-rakan sastra yang terpilih
Karena karyamu karyaku dihargai oleh yang sudi menghargai
Samalah kita bersyukur atas kurniaan bakat menulis dari Ilahi
Kepada rakan sastra yang tak terpilih buat masa ini
Sabarlah ye...Insya-Allah akan terpilih juga nanti
Asalkan sentiasa berfikiran positif menghantar karya
Tanpa jemu dan berputus asa
Kita berkarya bukanlah untuk mendapat pengikhtirafan
Tapi kita menulis adalah atas dasar minat menulis yang
Amat mendalam
Kalau tanpa minat pasti kita nggak bisa menulis
Saya percaya semua yang bergelar penulis
Mesti minat menulis sejak zaman kanak-kanak lagi
Sama seperti saya...

Saya masih ingat lagi semasa di alam remaja
Setiap kali saya melihat remaja-remaja membaca novel
Saya bayangkan novel yang mereka baca itu adalah
Novel karya saya...
Lucu kan?

Yang amat melucukan sekali apabila kawan sastra saya
Kata buku antologi cerpen terbitan DBP sudah diterbitkan
Nama saya ada juga tercatat di kumpulan senarai
Nama-nama penulis terkenal di Malaysia
Bagai tak percaya saya di kala itu
Dan tanpa berfikir saya mencari ke toko buku bagi mempastikan
Adakah benar cerita rakan sastra saya itu
Sekali lagi saya terkedu
Seakan tak percaya tapi itulah realitinya
Syukur pada-Nya
Sepanjang pulang dari toko buku
Saya senyum dalam dakapan buku Antologi Cerpen DBP
Yang ada karya saya

Itu cerita 30 tahun yang dulu saya terperanjat
Sekarang ini berita karya saya di bukukan
DI BUKU ANTOLOGI PUISI PENYAIR 5 NEGARA
Bagaikan tak percaya tapi pabila nama saya
Tersenarai saya percaya dalam senyum
Karena ada yang sudi menghargai karya saya
Syukur Alhamdulillah

Tidak pernah terfikir pula saya ini
Menjadi seorang penyair
Mewakili 5 negara
Karena sebelum ini tiada
Karya puisi saya dibukukan
Di mana-mana penerbitan

Mungkin saya teringat kata-kata
Rakan sastra saya yang amat saya sanjungi
Saudara Naga Pamungkas
Menyatakan setiap kata-kata saya
Adalah puisi
Sejak daripada itulah saya berpuisi
Terima kasih Saudara Naga Pamungkas
Karena kata-kata semangatmu
Membuatkan aku berkata-kata
Dalam irama puisi
Bahasa puisi memang indah
Seindah pelangi di malam hari
Yang menulisnya tenang
Yang membaca pun tenang
Setenang air di kali Syurga
Bahasa puisi adalah bahasa qalbu
Bahasa qalbu datangnya dari
Ilham Ilahi untuk penulis
Karena setiap yang baik
Adalah dari-Nya
Maka bahasa puisi adalah
Ilham dari Ilahi
Sebab itu bahasa puisi itu indah!

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
22 Mei 2012
 ·  · 15 hours ago · 
  • Wan Suwandy likes this.
    • Wan Suwandy Tahniah buat akak Rabeah Mohd Ali...semoga semangat menulismu semakin menyala-nyala ...hehehe, salam pagi kak :)
      13 hours ago · 
    • Rabeah Mohd Ali Hehehe ini cuma cerita dalam puisi ajelah...bayangan je....hehehe terpecaya ke....hehehe
      Salam pagi yang indah untuk mu dinda...moga puas menghayati karya-karya kanda kerna minatmu sama dengan minat kanda werdys sama juga minat dengan dinda Teratai mu.....hehehehe
      13 hours ago ·  ·  1
    • Wan Suwandy hehe sungguh luar biasa ini akak..dan aku percaya kog hahaha :))
      13 hours ago ·  ·  1
    • Rabeah Mohd Ali Al-Maklumlah pujangga perasan sendiri...perasan tak habis-habis...lainlah dinda wan suwandy & kanda werdys
      pujangga ternama dan tersohor tak perlu perasan macam kanda ni....hehehehe
      12 hours ago ·  ·  1
    • Wan Suwandy alahai...jgn gitu lah akak..., kami ini orang biasa-biasa saja kak, jangan sebut pujangga lah..hanya "peluah rasa" yang terkadang saja, yang boleh disebut pujangga itu kak Rabeah Mohd Ali , karena karya2mu dah boleh di buku kan hhehehe :))
      12 hours ago ·  ·  1
    • Rabeah Mohd Ali hehehe alaa...jangan gitu dong...jangan ingat kanda tak tahu...seluruh Nusantara dah kenal siapa dia pasangan pujangga kembar yang ternama...tahap dunia tuh....dengan orang lain bolehlah menafikan tapi dengan kanda nggak boleh kerana baca karya kalian berdua pun dah tahu kalian adalah pujangga bertaraf 5 bintang...yang membaca pasti berbintang-bintang punyalah aroma puisimu yang berkemilau hingga jiwa pembaca jadi galau...hehehe
      12 hours ago · 
  • (PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
    22 Mei 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;