Monday 21 May 2012

GURINDAMMU MERDU BERLAGU RINDU




AMALAN PENEMAN SEPI DUNIA AKHIRAT

Salam di sambut dengan kasih dan sayang,
Kehadiranmu putra arjunaku pengobat rindu;
Bila hati sudah terpatri kasih dan sayang,
Biar sesaat berpisah ku tahan menanggung rindu.

Kau jauh namun dekat di hati kurasakan,
Siang dan malam menanggung rindu tak tertahan;
Kau di benua sana rasa berjauhan,
Tapi bayangan mu sentiasa di ingatan.

Gurindam puisimu berlagu rindu,
Mengingat aku tentang Tuhan;
Itu menyebabkan aku bertambah rindu,
Rindu serindunya pada Tuhan.

Syukurku mendapat teman sesolehmu,
DIA mengizinkan aku berteduh di rusuk kirimu;
Di kala aku berduka kau memberi sokongan padaku,
Tanpa jemu meniupkan roh perjuanganku.

Tanpa sokongan dari semua teman yang kukasihi,
Aku bagaikan burung patah sayap kiri;
Maka dari itu tolong kasihani aku ini,
Jangan sepikan aku jika aku disayangi.

Hingga kini kita berteman,
Membicarakan hal dunia dan akhirat;
Agar menjadi hamba-Nya yang beriman,
Sebagai bekalan dibawa ke negeri akhirat.

Setiap kemunculan teman ku ,
Kusambut dengan sesuci hatinya hatiku;
Jika dalam hati berjerubu aku tak tahu,
Cuma yang aku tahu aku tidak disepikan selalu.

Sekejap ada sekejap tak ada tak apa,
Ini terus tak ada-ada;
Habis tu salah siapa,
Bukan aku sengaja nak mengada-ngada.

Dalam sebuah ikatan murni,
Yang penting mesti saling faham memahami;
Saling bertolak ansur mengeratkan hati,
Takkan ada sepi menyepi.

Sepi itu menyakitkan
Sepi itu ada kala menenangkan
Sepi itu ada kala merunsingkan
Yang penting di kuburan tidak sepi
Kerana amalan yang dibawa peneman sepi
Justeru apa hendak diherankan sepi di dunia ini
Amalanlah peneman sepi dunia akhirat

Karya Putri Rimba
18 Mei 2012
 ·  ·  · May 18 at 6:57pm

  • Wan SuwandyWerdys Kalbary and 2 others like this.

    • Wan Suwandy ‎~
      duhai gurindammu merdu berlagu rindu
      rindu yang sangat pada si dia
      si dia yang jauh beribu batu
      Beribu batu jauhnya di Indonesia

      ~hehehe kan akak kan kan ? qiqiqii

      Sunday at 12:04am ·  ·  2

    • Rabeah Mohd Ali Duhai dinda wan suwandy...
      Dinda pandai meneka apa ada dalam hati
      Jika itu sudah takdir Ilahi
      Bercinta dengan si jejaka dari Indonesia...
      Samalah dengan adinda teratai mu
      Yang menyintaimu dalam bara asmara
      Membara-bara ...hihihi
      Moga beradik kembar
      Bahagia dalam Nur Hidayah Kasih-Nya
      Aamin ...
      Selamat senyum pelangi cinta ....hihihihi

      Sunday at 12:18am ·  ·  1
  • (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP LUAHKAN HATIMU SEHINGGA KAU TENANT)
    22 Mei 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;