Wednesday 31 October 2012

LEWAT KATA YANG BERBICARA



LEWAT BICARA INI MAAFKAN AKU

Rakan Sasteraku Poul Nanggang Yang Disanjungi...

Lewat kata yang berbicara ini
ingin kukatakan padamu
jika kau sudi mendengar aku amat hargai
jika kau sudi membalas lagi aku hargai

Ingin kutanya samamu
adakah kamu admin grup
MEMBACA KARYA PN?
sudah berapa lama ditubuhkan?
apakah misi dan visi
grup ini ditubuhkan

Jika benarlah kamu admin
kenapa kamu tidak
berkomunikasi dengan ahli grupmu
ibarat
kamu izinkan mereka bertandang
ke rumahmu
tapi kamu biarkan
tetamumu
terpontang panting
tanpa mendapat layanan
daripada tuan rumah

Secara lojik jika
tetamu yang diundang
tidak diberikan layanan
oleh tuan rumah
pastinya tetamu itu
tidak akan sudi
mahu berkunjung ke rumahmu lagi

Jika kamu bayangkan
kamu diberi undangan
kamu sampai
ke rumahnya
kamu bercakap sendirian
membaca puisi sendirian
tanpa didengari
puisi kamu

Biarpun bersendirian
kamu berpuisi...berpuisi juga
tuan rumah hilang entah di mana
sedang kamu berpuisi...berpuisi....
datang tetamu undangan yang lain pula...
membalas puisi mu itu...
tapi balasannya mengejek menghinamu...
"Wei...jangan berpuisi lagilah....
engkau tahu tak puisimu ni pasir...
berdebu...debu...kaca yang tak berharga...
puisi perasan sendiri....malulah sikit...
puisimu tiada siapa yang sudi baca lah...
tiada seorang pun sudi like mahupun
komen puisi mu...cukup-cukuplah berpuisi tu..."

Entah apa yang ada di hati tetamu undanganmu itu...
aku kenal dia pun tidak...entah kenapa dia sakit hati
dengan aku....aku pun tak tahu, sewenangnya dia
mengatakan aku begitu...

Tanpa hiraukan kata-kata tetamu undanganmu itu
aku terus berkunjung ke rumahmu
berpuisi....berpuisi...berpuisi...

"Wei...engkau degilkan, hebatlah kononnya tu...
buat puisi negara lain...global le tu...penulis
antarabangsa le tu...cerminlah diri kau tu sikit...
tiada ilmu penulisan ada hati nak jadi penulis
antarabangsa....kelakar....kelakar...kelakar...
penulis tak ada ilmu ada hati nak jadi penulis
global....ha...ha.. ha....
engkau ini ibarat kera di hutan disusukan
anak di rumah kelaparan...buat puisi
lima benua tapi puisi negaramu kamu tak buat...
kamu ini memalukan negaramu sendiri...
sebab apa... kamu hasilkan karya picisan
karya orang tak ada ilmu... pada negara orang...
apa tanggapan mereka nanti bila baca karya
picisan kamu itu....bahasa berterabur tak
teratur ada hati hendak menjadi pujangga
lima benua....bila ada yang memuji karyamu
mulalah berlagak menyombong diri...
banggalah tu konon...hebatlah tu konon...
mereka bolehlah kamu tipu dengan puisi-puisi picisanmu itu
kerana mereka tak tahu ilmu penulisan
mereka bukan tahu nama kamu bukan ada tercatat
di negara ini jauh sekali di negara mereka
hahahahaha...kasihan mereka terpedaya
puisi seorang penulis picisan...."

Duhai Poul Nanggang rakan sasteraku...
aku tahulah
aku tak sehebat mereka
yang ada ilmu penulisan
yang ada ijazah kesusasteraan melayu
yang ada nama
yang popular di media massa
tahukah kamu Poul...
aku menulis bukan kerana
mahukan disanjung
mahukan dipuji
dan aku sentiasa sedar
diriku siapa yang tak punya
ilmu kepenulisan
tapi ada hati hendak menjadi penulis
penulis negara aku sendiri pun tak layak
inikan pula negara orang

Rakan sasteraku Poul...
jika aku turutkan hatiku pabila mendengar
kata-kata mereka itu...
mahu saja aku bisukan penaku yang lesu ini
kata-kata mereka itu amat melesukan aku...
mahu saja aku matikan penaku ini
kerana aku sudah lelah...terlalu lelah
untuk menghadapi mereka
yang kuharapkan sebagai kawan sastera
tapi mematikan uraf saraf penaku berkarya...

Tapikan Poul ...
kerana aku menulis bukan kerana manusia
bukan kerana nama atau ingin mendapat sanjungan
makanya aku telan semua kata-kata mereka itu
makanya sebelum mereka membisukan karya-karyaku
aku removekan saja mereka atau aku removekan
saja aku di mata mereka...dan jika aku removekan
namaku di grup mu ini harap kau janganlah kecewa
ye....kita tetap juga menjadi rakan sastera
biarpun sudah terpisah dari grupmu ini
kepada semua rakan fb ku jika aku removekan
namamu maafkan aku ye...kerana aku hanya
memerlukan rakan fb yang memberi sokongan/dukungan
kepada dunia sasteraku sahaja tapi tiada niat untuk
memutuskan talisiraturrahim...kasih talisiraturrahim
kita tetap abadi...begitu juga mana-mana grup
jika saya tiada di grup nanti....maafkan saya...

Rakan sasteraku Poul yang disanjungi
lewat bicara ini sudilah maafkanku
kau tetap sahabat sasteraku
moga kau terus berkarya tanpa jemu
menghasilkan karya-karya
menjadi karya warisan negara bangsa...
lewat bicara ini sudilah maafkan aku Poul.....

Rakan sasteramu yang sentiasa menyanjungimu,
Ratu Rimba Niagara
1 November 2012
Like · · · 2 hours ago

  • Poul Nanggang likes this.

  • AKU MENULIS SELAGI MANA ALLAH SWT IZINKAN

    Aku memang suka berkarya
    tak kira pagi petang siang malam
    aku berkarya...berkarya...berkarya...
    tanpa jemu tanpa penat
    sebagai manusia biasa aku tak boleh
    memaksa diriku untuk tak berehat
    aku akur itu...bila dah tak
    mampu meneruskan baru aku berehat

    Dalam sesuatu topik yang hendak ditulis
    bukan mudah kerana bidang itu
    bukanlah aku arif untuk menulis
    Allah tak pernah mengecewakan aku
    idea datang di pemikiran
    aku syukur...syukur sangat-sangat
    'Syukur Ya Allah Kau tak pernah biarkan aku tanpa ilham'
    kerana terlalu bersyukur pada-Nya
    aku menangis setelah habis aku berkarya
    mana tidaknya tanpa-Nya sebaris ayat aku tidak dapat menulis
    tanpa-Nya satu ilhamku pun tak akan bertandang di pemikiranku

    Kalau difikirkan secara lojik aku bukan pandai seperti orang bijak pandai
    tapi bagi Allah SWT jika DIA izinkan tidak perlu aku pertikaikan dan aku syukur
    kerana terlalu bersyukur
    aku berkarya...berkarya...berkarya
    dunia karyaku yang amat mengujakan!
    jika tak berkarya jiwaku mati rasanya nafasku seakan sesak

    Apa saja yang bahan kubaca kudengar kupandang
    semuanya sumber inspirasi dunia karyaku
    dan aku cukup tak gemar jika yang aku baca itu berbaurkan
    menghina mengeji membangga diri
    aku suka ilmu yang mendidik dan bukan mengajar
    jika mendidik ilmu terus lekat di hati
    jika mengajar mereka terlebih tahu segala ilmu
    makanya ilmu yang ingin disampaikan pastinya akan disepikan

    Kerana terlalu taksub dengan duniaku aku hanya terima rakan-rakan fbku
    yang sentiasa memberi kerjasama sokongan/dukungan dengan duniaku
    kalau dia membisu dan hanya sekadar teman fb tanpa memberi inspirasi dan menyepikan karyaku dan dia dengan dunianya seolah aku tiada wujud sebagai
    rakan fbnya ...makanya aku terpaksa undur diri
    tapi bukanlah bermakna aku memutuskan talisiraturrahimi
    mereka semua sentiasa di hatiku...lagi pula sebelum persahabatan di alam maya aku sudahpun berterus terang kenapa aku begini taksub dengan duniaku
    makanya setiap rakan fbku amat berharga lebih berharga daripada permata berharga...indahnya seperti indahnya pelangi di malam hari
    sebagaimana mereka terima karyaku apa adanya dan aku akan
    terimanya lebih adanya.

    Selagi mana Allah SWT izinkan aku menulis
    aku akan terus menulis ....sehingga terhenti nafas terhentilah pena

    KARYA Ratu Rimba Niagara
    1 April 2012
    Unfollow Post · April 4 at 10:48am
    Prabu Sri Narayana Kusuma and 5 others like this.

    Putra Syeikh Muhammad ..,♥
    October 10 at 10:54pm
    (PETIKAN DARIPADA WALL GROUP PERSATUAN AHLI MAJLIS DATO-DATO SULU &
    GROUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
    (DISIARKAN DI WALL H.H HAJI HASSANAL BOLKIAH & PRINCE ABDUL MALIK)
    23 Oktober 2012
    Like · · · October 23 at 6:12pm

    • Poul Nanggang likes this.
    • Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK RAKAN SASTERAKU POUL NANGGANG

      Terima kasih rakan sasteraku Poul Nanggang...
      kau penulis idolaku
      susah senang
      kau sudi bersamaku
      menyokong perjuanganku
      walaupun tanpa suaramu kudengar
      tapi kufaham dalam lubuk jiwa yang dalam
      kau selalu bersamaku
      setiap langkah perjuangan
      tinta-tinta sasteraku
      aku terharu dalam sendu
      cuma yang dapat kuucapkan
      terima kasih tak terhingga
      duhai rakan sasteraku Poul Nanggang...
      suka padamu
      sejak dulu lagi
      sejak mula kita kenal di alam maya
      biarpun
      kita pernah terpisah komunikasi
      namun itu tidak
      membarakan luka menyakitkan
      malah menjadi penawar luka
      senyummu terkuntum
      bersama hangatnya madu sasteraku sasteramu
      itulah maknanya
      sebuah tinta sasteraku sasteramu
      yang menjadi dambaanmu dambaanku
      moga kita bersama
      menyulam indahnya pelangi sasteramu sasteraku
      menjadi gugusan-gugusan karya sastera
      nan indah-indah
      bakal kita tinggalkan
      pada anak cucu
      masa hadapan
      inilah hadiah perjuangan kita
      untuk mereka yang tercinta

      ayuh rakan sasteraku Poul Nanggang
      biar apapun dugaan menimpa
      kita sama berjanji
      jangan sesekali
      berputus asa
      kita terus dan terus perjuangkan
      sasteramu sasteraku
      hingga ke titisan
      darah terakhir!

      Rakan Sasteramu Yang Menyanjungimu,

      RATU RIMBA NIAGARA
      23 Oktober 2012
    • Poul Nanggang Slm tkasih di atas dedikasi kpd sy lewat kata yg berbicara.
    • Ratu Rimba Niagara LEWAT KATA YANG BERBICARA

      Rakan Sasteraku Poul Nanggang Yang Disanjungi...

      Lewat kata yang berbicara ini

      ingin kukatakan padamu
      jika kau sudi mendengar aku amat hargai
      jika kau sudi membalas lagi aku hargai

      Ingin kutanya samamu
      adakah kamu admin grup
      MEMBACA KARYA PN?
      sudah berapa lama ditubuhkan?
      apakah misi dan visi
      grup ini ditubuhkan

      Jika benarlah kamu admin
      kenapa kamu tidak
      berkomunikasi dengan ahli grupmu
      ibarat
      kamu izinkan mereka bertandang
      ke rumahmu
      tapi kamu biarkan
      tetamumu
      terpontang panting
      tanpa mendapat layanan
      daripada tuan rumah

      Secara lojik jika
      tetamu yang diundang
      tidak diberikan layanan
      oleh tuan rumah
      pastinya tetamu itu
      tidak akan sudi
      mahu berkunjung ke rumahmu lagi

      Jika kamu bayangkan
      kamu diberi undangan
      kamu sampai
      ke rumahnya
      kamu bercakap sendirian
      membaca puisi sendirian
      tanpa didengari
      puisi kamu

      Biarpun bersendirian
      kamu berpuisi...berpuisi juga
      tuan rumah hilang entah di mana
      sedang kamu berpuisi...berpuisi....
      datang tetamu undangan yang lain pula...
      membalas puisi mu itu...
      tapi balasannya mengejek menghinamu...
      "Wei...jangan berpuisi lagilah....
      engkau tahu tak puisimu ni pasir...
      berdebu...debu...kaca yang tak berharga...
      puisi perasan sendiri....malulah sikit...
      puisimu tiada siapa yang sudi baca lah...
      tiada seorang pun sudi like mahupun
      komen puisi mu...cukup-cukuplah berpuisi tu..."

      Entah apa yang ada di hati tetamu undanganmu itu...
      aku kenal dia pun tidak...entah kenapa dia sakit hati
      dengan aku....aku pun tak tahu, sewenangnya dia
      mengatakan aku begitu...

      Tanpa hiraukan kata-kata tetamu undanganmu itu
      aku terus berkunjung ke rumahmu
      berpuisi....berpuisi...berpuisi...

      "Wei...engkau degilkan, hebatlah kononnya tu...
      buat puisi negara lain...global le tu...penulis
      antarabangsa le tu...cerminlah diri kau tu sikit...
      tiada ilmu penulisan ada hati nak jadi penulis
      antarabangsa....kelakar....kelakar...kelakar...
      penulis tak ada ilmu ada hati nak jadi penulis
      global....ha...ha.. ha....
      engkau ini ibarat kera di hutan di susukan
      anak di rumah kelaparan...buat puisi
      lima benua tapi puisi negaramu kamu tak buat...
      kamu ini memalukan negaramu sendiri...
      sebab apa... kamu hasilkan karya picisan
      karya orang tak ada ilmu... pada negara orang...
      apa tanggapan mereka nanti bila baca karya
      picisan kamu itu....bahasa berterabur tak
      teratur ada hati hendak menjadi pujangga
      lima benua....bila ada yang memuji karyamu
      mulalah berlagak menyombong diri...
      banggalah tu konon...hebatlah tu konon...
      mereka bolehlah kamu tipu dengan puisi-puisi picisanmu itu
      kerana mereka tak tahu ilmu penulisan
      mereka bukan tahu nama kamu bukan ada tercatat
      di negara ini jauh sekali di negara mereka
      hahahahaha...kasihan mereka terpedaya
      puisi seorang penulis picisan...."

      Duhai Poul Nanggang rakan sasteraku...
      aku tahulah
      aku tak sehebat mereka
      yang ada ilmu penulisan
      yang ada ijazah kesusasteraan melayu
      yang ada nama
      yang popular di media massa
      tahukah kamu Poul...
      aku menulis bukan kerana
      mahukan disanjung
      mahukan dipuji
      dan aku sentiasa sedar
      diriku siapa yang tak punya
      ilmu kepenulisan
      tapi ada hati hendak menjadi penulis
      penulis negara aku sendiri pun tak layak
      inikan pula negara orang

      Rakan sasteraku Poul...
      jika aku turutkan hatiku pabila mendengar
      kata-kata mereka itu...
      mahu saja aku bisukan penaku yang lesu ini
      kata-kata mereka itu amat melesukan aku...
      mahu saja aku matikan penaku ini
      kerana aku sudah lelah...terlalu lelah
      untuk menghadapi mereka
      yang kuharapkan sebagai kawan sastera
      tapi mematikan uraf saraf penaku berkarya...

      Tapikan Poul ...
      kerana aku menulis bukan kerana manusia
      bukan kerana nama atau ingin mendapat sanjungan
      makanya aku telan semua kata-kata mereka itu
      makanya sebelum mereka membisukan karya-karyaku
      aku removekan saja mereka atau aku removekan
      saja aku di mata mereka...dan jika aku removekan
      namaku di grup mu ini harap kau janganlah kecewa
      ye....kita tetap juga menjadi rakan sastera
      biarpun sudah terpisah dari grupmu ini
      kepada semua rakan fb ku jika aku removekan
      namamu maafkan aku ye...kerana aku hanya
      memerlukan rakan fb yang memberi sokongan/dukungan
      kepada dunia sasteraku sahaja tapi tiada niat untuk
      memutuskan talisiraturrahim...kasih talisiraturrahim
      kita tetap abadi...begitu juga mana-mana grup
      jika saya tiada di grup nanti....maafkan saya...

      Rakan sasteraku Poul yang disanjungi
      lewat bicara ini sudilah maafkanku
      kau tetap sahabat sasteraku
      moga kau terus berkarya tanpa jemu
      menghasilkan karya-karya
      menjadi karya warisan negara bangsa...
      lewat bicara ini sudilah maafkan aku Poul.....

      Rakan sasteramu yang sentiasa menyanjungimu,
      Ratu Rimba Niagara
      1 November 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;