Tuesday 30 October 2012

MOGA ALLAH TERIMA PENGORBANANKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN



PUJANGGA GURUKU IDOLAKU

Bengkel Penulisan & Penerbitan ITBM-PENA-DBP 2012: Kehadiran SN Prof Dr Muhammad Hj Salleh di penghujung acara, meski beliau kelihatan uzur oleh tua, letih dibuai keretapi dari utara...tetapi semangat sasteranya masih membara dan bahasanya
masih bernyala...beliau satu-satunya sasterawan tanahair paling berkebolehan mengantarabangsakan dirinya, bahasa & sasteranya melangkaui sempadan bahasa dan bangsa sedunia...beliau berpesan, petikan rambang: "Cuba untuk bersastera merentasi sempadan negara ke peringkat dunia...perlu ada kekuatan dan kesungguhan yang tidak lain adalah kekuatan berkarya dan berkomunikasi dalam bahasa Inggeris...sebagai nilai tambah dan anjakan kepada nilai sastera Melayu di peringkat antarabangsa..."

...Continue Reading
Like · · · · Sunday at 4:50pm

  • 2 people like this.
  • Ken Irawaty Salam sayang dan hormat buat ananda......Ratu Rimba Niagara.
  • Ratu Rimba Niagara Salam sayang juga buat bunda Ken Irawaty...
    Moga Allah SWT merahmati kasihmu kasihku.Aamiin.
  • Ken Irawaty Amin.....terimakasih juga untukmu.
    about an hour ago · Unlike · 1


    ikan raya dapat dijala,
    ambil galah menuju muara,
    idul adha berlalu pula,
    sudahkah kita petik hikmahnya..........

    By: Harun Alrosid
    Like · · · Sunday at 9:38pm

    • 4 people like this.
    • Temul Amsal .
      ikan raya nyuruk di batu
      karam sampan air ditimba
      adul adha sudah berlalu
      hikmah berkurban tiada nilainya
    • Sri Mawar .
      Berlengkar senyap si ular sawa
      selungguk berteduh di bawah Rafflesia
      amalan kurban jernihkan jiwa
      saling membantu sesama manusia,
    • Ken Irawaty .
      Sorban dilemari harus lipati,
      semat di dada baru diberi.
      Qurban di beri setulus hati,
      nikmat nya ada disanubari.
    • Ratu Rimba Niagara di pagi Aidil Adha hatiku pilu,
      teringat bapa yang sudah tiada;
      moga Allah terima pengorbananku,
      itulah harta setelah ku tiada.
      about an hour ago · Like · 1

      JIKA AKU KAMBING ATAU LEMBU KARYA OSCAR AMRAN & RATU RIMBA NIAGARA

      JIKA AKU KAMBING

      jika aku kambing
      jangan sebut aku kambing hitam
      bukan pula kambing belangbelang
      bukan kambing setengah belang
      atau warnawarni seperti pelangi
      aku memilih menjadi kambing putih
      jauh dari pesakitan pecundang
      jauh dari pahitnya bayangan lewat

      jika aku kambing
      aku tak akan mengembik
      aku akan mengaum
      aku bukan sembarang kambing
      tidak ada tudingan sangkaan
      “kambing makan kambing!”

      jika aku kambing
      aku siap dicincangcacahkan
      di hari qurban keikhlasan
      demimu wahai insan taqwa
      para hambaNya yang memuliakan
      Ibrahim dan Ismael Kekasih Allah
      menjadi teladan kehambaan
      simbol keikhlasan duniawi

      dan
      sebelum di giring ke ruang jagal
      aku akan mengembek!
      embeeeeeeeeeeeek!!

      By: Oscar Amran

      cibitung, 24 oktober 2012
      JIKA AKU KAMBING jika aku kambing jangan sebut aku kambing hitam bukan pula kambing belangbelang bukan kambing setengah belang atau warnawarni seperti pelangi aku memilih menjadi kambing putih jauh dari pesakitan pecundang jauh dari pahitnya bayangan lewat jika aku kambing aku tak akan mengembik aku akan mengaum aku bukan sembarang kambing tidak ada tudingan sangkaan “kambing makan kambing!” jika aku kambing aku siap dicincangcacahkan di hari qurban keikhlasan demimu wahai insan taqwa para hambaNya yang memuliakan Ibrahim dan Ismael Kekasih Allah menjadi teladan kehambaan simbol keikhlasan duniawi dan sebelum di giring ke ruang jagal aku akan mengembek! embeeeeeeeeeeeek!! cibitung, 24 oktober 2012
      Unlike · · · Thursday at 11:42am

      JIKA AKU LEMBU

      Jika aku lembu
      Aku nggak mahu bodoh macam lembu
      Aku nggak mahu jadi lembu dicucuk hidung

      Jika aku lembu
      Aku mahu lembu yang sihat otak
      Sihat tubuh badan
      Sentiasa pinter berkomunikasi
      Sentiasa menjaga hubungan kasih sayang sesama kawan
      Sentiasa menghormati sesama kawan
      Setiasa berkata yang baik-baik
      Sentiasa saling ingat mengingati
      Bahawa hidup ini sentiasa
      Sanggup berkorban
      Dan diserahkan nyawa
      Untuk dikorbankan
      Di Hari Raya Qurban
      Dan pabila darahku
      Sebati di bumi
      Itulah lambang cintaku
      Pada Yang Menciptaku
      Pada para penerima daging korbanku
      Pada para penderma yang sanggup membeliku
      Untuk dijadikan sembelihan kurban
      Seperti mana pengorbanan
      Nabi Allah Ibrahim AS & Nabi Allah Ismail AS
      Syukur aku dipilih menjadi
      Lembu sembelihan kurban
      Moga Allah menerima pengorbananku
      Dan menerima semua pengorbanan
      Hamba-hamba-Nya yang sanggup
      Berkorban di Hari Raya Qurban
      Moga bertambah rezeki melimpah ruah
      Dan bertambah keimanan hingga nafas terakhir
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      28 Oktober 2012
      (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP LUAHKAN HATIMU SEHINGGA KAU TENANG
      & WALL RATU RIMBA NIAGARA & GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
      28 Oktober 2012
      Like · · · Sunday at 8:26am


0 comments:

Post a Comment

 
;