Wednesday 31 October 2012

WARKAH ISTIMEWA UNTUK RAKAN-RAKAN RATU RIMBA NIAGARA




  • WARKAH PUTERI DI RINDU III
    TANPA CINTA-MU AKU KAKU BISU LESU

    Sayang...
    Puteri Di Rindu selalu
    Allah sentiasa bersamamu
    Mendengar rintihanmu
    Mendengar keluh kesahmu
    Jangan kau bimbang
    Jangan kau risau
    Apalah artinya kasih sayang manusia ini
    Jika hendak dibandingkan dengan kasih sayang-Nya
    Kasih sayang-Nya padamu melebihi kasih sayang ibu pada anaknya

    DIA mengujimu
    disetiap penjuru
    adalah lambang kasih-Nya padamu
    samada benarkah kau ikhlas menyayangi-Nya
    sebagaimana yang kau lafazkan berulang-ulang kali
    apalah maknanya sayang jika tak diuji
    kekebalan kau menempuh segala ujian itulah
    lambang cinta kau pada-Nya
    yang kau cintakan-Nya
    yang kau tahan diuji
    tanpa mahu mengaku kalah
    tanpa mahu meratah derita ujian dalam kekesalan

    yang kau mahu aku adalah hamba-Nya
    aku tahan diuji
    DIA menguji aku kerana DIA sayangkan aku
    kerana DIA cintakan aku
    Ya Allah aku bersyukur dengan ujian-Mu ini
    tanpa ujian-Mu ini
    aku masih lalai
    aku masih leka dengan pesona dunia
    aku masih berkeluh kesah tentang masalah dunia
    sedangkan selangkah lagi aku menuju
    ke alam barzah
    dan KAU menantiku
    melepasi hingga ke langit ke tujuh
    itulah hikmah-Nya di sebalik ujian yang kau berikan padaku
    Syukur Ya Allah
    Tanpa cinta-Mu
    aku kebisuan kaku lesu
    dalam menghadapi hidup ini
    yang penuh lalai melalaikan...
    yang kupinta dari-Mu Tuhan
    hidup dan matikanlah aku
    dalam cinta-Mu dan redha-Mu ...
    Aamiiin Ya Rabbal A'Lamin

    Sahabatmu dari rimba niagara
    16 Oktober 2012
    Like · · · October 16 at 1:20pm


  • WARKAH UNTUK PUTERI DI RINDU II
    'DALAM BALUTAN KAIN KAFAN'

    Pendengaran selalu mempedayakan hingga kita tak berdaya
    Pennglihatan selalu saja terhalang jika tak punya mata hati
    Apa yang kau rasa
    Apa yang kau inginkan
    Bukan kau menentukan apa yang kau inginkan
    Kerana kau hanya bisa merancang
    dan rancangan kau
    tak semestinya berjalan lancar tanpa izin-Nya

    bila kau berjalan terus ditepi harapan
    harapan siapa yang kau sandarkan
    jika manusia kau akan kecewa
    jika pada Tuhanmu
    DIA tak kan pernah mengecewakan
    jika pun tidak dapat di dunia
    di akhirat pasti dibalas jua

    cuma yang harus ada padamu
    sandarkanlah segala pergantungan harapanmu
    hanya pada-Nya
    bukan pada manusia
    yang tak akan memberi arti
    cuma yang benar-benar ikhlas padamu saja yang mengerti
    dan itulah hamba kiriman Tuhan untukmu
    memahami hidup ini cumalah sekelip mata
    bilamana sekelip mata terpejam
    dan bila membuka mata
    dalam balutan kain kafan
    kita sudah berada di alam barzah
    dan kita terpana
    antara dua perasaan
    samada kita
    haru-biru azab sengsara alam barzah
    atau taman-taman Syurga di kuburan yang kita diami
    hingga terjadinya Qiamat
    bagi yang merasa nikmat Syurga Kuburan akan bahagia
    bagi azab sengsara kuburan penantian Qiamat lagi menakutkan!
    sama-sama kita muhasabah diri
    moga kita selamat dunia dan akhirat
    Aaamiin Ya Rabbal A'Lamin

    Sahabatmu dari rimba niagara
    16 Oktober 2012
    Like · · · October 16 at 12:52pm


  • WARKAH UNTUK PUTERI DI RINDU
    'KITA ADALAH BAKAL MAYAT-MAYAT YANG BERJALAN'

    Apalah ada bosan di dunia ini
    jika hendak dibandingkan haru biru akhirat
    yang kau aku dan semua bakal tempuhi
    kita di dunia ini adalah bakal mayat-mayat yang berjalan
    ke manakah yang hendak kita bawa bakal mayat kita ini
    jalan ke kiri ke atau jalan ke kanan
    jalan ke kiri pasti neraka menanti
    jalan ke kanan Insya-Alllah Syurga menunggu
    kita ada akal kita sendiri fikirkan
    mana halu tuju hidup kita
    apa-apa yang kita buat kita sandarkan pada-NYa
    pasti kita tak berkeluh kesah lagi sepanjang
    perjalannan hidup kita
    walaupun kita diuji di setiap penjuru iman
    kita memang hendak menjadi insan yang sempurna baik
    tapi kita bukan hidup dalam kelompok penghuni Syurga
    dan kita pun bukan ahli Syurga
    cuma semuanya mahu menjadi ahli Syurga itu sudah pasti
    betapa jahatnya seorang itu pasti mahukan Syurga
    sebab kita tak sempurnalah makanya
    Allah SWT memberi keampunan kepada hamba-Nya
    sebelum nyawa sampai di kerongkong
    dan harus diingat DIA masukkan Syurga pada hamba-Nya
    bukanlah kerana banyaknya amalan hamba-Nya
    tapi kerana dengan Rahmat Kasih-Nya
    sebab itu kita mahukan sepanjang hidup ini
    RAHMAT KASIH-NYA sehingga nafas terakhir
    dan berfikir sejenak adalah lebih baik beribu solat sunat
    bilamana kita berfikir
    dalam bermuhasabah diri
    kita akan kenal diri kita
    bila kita kenal diri kita barulah kita kenal Allah
    jika kita kenal Allah
    kita akan menjadi hamba-Nya
    yang pemaaf
    tidak berdendam
    tidak bercakap mengikut sesuka hati menyakitkan hati
    hidup yang kita fikirkan
    hanya untuk mendapat redha-Nya
    tanpa memikirkan masalah
    remeh temeh perkara dunia yang melalaikan
    daripada kita untuk membuat kebaikan
    mengingati hari mati
    seolah kita rasakan
    kita tidak akan mati...mati...
    sedangkan mati itu pasti
    dan kita pastikan kita mati
    dalam kalimah Syurga
    LailllahaillaAllah MuhammadurrRasullulaAllah
    AAmiiin Ya Rabbal A'Lamin

    Sahabatmu dari rimba niagara
    16 Oktober 2012
    Like · · · October 16 at 12:24pm


  • WARKAH UNTUK RAKAN PUJANGGA
    'DI MANA ADA KARYAKU DI SITULAH AKU'

    di kala aku benar-benar
    mengharapkan kau memahamiku
    harapan pengertiaan darimu
    hancur berkecai...kecai...
    kau masih tidak memahamiku
    lalu hatiku terluka
    sudah banyak kali aku katakan padamu
    bukan nama bukan sanjungan bukan material
    menjadi dambaan hidupku
    yang aku mahu karyaku
    diterima pembaca di seluruh dunia
    jikalah atas belas kasihan-Nya
    karya aku menajdi material
    material itulah
    ditunas-tunaskan
    berbunga berbuah
    hasilnya sebagai bekalan
    untuk dituai di Sana nanti

    tapi dalam aku tenggelam
    di lautan kepastian darimu
    aku menaruh kepercayaan
    agar kau memahamiku
    dalam satu perkataanmu
    kau luruhkan segala
    kepercayaanku
    bahawa kau masih tak
    memahamiku
    seolah aku rasakan
    selama ini kehadiran aku
    dalam hidupmu
    hanyalah untuk menyusahkanmu
    dan menyandarkan segala
    harapan padamu
    sesak dadaku
    seakan berhenti
    detak jantungku

    dan kerana tidak mahu
    menyusahkanmu lagi
    biarkan aku begini
    sendirian dengan karya-karyaku
    tanpa sokongan darimu lagi
    dan aku senang begini
    tanpa termakan budi
    tanpa menyusahkan kamu lagi
    atau sesiapa saja
    kerana dari dulu lagi
    sejak aku melangkah
    perjuangan dunia sastraku ini
    aku hanyalah sandarkan
    semuanya kepada-Nya
    bukan sesiapa
    jika di masa hidupku
    karya-karyaku tidak diterima
    tidak mengapa kerana aku sudah redho
    manalah tahu dalam ribuan karya-karya
    yang aku tulis itu hanya satu saja
    diterima dan dipandang oleh-Nya
    itupun lebih berharga dari alam dan seisi-Nya

    selepas ini di bumi mana
    Allah letakkan karya-karyaku
    di situlah aku berkarya
    tanpa sesiappun tahu
    siapa aku ...di mana aku
    aku cuma berada
    pada yang telah diTentukan-Nya
    dimana ada karyaku disitulah aku
    sehinggalah dijemput pulang ke Pangkuan Ilahi

    RATU RIMBA NIAGARA
    16 Oktober 2012
    Like · · · October 16 at 10:20am


  • WARKAH UNTUK LEFTENAN ADAM SAKEENAH
    'MOGA TENANG WAJAH JENAZAH KITA'

    AAmiin Ya Rabbal A'Lamin.
    tapikan rakan seperjuanganku
    kenapa kamu sebagai pemerhati je...
    tidakkah kamu tahu...hamba di sini
    suka sangat jika laman grup ini
    ceria dan harmonis dalam satu
    komunikasi yang aman damai
    tanpa menyakitkan hati-hati mana pihak
    yang ada di sini saling berbagi ilmu
    saling sokong menyokong/dukungan
    penyambung perpaduan segala ide yang bernas
    digaulkan menjadi sebuah wadah perjuangan
    yang jelas matlamatnya
    yang tiada sangsi lagi
    kitalah yang dipiih Allah SWT
    menjadi khalifah-Nya
    sentiasa muhasabah diri
    sentiasa merasakan diri adalah seorang hamba
    ingin hidup dalam redho Ilahi
    sayang menyayangi sesama insan demi-Nya
    berbakti pada Tuhan berbakti pada manusia
    sebelum dijemput pulang ke Pangkuan Ilahi

    Makanya rakan seperjuanganku
    dalam setiap baris kata kita
    pastikan ada mesej yang baik untuk disampaikan
    bukanlah bertujuan kita berkongsi ilmu
    mahu mengajar mereka... salah itu
    kerana mereka lebih arif daripada segala ilmu
    jika ilmu disampai cara mendidik
    berarti kita mendidik diri sendiri
    mereka yang mendengar pun rasa
    betapa kita semua hamba-Nya
    tetap seorang hamba yang kerdil di Sisi-Nya
    kita datang tanpa apa-apa
    dan pulang pun hanya balutan
    kain putih
    gimanakah wajah jenazahku nanti
    adakah tenang atau keruh?
    jika tenang Insya-Allah
    tenanglah kita berjumpa Allah
    jika keruh ...nauzubillah
    pasti menyesalan tak tertebus

    sebelum kita tanya pada diri kita
    wajah jenazah kita tenang ke
    atau keruh
    adakah semasa hidup
    kita selalu rasa kita sempurna
    hinggakan kita mendabik dada
    kitalah manusia yang paling sempurna
    kerana semuanya kita miliki
    orang lain semuanya kita
    kutuk kita hina
    semuanya tak setaraf kita
    kita menjadi manusia sombong
    rasakan kitalah ahli Syurga
    orang lain semuanya jahat
    orang jahat masuk neraka
    itulah anggapan kita pada orang lain
    sedangkan kita tak tahu
    di hujung hayat kita
    gimana adakah selepas
    mengumpat mengeji orang kita
    diperintah malaikat maut oleh-Nya
    mengambil nyawa kita
    Allahu Akbar pasti
    wajah jenazah kita
    dalam kekeruhan
    penyesalah tak tertebus
    nauzubillah

    ayuh sahabatku di ruang yang terbatas ini
    kita jalinkan ukhuwah kasih dunia akhirat
    tanpa ada sebarang rasa takbur di hati
    akulah sesempurna hebat di mata manusia
    yang ada hanyalah
    ingin menjadi kekasih Allah Azzawajallah
    dan pulang ke alam akhirat
    dengan bekalan yang ada nilaian di Sisi-Nya
    semoga berkat jalinan ukhuwah kasih yang
    suci ikhlas ini kita sama-sama
    semarakkan bahasa-bahasa
    yang boleh mengundang Nur Hidayah Kasih-Nya
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

    Rakan seperjuanganmu...
    Dari Rimba Niagara...
    16 Oktober 2012
    Like · · · October 16 at 9:28am

0 comments:

Post a Comment

 
;