Friday 16 November 2012

SEMUANYA KUCINTA ...CINTA KERANA-NYA


    •  
  • MUSYAHADAH MUQOBILLAH


    Bagai gelora kelkatu menghempas sayap ke nyala neon
    bagai rimbun liuk mawar di terjah angin
    bagai lebat ujan menindih legeh gaung
    bagai jatuh alir Niagara menerjun ke batu


    Bagai kerumunan lebah bergayutan menuai madu
    bagai jemari ombak meramas tebing-tebing bisu
    bagai halilintar memetir jantung pohon
    bagai lapah gigi-gigi singa memerca rusa
    bagai kawanan merpati mematuk gandum di laman Ajmeer


    Bagai cemeti Attar mencabuk kulit salik
    bagai Sham dari Tibriz membibir puisi langit
    bagai mimpi Shiraz i-Sa'adi menembus suhuf
    bagai Pangiran Dara' Shikoh melumati Veda
    bagai Wukong melibas setan-setan mencari lembaran di Barat
    bagai Prabu Yudhistira menggapai suluh Nirvana


    meleweh panji tertampar pedang
    terkopak tulang di tetak sundang
    terpuruk salik di kelambu malam
    luluh indera di mabuk anggurNya

    terjeletak pecah
    menggeletah gigil
    terburai darah
    tergadah
    tumpah
    pasrah
    rebah

    Oh Aku Cinta padaMu


    Rajendra Nath Tagore
    MUSYAHADAH MUQOBILLAH


Bagai gelora kelkatu menghempas sayap ke nyala neon
bagai rimbun liuk mawar di terjah angin
bagai lebat ujan menindih legeh gaung
bagai jatuh alir Niagara menerjun ke batu


Bagai kerumunan lebah bergayutan menuai madu
bagai jemari ombak meramas tebing-tebing bisu
bagai halilintar memetir jantung pohon
bagai lapah gigi-gigi singa memerca rusa
bagai kawanan merpati mematuk gandum di laman Ajmeer


Bagai cemeti Attar mencabuk kulit salik
bagai Sham dari Tibriz membibir puisi langit
bagai mimpi Shiraz i-Sa'adi menembus suhuf
bagai Pangiran Dara' Shikoh melumati Veda
bagai Wukong melibas setan-setan mencari lembaran di Barat
bagai Prabu Yudhistira menggapai suluh Nirvana


meleweh panji tertampar pedang
terkopak tulang di tetak sundang
terpuruk salik di kelambu malam
luluh indera di mabuk anggurNya

terjeletak pecah
menggeletah gigil
terburai darah
tergadah
tumpah
pasrah
rebah

Oh Aku Cinta padaMu


Rajendra Nath Tagore
    Like · · · 13 hours ago

    • Fatimah Bt Husin Tim sudah kita bagi sedekah kenapa minta lagi hehehe..
    • Like · · · · 11 hours ago

      Buat Rajendranath Tagore

      Sedekah

      Pada yang empunya harta melimpah
      hulurkan zakat dan sedekah
      pada yang kuat dan gagah
      berilah tenaga dengan redhaah

      pada yang berbakat dan cendekiawan
      murahlah dengan khidmat dan pengajaran
      pada yang miskin dan kesempitan
      bersedekahlah dengan senyuman

      Hidup di dunia harus pemurah
      memberi bukan untuk bermegah
      ikutlah sunnah Rasullullah
      moga mandapat rahmat dan barakah
      dunia menyemai kebaikan
      akhirat menuai keredhaan.
      Like · · · 11 hours ago
        • likes this.
      • KUNCI

        Ia tetap di sana. Tertutup penuh rahasia. Aku berulangkali coba membuka. Berulangkali juga aku berjumpa Pembuat Kunci. Dan berulangkali juga Pembuat Kunci menempa dan menerka agar aku punya kunci yang sempurna. Untuk membuka hanya sedaun pintu yang lama terperap. Jalar-jalar lumut terlekat pengap. Membentuk larik-larik hitam menakutkan.

        Bukan sekali, bukan dua, aku coba mendobrak pintu itu dengan menghempaskan tubuhku. Namun aku yang lelah sendiri. Terpatah segala tenaga dalam gundah. Tergadah menahan geram yang parah. Hingga dalam tidur, aku pernah tanpa arah, dengan jambak kunci yang mendenting, coba demi coba membukanya. Basah sakalian wajah, dengan peluh menyimbah. Cemas menggigil, dalam ketar jiwa menujah kunci demi kunci agar pintu itu terbuka.
        ...See More
        KUNCI 

Ia tetap di sana. Tertutup penuh rahasia. Aku berulangkali coba membuka. Berulangkali juga aku berjumpa Pembuat Kunci. Dan berulangkali juga Pembuat Kunci menempa dan menerka agar aku punya kunci yang sempurna. Untuk membuka hanya sedaun pintu yang lama terperap. Jalar-jalar lumut terlekat pengap. Membentuk larik-larik hitam menakutkan.

Bukan sekali, bukan dua, aku coba mendobrak pintu itu dengan menghempaskan tubuhku. Namun aku yang lelah sendiri. Terpatah segala tenaga dalam gundah. Tergadah menahan geram yang parah. Hingga dalam tidur, aku pernah tanpa arah, dengan jambak kunci yang mendenting, coba demi coba membukanya. Basah sakalian wajah, dengan peluh menyimbah. Cemas menggigil, dalam ketar jiwa menujah kunci demi kunci agar pintu itu terbuka.

Malam ini aku bertanya pada awan, jika kusuak hitam pada bulan, apa cahayanya akan memelukku diriba nyaman. Malam ini kutanya bintang, kalau-kalau kelipnya membentuk arca, sehingga kemilaunya menjadi kunci makna. Sehingga pintu itu dapat kubuka, dan rahasianya dapat kuteroka.

"Engkau,.....apakah kunci itu dapat kugapai dalam lena atau jaga?"
        Like · · · Thursday at 9:41pm
      • MENGIKIS SIFAT SOMBONG BAGI MERAIH CINTA-NYA

        SEMUANYA TENTANG CINTA-MU (I)

        MA'AL HIJRAH MENUJU CINTA-MU

        Ya Allah ...
        ...Continue Reading
        Like · · Unfollow Post · about an hour ago

        Ahmad Tajuddin likes this.

        Lyn Sulaim

        "hari ini...nyanyian ketakutan kembali bergoncang, batinku bergemuruh
        suara malam mulai mengusik tidurku, seolah berpesan padaku bangunlah dari tidurmu selama ini, jangan kau sia-siakan hidup ini
        hidup hanya sekali , ingat Rabb yang menciptakanmu, kau hanya makhluk hina, ketika dirimu berkata
        "ya, Rabb , hilangkan dari diri-diri ini, sifat sombong ? Rabbmu berkata tidak d ` tidak akan dihilangkan kau yang harus menyerahkannya kepadaku, renungkan awal dan akhir hidupmu, kita hanya makhluk-makhluk yang sedang menunggu mati, sudah siapkah menghadap tuhanmu, teruslah bertanya seperti itu, mudah-mudahan kau tersadarkan, angan pernah merasa memiliki dan dimiliki kecuali merasa memiliki dan dimiliki oleh Rabbmu...
        27 minutes ago · Edited · Like

        Ratu Rimba Niagara

        Betul itu Lyn Sulaim...kita semuanya sama, ada sifat sombong diri tak banyak sikit tanpa kita sedari seolah hidup kita semuanya sempurna tapi kita semua haruslah sedaya upaya mengikis daripada merebak menjadi barah kerana sifat sombong itulah syaitan tidak mahu tunduk kepada Bapa kita Nabi Adam . Lalu Tuhan murka dan syaitan bersumpah dan antaranya akan menumbuhkan sifat sombong dan dendam kesumat yang membara kepada kita semua.

        Justeru sama-samalah kita muhasabah diri dan berusaha mendapat keredhaan dariNya tidak kiralah dengan cara penulisan yang kita cuba sebarkan di alam maya ...

        (PETIKAN DARIPADA GRUP PUISI ILAHI)
        2 Muharram 1434H
        16 November 2012
        Like · · · 20 hours ago
        • like this.
      • AKU TAK BERDAYA PERTAHANKAN CINTA

        Duhai Mawar Putih
        hadirmu buatku pilu
        dulu memang kurindu kehadiranmu
        tapi semenjak kau
        guris pilu hatiku
        hingga luka
        aku jadi sedih

        dulu kaulah
        yang kutunggu-tunggu
        hadirmu
        dapat kuhidu bauanmu sewangi kasturi
        memenuhi seluruh benua kalbuku
        tapi semenjak kata-katamu
        terus menghilangkan bauan wangianmu
        terus aku tak mahu menunggu mu lagi
        tahukah kau
        kehadiranmu
        kutunggu
        puisimu seindah pelangi
        mengindahkan benua hatiku

        puisi mu kubaca berulang-ualng kali
        tanpa jemu
        kerana teruja dengan puisimu
        kucetak
        kuperindahkan dengan
        gugusan bunga-bunga mawar putih
        kucapai pelangi
        untuk mengindahkan puisimu
        memang indah
        bahan seni nan indah...
        indah....indah...indah...
        kuletakka puisi yang telah kubingkai indah itu
        di dinding kamarku
        setiap hari kubaca
        setiap hari kupandang
        terlalulah suka melihat puisimu itu

        tapi... kau buat ku sedih...
        puisimu yang kubingkaikan itu pun turut sedih
        kulihat puisimu yang kuhiaskan dengan pelangi
        telah hilang yang ada kelompok-kelompok awan hitam
        puisi yang ceria telah dicemari dengan kelompok awan hitam
        yang bergerak aktif...
        puisi nan indahmu telah berubah
        segala keceriaan hilang
        yang ada suram
        suasana suram yang menyeramkan...
        menakutkan...
        makanya ku ambil puisi
        lalu kubuangkan
        kerana aku tak mahu
        puisi itu merosakkan pemikiranku...
        selepas itu puisimu tak kubaca lagi...
        maafkan aku
        bukan tak sudi membaca puisimu
        kerana puisimu buat aku
        kecewa dengan hidup
        seolah kau menghukum aku
        akulah seorang pendendam
        akulah seorang pencinta kekayaan
        akulah seorang pemarah
        akulah seorang sombong
        akulah seorang suka membagga diri

        apa tujuan kau mengatakan aku begitu
        kau puji aku
        dalam masa yang sama
        kau tikam aku
        semahumu
        aku bukan robot tak faham maksudmu
        aku sangatlah faham
        yang aku tahu dengan kata-katamu itu
        biarlah semua yang membaca
        memandang betapa jeleknya aku
        itu mahumu kan?

        kerana aku tak mahu
        terdera luka dengan kata-katamu
        yang menikam jiwa
        makanya aku melenyapkan
        karyaku di situ
        agar kau tak sakit hati lagi
        ketiadaaku berkaryalah semahumu
        dengan teman barumu itu
        yang telah berjaya
        mempengaruhimu
        maka berpisahlah kita
        untuk selamanya
        dan puisi terakhirku ini
        kuhadiahkan kepadamu
        agar kau tahu
        isi hatiku
        betapa aku
        terlalu kecewa denganmu
        tolong sudi maafkan aku
        kerana aku tak berdaya
        pertahankan cinta....

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        16 November 2012
        Like · · · 23 hours ago
      • HIJRAH


        Lambai Zulhijjah menekup sayu pandangmu
        menguis kelabu, cebis rindu sebak lalu
        mengibar sepanji kasih pada liku denai usia
        terwarta dalam permata nyawa takdirNya
        berbekas kiroman katibin meninta helai makna
        dalam ombak dosa pahala
        Berpedar kuluman Zulkaedah mengunyah masa
        Satu Dua Tiga, Alif Ba Ta..

        terpanjatkah tangga-tangga cahaya
        dalam ketar meraba cinta
        agar tersentuh ujung langitNya

        Muharram
        kubawa noda, luka-luka terkopak di dada
        sepuhlah seberkas tanda, pada qalbi yang masih enggan terbuka
        jerkah dan bangunkan aku dari panjang lena
        renggut tirai usia dicadur mata

        Sehingga jejes darah memekat tumpah
        menitis basah di sejadah cinta
        menasydiq gerbang HIJRAH tanpa lidah
        menjalarkan warna-warna ismu ke rongga nyawa
        melimpah Nur ke jantung limpa
        terbuka syuhud Sirr Nya
        menyujud Ruh ke lantai taubah
        airmata berserak tumpah
        kucuplah kakiNya
        pada HIJRAH yang tertanda


        Rajendranath Tagore
        HIJRAH


Lambai Zulhijjah menekup sayu pandangmu
menguis kelabu, cebis rindu sebak lalu
mengibar sepanji kasih pada liku denai usia
terwarta dalam permata nyawa takdirNya
berbekas kiroman katibin meninta helai makna
dalam ombak dosa pahala
Berpedar kuluman Zulkaedah mengunyah masa
Satu Dua Tiga, Alif Ba Ta..

terpanjatkah tangga-tangga cahaya
dalam ketar meraba cinta
agar tersentuh ujung langitNya

Muharram
kubawa noda, luka-luka terkopak di dada
sepuhlah seberkas tanda, pada qalbi yang masih enggan terbuka
jerkah dan bangunkan aku dari panjang lena
renggut tirai usia dicadur mata

Sehingga jejes darah memekat tumpah
menitis basah di sejadah cinta
menasydiq gerbang HIJRAH tanpa lidah
menjalarkan warna-warna ismu ke rongga nyawa
melimpah Nur ke jantung limpa
terbuka syuhud Sirr Nya
menyujud Ruh ke lantai taubah
airmata berserak tumpah
kucuplah kakiNya
pada HIJRAH yang tertanda


Rajendranath Tagore
        Like · · · Thursday at 9:40pm
      CINTA PADA TUHAN TIADA SIAPA CEMBURU

      CINTA PADA TUHAN TIADA SIAPA AKAN CEMBURU
      KERANA CINTANYA BERHAK DIMILIKI OLEH SEMUA HAMBA-NYA
      DAN DIA SENTIASA SUDI MEMBALAS-NYA TANPA SYARAT
      HANYA IKHLAS DALAM BERAMAL BUKAN UNTUK
      MENDAPAT PANDANGAN MANUSIA ATAU PENGHARGAAN MANUSIA

      TAPI JIKA CINTA DENGAN MANUSIA
      AKAN RAMAI YANG CEMBURU WAL HAL CINTA ITU BUKAN MILIK
      MUTLAKNYA KERANA BILA-BILA MASA MAUT MENJEMPUT.
      BILA MATI CINTA YANG DICINTAI PUN PADAM
      CINTA PUN BERALIH ARAH...

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      2 Muharram 1434H
      Like · · · 16 hours ago

      • Ahmad Tajuddin likes this.


        • CINTA KERANA-NYA BAHAGIA ROH DAN JASAD

          Lyn Sulaim lebih baik kita bercinta dengan Tuhan, kerna hanya Tuhan yang tahu menghargai cinta kita...
          22 minutes ago · Like

          Ratu Rimba Niagara

          CINTA KERANA-NYA

          Dengan manusia pun aku cinta
          kerana manusia ciptaan Allah juga
          semua yang ada di langit aku cinta
          kerana cinta adalah Kurniaaan Tuhan yang aku syukuri
          jika aku tak punya rasa cinta pada mereka
          pastilah aku tak boleh mengarang
          cinta pada Tuhan
          cinta pada manusia
          cinta...cinta...cinta..
          kerana-Nya bawa bahagia
          roh dan jasadku
          cinta kerana-Nya

          (KARYA RATU RIMBA NIAGARA)
          2 Muharram 1434H
          16 Novemaber 2012M
          Like · · · 15 hours ago
          (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PUISI ILAHI)
        3 Muharram 1434H
        17 November 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;