Friday 16 November 2012

DI MANA ADA KARYAKU DI SITULAH AKU

  • Indahnya hari bila kita mulakan dengan semangat baru , buka mata dan lihat dunia ini indahnya ciptaan Ilahi ..Salam SelamatTahun Baru My Dear Ratu Rimba Niagara
    Indahnya hari bila kita mulakan dengan semangat baru , buka mata dan lihat dunia ini indahnya ciptaan Ilahi ..Salam SelamatTahun Baru My Dear @[100000671730192:2048:Ratu Rimba Niagara]

    • 3 people like this.
      • AKU TAK BERDAYA PERTAHANKAN CINTA

        Duhai Mawar Putih
        hadirmu buatku pilu
        dulu memang kurindu kehadiranmu
        tapi semenjak kau
        guris pilu hatiku
        hingga luka
        aku jadi sedih

        dulu kaulah
        yang kutunggu-tunggu
        hadirmu
        dapat kuhidu bauanmu sewangi kasturi
        memenuhi seluruh benua kalbuku
        tapi semenjak kata-katamu
        terus menghilangkan bauan wangianmu
        terus aku tak mahu menunggu mu lagi
        tahukah kau
        kehadiranmu
        kutunggu
        puisimu seindah pelangi
        mengindahkan benua hatiku

        puisi mu kubaca berulang-ualng kali
        tanpa jemu
        kerana teruja dengan puisimu
        kucetak
        kuperindahkan dengan
        gugusan bunga-bunga mawar putih
        kucapai pelangi
        untuk mengindahkan puisimu
        memang indah
        bahan seni nan indah...
        indah....indah...indah...
        kuletakka puisi yang telah kubingkai indah itu
        di dinding kamarku
        setiap hari kubaca
        setiap hari kupandang
        terlalulah suka melihat puisimu itu

        tapi... kau buat ku sedih...
        puisimu yang kubingkaikan itu pun turut sedih
        kulihat puisimu yang kuhiaskan dengan pelangi
        telah hilang yang ada kelompok-kelompok awan hitam
        puisi yang ceria telah dicemari dengan kelompok awan hitam
        yang bergerak aktif...
        puisi nan indahmu telah berubah
        segala keceriaan hilang
        yang ada suram
        suasana suram yang menyeramkan...
        menakutkan...
        makanya ku ambil puisi
        lalu kubuangkan
        kerana aku tak mahu
        puisi itu merosakkan pemikiranku...
        selepas itu puisimu tak kubaca lagi...
        maafkan aku
        bukan tak sudi membaca puisimu
        kerana puisimu buat aku
        kecewa dengan hidup
        seolah kau menghukum aku
        akulah seorang pendendam
        akulah seorang pencinta kekayaan
        akulah seorang pemarah
        akulah seorang sombong
        akulah seorang suka membagga diri

        apa tujuan kau mengatakan aku begitu
        kau puji aku
        dalam masa yang sama
        kau tikam aku
        semahumu
        aku bukan robot tak faham maksudmu
        aku sangatlah faham
        yang aku tahu dengan kata-katamu itu
        biarlah semua yang membaca
        memandang betapa jeleknya aku
        itu mahumu kan?

        kerana aku tak mahu
        terdera luka dengan kata-katamu
        yang menikam jiwa
        makanya aku melenyapkan
        karyaku di situ
        agar kau tak sakit hati lagi
        ketiadaaku berkaryalah semahumu
        dengan teman barumu itu
        yang telah berjaya
        mempengaruhimu
        maka berpisahlah kita
        untuk selamanya
        dan puisi terakhirku ini
        kuhadiahkan kepadamu
        agar kau tahu
        isi hatiku
        betapa aku
        terlalu kecewa denganmu
        tolong sudi maafkan aku
        kerana aku tak berdaya
        pertahankan cinta....

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        16 November 2012
        Like · · · Yesterday at 7:55am

        • Ahmad Tajuddin and 2 others like this.
          • WARKAH UNTUK RAKAN PUJANGGA
            'DI MANA ADA KARYAKU DI SITULAH AKU'

            di kala aku benar-benar
            mengharapkan kau memahamiku
            harapan pengertiaan darimu
            hancur berkecai...kecai...
            kau masih tidak memahamiku
            lalu hatiku terluka
            sudah banyak kali aku katakan padamu
            bukan nama bukan sanjungan bukan material
            menjadi dambaan hidupku
            yang aku mahu karyaku
            diterima pembaca di seluruh dunia
            jikalah atas belas kasihan-Nya
            karya aku menajdi material
            material itulah
            ditunas-tunaskan
            berbunga berbuah
            hasilnya sebagai bekalan
            untuk dituai di Sana nanti

            tapi dalam aku tenggelam
            di lautan kepastian darimu
            aku menaruh kepercayaan
            agar kau memahamiku
            dalam satu perkataanmu
            kau luruhkan segala
            kepercayaanku
            bahawa kau masih tak
            memahamiku
            seolah aku rasakan
            selama ini kehadiran aku
            dalam hidupmu
            hanyalah untuk menyusahkanmu
            dan menyandarkan segala
            harapan padamu
            sesak dadaku
            seakan berhenti
            detak jantungku

            dan kerana tidak mahu
            menyusahkanmu lagi
            biarkan aku begini
            sendirian dengan karya-karyaku
            tanpa sokongan darimu lagi
            dan aku senang begini
            tanpa termakan budi
            tanpa menyusahkan kamu lagi
            atau sesiapa saja
            kerana dari dulu lagi
            sejak aku melangkah
            perjuangan dunia sastraku ini
            aku hanyalah sandarkan
            semuanya kepada-Nya
            bukan sesiapa
            jika di masa hidupku
            karya-karyaku tidak diterima
            tidak mengapa kerana aku sudah redho
            manalah tahu dalam karya-karya
            yang aku tulis itu hanya satu saja
            diterima dan dipandang oleh-Nya
            itupun lebih berharga dari alam dan seisi-Nya

            selepas ini di bumi mana
            Allah letakkan karya-karyaku
            di situlah aku berkarya
            tanpa sesiappun tahu
            siapa aku ...di mana aku
            aku cuma berada
            pada yang telah diTentukan-Nya
            dimana ada karyaku disitulah aku
            sehinggalah dijemput pulang ke Pangkuan Ilahi

            RATU RIMBA NIAGARA
            1 Muharram 1434H
            Like · · · Thursday at 11:38am

            • Ahmad Tajuddin and 2 others like this.

              • Salam Pagi my dear Ratu Rimba Niagara ingin ku beri mawar kesukaanku buatmu tersenyum bersama pagimu yang indah ...
                Salam Pagi my dear @[100000671730192:2048:Ratu Rimba Niagara] ingin ku beri mawar kesukaanku buatmu tersenyum bersama pagimu yang indah ...

                • You and 4 others like this.
                • Ratu Rimba Niagara

                  KUBALUT RINDUMU BERAROMA SETANGGI CINTA-NYA


                  kubalut rindumu beraroma setanggi cinta-Nya
                  kutemui kasih dan rindumu mendekati cinta-Nya
                  terima kasih cinta hatiku hadirmu adalah kehendak-Nya

                  makanya bersyukurlah aku sebanyak-banyak-Nya

                  Selamat pagi bunga-bunga cinta,
                  Secangkir mawar merah untukmu;
                  Sudilah minum lambang cinta,
                  Lambang ukhuwah kasih untukmu.

                  RATU RIMBA NIAGARA
                  (Kukirimkankan pantun ini istimewa untukmu sayangku Tim..
                  Sebagai balasan mawar putih yang kau kirimkan padaku...biarpun kita tak pernah ketemu tapi kasih sayangmu dapat kuhidu dan sentiasa mewangi di hatiku...terima kasih kerana sudi menyayangiku)
                  29 Zulhijjah 1433H
                  14 November 2012
          • BERUNDUR BUKAN BERARTI KALAH
            APALAH SALAHNYA MENGAKU KALAH DEMI AKHIRAT

            apa hendak diharapkan pada kesenangan yang tak pasti
            yang kuharapkan kawan sejati
            berkata selari dengan hati
            bukan membuat kita makan hati
            dendam yang ingin kupadam
            api yang dinyalakan
            makanya berapi-api jadinya
            dan api yang paling aku takutkan api neraka
            apabila dendam tak padam
            sabar yang diharapkan
            melebur dalam dendam
            aduhai malangnya aku jika
            dendam berapi ada di mana-mana
            aku berada
            apa yang disakitkan aku pun tak tahu
            makanya demi ketenangan hati
            agar selalu sabar tertanam di hati
            pergi melenyap
            dari pandangannya
            walaupun dia berada di sini
            kerana di mana aku berada
            dendamnya pasti akan
            memakan sabarku
            berundur bukan berarti kalah
            apalah salahnya mengaku kalah
            demi akhirat
            demi ketenangan roh dan jasad...

            RATU RIMBA NIAGARA
            1 Muharram 1434H
            14 November 2012
            Like ·
            Like · · · Wednesday at 11:08pm
          • sedetik Cuma

            Pada sedetik cuma
            kita adalah pengembara
            mengangankanhari-hari
            tanpa resah
            ataupun tanpa rasa duka
            hidup seakan sebuah tasik tenang
            indah dalan kedamaian
            atau sebuah padang rumput hijau terhampar
            dan deretan pepohon di kejauhan
            lalu indahnya rasa tercipta

            pada suatu detik yang lain
            akulah kekasih yang begitu perasa
            sepi oleh rindu yangmenekan dada
            pedih rasa disetiap ronga
            bila senja melabuhkan cahaya
            hadirnya mimpi yang tak pernah nyata
            sampai saat ini masih samar diruang mata
            begitulah aku
            dalam debar menanti
            hari yang berlalu
            yang lebihbermakna
            tetap membangunkan harapan dan cita
            meskipun terasa sedih dan tak berdaya....
            sedetik Cuma

Pada sedetik cuma
kita adalah pengembara
mengangankanhari-hari 
tanpa resah
ataupun tanpa rasa duka
hidup seakan sebuah tasik tenang
indah dalan kedamaian
atau sebuah padang rumput hijau terhampar
dan deretan pepohon di kejauhan
lalu indahnya rasa tercipta

pada suatu detik yang lain
akulah kekasih yang begitu perasa
sepi oleh rindu yangmenekan dada
pedih rasa disetiap ronga 
bila senja melabuhkan cahaya
hadirnya mimpi yang tak pernah nyata
sampai saat ini masih samar diruang mata
begitulah aku
dalam debar  menanti
hari yang berlalu
yang lebihbermakna
tetap membangunkan harapan dan cita
meskipun terasa sedih dan tak berdaya....

            • Ahmad Tajuddin and 2 others like this.
            • Ratu Rimba Niagara meskipun terasa sedih tak berdaya
              ku gagahi membangunkan harapan dan cita
              agar lebih bemakna
              moga keheningan
              indahnya panorama
              saujana mata memandang
              ada ketenangan di situ
              aku berjaya
              menggapai cita
              Aamiin.

              Ratu Rimba Niagara
              29 Zuljijjah 1433H
              14 November 2012
            • Fatimah Bt Husin Tim Hidup tidak selalunya indah
              langit tak selalu cerah
              malam suram tak berbintag
              inilah lukisan alam
              dalam aturan Tuhan


              Setitik derita segunung kurnianNya
              jangan terlalu mengharap kesenangan
              hidup satu perjuangan
              maafkan kesalahan insan
              dalam diam taburkan sayang
              dalam tenang buangkan dendam
              suburkan sabar
              dewasalah bersama harapan
              kenali erti kehidupan
              bahagia bersama sayang..
            • Ratu Rimba Niagara

              apa hendak diharapkan pada kesenangan yang tak pasti

              yang kuharapkan kawan sejati
              berkata selari dengan hati
              bukan membuat kita makan hati
              dendam yang ingin kupadam

              api yang dinyalakan
              makanya berapi-api jadinya
              dan api yang paling aku takutkan api neraka
              apabila dendam tak padam
              sabar yang diharapkan
              melebur dalam dendam
              aduhai malangnya aku jika
              dendam berapi ada di mana-mana
              aku berada
              apa yang disakitkan aku pun tak tahu
              makanya demi ketenangan hati
              agar selalu sabar tertanam di hati
              pergi melenyap
              dari pandangannya
              walaupun dia berada di sini
              kerana di mana aku berada
              dendamnya pasti akan
              memakan sabarku
              berundur bukan berarti kalah
              apalah salahnya mengaku kalah
              demi akhirat
              demi ketenangan roh dan jasad...

            • (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP  PUISI ILAHI)
              3 Muharram 1434H
              17 November 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;