Friday 16 November 2012

RINDU YANG DIPALSUKAN DALAM TEPUKAN BULAN

  • BULAN BERTEPUK TANGAN ATAS PERPISAHAN

    TAK PERLU KAU CATAT NAMAKU
    JIKA HATI BERTAMBAH PEDIH
    TIKA BULAN BERTEPUK TANGAN
    ATAS PERPISAHAN...
    TULIS SAJALAH NAMA BULAN
    YANG BERTEPUK TANGAN ITU
    KERANA KAU DAN DIA ADALAH
    PASANGAN YANG SERASI
    WOW....

    Karya Ratu Rimba Niagara
    2 Muharram 1434H
    16 November 20


    Ratu Rimba Niagara
    WARKAH UNTUK RAKAN PUJANGGA
    'DI MANA ADA KARYAKU DI SITULAH AKU'

    di kala aku benar-benar
    mengharapkan kau memahamiku
    harapan pengertiaan darimu
    hancur berkecai...kecai...
    kau masih tidak memahamiku
    lalu hatiku terluka
    sudah banyak kali aku katakan padamu
    bukan nama bukan sanjungan bukan material
    menjadi dambaan hidupku
    yang aku mahu karyaku
    diterima pembaca di seluruh dunia
    jikalah atas belas kasihan-Nya
    karya aku menajdi material
    material itulah
    ditunas-tunaskan
    berbunga berbuah
    hasilnya sebagai bekalan
    untuk dituai di Sana nanti

    tapi dalam aku tenggelam
    di lautan kepastian darimu
    aku menaruh kepercayaan
    agar kau memahamiku
    dalam satu perkataanmu
    kau luruhkan segala
    kepercayaanku
    bahawa kau masih tak
    memahamiku
    seolah aku rasakan
    selama ini kehadiran aku
    dalam hidupmu
    hanyalah untuk menyusahkanmu
    dan menyandarkan segala
    harapan padamu
    sesak dadaku
    seakan berhenti
    detak jantungku

    dan kerana tidak mahu
    menyusahkanmu lagi
    biarkan aku begini
    sendirian dengan karya-karyaku
    tanpa sokongan darimu lagi
    dan aku senang begini
    tanpa termakan budi
    tanpa menyusahkan kamu lagi
    atau sesiapa saja
    kerana dari dulu lagi
    sejak aku melangkah
    perjuangan dunia sastraku ini
    aku hanyalah sandarkan
    semuanya kepada-Nya
    bukan sesiapa
    jika di masa hidupku
    karya-karyaku tidak diterima
    tidak mengapa kerana aku sudah redho
    manalah tahu dalam karya-karya
    yang aku tulis itu hanya satu saja
    diterima dan dipandang oleh-Nya
    itupun lebih berharga dari alam dan seisi-Nya

    selepas ini di bumi mana
    Allah letakkan karya-karyaku
    di situlah aku berkarya
    tanpa sesiappun tahu
    siapa aku ...di mana aku
    aku cuma berada
    pada yang telah diTentukan-Nya
    dimana ada karyaku disitulah aku
    sehinggalah dijemput pulang ke Pangkuan Ilahi

    RATU RIMBA NIAGARA
    1 Muharram 1434H
    Like · · · Thursday at 11:38am

    • Ahmad Tajuddin and 2 others like this.

      • Indahnya hari bila kita mulakan dengan semangat baru , buka mata dan lihat dunia ini indahnya ciptaan Ilahi ..Salam SelamatTahun Baru My Dear Ratu Rimba Niagara
        Indahnya hari bila kita mulakan dengan semangat baru , buka mata dan lihat dunia ini indahnya ciptaan Ilahi ..Salam SelamatTahun Baru My Dear @[100000671730192:2048:Ratu Rimba Niagara]
        Like · · · Thursday at 10:28am

        • 3 people like this.
            • likes this.
          • BERUNDUR BUKAN BERARTI KALAH
            APALAH SALAHNYA MENGAKU KALAH DEMI AKHIRAT

            apa hendak diharapkan pada kesenangan yang tak pasti
            yang kuharapkan kawan sejati
            berkata selari dengan hati
            bukan membuat kita makan hati
            dendam yang ingin kupadam
            api yang dinyalakan
            makanya berapi-api jadinya
            dan api yang paling aku takutkan api neraka
            apabila dendam tak padam
            sabar yang diharapkan
            melebur dalam dendam
            aduhai malangnya aku jika
            dendam berapi ada di mana-mana
            aku berada
            apa yang disakitkan aku pun tak tahu
            makanya demi ketenangan hati
            agar selalu sabar tertanam di hati
            pergi melenyap
            dari pandangannya
            walaupun dia berada di sini
            kerana di mana aku berada
            dendamnya pasti akan
            memakan sabarku
            berundur bukan berarti kalah
            apalah salahnya mengaku kalah
            demi akhirat
            demi ketenangan roh dan jasad...

            RATU RIMBA NIAGARA
            1 Muharram 1434H
            14 November 2012
            Like ·
            Like · · · Wednesday at 11:08pm
          • sedetik Cuma

            Pada sedetik cuma
            kita adalah pengembara
            mengangankanhari-hari
            tanpa resah
            ataupun tanpa rasa duka
            hidup seakan sebuah tasik tenang
            indah dalan kedamaian
            atau sebuah padang rumput hijau terhampar
            dan deretan pepohon di kejauhan
            lalu indahnya rasa tercipta

            pada suatu detik yang lain
            akulah kekasih yang begitu perasa
            sepi oleh rindu yangmenekan dada
            pedih rasa disetiap ronga
            bila senja melabuhkan cahaya
            hadirnya mimpi yang tak pernah nyata
            sampai saat ini masih samar diruang mata
            begitulah aku
            dalam debar menanti
            hari yang berlalu
            yang lebihbermakna
            tetap membangunkan harapan dan cita
            meskipun terasa sedih dan tak berdaya....
            sedetik Cuma

Pada sedetik cuma
kita adalah pengembara
mengangankanhari-hari 
tanpa resah
ataupun tanpa rasa duka
hidup seakan sebuah tasik tenang
indah dalan kedamaian
atau sebuah padang rumput hijau terhampar
dan deretan pepohon di kejauhan
lalu indahnya rasa tercipta

pada suatu detik yang lain
akulah kekasih yang begitu perasa
sepi oleh rindu yangmenekan dada
pedih rasa disetiap ronga 
bila senja melabuhkan cahaya
hadirnya mimpi yang tak pernah nyata
sampai saat ini masih samar diruang mata
begitulah aku
dalam debar  menanti
hari yang berlalu
yang lebihbermakna
tetap membangunkan harapan dan cita
meskipun terasa sedih dan tak berdaya....
            Like · · · November 11 at 8:02am

            • Ahmad Tajuddin and 2 others like this.
            • Fatimah Bt Husin Tim Hidup tidak selalunya indah
              langit tak selalu cerah
              malam suram tak berbintag
              inilah lukisan alam
              dalam aturan Tuhan


              Setitik derita segunung kurnianNya
              jangan terlalu mengharap kesenangan
              hidup satu perjuangan
              maafkan kesalahan insan
              dalam diam taburkan sayang
              dalam tenang buangkan dendam
              suburkan sabar
              dewasalah bersama harapan
              kenali erti kehidupan
              bahagia bersama sayang..
            • Ratu Rimba Niagara apa hendak diharapkan pada kesenangan yang tak pasti
              yang kuharapkan kawan sejati
              berkata selari dengan hati
              bukan membuat kita makan hati
              dendam yang ingin kupadam

              api yang dinyalakan
              makanya berapi-api jadinya
              dan api yang paling aku takutkan api neraka
              apabila dendam tak padam
              sabar yang diharapkan
              melebur dalam dendam
              aduhai malangnya aku jika
              dendam berapi ada di mana-mana
              aku berada
              apa yang disakitkan aku pun tak tahu
              makanya demi ketenangan hati
              agar selalu sabar tertanam di hati
              pergi melenyap
              dari pandangannya
              walaupun dia berada di sini
              kerana di mana aku berada
              dendamnya pasti akan
              memakan sabarku
              berundur bukan berarti kalah
              apalah salahnya mengaku kalah
              demi akhirat
              demi ketenangan roh dan jasad...

          • ‎~~Lukisan Kehidupan~~

            Hidup tidak selalunya indah
            langit tak selalu cerah
            malam suram tak berbintag
            inilah lukisan alam
            dalam aturan Tuhan

            Setitik derita segunung kurnianNya
            jangan terlalu mengharap kesenangan
            hidup satu perjuangan
            maafkan kesalahan insan
            dalam diam taburkan sayang
            dalam tenang buangkan dendam
            suburkan sabar
            dewasalah bersama harapan
            kenalilah erti kehidupan
            bahagia bersama sayang
            My Dear
            Like · · · Wednesday at 7:36pm
          • Salam Pagi my dear Ratu Rimba Niagara ingin ku beri mawar kesukaanku buatmu tersenyum bersama pagimu yang indah ...
            Salam Pagi my dear @[100000671730192:2048:Ratu Rimba Niagara] ingin ku beri mawar kesukaanku buatmu tersenyum bersama pagimu yang indah ...
            Unlike · · · November 13 at 10:21am

            • You and 4 others like this.
            • Ratu Rimba Niagara KUBALUT RINDUMU BERAROMA SETANGGI CINTA-NYA

              kubalut rindumu beraroma setanggi cinta-Nya
              kutemui kasih dan rindumu mendekati cinta-Nya
              terima kasih cinta hatiku hadirmu adalah kehendak-Nya

              makanya bersyukurlah aku sebanyak-banyak-Nya

              Selamat pagi bunga-bunga cinta,
              Secangkir mawar merah untukmu;
              Sudilah minum lambang cinta,
              Lambang ukhuwah kasih untukmu.

              RATU RIMBA NIAGARA
              (Kukirimkankan pantun ini istimewa untukmu sayangku Tim..
              Sebagai balasan mawar putih yang kau kirimkan padaku...
              biarpun kita tak pernah ketemu tapi kasih sayangmu dapat
              kuhidu dan sentiasa mewangi di hatiku...terima kasih kerana sudi menyayangiku)
              29 Zulhijjah 1433H
              14 November 2012

            • like this.
          • Puisi Buatmu


            Mari kulihat matamu
            terasa tak pernah berdusta
            akan kubaca hatimu
            dari lirik dan kerlingan manja
            mari kuusap rambutmu
            darinya terasa bahagi
            lembut kusamnya
            halus bak sutera
            mari kusentuh jarimu
            bukan lembuat dan kasarnya
            tapi getaran rasa yang ada
            genggaman setia yang masih tersisa
            mari kusentuh pipimu
            pada rekahan dan alurnya
            lakaran bimbang pada kehidupan
            dalam kembara kita bersama
            mari kubisikan kata sayang
            terasa bahagia bukan kepalang
            kerana anugerah dariMu Tuhan
            buatku insan tersayang
            Ratu Rimba Niagara
            Puisi Buatmu


Mari kulihat matamu
terasa tak pernah berdusta
akan kubaca hatimu
dari lirik dan kerlingan manja
mari kuusap rambutmu
darinya terasa bahagi
lembut kusamnya
halus bak sutera
mari kusentuh jarimu
bukan lembuat dan kasarnya
tapi getaran rasa yang ada
genggaman setia yang masih tersisa
mari kusentuh pipimu
pada rekahan dan alurnya
lakaran bimbang pada kehidupan
dalam kembara kita bersama
mari kubisikan  kata sayang
terasa bahagia bukan kepalang
kerana anugerah dariMu Tuhan
buatku insan tersayang
@[100000671730192:2048:Ratu Rimba Niagara]
            Unlike · · · November 13 at 9:05pm

            • You and Rajendranath Tagore like this.
            • Fatimah Bt Husin Tim terima kasih Ralita Abyili puisi buatmu..
            • Ratu Rimba Niagara DEGUPAN PUISIKU SEMAKIN LEMAH

              Duhai Fatimah sahabatku sayang
              mari ke mari
              peluklah daku

              peluk erat-erat
              kau akan dengar
              raungan derita puisiku
              esakan tangisku tiada siapa yang ambil peduli
              mereka sengaja melukai hati sasteraku
              hati sasteraku terlalu parah kini
              rasa tak bermaya untuk aku
              lakarkan di kanvas maya
              yang lesu dan bisu
              yang sepi menyepi

              Rasa tak adil bagiku
              kuterima mereka
              seikhlas hati besahabat denganku
              mereka berjanji untuk menjadi sahabat setiaku
              bersama karyaku di kala susah
              di kala karyaku dihina...disepikan
              merekalah sebagai pembela
              yang membela karya sasteraku
              tapi mereka telah memungkiri
              segala janji
              mereka yang mula bilang suka
              berkawan dengan sasteraku
              berubah dalam sekelip mata
              membiarkan aku
              menanti suara hati mereka
              yang sepi menyepi
              beku membeku
              aku wujud tapi tak wujud pada mereka
              apa guna aku berkawan kalau
              masing-masing sepi menyepi
              kerana aku tak mahu
              sepi dibawa ke mati
              makanya
              aku dengan berat hati
              terpaksa
              undurkan diri
              dari pertemanan dengan mereka yang sepi
              maafkan aku teman sepi...
              sepi itu membahagiakanmu
              dan sepi itu menderitakan aku
              makanya relakan perpisahan ini
              bukan sengaja aku mahu
              berpisah denganmu
              tapi inilah realiti driku
              yang tak mahu disepikan
              oleh mereka yang suka menyepi
              wujud seperti tak wujud
              sedangkan Tuhan itu wujud
              dapat dirasakan kehadiranNya
              biarpun tidak kelihatan pada pandangan
              pada mata kasar tapi
              kita yakin seyakinNya
              pada kewujudanNya
              dan aku amat yakin
              di Syurga kita saling berkomunikasi
              tidak saling disepikan
              makanya aku
              hanya memerlukan
              teman alam maya
              yang saling berkomunikasi
              untuk mengajak aku
              jalan-jalan ke SyurgaNya
              dalam bahasa Syurga
              yang mendamaikan
              roh dan jasadku...
              maafkan aku kawan
              Tuhan ampunkan aku...

              Kawan...
              semoga kau sudi maafkan aku dan
              memahami aku kenapa aku begini
              tidak mahu disepikan...
              kerana kau hadir sebagai kawanku
              adalah atas kehendakNya
              makanya samalah kita mengambil
              hikmah di sebalik pertemuan persahabatan ini
              biarpun cuma di alam maya
              dunia maya yang kewujudannya
              tidak terfikir pun moyang kita
              akan kewujudan dunia maya
              tak terjangkau pun pemikiran mereka
              semuanya sudah diaturkan oleh
              Allah SWT akan kewujudan dunia alam maya
              yang serba cangggih
              menghubungkan
              tali ukhuwah kasih persaudaraan
              sesama insan sedunia
              Alllahu Akbar Besar-Nya
              Kuasa-Mu Tuhan
              Makanya dengan Belas Kasihan-Mu
              Tanpa Batas
              Kau temukan aku dengan hamba-Mu
              Yang hatinya hanya terpaut pada-Mu
              Berkawan denganku pun kerana-Mu
              Bersama-sama meraih cinta-Mu
              Agar bertemu-Mu
              Dalam jiwa yang tenang
              Berkat berbahasa
              Yang menenangkan
              Roh dan jasad
              Aamiiin Ya Rabbal A'Lamin

              RATU RIMBA NIAGARA
              29 Zulhijjah 1433H
              14 November 2012
              Wednesday at 1:52pm · Edited · Like · 1


              (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PUISI ILAHI)
              3 Muharram 1434H
              17 November 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;