Friday 5 July 2013

AKU BERNAUNG DI BAWAH LEMBAYUNG KASIH-MU


JANJI-MU PASTI KARNA ITU HANYA ENGKAU SAJALAH TEMPAT KUSANDARKAN HARAPAN!

BLACK WHITE PHENOMENON OUR LIVE
errors are diamond grains

we will cross the river when we step our feet into the water. but on the next day to cross the same river do not expect we will step our feet into the same water,

1. we are very negligent
2 .we are very careless

an error is diamond grains that will someday be learned - if we want to learn from a mistake
Life does not always go smoothly

we need Gravel so we need to be careful.
we Need brambles that we alert.So
we need crossing wise in choosing.
we Need directions so we had expectations about future direction.
we Need a problem so we know we have the strength.It took sacrifice so that we know how to work hard.
we Need tears that we knew humble.
we Need heckled so that we know how to appreciate.
we Need a laugh so we know thank.
we Need a smile so we know that we have love.It took someone else so that we know we are not alone .....
we Need a sense of ego that we will learn to correct mistakes

HITAM PUTIH PENOMENA KEHIDUPAN KITA
KESALAHAN ADALAH SEPERTI BUTIRAN BERLIAN

ketika kita akan menyeberang sungai kaki kita menginjakan ke air itu. namun pada esok harinya untuk menyeberang sungai jangan harap kaki kita akan menginjakan ke air yang sama,

1. betapa sangat pelupanya kita
2..betapa sangat cerobohnya kita

sebuah kesalahan adalah butiran berlian yang suatu saat akan kita petik - jika kita mau belajar dari sebuah kesalahan
Hidup tak selamanya berjalan mulus...

Butuh batu kerikil supaya kita berhati-hati.
Butuh semak berduri supaya kita waspada.
Butuh persimpangan supaya kita bijaksana dalam memilih.
Butuh petunjuk jalan supaya kita punya harapan tentang arah masa depan.
Butuh masalah supaya kita tahu kita punya kekuatan.
Butuh pengorbanan supaya kita tahu cara bekerja keras.
Butuh air mata supaya kita tahu merendahkan hati.
Butuh dicela supaya kita tahu bagaimana cara menghargai.
Butuh tertawa supaya kita tahu mengucap syukur.
Butuh senyum supaya kita tahu bahwa kita punya cinta.
Butuh orang lain supaya kita tahu kita tak sendiri....."
Butuh rasa ego agar kita mau belajar untuk memperbaiki kesalahan

黑色白色的现象我们的生活
错误是金刚石颗粒

我们将渡河时,我们加强我们的脚入水。但在第二天过河不要指望我们会加强我们的脚,同样的水,

1。我们非常疏忽
2 ..我们很粗心

一个错误的金刚石颗粒,总有一天会了解到 - 如果我们想从错误中学习
生活并不总是顺利...

砾石,所以我们必须要小心。
需要提醒的荆棘。
因此,我们需要穿越明智的选择。
需要的方向,因此,我们预期未来的发展方向。
需要一个问题,所以我们知道我们有这个实力。
它牺牲了,让我们知道如何去努力。
需要眼泪,我们知道谦卑。
需要诘问,让我们知道如何去欣赏。
需要一个笑,让我们知道感谢。
需要一个微笑,让我们知道,我们有爱。
拿了别人,让我们知道,我们并不孤单......“
需要自我感,我们将学习,纠正错误

Original script by : Rubianto Tanoto — with Kesultanan Indrapura and 36 others.

HITAM PUTIH PENOMENA KEHIDUPAN KITA
KESALAHAN ADALAH SEPERTI BUTIRAN BERLIAN

ketika kita akan menyeberang sungai kaki kita menginjakan ke air itu. namun pada esok harinya untuk menyeberang sungai jangan harap kaki kita akan menginjakan ke air yang sama,

1. betapa sangat pelupanya kita
2..betapa sangat cerobohnya kita

sebuah kesalahan adalah butiran berlian yang suatu saat akan kita petik - jika kita mau belajar dari sebuah kesalahan
Hidup tak selamanya berjalan mulus...

Butuh batu kerikil supaya kita berhati-hati.
Butuh semak berduri supaya kita waspada.
Butuh persimpangan supaya kita bijaksana dalam memilih.
Butuh petunjuk jalan supaya kita punya harapan tentang arah masa depan.
Butuh masalah supaya kita tahu kita punya kekuatan.
Butuh pengorbanan supaya kita tahu cara bekerja keras.
Butuh air mata supaya kita tahu merendahkan hati.
Butuh dicela supaya kita tahu bagaimana cara menghargai.
Butuh tertawa supaya kita tahu mengucap syukur.
Butuh senyum supaya kita tahu bahwa kita punya cinta.
Butuh orang lain supaya kita tahu kita tak sendiri....."
Butuh rasa ego agar kita mau belajar untuk memperbaiki kesalahan
By: Dr Rubianto Tanoto
5 July 2013

JANJI-MU PASTI KARNA ITU HANYA ENGKAU SAJALAH TEMPAT
KUSANDARKAN HARAPAN!

Ketika aku menyeberangi sungai
batu kerikil yang kupijak nggak pun simpati denganku
karna aku tak mampu membeli sepatu untuk alas kakiku

Kuteruskan perjalanan tanpa sepatu tuk menyeberangi sungai
yang jauhnya cuma dalam imaginasiku

Sepanjang perjalanan tanpa sepatu
aku tinggalkan tapak kaki berdarah

Sepanjangan perjalanan ke sungai
sakit emangnya sakit tak terperi
di tahankan juga

Semak samun berduri terpaksa kuredah
tanpa ehsan melukakankan seluruh tubuhku
ku pertahankan juga demi menuju ke sungai

Sesudah itu terlalu banyak persimpangan
hingga aku tak tahu mana satukah persimpangan
yang boleh sampai ke sungai yang hendak di tuju

Semua persimpangan mengajakku melalui simpangnya
karna simpang mereka itulah yang benar untuk sampai ke sungai
setiap persimpangan yang menjanjikan akan berjaya sampai ke sungai
aku ikut persimpangan itu karena percaya dengan janjinya
tapi janji tinggal janji semuanya janji palsu
tiada pun sungai yang kutemui
bila aku keluar balik dari persimpangan yang menipu itu
persimpangan itu ketawakan aku
"Aku cuma menabur janji kosong dengan kamu....karna
hidupku memang suka berjanji kosong ...walaupun dunia tahu aku yang menepati janji"

"Ketawalah kau dengan janji palsu mu itu...aku pasti satu saat nanti kau akan rasain
apa yang aku rasa ...betapa harap dan kecewanya jika janji tidak ditepati....dasar...
sebenarnya kau bukan petunjuk jalan untuk kusandarkan harapan demi masa hadapan...
aku boleh menghadapi masalah tapi aku tak tega berhadapan dengan masalah orang
seperti kamu yang lupa akan janji yang tak tepati janji....dan aku tak perlukan orang-orang
seperti kamu lagi karna kepercayaan aku telah hilang padamu....
makanya menepi kamu! mundur kamu! dalam hidupku...namamu telah kupadam
dalam senarai perjuanganku untuk pergi ke sungai itu...aku tak kisah mereka bilang
aku kesendiriaan berjuang daripada berjuang dengan mereka yang tak jujur
dalam menunjukkan jalan dan tak tepati janji ...."

Sekarang aku teruskan perjalanan tanpa siapa-siapa lagi...bagiku
aku tak perlu lagi menangis di hadapan mereka , merayu-rayu kepada manusia mohon simpati
agar membantu aku menunjukkan sungai yang hendak dituju
lagi aku menangis di hadapan mereka
lagi hatinya keras tanpa ehsan sedikit pun
lebih baik aku tetap senyum biarpun hatiku terluka parah

Air mataku ini hanya untuk Allah Azzawajallah yang menduga aku begini hebat
DIA duga aku tanda DIA cintakan aku
DIA duga aku mengikut kemampuan aku menghadapi ujian-Nya
Makanya aku yakin aku pasti jumpa sungai yang hendak di tuju itu
Tuhanku bila DIA berjanji pasti ditepati
Akan tiba saatnya nanti aku akan tiba bertemu sungai yang di tuju

Karna matlamatku satu mahu meraih cinta-Nya
menjadi kekuatanku menuju ke sungai
biarpun telah ribuan kesan tapak kaki berdarah kutinggalkan
mereka melihat kesan tapak kaki berdarah ku semuanya
tak dapat membantuku malah cukup mengatakan ,"kasihan dia"

Aku pun tak perlu kasihannya orang
daripada orang-orang yang hanya mementingkan diri sendiri
yang berkata seiring hati
hatinya tetap membatu terdinding
didindingkan bayu mega senja alammaya...

Tanpa kusadar...
rupanya aku hampir sampai ke sungai
yang selama ini begitu perih ...perit aku mencarinya....
sampai di sungai aku menadah tangan berdoa.
"SYUKUR YA ALLAH DENGAN IZIN-MU KAU TEMUKAN AKU SUNGAI
YANG KUCARI SELAMA INI.. WALAUPUN DALAM KEADAAN SERBA
MENCABAR....KESABARANKU UNTUK BERTEMUNYA....KARNA AKU
YAKIN JANJI-MU ADALAH PASTI...MAKANYA BERTEMULAH AKU
SUNGAI NAN INDAH INI ....AIR NYA TENANG SETENANG AIR DI KALI SYURGA."

Karya Ratu Rimba Niagara
26 Syaaban 1434H
5 July 2013M

CETUSAN IDE DR RUBIANTO TANOTO & RATU RIMBA NIAGARA
5 July 2013M



  • Engkau berdiri dengan sendiri
    Engkau mutlak
    tiada yang lain mampu mempengaruhi-Mu.

    Engkau Maha Perkasa
    Engkau kembangkan payung keperkasaan-Mu
    melindungi yang lemah dan tidak berdaya
    akulah yang lemah dan tidak berdaya itu
    di bawah payung keperkasaan-Mu daku bernaung
    Engkau sekali-kali tidak akan menolak
    para hamba yang menyerah diri kepada-Mu.

    Alangkah mudahnya
    bila segala sesuatu diserahkan kepada-Mu
    dan yakin Engkau menerimanya
    Engkau tidak pernah letih atau lalai
    tidak mengantuk tidak tidur
    tidak bosan menguruskan hal hamba-hamba-Mu.

    Wahai Pelindung diriku
    penyerahan adalah kelapangan
    penyerahan adalah kedamaian
    penyerahan adalah Kesejahteraan.

    Wahai Pelindung diriku
    penuhilah hatiku dengan yakin
    agar sekaliannya kembali kepada-Mu
    tanpa sebarang sisa pada diriku.

    Engkau gemar mendengar tutur-kata hamba-hamba-Mu
    Engkau tidak jemu mendengar daku membebel
    tiap ucapanku Engkau jawab
    dengan kelembutan-Mu
    wahai al-Latiff
    kami para hamba sangat Engkau manjai
    dengan kemaha-lembutan-Mu.

    wassalam

    HAMBApengembara - andreARJUNA 1440 -

    Unlike ·  · Unfollow Post ·  · 2 hours ago
    • You and 7 others like this.
    • Kiddzharai Seven Fold terbaek..hewhew 
      2 hours ago via mobile · Like · 1
    • Ratu Rimba Niagara KUASA ALLAH TIADA BANDINGAN TIADA YANG MAMPU MEMPENGARUHI-MU

      Ketika aku menyeberangi sungai
      batu kerikil yang kupijak nggak pun simpati denganku
      karna aku tak mampu membeli sepatu untuk alas kakiku

      Kuteruskan perjalanan tanpa sepatu tuk menyeberangi sungai
      yang jauhnya cuma dalam imaginasiku

      Sepanjang perjalanan tanpa sepatu 
      aku tinggalkan tapak kaki berdarah 

      Sepanjangan perjalanan ke sungai 
      sakit emangnya sakit tak terperi
      di tahankan juga

      Semak samun berduri terpaksa kuredah
      tanpa ehsan melukakankan seluruh tubuhku
      ku pertahankan juga demi menuju ke sungai

      Sesudah itu terlalu banyak persimpangan
      hingga aku tak tahu mana satukah persimpangan
      yang boleh sampai ke sungai yang hendak di tuju

      Semua persimpangan mengajakku melalui simpangnya
      karna simpang mereka itulah yang benar untuk sampai ke sungai
      setiap persimpangan yang menjanjikan akan berjaya sampai ke sungai aku ikut persimpangan itu karena percaya dengan janjinya tapi janji tinggal janji semuanya janji palsu
      tiada pun sungai yang kutemui
      bila aku keluar balik dari persimpangan yang menipu itu
      persimpangan itu ketawakan aku
      "Aku cuma menabur janji kosong dengan kamu....karna 
      hidupku memang suka berjanji kosong ...walaupun dunia tahu aku yang menepati janji"

      "Ketawalah kau dengan janji palsu mu itu...aku pasti satu saat nanti kau akan rasain apa yang aku rasa ...betapa harap dan kecewanya jika janji tidak ditepati....dasar...
      sebenarnya kau bukan petunjuk jalan untuk kusandarkan harapan demi masa hadapan...aku boleh menghadapi masalah tapi aku tak tega berhadapan dengan masalah orang seperti kamu yang lupa akan janji yang tak tepati janji....dan aku tak perlukan orang-orang seperti kamu lagi karna kepercayaan aku telah hilang padamu....makanya menepi kamu! mundur kamu! dalam hidupku...namamu telah kupadam
      dalam senarai perjuanganku untuk pergi ke sungai itu...aku tak kisah mereka bilang aku kesendiriaan berjuang daripada berjuang dengan mereka yang tak jujur
      dalam menunjukkan jalan dan tak tepati janji ...."

      Sekarang aku teruskan perjalanan tanpa siapa-siapa lagi...bagiku aku tak perlu lagi menangis di hadapan mereka , merayu-rayu kepada manusia mohon simpati agar membantu aku menunjukkan sungai yang hendak dituju
      lagi aku menangis di hadapan mereka
      lagi hatinya keras tanpa ehsan sedikit pun
      lebih baik aku tetap senyum biarpun hatiku terluka parah

      Air mataku ini hanya untuk Allah Azzawajallah yang menduga aku begini hebat DIA duga aku tanda DIA cintakan aku
      DIA duga aku mengikut kemampuan aku menghadapi ujian-Nya
      Makanya aku yakin aku pasti jumpa sungai yang hendak di tuju itu Tuhanku bila DIA berjanji pasti ditepati
      Akan tiba saatnya nanti aku akan tiba bertemu sungai yang di tuju

      Karna matlamatku satu mahu meraih cinta-Nya
      menjadi kekuatanku menuju ke sungai
      biarpun telah ribuan kesan tapak kaki berdarah kutinggalkan
      mereka melihat kesan tapak kaki berdarah ku semuanya
      tak dapat membantuku malah cukup mengatakan ,"kasihan dia"

      Aku pun tak perlu kasihannya orang
      daripada orang-orang yang hanya mementingkan diri sendiri
      yang berkata seiring hati
      hatinya tetap membatu terdinding
      didindingkan bayu mega senja alammaya...

      Tanpa kusadar...
      rupanya aku hampir sampai ke sungai
      yang selama ini begitu perih ...perit aku mencarinya....
      sampai di sungai aku menadah tangan berdoa,
      "SYUKUR YA ALLAH DENGAN IZIN-MU KAU TEMUKAN AKU SUNGAI YANG KUCARI SELAMA INI.. WALAUPUN DALAM KEADAAN SERBA MENCABAR....KESABARANKU UNTUK BERTEMUNYA....KARNA AKU YAKIN JANJI-MU ADALAH PASTI...MAKANYA BERTEMULAH AKU SUNGAI NAN INDAH INI AIR NYA TENANG SETENANG AIR DI KALI SYURGA."

      Karya Ratu Rimba Niagara
      26 Syaaban 1434H
      5 Julai 2013M

  • salam..add wechat ( pokheng ) ///
    Like ·  · Follow Post ·  · 18 hours ago

  • Salam persaudaraan /// kpd tentera smue.

    Unlike ·  · Follow Post ·  · 15 hours ago via mobile

  • assalamualaikum/// mulakn pagi anda
    dgn senyuman ..kurang manis dalam
    minuman..salam subuh saya ucapkn
    buat sodara2x...

    Unlike ·  · Follow Post ·  · 12 hours ago via mobile

  • Daku terbang mencari Mu
    lalu aku dipanah oleh pemanah
    cederalah dadaku
    adakah begini nasib si pencari Mu?

    Jika Engkau bertanya apakah yang daku mahu
    jawapanku hanya satu: Engkau, semata-mata Engkau.

    Selamatkan daku dari anak panah
    supaya aku terus kuat terbang kepada Mu.

    Engkau Pemilik keteguhan
    masukkan daku ke dalam benteng keteguhan Mu
    agar daku menjadi teguh
    tiada anak panah mencederakan daku.

    Janganlah sesiapa menggangu daku
    biarkan daku bersama yang ku kasih
    sehingga Dia mengizinkan
    daku menyertai kalian.

    AKUpengenbara - ARJUNAandre 1440 -

    Unlike ·  · Unfollow Post ·  · 6 hours ago
    • You and 15 others like this.
    • Ratu Rimba Niagara GROUP KAMI ADALAH TANGAN YANG MEMBERI TANPA DIMINTA-MINTA

      Duhai yang mahu menyertai bersama kami
      maaf kau tak dapat bersama kami
      karna jiwamu rapuh 

      tak brani mati bila brada di medan juang

      Baru diminta pengorbanan dikit
      kau sudah merasa rugi
      kau sudah berpaling tadah
      kau bilang .'Aku coma bisa mendoakanmu saja 
      aku tiada daya untuk membantumu'

      Mana bisa mungkin kamu bilang gitu
      kamu bukanlah kawan setiakawan 
      yang setia berjuang 
      sanggup susah senang bersama kami
      makanya group ini tidak dapat menerimamu ...
      berjuanglah bersama mereka yang sepahaman denganmu

      Kau bilang kau bisa terbang
      lalu kau dipanah oleh pemanah
      itu bukan salah kami sengaja membiarin kamu dipanah
      itu adalah sebab musuh yang memanahmu atas ketamakanmu
      merampas kuasa mereka tanpa keizinan mereka

      Makanya kamu berbeda dengan perjuangan kami
      menepi kamu
      mundur kamu
      dari group kami
      kami hanya memerlukan ahli-ahli group
      yang nggak pentingkan diri sendiri
      yang tak pelit
      yang tak tamak
      yang pemurah
      mencari harta bermati-matian
      tuk menginfakkan harta ke jalan-jalan-Nya
      dengan harta itulah 
      segala kebaikan mahu disemai baktikan bersama
      tanpa ada rasa riak ujub membangga diri
      tangan memberi itu adalah lebih baik daripada tangan yang meminta

      Group kami adalah tangan yang memberi tanpa diminta-minta
      sentiasa memahami mereka yang memerlukan
      diberi seikhlas hati 
      tanpa harap balasan dari apa yang diberikan
      itulah group kami
      sentiasa bersiap sedia di medan juang
      tanpa mahu disanjungkan nama tuk berbakti kepada manusia
      yang dimahukan mati dalam panggilan iman 
      panggilan Nur Hidayah Kasih-Nya sehingga nafas terakhir.

      Karya Ratu Rimba Niagara
      26 Syaaban 1434H (Jumaat)
      5 Julai 2013M
      4 hours ago · Like · 3
  • OLDER POSTS

  • assalamualaikum,salam brstu,///,x kre skya mne pn kte,kte ttap insn yg brglar hmba Allah,appon yg mda prlu hrmt yg tue

    Like ·  · Follow Post ·  · 13 hours ago via mobile


PETIKAN DARIPADA WALL DR RUBIANTO TANOTO . RATU RIMBA NIAGARA & GROUP TENTERA FISABILILLAH)
26 Syaaban 1434H
5 Julai 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;