Monday 1 July 2013

BERKARYA MEMPERTAHANKAN BUDAYA DAN SEJARAH ITU SUDAH MENJADI TANGGUNGJAWAB KITA SELAKU PUTRA-PUTRI BANGSA





2Unlike ·  · 
  • Ishak Jogen Ahmad Sukartano.....
    3 hours ago · Like · 2
  • Rubianto Tanoto loh kanda Ishak Jogen Ahmad kok sudah mengeluh sich,,,,,
    2 hours ago · Like · 1
  • Ishak Jogen Ahmad Bukan mengeluh mas, hanya menghilangkan rasa kesel.
    2 hours ago · Like · 1
  • Dresti Budi Widadi ngatur aken matur nuwun mas Rubianto Tanoto , memang benar hasil bumi sebaiknya di peruntukkan kepentingan rakyat dan bangsa negara kita
  • Ratu Rimba Niagara LIHATLAH LADANG KARYAMU SAUJANA MATA MEMANDANG!

    Aku suka berladang
    ladangku luas
    seluas saujana mata memandang

    Aku puas dengan hasil usahaku
    aku tak gunakan jentera apa-apa
    untuk mengusahakan ladang
    aku hanya berbekalkan
    semangat
    cita-cita
    dan harapan

    Untuk menjayakan ladangku yang luas inilah
    kugunakan cangkul
    cangkul yang matanya hari-hari kuasah
    bagi tajam bagi senang aku bercangkul

    Nak pikir dari segi logik
    emangnya tak logik
    tak masuk akal
    bagi orang yang barakal
    mana bisa hanya berbekalkan cangkul boleh mengusahakan
    sebuah ladang yang luas terbentang
    bersendirian
    kesendiriaan
    berhujan
    berpanas
    dihina
    dijelekkan
    yang ada kejian dan cacian
    hingga kering air mataku

    Berhujan kek
    berpanas kek
    ribut angin topan kek
    apa kek lah
    sampai tak ada kek lagi
    setiap hari aku bercangkul 
    cangkul...cangkul...cangkul...
    cangkul tanpa mengenal arti capek
    jemu dan berputus asa

    Semuanya bilang aku ini gila
    ketawakan aku
    segala usahaku tak akan jadi realiti
    menjadi bahan ketawa
    karna anganku yang tak masuk akal

    Lalu ku tanya dunia
    duhai ...adakah kau sudi mendukung usahaku
    satu dunia geleng kepala
    satu dunia tak akan membantumu duhai cangkul
    dunia hanya mampu ketawakan bila cangkulmu tumpul
    dicangkulkan juga sepenuh daya
    pasti tak menjadi usahaku bertanam di ladangku

    Lalu ku tanya bumi
    duhai bumi
    bisakah kamu mendukung perjuanganku
    bisa duhai cangkul
    aku diutuskan oleh Tuhanku
    untuk membantumu
    karena kau berusaha sedaya upaya menggunakan cangkul
    mengusahakan ladang yang luas
    tengok tu ...
    ladang karyamu seluas-luasnya
    dan ladang karyamu sudah pun berhasil
    sudahpun dipetik hasilnya
    oleh jutaan pembaca ladang karyamu ...
    mereka semua suka
    mereka terharu
    syahdu
    merasai hasil tanaman karyamu
    setelah makan hasil tanaman karyamu
    lagi dimakan lagi tak jemu
    sebagaimana kamu berkarya
    lagi berkarya lagi banyak ide
    kamu berbagi pada semua
    tanpa mengira keuntungan duniawi

    Makanya kau jangan bilang kau
    akan tewas atas usahamu menyediakan
    ladang karya nan luas ini
    biarpun pada pandangan mereka
    tiada mendatangkan hasil duniawi untukmu
    anggaplah itu kata-kata orang-orang yang mendengki
    apabila dia mendengki
    dia dengkikan kamu
    karna dia nggak bisa
    berkarya berbakti pada manusia
    sebab Allah tak ijinkan mereka berkarya
    Allah ijinkan kamu berkarya
    karna kamu bukan pentingkan keuntungan duniawi
    yang kamu mahu ladang karya kamu luas dan hasilnya
    adalah untuk anak cuu nusantara

    Percayalah Allah redho hasil usahamu
    janganlah bimbang percayalah yakinlah
    Allah sentiasa bersama orang yang suka berbuat kebaikan

    Cangkul yang kau gunakan
    untuk mengusahakan ladang karyamu itu
    akan menjadi saksi
    di hari kematianmu
    mencangkul bumi
    dari Allah kau datang
    dari Allah kau dikembalikan
    Allah yang hidupkan
    Allah yang mematikan yang hidup

    Cangkulmu pasti akan tersenyum,
    'Sehingga akhir nafasku aku berbakti denganmu duhai manusia
    Sekarang kau kukebumikan
    Selamat tidur dalam pelukan bumi
    Selamat tidur di Taman Syurga
    Selamat tidur Bidadari Syurga
    Selamat menikmati suasana Syurga hingga hari Qiamat
    kau akan dibangunkan agar dapat melihat wajah Tuhan
    yang Menciptakan kamu bersama-sama dengan hamba-hamba
    pilihan-Nya'

    CETUSAN IDE RATU RIMBA NIAGARA
    22 Syaaban 1434H
    1 Julai 2013
INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA

Ibu ...tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan....
gimana ibu...makanan untuk dimakan hari ini pun nggak ada...

Tak apalah nak...kita makanlah apa yang ada...

Pokoknya semuanya nggak ada...kita kena berlaper ibu...

Berlapar itu lebih bagus daripada kita meminta-minta nak...

Kenapa ya buk...orang-orang kaya ini nggak yang ada suka
membantu orang miskin seperti kita... mereka mau kita
melutut di kakinya belum tentu mahu berbagi nikmat harta
yang mereka miliki...

Nak...orang miskin ni...dipandang hina orang kaya nak...
orang kaya baginya akan jadi miskin jika mereka bersedekah walaupun
dengan sekeping roti canai....

Ibu....saya mau keluar sekejap...ibu tunggu saja di rumah
zikir banyak-banyak untuk hilangkan laper ya buk...

Si anak tadi pergi ke rumah orang yang paling kaya di kampung itu.
secara kebetululan orang kaya itu sedang bersarapan pagi dengan
10 keping roti canai.....

Si anak itu menghampiri si kaya.

Pak...boleh tak berikan saya sedikit roti canai yang bapak punya...."

Pergi kamu dari sini ...aku jijik lihat kamu ini ...taunya kamu
minta...minta ...di sini bukan untuk meminta sedekah...pergi kamu dari sini ...!!!"

Si anak tak berputus asa...pergi juga merayu-rayupenuh simpati apabila mengenangkan
ibunya dirumah kelaparan...

Pak...kasihanilah saya...udah tiga hari saya dan ibu saya tak makan...
tak rugi bapak sedekah kan sekeping roti canai pun udah memadai.
Saya bukan minta uang bapak...saya cuma minta sekeping roti canai untuk saya makan dengan ibu saya..pak...tolong kasihani saya pak..."

Kenapa kamu degil sangat...pergi kamu...! Pergi kamu dari sini..."
Marah si kaya yang amat sangat lantaran itu di balingkan roti canai ke muka si anak itu...

Anak itu terus lari bersama dengan sekeping roti canai yang dibalingkan oleh si kaya.

Sampai di rumah ibunya masih berzikir.

" Ibu...ini rejeki kita...ibu....ibu makan separuh saya makan separuh buk..."

"Syukur Alhamdulillah...Allah berikan kita rejeki tanpa sangka-sangka bolehlah mengalas kelaparan kita...kita angkat tangan ya nak agar Allah merahmati orang yang menyedekahkan kitaroti canai ini."

Si anak menangis apabila mengingatkan gimana dia dimaki hamun oleh si kaya raya dan membaling roti canai itu ke wajahnya dan roti itu jatuh di ke tanah."

"Kenapa anak nangis? Apa yang telah tejadi nak?"

"Marilah kita sama doakan yang sedekah roti canai ini pada kita ya buk...moga Allah balas dengan sebuah istana di Syurga. Aamiiin ya Rabbal A'Lamiin."

Si kaya yang membalingkan roti canai itu tika pergi ke kantornya telah berlaku kecelakaan jalanraya dan mati ditempat kejadian.

Roh si kaya kaget gimana dia boleh memiliki sebuah Istana Syurga yang indahnya tidak dapat
dibandingkan dengan istananya di dunia.

Baru dia sadar bahawa roti canai yang dilemparkan kepada anak si miskin itulah yang menyebabkan dia diKurniakan Allah sebuah Istana Syurga yang indah....Subnallah jika dia tahulah begini hebatnya nikmat bersedekah bukan setakat sekeping roti canai saja malah istana dan uangnya yang banyak itu diinfakkan ke jalan-jalan Allah....tapi dia cuma memiliki sebuah Istana Syurga sahaja itu pun berkat doa si miskin yang mendoakannya walaupun didermakan sekeping roti canai dengan keadaan yang amat menyedihkan!.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
22 Syaaban 1434H
1 Julai 2013M
Like ·  ·  · Promote · See Friendship
Like ·  · Promote · 
  • Rubianto Tanoto likes this.
  • Rubianto Tanoto SEBUAH RASA TIDAK BISA BERBOHONG WALAU TERKADANG RIBUT KECIL ITU HAL BIASA UNTUK MERAJUT TALI UNTUK MENYATUKAN PERBEDAAN AKU BAHAGIA BANGET BULAN PURNAMA KU SUDAH MULAI TERSENYUM
  • Ratu Rimba Niagara SENYUM PURNAMAKU SAMPAI SYURGA KARNA MENDAPAT MENTARI YANG SUDI MENERANGI PURNAMAKU BILA PURNAMAKU BERGERHANA...MENTARI KU BILANG DIA AKAN TEPATI JANJI BILA DIA BERJANJI AKAN LUNASI HUTANG BILA DIA BERHUTANG ITU TANDANYA MENTARIKU HATINYA TAK AKAN TERPEDAYA DENGAN TERJANGAN OMBAK TSUNAMI ATAU DIPENGARUHI BERITA BAYU SENJA YANG MAHU MEMUTUSKAN PERSAUDARAAN...

  1. 5721Like ·  · 
  2. 3116Like ·  · 
    • Saat aku tersakiti
      Saat aku dikianati

      Saat aku sedih
      bersamamu aku mebapatkan kedamaian 
      chrisye - damai bersamamu
      Lyric/Composer:Johny Sahilatua Musica Studio's
    134Like ·  · 








































































  1. 773710Like ·  · 
  2. See Translation
    3110Like ·  · 
  3. 187681Like ·  · 
  4. 2102101Like ·  · 








'AKAN TIBA SAATNYA NANTI'
1 Julai 2013'

0 comments:

Post a Comment

 
;