Monday 1 July 2013

YAKINLAH BAHAWA SEMUA KETENTUAN ALLAH ITU ADALAH BAIK.


    • LIHATLAH LADANG KARYAMU SAUJANA MATA MEMANDANG!

      Aku suka berladang
      ladangku luas
      seluas saujana mata memandang

      Aku puas dengan hasil usahaku
      aku tak gunakan jentera apa-apa
      untuk mengusahakan ladang
      aku hanya berbekalkan
      semangat
      cita-cita
      dan harapan

      Untuk menjayakan ladangku yang luas inilah
      kugunakan cangkul
      cangkul yang matanya hari-hari kuasah
      bagi tajam agar senang aku menyangkul

      Nak pikir dari segi logik
      emangnya tak logik
      tak masuk akal
      bagi orang yang barakal
      mana bisa hanya berbekalkan cangkul boleh mengusahakan
      sebuah ladang yang terbentang luas
      bersendirian
      kesendiriaan
      berhujan
      berpanas
      dihina
      dijelekkan
      yang ada kejian dan cacian
      hingga kering air mataku

      Berhujan kek
      berpanas kek
      ribut angin topan kek
      apa kek lah
      sampai tak ada kek lagi
      setiap hari aku menyangkul
      cangkul...cangkul...cangkul...
      cangkul tanpa mengenal arti capek
      jemu dan berputus asa

      Semuanya bilang aku ini gila
      ketawakan aku
      segala usahaku tak akan jadi realiti
      menjadi bahan ketawa
      karna anganku yang tak masuk akal

      Lalu ku tanya dunia
      duhai dunia ...adakah kau sudi mendukung usahaku
      satu dunia geleng kepala
      satu dunia tak akan membantumu duhai cangkul
      dunia hanya mampu ketawakan bila cangkulmu tumpul
      dicangkulkan juga sepenuh daya
      pasti tak menjadi usahaku bertanam di ladangku

      Lalu ku tanya bumi
      duhai bumi
      bisakah kamu mendukung perjuanganku
      bisa duhai cangkul
      aku diutuskan oleh Tuhanku
      untuk membantumu
      karena kau berusaha sedaya upaya menggunakan cangkul
      mengusahakan ladang yang luas
      tengok tu ...
      ladang karyamu seluas-luasnya
      dan ladang karyamu sudah pun berhasil
      sudahpun dipetik hasilnya
      oleh jutaan pembaca ladang karyamu ...
      mereka semua suka
      mereka terharu
      syahdu
      merasai hasil tanaman karyamu
      setelah makan hasil tanaman karyamu
      lagi dimakan lagi tak jemu
      sebagaimana kamu berkarya
      lagi berkarya lagi banyak ide
      kamu berbagi pada semua
      tanpa mengira keuntungan duniawi

      Makanya kau jangan bilang kau
      akan tewas atas usahamu menyediakan
      ladang karya nan luas ini
      biarpun pada pandangan mereka
      tiada mendatangkan hasil duniawi untukmu
      anggaplah itu kata-kata orang-orang yang mendengki
      apabila dia mendengki
      dia dengkikan kamu
      karna dia nggak bisa
      berkarya berbakti pada manusia
      sebab Allah tak ijinkan mereka berkarya
      Allah ijinkan kamu berkarya
      karna kamu bukan pentingkan keuntungan duniawi
      yang kamu mahu ladang karya kamu luas dan hasilnya
      adalah untuk anak cuu nusantara

      Percayalah Allah redho hasil usahamu
      janganlah bimbang percayalah yakinlah
      Allah sentiasa bersama orang yang suka berbuat kebaikan

      Cangkul yang kau gunakan
      untuk mengusahakan ladang karyamu itu
      akan menjadi saksi
      di hari kematianmu
      menyangkul bumi
      dari Allah kau datang
      dari Allah kau dikembalikan
      Allah yang hidupkan
      Allah yang mematikan yang hidup

      Cangkulmu pasti akan tersenyum,
      'Sehingga akhir nafasku aku berbakti denganmu duhai manusia
      Sekarang kau kukebumikan
      Selamat tidur dalam pelukan bumi
      Selamat tidur di Taman Syurga
      Selamat tidur Bidadari Syurga
      Selamat menikmati suasana Syurga hingga hari Qiamat
      kau akan dibangunkan agar dapat melihat wajah Tuhan
      yang Menciptakan kamu bersama-sama dengan hamba-hamba
      pilihan-Nya'

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      CETUSAN IDE DARIPADA RUBIANTO TANOTO ,'CANGKUL'
      22 Syaaban 1434H
      1 Julai 2013

    • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
      INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA

      Ibu ...tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan....
      gimana ibu...makanan untuk dimakan hari ini pun nggak ada...

      Tak apalah nak...kita makanlah apa yang ada...

      Pokoknya semuanya nggak ada...kita kena berlaper ibu...

      Berlapar itu lebih bagus daripada kita meminta-minta nak...

      Kenapa ya buk...orang-orang kaya ini nggak yang ada suka
      membantu orang miskin seperti kita... mereka mau kita
      melutut di kakinya belum tentu mahu berbagi nikmat harta
      yang mereka miliki...

      Nak...orang miskin ni...dipandang hina orang kaya nak...
      orang kaya baginya akan jadi miskin jika mereka bersedekah walaupun
      dengan sekeping roti canai....

      Ibu....saya mau keluar sekejap...ibu tunggu saja di rumah
      zikir banyak-banyak untuk hilangkan laper ya buk...

      Si anak tadi pergi ke rumah orang yang paling kaya di kampung itu.
      secara kebetululan orang kaya itu sedang bersarapan pagi dengan
      10 keping roti canai.....

      Si anak itu menghampiri si kaya.

      Pak...boleh tak berikan saya sedikit roti canai yang bapak punya...."

      Pergi kamu dari sini ...aku jijik lihat kamu ini ...taunya kamu
      minta...minta ...di sini bukan untuk meminta sedekah...pergi kamu dari sini ...!!!"

      Si anak tak berputus asa...pergi juga merayu-rayupenuh simpati apabila mengenangkan
      ibunya dirumah kelaparan...

      Pak...kasihanilah saya...udah tiga hari saya dan ibu saya tak makan...
      tak rugi bapak sedekah kan sekeping roti canai pun udah memadai.
      Saya bukan minta uang bapak...saya cuma minta sekeping roti canai untuk saya makan dengan ibu saya..pak...tolong kasihani saya pak..."

      Kenapa kamu degil sangat...pergi kamu...! Pergi kamu dari sini..."
      Marah si kaya yang amat sangat lantaran itu di balingkan roti canai ke muka si anak itu...

      Anak itu terus lari bersama dengan sekeping roti canai yang dibalingkan oleh si kaya.

      Sampai di rumah ibunya masih berzikir.

      " Ibu...ini rejeki kita...ibu....ibu makan separuh saya makan separuh buk..."

      "Syukur Alhamdulillah...Allah berikan kita rejeki tanpa sangka-sangka bolehlah mengalas kelaparan kita...kita angkat tangan ya nak agar Allah merahmati orang yang menyedekahkan kitaroti canai ini."

      Si anak menangis apabila mengingatkan gimana dia dimaki hamun oleh si kaya raya dan membaling roti canai itu ke wajahnya dan roti itu jatuh di ke tanah."

      "Kenapa anak nangis? Apa yang telah tejadi nak?"

      "Marilah kita sama doakan yang sedekah roti canai ini pada kita ya buk...moga Allah balas dengan sebuah istana di Syurga. Aamiiin ya Rabbal A'Lamiin."

      Si kaya yang membalingkan roti canai itu tika pergi ke kantornya telah berlaku kecelakaan jalanraya dan mati ditempat kejadian.

      Roh si kaya kaget gimana dia boleh memiliki sebuah Istana Syurga yang indahnya tidak dapat
      dibandingkan dengan istananya di dunia.

      Baru dia sadar bahawa roti canai yang dilemparkan kepada anak si miskin itulah yang menyebabkan dia diKurniakan Allah sebuah Istana Syurga yang indah....Subnallah jika dia tahulah begini hebatnya nikmat bersedekah bukan setakat sekeping roti canai saja malah istana dan uangnya yang banyak itu diinfakkan ke jalan-jalan Allah....tapi dia cuma memiliki sebuah Istana Syurga sahaja itu pun berkat doa si miskin yang mendoakannya walaupun didermakan sekeping roti canai dengan keadaan yang amat menyedihkan!.

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      22 Syaaban 1434H
      1 Julai 2013M

    • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
      KITA TIDAK DITAKDIRKAN MENJADI KAWAN SETIA KAWAN
      KARNA KITA TERDINDINGKAN OLEH BAYU SENJA ALAMMAYA

      kuciptakan tawa untuk dunia
      dunia balas dengan hinaan
      kusabarkan hatiku
      agar akhirat senyum padaku

      dunia selalu buat hatiku terluka
      dunia selalu buatkku menangis hiba
      rasa segera kumahu tinggalkan dunia
      tapi ku masih mahu teruskan perjuanganku
      moga perjuanganku dapat pembelaan-NYa

      apalah ada sengsara di dunia
      kiri kanan mencengkam jiwa
      ku tak tahu mana satu kawan mana satu lawan
      yang kumahu setiakawan dunia dan akhirat
      moga Allah makbulkan aku dapat kawan setiakawan
      berkawan karena Allah Taala
      bukan karena sekadar candaan
      membiarkan sepi karyaku tanpa pembelaan

      sebab itu di fbku yang kupengenkan kawan setiakan
      bukan kawan makan kawan
      bukan kawan pentingkan diri sendiri
      karena bagiku wall fbku segala pemikiranku tertumpu di sini
      bagaikan nyawaku
      andai rakan fbku tidak punyai rasa setiakan kawan
      aku tak dapat pertahankan
      tiada niat untuk memutuskan talisitrurrahmi
      moga Allah ampunkan aku
      aku cuma mahu tahu rakan fbku semuanya mahu setiakawan denganku
      agar aku dapat meneruskan perjuanganku pada dunia sastraku
      yang cuma bisu membisu anggap aku tak wujud sebagai kawan setiakawannya
      sekali lagi kumohon maaf
      kita teruskan saja silaturrahmi kita di grup saja

      jika rakan fbku, aku tak kenal
      hatiku jadi remuk redam
      jika rakan fbku buat tak tahu apa pentingnya perjuanganku
      tiada rasa untuk membantuku sedikitmu...aku minta maaf
      kita ditakdirkan bukan menjadi rakan fb setiakawanku
      cuma silaturrahmi sebagai saudara seislamku untuk mendoakan aku
      berjaya dalam perjuanganku
      itu pun sudah memadai...
      harap maaf kepada semua rakan fbku
      bukan kehendakku jadi begini tapi ini telah takdir menentukan
      kita bertemu di alammaya bukan untuk menjadi kawan setiakawan tapi menjadi
      saudara seislam di alam maya
      kita terdinding hati di bayu senja alammaya yang tidak bisa dimengertikan...

      RATU RIMBA NIAGARA
      1 Julai 2013


  • Ya ALLAH tahukah Engkau bahwa namaMu selalu saya sebut disetiap langkah saya… bahwa namaMu adalah nama terindah yang pernah saya kenal, bahwa dengan menyebut namaMu hati saya akan kembali tenang, bahwa namaMu mampu membuat segumpal daging merah bernama hati didalam jiwa saya bergetar, bahwa namaMu begitu indah bukan hanya ditelinga saya, tapi diseluruh darah yang mengalir sempurna didalam raga saya bahkan berdetak sempurna bak rentakan rampak gendang dijantung hati saya…...
    Like ·  ·  · 16 minutes ago · 
  • Ya ALLAH, tahukah Engkau bahwa malam ini saya sangat merindukanMu… sangat ingin berbicara denganMu, sangat ingin berdua saja denganMu, sangat ingin Engkau mendengarkan apa saja yang saya alami dibumi milikMu, sangat ingin dimanjakan olehMu, sangat ingin disayangi dengan segenap kasih sayangMu, sangat ingin tidak ada hijab, tidak ada jarak diantara kita, sangat ingin Engkau memaafkan segala kesalahan saya dimasa masa yang lalu agar kita bisa bersama hingga ujung napas saya, bahkan setelah napas saya berpisah dari raga saya ini…....
    Like ·  ·  · 19 minutes ago · 
  • Langit Madinah kala itu mendung. Bukan mendung biasa, tetapi mendung yang kental dengan kesuraman dan kesedihan. Seluruh manusia bersedih, burung-burung enggan berkicau, daun dan mayang kurma enggan melambai, angin enggan berhembus, bahkan matahari enggan nampak. Seakan-akan seluruh alam menangis, kehilangan sosok manusia yang diutus sebagai rahmat sekalian alam. Di salah satu sudut Nabawi, sesosok pria yang legam kulitnya menangis tanpa bisa menahan tangisnya......
    Like ·  ·  · about an hour ago · 
  • Sahabat tidak pernah membungkus pukulan dengan pujiaan,
    tetapi menyatakan apa yang amat menyakitkan
    dengan tujuan sahabatnya mau berubah.
    karna itu maaf kan aku sahabat,.
    sering komen dalam kejujuran dari hati,.
    ......................../////////////////////////
    Like ·  ·  · about an hour ago · 
  • Didalam sebuah hubungan entah itu suami & istri, sepasang kekasih, kakak & adik, orang tua & anak, teman ataupun sahabat dibutuhkan rasa saling mengerti, memahami, menghargai, & menghormati satu sama lain. Jika rasa itu sudah mengalir mengikuti berjalannya suatu hubungan tentunya akan sangat indah hubungan itu..............
    Like ·  ·  · 2 hours ago · 
  • Nikmatilah indahnya rasa mengerti orang lain, tanpa berharap untuk dimengerti, dan nikmatilah jika mereka bahagia, karena manusia yang mulia adalah manusia yang sangat bahagia jika melihat orang lain (terutama yang disayangi) bahagia.
    Like ·  ·  · 2 hours ago · 
  • Jika memang mereka tetap tidak mau mengerti maka bersabarlah dan terima ini semua dengan ikhlas, cukup kita yang mengerti, dan pasti Tuhan akan selalu mengerti kita. Membuat orang lain bahagia adalah hal yang lebih mulia daripada memaksa orang lain untuk mengerti kita & membuat diri kita sendiri bahagia.
    Like ·  ·  · about an hour ago · 
  • Untuk menumbuhkan rasa saling pengertian dibutuh kan kesabaran & keikhlasan untuk selalu mengerti & memahami walaupun kadang tidak sesuai dengan apa yang kita inginkan tapi jika kita sabar & ikhlas untuk mengerti bahwa setiap orang memiliki keinginan yang berbeda-beda tentunya rasa pengertian akan tumbuh dihati kita.
    Like ·  ·  · about an hour ago · 
  • Yakinlah bahawa semua ketentuan Allah itu adalah baik. Ujian itu pasti ada kemuslihatan yang tersembunyi untuk setiap kita. Pilihan Allah untuk kita adalah yang terbaik, cuma kita tidak atau belum mengetahuinya. Bila berlaku nanti, barulah kita tersedar//////'''''//////
    Like ·  ·  · 2 hours ago · 
  • kemudian, jiwa ini terus merindukan masa-masa itu. Hanya saja, tidak ada bahasa atau kata-kata yang bisa mengungkapkan perasaan rindu itu karena sedikitnya bahasa dan lemahnya kata-kata untuk mengungkapkan perasaan jiwa.
    Like ·  ·  · 27 minutes ago · 
  • Yakinlah bahwa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan.....
    Like ·  ·  · 37 minutes ago · 


(PETIKAN DARIPADA  WALL RATU RIMBA NAIGARA RINALDI RIZAL)
2 Julai 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;