Saturday 6 July 2013

MOGA PUISI-PUISI YANG KUSIARKAN INI DAPAT MEMAHAMI HATIMU KENAPA AKU JADI BEGINI


Ahmad Tajuddin was tagged in Lyn Sulaim Masium's photo. — withLezaihasra Lm and 45 others.
DUHAI HATI

langit petang memburam enggan senyum
terik bahang mentari melayukan kuntum
berjejer peluh menitik membasah tubuh lelah
mencari tempat berteduh menghapus keringat basah

aku di jendela merenung jauh ke dalam diri
di mana aku dan mencari apa yang tersembunyi
puas ku mencari dan juga mengabdi
walau hampir ketemu namun tetap belum kumiliki

kala kugenggam untai tasbih membilang zikir
aku terlupa menyebut asma' Illallah di tepi bibir
sungguh terasa diriku faqir
lantasku bangkit bermohon taubat lalu mengangkat takbir

kala ku tersadar dari mabuk fana' fillah
berjelira hujung hijabku basah dek air mutiara hikmah
kuucap wadharaba lana masalan wanasiya khalqah
jadikanlah diriku ini kekasih sejatimu Ya Allah...

Sumayyah Al-Qadiriyah

06.07.2013
Unlike ·  · 2 hours ago · 
  • You and 46 others like this.
  • Tyan Pmat Kudzikirkan Asma'Mu ya Allah
    Disetiap selesai waktu kusolah
    Hatiku ini hanya padaMu kuberserah
    Dengan kalimah Laahaulawala quwatailla billah.
    2 hours ago · Edited · Like · 2
  • Tyan Pmat Bermula dengan kalimah Bismillah
    Kuakhiri dengan Sodakallah
    Kuamalkan bacaan Qulhuallah
    Yang sedikit ini terimalah Ya Allah.
    2 hours ago · Like · 2
  • Tyan Pmat HambaMu ini bukannya wali
    Amalan tak setanding para Nabi
    Namun selalu berdoa di dalam hati
    Agar hidup dan mati dirahmati
    2 hours ago · Like · 2
  • Tyan Pmat Wahai Tuhan yang memegang hati
    Tetapkan hatiku hanya padaMu
    Kerana padaMu tempat kembali
    Yang Maha Besar hanya Kau Satu
    2 hours ago · Like · 2
  • Tyan Pmat Walau kutakut akan siksamu
    Namun dosa2 kubuat selalu
    Tuhan..terimalah taubatku
    Ampuni aku kasihilah aku.
    2 hours ago · Like · 2
  • Ana Maria mekaseh kak lyn. indahnya Cinta kepadaNya
    2 hours ago · Like · 1
  • Tyan Pmat Kepadamu kusujud selalu
    Disitu berhamburan airmata taubatku
    Sejurus kupaling memberi salamku
    Kadang tak terdaya melawan nafsu
    2 hours ago · Like · 1
  • Tyan Pmat Apalah aku hambaMu yang lemah
    Sering pada godaan aku kalah
    Bagaimana hati tak jadi gundah
    Malu menghadapNya diatas sejadah.
    2 hours ago · Like · 2
  • Syed Abdul Rahim KUN IN KUNTUM TUHIBBUNALLAH FATTABI U'NI YUHBIBKUMULLOH..
    2 hours ago via mobile · Like · 2
  • Tyan Pmat Jap. Tengah azan Isyak.
    2 hours ago · Like · 1
  • Lyn Sulaim Masium kasihmu kembali adikku Ana Maria...
    2 hours ago · Like · 1
  • Lyn Sulaim Masium adikku Syed...doa itu adalah salah satu doa amalan akak...
    2 hours ago · Like · 1
  • Fatimah Bt Husin Tim sebutir keinsfan bak setitik madu mengubat bersih seketul hati dari pemberian Ilahi.
    2 hours ago · Like · 2
  • Lyn Sulaim Masium terima kasih Tim atas perkongsian..
  • Megat Farish Indahnya susunan bahasa
    2 hours ago · Like · 1
  • Genevieve Gene Louisa Lovely words.
    about an hour ago via mobile · Like · 1
  • Tyan Pmat Ya Robbi..
    Kuhadapkan wajahku kepadaMu.
    Sesungguhnya hidup dan matiku hanyalah untukMu
    Kumendengar dan kutaat perintahMu
    Jika kutersesat kumohon, ampunilah aku
    Aku adalah hambaMu yang sering menzalimi diriku
    Siapalah aku tanpa hidayahMu
    Siapalah aku tanpa rahmatMu
    Siapalah aku tanpa Ihsanmu
    Puji pujian hanya untukmu
    Dengan kebesaran kalimah
    Laailaha illallah Muhammadar Rasulullah.
    about an hour ago · Edited · Like · 1
  • Lyn Sulaim Masium thank you dear Gene...
  • Lyn Sulaim Masium sama2 CRBH...
  • Lyn Sulaim Masium terima kasih Megat...apa kabar..
  • Ratu Rimba Niagara INDAHNYA BERBAHASA INDAH

    Indahnya berbahasa indah-indah
    indahnya berteman dengan bahasa yang indah-indah
    yang hatinya seindah Syurga
    tiada rasa sebesar zahrah pun niat untuk saling melukakan hati

    Aku adalah si pendamba kata-kata nan indah-indah
    jika kata-kata yang kudengar tidak indah
    emosiku mula terganggu
    pasti aku mengeluarkan kata-kata yang tak manis didengar iman
    makanya aku mendiamkan diri dan terus menjauhkan diri darinya
    agar kata-kataku dapat kujaga semampu daya

    Kenapa aku suka berbahasa indah?
    sebab kawan-kawan ku sebelum ini adalah
    bulan, mentari, bintang, laut, tasik, 
    haiwan yang melata dan segala
    alam yang diciptakan Allah Azzawajallah 
    aku selalu berkata-kata dengan mereka
    mereka balas bicaraku dengan bahasa-bahasa 
    yang amat menenangkan jiwaku
    jiwaku terus rasa tenang
    mereka selalu memujukku 
    bila aku bersedih
    kurasakan alam terlalu dekat denganku
    hatinya hatiku seperti di balik dinding hati saja
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    indahnya persahabatan aku dengan alam Ciptaan Tuhanku

    Sebab itu bila aku berkawan dengan mana-mana manusia
    aku pentingkan bahasa yang dituturkan
    tak kisahlah jika dia berdarjat apa sekali pun
    aku bukan berkawan karna darjatnya tapi karna budi bahasa
    santunnya...jika dia diam membisu gimana aku mahu berkawan dengannya
    sedang alam pun berbicara dengan ku..
    kenapa dia yang boleh bersuara tidak mahu berkomunikasi denganku
    jadinya janganlah ambil hati jika aku terpaksa mengundurkan diri

    Aku bukanlah baik sangat
    tapi aku mahu jadi baik
    sebaik yang Allah suka

    Makanya aku pilih untuk berkata-kata yang baik-baik saja
    dan bila aku berkawan walau pun cuma di alam maya
    setiap kali gambarnya bersiaran di wall aku
    aku bayangkan gambarnya itu sudah bergelar aruah
    jika sudah bergelar aruah mesti mahu cakap yang baik-baik
    dengar yang baik-baik
    jadi aku berkata yang baik-baik dengan mereka
    mana ada aruah cakap yang tak baik
    karna jika dia cakap yang tak baik
    alam barzahnya mesti derita parah
    jadi aku cakap yang baik-baik 
    alam barzahnya pun bahagia
    saham atas perkataan baiknya itu
    terus masuk ke akaunnya
    alangkah bahagia jika kita tahu
    dunia alam barzah itulah realiti
    hidup cuma mimpi

    Aku berkata baik 
    dia pun berkata baik
    baik dibalas baik
    In Shaa Allah sama-sama alam barzah kita 
    Sewangi Taman-Taman Syurga
    Aamiin Ya Rabbal ALamin

    SAHABAT DUNIA HINGGA ALAM BARZAHMU,
    RATU RIMBA NIAGARA
    27 Syaaban 1434H
    6 Julai 2013M
  • Lyn Sulaim Masium jika diriku indah buatmu duhai sahabatku, maka bersahabatlah denganku, kerna seadanya aku ingin selalu berbahasa indah dengan siapa pun dalam persahabatnku...sesungguhnya Allah itu Maha Indah dan Maha segala Maha...terima kasih Ratu Rimba Niagara kerna sudi menyapa...
  • Zainaldin Zainal selamat malam...
  • Lyn Sulaim Masium thank you so much abg zainal...
  • Noreen Rizan Thank u, good night dear 
    34 minutes ago · Like · 1
  • Lyn Sulaim Masium gudnite noreen..
  • Ratu Rimba Niagara SAHABATKU YANG BERNAMA LYN SULAIM MASIUM

    Duhai sahabatku yang bernama Lyn Sulaim Masium
    jawapan sapaanmu hilang rasa rinduku padamu 
    yang selama ini amat kunantikan sapaan darimu

    Bukan aku tak mahu kau menjadi sahabatku
    tapi aku tak mahu mendera jiwamu bersahabat denganku nanti
    ku kuatiri kata-kataku melukakan hatimu nanti

    Hidupku adalah sastra dan cita-cita
    makanya rakan fbku adalah nyawa sastraku
    jika dia sepikan karya-karyaku tanpa komentarnya
    aku jadi amat kecewa 
    hatiku bagaikan remuk redam dibuatnya

    Jika aku ada masalah dalam menjayakan cita-citaku
    jika dia mampu membantu tapi beri berbagai alasan
    untuk tidak membantuku hatiku jadi kecewa
    dia biarkan aku berjuang tanpa simpatinya sedikitpun
    makanya aku tidak mahu menderamu duhai sahabatku

    Laman fbku adalah medan juang 
    aku memperjuangkan tinta-tinta sastraku untuk meraih Cinta Ilahi makanya aku perlukan rakan fbku 
    yang sanggup susah senang dengan karya-karyaku

    Aku dah letih dituduh si pemutus talisiraturrahim
    sedangkan mereka sendiri tak paham dan sengaja tak mahu paham dengan duniaku....

    Kerana tidak mahu membuatmu terluka 
    aku terluka ...biarlah kita ketemu bila Allah izinkan ya....
    ku cuma harapkan doamu mengiringi perjuanganku ya sahabatku

    Salam sejuta kemaafan
    Salam Ramadhan
    Salam kasih sayang abadi
    Dariiku untukmu dan semua sahabatmu
    Yang mungkin mengenali karya-karyaku,
    Ratu Rimba Niagara
    27 Syaaban 1434H 
    6 Julai 2013M
  • Ratu Rimba Niagara KUSAMPAIKAN SALAM SILATURRAHIMKU DI BALIK BAYU MEGA SENJA ALAMMAYA!

    Indahnya Islam
    saling menggalakkan hamba-Nya saling bekerjasama
    dalam hati yang penuh dengan belas kasihan dan berkasih sayang berpadu kasih sayang sejati semuanya Lillahi Taala
    tiada niat sebesar zarrah pun untuk menganiayai atau menzalimi
    yang ada sama-sama hidup berukhuwah talisiraturrahim dalam kasih sayang sebab itu salah satu soalan di kubur ditanyakan
    siapakah saudara kamu
    jika kita tidak dapat menjawabnya
    karena semasa hidup kita tidak peka dengan pentingnya silaturrahim amatlah rugi sama sekali perjuangan semasa kita berhidup sebab itu setiap daripada kita mesti pasakkan di jiwa
    saling bertalisiraturrahim kerana Allah Taala
    TALISIRATURRAHIM SAMPAI MATI TALI SIRATURRAHIM SAMPAI KUBUR TAILIRATURRAHIM SAMPAI SYURGA IN SHAA ALLAH AAMIIN

    Tiada alasan untuk kita menafikan talisiraturrahim
    walaupun hati terluka dilukai kecewa
    kita dengan terbuka hati mahu memaafkan
    dan sentiasa meminta maaf...

    Ini yang saya takuti jika talisiraturrahim saya terputus atau diputuskan saudara seislam saya di alam realiti atau di alam maya....

    Saya tertanya-tanya diri saya
    adakah saya tergolong daripada hamba-Nya yang menjaga talisiraturrahim atau yang selalu memutuskan talisiraturrahim?

    Tidak akan bau Syurga bagi mereka yang memutuskan talisiraturrahim beramal banyak mana sekalipun tidak akan masuk Syurga kerana tidak menjaga talisiraturrahim

    Dalam hal ini saya selalu muhasabah diri saya
    persoalan itu membelenggu diri saya sendiri...

    Soalan yang saya tanya pada diri saya sendiri,
    "Kau bilang..kau menyanjungi silaturrahim
    tapi kau sendiri memutuskan silaturrahim dan
    tidak menerima mereka yang mahu bertalisiraturrahim denganmu
    adakah kamu layak masuk Syurga Allah duhai hamba Allah?"

    Menangis aku hiba
    memang benar kata-kata soalan itu..

    Hampir seribu orang yang add untuk menjadi rakan fbmu
    kenapa kamu tak terima saja?
    semua orang suka ramai kawan tapi kamu tidak
    malah kawan fb kamu yang ada kamu removekan
    tak kira mereka berdarjat apa sekalipun..engkau sewenangnya
    removekan mereka...janganlah kamu berkata silaturrahim sampai mati sampai kubur ...sampai Syurga...belum sampai mati kamu sudah memutuskan
    talisiraturrahim....

    Sejujurnya aku memang hamba-Nya yang lemah terlalu lemah...
    bukan aku saja tak terima...
    laman fb aku adalah medan juang aku bersastra
    jadi aku cuma terima mereka yang punya niat yang sama
    mahu berjuang mendukung perjuangan sastraku sahaja
    jika mereka tidak memberi impak apa-apa dalam dunia sastraku
    aku terpaksa mencari pejuang rakan fb yang lain
    yang nawaitunya mahu membantu aku walau pun
    dengan sebuah ide atau komentar yang bernas itupun sudah memadai ini bukan setakat komentar ...like pun tak mahu
    bukan aku suruh dia puji melambung-lambung karya aku sampai aku terjelepuk tidak sama sekali...
    sampai aku hantarkan karya-karyaku di wall mereka
    masih lagi membisu seribu bahasa
    seolah antara aku dan dia tiada wujudnya rakan fb
    yang lebih teruk sekali...
    mula-mula jadi rakan fbku beri komentar
    lepas itu terus senyap aku tak tahu kenapa jadi begitu
    jadi aku mengambil keputusan
    mencari rakan fb yang lain
    tapi dalam hati tiada niat untuk memutuskan talisiraturrahim
    nauzubillah jika aku ada niat begitu...

    Moga Allah ampunkan aku
    dan yang pernah menjadi rakan fbku maafkan aku
    percayalah di hati ini kalian masih lagi kukasihi kusayangi
    kita bertalisiraturrahim sampai mati sampai kubur
    In Shaa Allah sampai Syurga...
    Kita cuma terpisah kasih terdinding di dindingkan oleh
    bayu mega senja alam maya
    tapi hati kita tetap berkasih sayang bersaudara seislam
    sepertimana yang Allah mahukan ...percayalah...

    Moga kuharapkan dari kalian tolong doakan aku di balik
    dinding bayu mega senja alammaya agar aku
    berjaya mencapai cita-citaku dalam bidang sastra yang kuminati ini

    Sekian Salam Sejuta Kemaafan
    Salam Ramadhan
    Moga Ramadhan kita Allah terima sebagai bekalan kita di negeri Abadi AAmiin.

    Rakan pujanggamu yang mahukan ketenangan jiwa,
    Ratu Rimba Niagara,
    27 Syaaban 1434H
    6 Julai 2013M
  • Ratu Rimba Niagara LAMAN FB KITA

    Mari kita saling berjanji
    tuk menjadi rakan setiakawan
    susah senang kita bersama
    masalahmu masalahku jua
    masalahku masalahmu jua

    Laman fb kita
    kita saling berbagi ilmu dunia akhirat
    kita saling memberi dukungan/sokongan perjuangan masing-masing tak akan ada kawan petingkan diri sendiri
    kawan yang tak prihatin dengan kawan
    kawan yang berhati batu
    kawan yang bila berjanji tak tepati janji
    kawan yang bisa membantu tapi tak mahu membantu
    kawan mulut manis hati penuh hianat
    kawan yang pelit ide, komentar,like dan terus menyepikan diri
    mohon dijauhkan kawan begitu dari fb kita

    Laman fb kita
    semuanya semangat setiakawan
    semuanya kata janji sudah terpatri
    mahu bertalisiraturrahim ikhlas karna Allah Taala
    tiada mahu ambil peluang dan kesempatan atas kebaikan
    semuanya mahu saling berbaik sangka
    membantu seikhlas hati tanpa diminta-minta disimpati

    Laman fb kita
    adalah medan juang kita
    berjuang habis-habisan
    tuk meraih Cinta Ilahi
    dengan berbuat sebanyak mana kebajikan termampu kita
    andai kita jenis yang sibuk tak sepahaman
    apa yang dimahukan oleh rakan fb kita
    eloklah kita mengundur diri
    daripada sepi menyepi
    wujud seperti tak wujud sebagai rakan setiakawan
    kita sibuklah dengan diri kita sendiri
    carilah kawan yang sekufu dengan kita
    itu akan mendamaikan fb kita sendiri
    sama-sama sibuk
    sama-sama sepi
    sama-sama rasa tak wujudnya kawan fb kita
    sejujurnya aku nggak tega kawan fb yang wujud seperti tak wujud ada suara tapi tak bersuara ...
    bukan pun dengar suara kita
    cuma suara di penulisan apa yang ditulis itulah suara kita
    tak akan itu pun tak boleh
    suara idemu sepatah tak akan tak boleh
    sedangkan suara-suara penulisan ku kalian dengar
    berjela-jela dalam kadar banyak tak terbaca....
    jika kamu pelit ide dan suara....
    aku amat sedih sekali punyai rakan fb yang begitu
    maafkan aku jika karyaku berlalu pergi...
    biarlah aku kesendiriaan
    bersama penghuni rimbaku yang sentiasa
    menuangkan idenya bagi meniupkan semangat juangku
    di bidang sastra yang kuminati ini
    bukan setakat ide , harta benda...nyawa pun bisa dipertaruhkan
    untuk perjuangan sastra yang kukaryakan...demi generai nusantara akan datang
    barangkali kalian
    bukan rakan setiakawan yang kuharapkan
    maafkan aku kalian yang tak memahami dunia sastra yang kudambakan maafkan aku jika karya-karyaku yang kamu baca hilang dari skrin mu karena itu juga yang kamu mahu atas pelit mu yang nggak paham akan dunia sastraku...percyalah kita nggak terputus talisiraturrahim cuma aku perlu mencari rakan setiakawan yang lain sanggup membantu perjuangan sastraku tanpa memberi beribu alasan dan mengharap balasan apa yang diberikan sumbang bakti pada sastraku.

    Rakan fbmu yang terpaksa mengucapkan selamat tinggal
    kepada mereka yang tak memahami dunia sastraku,
    Ratu Rimba Niagara,
    28 Syaaban 1434H
    6 Julai 2013M
  • Ratu Rimba Niagara JANJI-MU PASTI KARNA ITU HANYA ENGKAU SAJALAH TEMPAT 
    KUSANDARKAN HARAPAN!

    Ketika aku menyeberangi sungai
    batu kerikil yang kupijak nggak pun simpati denganku
    karna aku tak mampu membeli sepatu untuk alas kakiku

    Kuteruskan perjalanan tanpa sepatu tuk menyeberangi sungai
    yang jauhnya cuma dalam imaginasiku

    Sepanjang perjalanan tanpa sepatu 
    aku tinggalkan kesan tapak kaki berdarah 

    Sepanjangan perjalanan ke sungai 
    sakit emangnya sakit tak terperi
    di tahankan juga

    Semak samun berduri terpaksa kuredah
    tanpa ehsan melukakankan seluruh tubuhku
    ku pertahankan juga demi menuju ke sungai

    Sesudah itu terlalu banyak persimpangan
    hingga aku tak tahu mana satukah persimpangan
    yang boleh sampai ke sungai yang hendak di tuju

    Semua persimpangan mengajakku melalui simpangnya
    karna simpang mereka itulah yang benar untuk sampai ke sungai
    setiap persimpangan yang menjanjikan akan berjaya sampai ke 
    sungai aku ikut persimpangan itu karena percaya dengan janjinya 
    tapi janji tinggal janji semuanya janji palsu
    tiada pun sungai yang kutemui
    bila aku keluar balik dari persimpangan yang menipu itu
    persimpangan itu ketawakan aku
    "Aku cuma menabur janji kosong dengan kamu....karna 
    hidupku memang suka berjanji kosong ...walaupun dunia tahu aku yang menepati janji"

    "Ketawalah kau dengan janji palsu mu itu...
    aku pasti satu saat nanti kau akan rasain apa yang aku rasa ...
    betapa harap dan kecewanya jika janji tidak ditepati....dasar...
    sebenarnya kau bukan petunjuk jalan untuk kusandarkan harapan demi masa hadapan...
    aku boleh menghadapi masalah tapi aku tak tega berhadapan dengan masalah orang seperti kamu yang lupa akan janji yang tak tepati janji....dan aku tak perlukan orang-orang seperti kamu lagi karna kepercayaan aku telah hilang padamu....
    makanya menepi kamu! mundur kamu! dalam hidupku...
    namamu telah kupadam dalam senarai perjuanganku untuk pergi ke sungai itu...aku tak kisah mereka bilang aku kesendiriaan berjuang daripada berjuang dengan mereka yang tak jujur
    dalam menunjukkan jalan dan tak tepati janji ...."

    Sekarang aku teruskan perjalanan tanpa siapa-siapa lagi..
    .bagiku aku tak perlu lagi menangis di hadapan mereka , 
    merayu-rayu kepada manusia mohon simpati agar membantu 
    aku menunjukkan sungai yang hendak dituju
    lagi aku menangis di hadapan mereka
    lagi hatinya keras tanpa ehsan sedikit pun
    lebih baik aku tetap senyum biarpun hatiku terluka parah

    Air mataku ini hanya untuk Allah Azzawajallah yang menduga aku 
    begini hebat DIA duga aku tanda DIA cintakan aku
    DIA duga aku mengikut kemampuan aku menghadapi ujian-Nya
    Makanya aku yakin aku pasti jumpa sungai yang hendak di tuju itu Tuhanku bila DIA berjanji pasti ditepati
    Akan tiba saatnya nanti aku akan tiba bertemu sungai yang di tuju

    Karna matlamatku satu mahu meraih cinta-Nya
    menjadi kekuatanku menuju ke sungai
    biarpun telah ribuan kesan tapak kaki berdarah kutinggalkan
    mereka melihat kesan tapak kaki berdarah ku semuanya
    tak dapat membantuku malah cukup mengatakan ,"kasihan dia"

    Aku pun tak perlu kasihannya orang
    daripada orang-orang yang hanya mementingkan diri sendiri
    yang berkata tak seiring hati
    hatinya tetap membatu terdinding
    didindingkan bayu mega senja alammaya...

    Tanpa kusadar...
    rupanya aku hampir sampai ke sungai
    yang selama ini begitu perih ...perit aku mencarinya
    sampai di sungai aku menadah tangan
    "SYUKUR YA ALLAH DENGAN IZIN-MU KAU TEMUKAN 
    AKU SUNGAI YANG KUCARI SELAMA INI.. 
    WALAUPUN DALAM KEADAAN SERBA 
    MENCABAR....KESABARANKU UNTUK BERTEMUNYA.
    KARNA AKU YAKIN JANJI-MU ADALAH PASTI...
    MAKANYA BERTEMULAH AKU SUNGAI NAN INDAH INI
    AIR NYA TENANG SETENANG AIR DI KALI SYURGA."

    Karya Ratu Rimba Niagara
    26 Syaaban 1434H
    5 July 2013M
  • Ratu Rimba Niagara LIHATLAH LADANG KARYAMU SAUJANA MATA MEMANDANG!

    Aku suka berladang
    ladangku luas
    seluas saujana mata memandang

    Aku puas dengan hasil usahaku
    aku tak gunakan jentera apa-apa
    untuk mengusahakan ladang
    aku hanya berbekalkan
    semangat
    cita-cita
    dan harapan

    Untuk menjayakan ladangku yang luas inilah
    kugunakan cangkul
    cangkul yang matanya hari-hari kuasah
    bagi tajam bagi senang aku bercangkul

    Nak pikir dari segi logik
    emangnya tak logik
    tak masuk akal
    bagi orang yang barakal
    mana bisa hanya berbekalkan cangkul boleh mengusahakan
    sebuah ladang yang luas terbentang
    bersendirian
    kesendiriaan
    berhujan
    berpanas
    dihina
    dijelekkan
    yang ada kejian dan cacian
    hingga kering air mataku

    Berhujan kek
    berpanas kek
    ribut angin topan kek
    apa kek lah
    sampai tak ada kek lagi
    setiap hari aku bercangkul 
    cangkul...cangkul...cangkul...
    cangkul tanpa mengenal arti capek
    jemu dan berputus asa

    Semuanya bilang aku ini gila
    ketawakan aku
    segala usahaku tak akan jadi realiti
    menjadi bahan ketawa
    karna anganku yang tak masuk akal

    Lalu ku tanya dunia
    duhai ...adakah kau sudi mendukung usahaku
    satu dunia geleng kepala
    satu dunia tak akan membantumu duhai cangkul
    dunia hanya mampu ketawakan bila cangkulmu tumpul
    dicangkulkan juga sepenuh daya
    pasti tak menjadi usahaku bertanam di ladangku

    Lalu ku tanya bumi
    duhai bumi
    bisakah kamu mendukung perjuanganku
    bisa duhai cangkul
    aku diutuskan oleh Tuhanku
    untuk membantumu
    karena kau berusaha sedaya upaya menggunakan cangkul
    mengusahakan ladang yang luas
    tengok tu ...
    ladang karyamu seluas-luasnya
    dan ladang karyamu sudah pun berhasil
    sudahpun dipetik hasilnya
    oleh jutaan pembaca ladang karyamu ...
    mereka semua suka
    mereka terharu
    syahdu
    merasai hasil tanaman karyamu
    setelah makan hasil tanaman karyamu
    lagi dimakan lagi tak jemu
    sebagaimana kamu berkarya
    lagi berkarya lagi banyak ide
    kamu berbagi pada semua
    tanpa mengira keuntungan duniawi

    Makanya kau jangan bilang kau
    akan tewas atas usahamu menyediakan
    ladang karya nan luas ini
    biarpun pada pandangan mereka
    tiada mendatangkan hasil duniawi untukmu
    anggaplah itu kata-kata orang-orang yang mendengki
    apabila dia mendengki
    dia dengkikan kamu
    karna dia nggak bisa
    berkarya berbakti pada manusia
    sebab Allah tak ijinkan mereka berkarya
    Allah ijinkan kamu berkarya
    karna kamu bukan pentingkan keuntungan duniawi
    yang kamu mahu ladang karya kamu luas dan hasilnya
    adalah untuk anak cuu nusantara

    Percayalah Allah redho hasil usahamu
    janganlah bimbang percayalah yakinlah
    Allah sentiasa bersama orang yang suka berbuat kebaikan

    Cangkul yang kau gunakan
    untuk mengusahakan ladang karyamu itu
    akan menjadi saksi
    di hari kematianmu
    mencangkul bumi
    dari Allah kau datang
    dari Allah kau dikembalikan
    Allah yang hidupkan
    Allah yang mematikan yang hidup

    Cangkulmu pasti akan tersenyum,
    'Sehingga akhir nafasku aku berbakti denganmu duhai manusia
    Sekarang kau kukebumikan
    Selamat tidur dalam pelukan bumi
    Selamat tidur di Taman Syurga
    Selamat tidur Bidadari Syurga
    Selamat menikmati suasana Syurga hingga hari Qiamat
    kau akan dibangunkan agar dapat melihat wajah Tuhan
    yang Menciptakan kamu bersama-sama dengan hamba-hamba
    pilihan-Nya'

    CETUSAN IDE RATU RIMBA NIAGARA
    22 Syaaban 1434H
    1 Julai 2013
  • Ratu Rimba Niagara Moga puisi-puisi yang kusiarkan ini dapat memahami hatimu
    kenapa aku jadi begini..kenapa aku memerlukan pejuang sastra yang sanggup susah senang dengan perjuanganku..karna dia lah nyawa sastraku...tapi hingga kini aku belum ketemui pejuang sastra itu di fbku...yang ada cuma memahami apa adanya saja...moga di saat-saat nazak sastra ku ini Allah sudi hadirkan hamba-NYa untuk bersamaku memperjuangkan sastra yang kudambakan ini. Tolong doakan aku ya sahabatku.

(PETIKAN DARIPADA WALL LYN SULAIM MASIUM & RATU RIMBA NIAGARA)
27 Syaaban 1434H
6 Julai 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;