Monday 19 September 2011

PENDAPAT RAKAN (DRSB) APABILA TAPAK SULAIMAN MENJADI BINTANG

APABILA TAPAK SULAIMAN MENJADI BINTANG


Sejak berkurun lamanya Tapak Sulaiman
berada di dasar laut.

Tiba-tiba terdetik di hati Tapak Sulaiman,
‘Sampai bila aku jadi begini?’

Di dasar laut cuma nampak bebayang
bintang-bintang disimbahi cahaya rang bulan.

“ Alangkah bahagianya jika aku menjadi bintang!
Tiada bezanya aku dengan bintang
cuma aku di dasar lautan
tidak berkedipan!
Bolehkah aku jadi bintang?
Bolehkahkah? Bolehkah? Bolehkah?
Di dasar ini aku tidak berfungsi
kepada penghuni laut
sedangkan aku ingin hidup
menyinari hidupku dan menyinari
hidup mereka yang memerlukan
kerdipan sinarku.” Tapak Sulaiman
mula menyedari kejahilannya.
Dia telah memasang impian.

Setiap hari Tapak Sulaiman
terus mengeluh...
Meratapi nasib diri…
Mencemburui kegemerlapan bintang
seolah-olah mereka mengejeknya
kerana berangan hendak
menjadi bintang.

“Kau siapa?
Jalan pun terhegeh-hegeh
di dasar laut ini… Tanpa boleh berbuat apa-apa?
Lainlah aku boleh ke sana ke mari dengan pantas
dan ramai terpesona dengan kegagahan dan
kebijaksanaan aku.. Jangan nak beranganlah!
Ha…ha…ha…” Ejek naga laut sambil menayangkan
kejadiannya yang unik mempersonakan
seluruh penghuni laut kerana itu naga laut
popular dan dihormati .

“Engkau jangan memperlekeh
cita-cita aku. Akan kubuktikan!
Lihatlah nanti!” Jerit Tapak Sulaiman
memecah ketenangan malam itu.

Laut yang tenang tiba-tiba mengaum di sertai
dengan gelombang ombak mengganas!

Gerakkan dasar laut telah membawa
Tapak Sulaiman ke dalam gelombang
ombak mengganas! Lalu menghempasnya
ke pantai.

Kini Tapak Sulaiman berada di pantai
di sinari cahaya pagi yang menyegarkan!

Seakan mimpi tapak sulaiman
berjalan ke sana ke mari
menari-nari.

Bila malam tiba Tapak Sulaiman
menikmati suasana malam sambil
memerhatikan kegemerlapan
bintang-bintang di langit di sinari
sinaran cahaya bulan.

Sungguh jelas permandangan tika itu
tidak perlu samar-samar lagi
tika berada di dasar laut.

“Bolehkah aku menjadi bintang?
Bolehkah? Bolehkah?
Bintang aku ingin berkawan denganmu?
Aku ingin menjadi sepertimu.”

“Tapak Sulaiman, kau boleh menjadi
seperti kami jika kau yakin dengan
kebolehanmu! Percayalah!
Kami menunggu kau di sini!
Kau boleh! Pasti boleh!”
Kata perangsang bintang kepada
Tapak Sulaiman pada malam itu.

“Pelik ya macam mana bintang boleh
mendengar suaraku? Sedangkan
Jarak dengannya…
Dia di langit aku dibumi
komunikasi aku dengan bintang
satu keajaiban!”

Tiba-tiba kedengaran
gauman entah mana datangnya
memecah ketenangan malam.
Pepasir di pantai berterbangan.

UFO rupanya sedang mendarat
dua makhluk asing datang
menghampiri Tapak Sulaiman.

“Tapak Sulaiman mahu ke engkau
ikut kami?” Tanyanya.
Ke mana?”
“Úntuk merealisasikan cita-cita kau menjadi bintang?”
“Nak! Nak! Nak! Bodohlah aku kalau tak nak!”

Malam itu mimpi Tapak Sulaiman menjadi kenyataan!
Dia telah menjadi bintang!
Disambut bintang-bintang yang
Bergemerlapan! Berkedipan! Berkilauan
yang menakjubkan Tapak Sulaiman!

Siapa sangka impian Tapak Sulaiman menjadi kenyataan?
Tidak sia-sia impiannya selama ini!
Barulah dia tahu tiada yang pelik di dunia
Ini jika digunakan keajaiban minda!
“Aku berjanji kegemerlapan yang kumiliki ini
akan kukongsi bersama mereka yang ingin
menjadi sepertiku!”
Janji Tapak Sulaiman pada dirinya.


Karya : Rha NS
(23.1.2011)


PENDAPAT RAKAN SEPERJUANGAN TENTANG KARYA APABILA
TAPAK SULAIMAN MENJADI BINTANG


Naga Pamungkas likes this.


Naga Pamungkas tapak sulaiman tu haiwan apa

16 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali:

Haiwan di laut yang membisu seribu bahasa....apabila
dia diketawakan oleh naga laut...hehehe tapi bukan
naga pamungkas hihihi

16 hours ago · Like


Naga Pamungkas:

Sejenis haiwan apa tu ya. tapak sulaiman, pengertian
kami di indonesia, telapak kaki (nabi sulaiman).
ubur-ubur kali ya?


16 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali:

Haiwan laut berbentuk bintang...lebih kurang macam
ubur-ubur bentuk bintang begitulah kira-kira lebih
dari itu tak tahu nak dijelaskan lagi ...

16 hours ago · Like


Naga Pamungkas hehehe ... iya aku mengerti, kami sebut
bintang laut. kok disebut tapak sulaiman, bukan misalnya
tapak naga


16 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Apa pendapat mu tentang karya ku ini ye...
pak naga pamungkas...

16 hours ago · Like

Rabeah Mohd Ali Di Malaysia panggil tapak sulaiman...
faham-fahamlah lain benua ada perbedaan...perkataan...
hehehe

16 hours ago · Like

Naga Pamungkas kalau geliga hikmat ertinya apa ya,

16 hours ago · Like

Rabeah Mohd Ali sejenis batu permata berbentuk bulat
yang mempunyai kuasa ajaib...begitulah lebih kurang maknanya...
(Geliga maknanya Kebijaksanaan dan mempunyai kuasa kesaktiaan
luar biasa)


16 hours ago · Like


Naga Pamungkas wah erti singkatnya dalam bahasa indonesia
apa ya. Batu permata ... apa ya sakti, gaib, ajaib, atau apa ....
besarnya seperti apa?


16 hours ago · Like


Jaya Ramba Wulan kiasan hebat


14 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Dalam istilah sufi : Ilham yang disinarkan
Allah dalam hati hambaNya


Dalam istilah biasa: ajaib = sakti

Geliga sebesar mutiara bersinar-sinar cahayanya
Moga penjelasan ini merungkai segala kemusykilan...

13 hours ago · Like


Haidi Yan ?...“ Tapak sulaiman, kau boleh menjadi
seperti kami jika kau yakin dengan
kebolehanmu! Percayalah!
Kami menunggu kau di sini!
Kau boleh! Pasti boleh!” ...
(As.wr.wb. saya suka bagian ini... menggetarkan hati)


11 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Waalaikummussalam...terima? kasih
kerana sudi menghargai...tak terfikir pula ayat tu
akan menggetarkan hatimu sahabatku...hihihi


11 hours ago · Like


Wahyunisa Sy Ibrahim ini dengan balada atau sajak,
bagus kata-katanya saya suka penuh hikmah....

9 hours ago · Like


Naga Pamungkas Syair-syair sajak/puisi sahabat
Rabeah Mohd Ali, memiliki khas sendiri.Umumnya
berbeda dengan penyair-penyair yang muncul
di "angkatan" abad 21 ini.

6 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Duhai sahabat-sahabatku yang sentiasa
tersanjung budi bicaramu...
Kalau tidak dengan izin Allah siapalah aku ini...
semuanya dariNya....kusyukuri atas kurniaanNya
justeru apa yang diilhamkan kukongsi bersama dengan
semua penghuni dunia tercinta. DariNya aku datang dariNya
aku dikembalikan. Ku juga perlukan sebarang teguran
dari sahabat kerana aku adalah hamba yang tak sempurna.
Harap kalau sentiasa sudi memberi tunjuk ajar padaku ye..


6 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Pak Naga..silakan puisi di atas ditukarkan
dalam bahasa Indonesia kerana Tapak Sulaiman berbeda
dengan bintang laut dikuatiri peminatku dari Indonesia
enggak ngerti pak naga ye...hehehe...apapun segala
jasa pak naga dalam dunia sastraku amat kusanjung tinggi
dan diingat selagi hayat di kandung badan. Moga rahmat
dan redha Allah sentiasa bersamamu dan sahabat-sahabat
yang lain. Amin Ya Rabbal A'Lamin.

6 hours ago · Like


Naga Pamungkas maksudnya saya, "khas tersendiri" itu
berbeda dengan penyair yang muncul saat ini, yang
lebih suka menulis puisi modern, dan meninggalkan
gaya bertutur lama, seperti pantun dan lain-lain.
Syair saudari Rabeah Mohd Ali umumnya berisikan
pujian terhadap-NYA, dongeng-dongeng sarat/penuh makna.
Ini berbeda dan menjadi kelebihan dari karya Rabeah.

6 hours ago · Like


Naga Pamungkas karena masih termasuk dalam rumpun melayu,
syair-syiar ini tak perlu diubah ke dalam bahasa Indonesia,
cuma tambahan penjelasan saja di akhir syair/diberi catatan kaki.


6 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Bagus gitu...aku terima apa adanya pak naga...
tapi yang penting jangan ditaruh namaku kerna aku penulis tak
bernama ye...tulis aje nama pena aku lebih senang gitu dong...
hehehe sekarang dalam karyaku kucantumkan bahasa Indonesia
sedikit-sedikit yang ku tahu kalau enggak betul ejaaannya
harap diperbetulkan ye...


5 hours ago · Like


Naga Pamungkas saran saya lebih baik tulis saja dalam bahasa
yang dimengerti/bahasa Malaysia saja

5 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Masalahnya sekarang saya suka gunakan ...
nak buat macam mana...tapi saya yakin Malaysia faham kok

5 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Faham-faham ajelah duniakusasteraku...
duniamu sastramu ...bila berpadu...matlamatnya satu untuk
mendapat keredaanNya.


5 hours ago · Like


Naga Pamungkas maksud saya dimengerti yang menulisnya dulu.
Kalau penulisnya orang Malaysia dan belum begitu mengerti
bahasa indonesia, yah lebih baik bahasa malaysia saja lah.


5 hours ago · Like


Naga Pamungkas duniaku sastraku, sastraku sastra kita

5 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Apa-apalah...yang pentingku bahagia dengan
cara penulisanku...hihihi kalau kamu enggak suka aku nak
bikin macam mana hihihi


5 hours ago · Like


Naga Pamungkas bahagiamu bahagiaku bahagia kita semua hehehe ...
teruslah berkarya. buatlah syair-syiar yang indah, tentang
keagungan-Nya, tentang keindahan ciptaan-NYA, dan lain-lain

5 hours ago · Like


Rabeah Mohd Ali Apabila ada perbedaan barulah mereka sudi nak
membaca karyaku...lagipun orang Malaysia di sini sudah mengerti
bahasa Indonesia dong kerana di tv cerita Indonesia semua
rangkaian ada..mereka amat minat menontonnya termasuk juga aku...
itulah yang menyebabkan aku suka...dan jiran di kampungku
juga terdiri dari orang Indonesia ...kami bergurau senda
macam keluarga.


(PETIKAN DARIPADA DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
10 Ramadhan 1432H
10 Ogos 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;