Monday 21 November 2011

BIASANYA SANGAT PRODUKTIF DALAM BERKARYA



Rabeah Mohd Ali
SURI PUNYAI CITA-CITA TINGGI

Suri adalah orang gaji baru bonda Fatimah.
Berasal dari Indonesia.
Seorang yang sangat rajin .
Semalam datang ke rumahku bersama bonda Fatimah.

"Suri gaji kau sebulan RM 500.00 kalau duit Indonesia berapa ye?" tanyaku
"Banyak tu kak..."
"Kau kata kau nak kerja 3 tahun di Malaysia sebagai pengurus rumah tangga...mesti duit kau banyak kan...kau nak buat apa duit yang sebanyak itu?"
"Saya mahu memiliki sebuah butik,"
"Bagus itu sekali cita-cita mu...jadi kau kena sabar dan tekun selama 3 tahun. Kau jangan kabur sudahlah ye..."
"Begoklah saya kalau saya kabur...susah-susah datang saya sini mahu kabur."
"Begok tu apa Suri."
"Begok tu bodoh!"
"Ha! Kau bilang aku bodoh?"
"Nggak begitu maksud saya...begok itu maksudnya bodoh!"
"Sekarang ni umur kau berapa ?"
"23 tahun."
"Kau kerja 3 tahun jadinya 26 tahun kau balik ke Indonesia ...buka butik...
waduh pasti kau sudah jadi kaya umur sebelum 30 tahun. Masa tu kau pasti punya mobil yang bagus...rumah pun yang bagus juga...."
"Bisa ke saya jadi macam tu..."
"Bisa kalau Allah izinkan...yang penting kau usaha, doa dan tawakal."
"Itu saya tahu...kalau dibilang sama orang pasti kata saya gila....kan kak..."
Suri tergelak ...aku uga tergelak.
"Janganlah kau bilang sama orang."
"Habis saya mahu bilang sama sapa?"
"Orang gila bilang sama orang gila jugalah barulah sama-sama faham.
Angan-angan akan menjadi kenyataan kalau kita berusaha...yakin itu Suri?"
"Iya...iyalah kak....Suri yakin Suri akan berjaya mencapai cita-cita Suri.."
"Amin Ya Rabbal A'Lamin."

Karya Rha NS
21 November 2011
· · · Yesterday at 12:43pm

  • Saddam Alqadawi likes this.

    • Saddam Alqadawi kok jarang mengirimkan karya ke group ini bu? biasanya sangat produktif dalam berrkarya
      4 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali Kok tak ada yang berminat dengan karyaku dan sudi berdialog dengan karyaku lagi...karyaku mungkin nggak setanding dengan karya peserta lain yang mantap lagi berkualiti...hihihi
      4 hours ago ·
    • Saddam Alqadawi yang lain membaca aja bu, cuma tak menuliskamn komentarnya. terus saja berkarya, bu menggairahkan sastra borneo. terima kasih.
      4 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali Bukan apa...setiap komentarnya amat berharga bagiku kerana nama pun Group, ' Dialog Rumah Sastra Borneo' tapi nampaknya sepi tanpa dialog daripada teman-teman yang terdiri di kalangan penulis-penulis juga...mungkin karyaku cuma karya picisan untuk turut serta dengan di group DRSB justru biarlah karyaku sepi....
      3 hours ago ·

  • (PETIKAN DARIPADA DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
    22 November 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;