Sunday 13 November 2011

KERANA KETIDAKADILAN MANUSIA KAMI TERANIAYA


  • Awang Karim Kadir
    DOA ORANG-ORANG YANG TERANIAYA...

    Sewaktu melewati sepanjang perjalanan pulang antara kk/kb ke kudat subuh tadi,hatiku disakiti oleh pemandangan tepi jalan yang dihiasi dgn batang2 paip air yg bertimbun bergelimpangan. Seolah2 satu pameran peralatan senjata peluru berpandu untuk persiapan perang besar; Wahai, janganlah kami selalu diabui dgn umpan lama utk memancing sokongan; rakyat di kudat ini janganlah selamanya diperbodohkan,sesungguhnya mereka tidaklah sebodoh yang kalian sangkakan, walau pun tidak sebijaksana kamu utk memperalat dan mempersendahkan sesama insan. Bersedialah kalian menghadapi hukuman alam dgn kehendak tuhan; mereka juga ingin mengubah nasib mereka apabila tiba masa yang dijanjikan. Kalian akan tahu juga nanti bagaimana peritnya menahan kehausan, berapa harga setitik air berapa harga sebuah sokongan, berapa harga hak kemanusiaan, dan berapa harga IKAN. Tapi jangan salahkan tangan yg manusia jikalau ditakdirkan mereka tidak menurunkan tanda pangkah dalam kotak tanda neraca; tentu itu bukan kerana neracanya,tapi kerana ketidakadilan manusianya...dan kami hanya mampu berdoa sebagai rakyat yang teraniaya...
    · · · Saturday at 11:26am ·

    • You, May Bunga Seroja and 6 others like this.
    • 1 share
      • Halim Hj Lahab lawan tetap lawan.... ^__^
        Saturday at 12:32pm ·
      • Awang Karim Kadir Tatap Yuk...
        Saturday at 2:34pm · · 1
      • Julix Modjudu dengan ada nya pluru berpandu..senang la agaknya kita menetap kan sasaran..walau 500 kaki dari tempat bom jatu..tempiasnya tetap ada..saya sokong abis..saya tak buta..cuma pura2 tuli..buat sakit leher orang suru anguk..kita anguk anguk..geleng geleng..bukan siapa dn kenapa..faham2 sendiri..siapa BN..siapa KEADILAN..dan siapa PAS..pada hal mereka semua itu adala kita..di hujung jari kita sebagai rakyat 1 MALAYSIA...yg selama ini jadi burung punguk rindu kan bulan..terus kan perjuangan tuan..? Kita sentiasa di belakang..
        Saturday at 4:48pm · · 1
      • Awang Karim Kadir Terima kasih tompinai...
        Saturday at 9:00pm ·
      • Tj Young Tj Young saya tinggal dikampung baru saya sejak 6 tahun yang lalu,(jalan Lau San kudat lebih kurang 5batu dari bandar Kudat saja )yang menghairankan saya sehingga kini jalanraya masuk simpang dan hujang jalan diturap tapi tengah tidak diturap adakah ini fesyen ??yang kedua masalah air ,paip telah ditanam tapi hingga kini setitik airpun tak pernah keluar bayangkan selama 6 tahun saya mengangkat air nasip baik saya ada kenderaan .NAMPAKNYA SAYA RAKYAT MALAYSIA YANG DIKEMUDIANKAN
        Saturday at 9:35pm · · 2
      • Julix Modjudu maaf tuan TJ..saya tidak sokong sama sekali apa yg tuan TJ ungkap kan..sebenarnya ada bnyk lgi rakyat malaysia yg merasa seperti tuan TJ hadapi..tidak terkecuali saya sendiri..jadi kata lain yg saya setuju dan sokong..nampaknya KITA rakyat MALAYSIA yang DIKEMUDIANKAN..itu saya sokong tuan TJ..berkenaan air,jangan susa..tahun depan kita mengundi..jangan kabur mata..tengo2 kiri dan kanan jalan..batang paip sudah sedia mau d tanam..sudah pasti tahun depan akan selesai masaalah air..cuma kurang pasti la ada air ka tiada..kalau tanam kemudian timbus saja seperti 6 tahun lalu..he he..susa mau cakap..berkenaan jalan raya pula..saya susa mau tafsir..agak nya stail orang kaya..siring kepala berambut..tenga2 berkilat..ha ha..ok la tuan TJ..maaf kalau ada tersilap ulasan saya tadi..ada kala nya kita ikut2 kn hiburan sikit..hakikat nya memang kita harus bersatu..untuk mencapai perjuangan kita ini..sudah sekian lama mereka2 mempermainkan kita..bukan kita mau melebih lebih tapi sekurang kurang nya..bagi la yg lebih2 itu..asal ada..rakyat pun puas hati..jangan sampai tiada..
        Saturday at 10:21pm ·
      • Rosnah Tugang Wah! Sanapun ada juga pula paip ditepi jalan? Tapi kami lagi kaya paip. Mula2 paip besi yang mcm tidak ada sasaran dan destinasi. Ke-2,paip besi besar sedikit dari yang pertama. Telah di uji dan ada air keluar tp belum ada apa2 berit bila sasaran projek ni dapat menadah baldi. Cerit org,tunggu lagi dibuka permohonan meter . Sekarang paip datang lagi, berlori2. Jentera sedang beroperasi. Tp dalam masa yang sama ada lagi paip plastik hitam. bergelung2 di tepi jalan. Kalau di kira duit harga paip banyak juga tu. Semua tu untuk membekalkan air berkualiti kepada kitalah konon. kali ni tingoklah dapat tadah baldika tidak kami ni. Kalau tidak rugi saja kami. Bukan kerajaan yang rugi. Rakyat yang rugi. Individu yang untung. Begitu- gitu juga kami mengharap hujan dan sungai yang airnya tercemar.
        Saturday at 11:07pm · · 1
      • Adam Abd Rahim Sediakan Payung Sebelum Hujan... ini kalilah!!! Undi jangan tak undi!
        Yesterday at 6:56am ·
      • Julix Modjudu hati sudah di tanya..perasaan sudah teruji..selama ini..kita begini-begini saja..tak perna dapat apa yg dijanjikan..dengar kabar tahun depan tak perlu lagi membayar uran persekolahan..ya agak nya memang betul la..sebap mingu lalu sudah ku membayar uran kemasukan tahun depan..jadi tak paya la bayar untuk tahun depan..betul2 buat pening kepala..sekarang payung sudah di sediakan..tingal tungu hujan turun..he he..kita sama2 tengo.kita basa ka tidak..
        23 hours ago ·


    • (PETIKAN DARIPADA WALL AWANG KARIM KADIR)
      14 November 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;