Thursday 17 November 2011

NEGERI YANG AMAL KEBAIKAN SEMUA BERHARGA



Rabeah Mohd Ali
shared Ranny Azza's photo.
♥♥.•*´¨`*•.(`'•.¸ *¤* ¸.•'´).•*´¨`*•.♥♥
♥✿ BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM ✿♥

Sahabatku semua yan dikasihi Allah ...................

Jika HATI ANDA MUDAH TERSAYAT MENYAKSIKAN KEPEDIHAN HIDUP ORANG LAIN, itu berarti Anda bukan orang biasa.

Tuhan memberikan hati yang peka terhadap penderitaan sesama, hanya kepada jiwa-jiwa yang dipilih-Nya untuk menjadi penolong dan penyelamat bagi sesamanya.

Dan tugas Anda adalah memajukan kebaikan dan mencegah terjadinya keburukan bagi sesama.

Ingatlah, HATI YANG PENGASIH ADALAH HATI YANG MEMIMPIN ..............

Mengasihi sesama, saling mengerti antara satu dengan yang lain, bukan menjadi persoalan yang sulit, jika kita mau berupaya untuk lebih ikhlas dan sabar.

Jika saja manusia telah menemukan hatinya .........
jika saja hati manusia telah menemukan jati dirinya yang sesungguhnya
jika saja jati dirinya telah menemukan nuraninya ............
dan jika saja nurani itu telah mampu menemukan apa yang dimaukannya ....... dalam kenyamanannya ............

insya Allah, smua yang dilakukan adalah upaya – upaya untuk perbaikan yang pernah menjadi catatan kesalahan yang ada pada sebelumnya.

Manusia memang makhluk yang terbatas, kekurangan, namun bukan berarti kegagalan itu telah menyia – nyiakan kerja keras kita selama ini. Bukankah ada DIA yang menjadi seadil adilnya “ JURI ” dalam kehidupan ini ......?!

Apa kita tidak mau menjadi hati dan jiwa terpilih oleh-Nya .......?!

Wallahu'alam bishshawab .....................
· · · 17 hours ago

  • Haidi Yan likes this.

    • Rabeah Mohd Ali SYUKUR YA ALLAH

      Sahabatku...
      Hidupmu...
      Penuh dengan bunga-bunga cinta

      Menyemai cinta sesuci
      cintamu pada Allah

      Kata-katamu bak mutiara
      Yang seharusnya kukutip
      Sebagai bekalan di Alam Sana

      Syukur Ya Allah
      Kau kenalkan aku dengannya

      Syukur Ya Allah
      Kau bukakan hatinya untuk mengasihiku

      Syukur Ya Allah
      Kau sinarkan hidayah kasihMu padanya

      Lalu...
      Sinar hidayah kasihMu itu padanya

      Dengan izinMu
      Dengan kehendakMu

      Nur hidayah kasihMu itu
      terus menerangi hati-hati
      yang duka suram kelam
      tanpa arah tujuan
      kini...
      bercahaya dalam iman dan takwa

      Syukur Alhamdulillah
      KurniaanMu padaku
      Sabahat dunia akhirat sepertinya

      Karya: Rha NS
      23 Ramadhan 1432H
      23 Ogos 2011
      16 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali SYUKUR AKU DIKETEMUKAN DENGAN HAMBAMU INI

      Syukur Ya Allah aku diketemukan dengan hambaMu
      yang sesejuk salju hatinya menerima segala yang
      baik datangnya dariMu..pilihlah aku...pilihlah dia
      menjadi hambaMu yang sentiasa MengagungkanMu
      hingga terhenti nafas kami. Amin Ya Rabbal A'Lamin

      Karya: Rha NS
      21 Ramadhan 1432H
      16 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali SYUKUR ALHAMDULILLAH

      Syukur Alhamdulillah Kau masih memberiku kesempatan Ya Allah
      NikmatMu Yang Sebanyak-banyakNya padaku kuSyukuri
      Biarpun Hanya Kau saja yang tahu siapa aku
      Yang kumahukan redhaMu mengiringi perjalanan hidup matiku.
      Justeru berilah aku kekuatan dan kecekalan ketakwaanku padaMu
      Ya Allah.
      Tiada daya dan upayaku melainkan dengan izinMu Tuhan.

      Karya Rha NS
      21 Ramadhan 1432H
      16 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali YA ALLAH KAU PERKENANKAN HAJAT KALBUKU INI

      Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
      Di pagi yang syahdu yang penuh berkat ini
      Ku merayu padaMu Ya Allah
      Aku hambaMu yang:

      lemah tidak terlepas daripada kelalaian dunia
      justeru Kau sentiasalah mengingatkan aku

      letih tak bermaya untuk berbuat amal
      Kau berilah tenaga supaya aku sentiasa kuat beramal

      malas untuk membaca KalamMu Yang Maha Agung
      sedangkan KalamMu itulah yang akan menjadi peguam bela ku
      tika di alam kubur dan menyelamatkan aku daripada seksa kubur
      justeru Kau rajinkanlah aku untuk membaca Kitab suciMu
      dan kitab suciMulah menjadi sahabatku yang paling setia
      yang memberi ketenangan dan sentiasa menasihatikan aku
      di kala aku terlalai dan leka.

      bicaraku suka menyakiti hati manusia semaada
      secara sedar ataupun tidak
      sehinggakan mereka terguris hatinya
      atas bicaraku yang tidak menggunakan akalku
      Ya Allah
      biarlah hatiku yang terguris....
      biarlah hatiku yang hancur
      jangan hati mereka yang luka
      kerana Kau tidak suka hambaMu
      yang suka menyakiti hati orang
      Justeru Kau sentiasalah menjaga lidahku
      daripada kelalaian berkata-kata
      Ya ....Allah Kau berilah ilham pada
      semua hambaMu yang telah kusakiti hatinya
      agar dapat memaafkan aku
      agar dosaku terhadapnya terhapus di dunia
      tidak dibawa di akhirat
      negeri yang amal kebaikan semua berharga
      dan akan dituntut oleh mereka yang aku sakiti
      apabila pahala yang kumiliki di bahagi-bahagi kepada mereka
      jadilah aku hambaMu yang muflis
      dan aku akan dimasukkan ke neraka
      Nauzubillah! Aku tak mahu begitu Ya Allah
      Justeru sinarkan Nur hidayah KasihMu padaku selalu
      agar bicaraku sentiasa menyejukkan hati semua hambaMu
      berkasih sayang saling bertalisiraturrahim hanyalah keranaMu

      perbuatanku yang selalu melalaikan
      mengutamakan dunia daripada akhirat
      justeru Kau sentiasalah mengingatkan aku
      dari segala kelalaian yang akan
      membinasakan jasad dan rohku
      Yang kutakuti pabila kelalaianku
      menjadikanku di kalangan hambaMu yang rugi
      apabila dosa tak terampun
      kerana pekara yang kecil pun ku anggap mudah
      lalu terhimpun menjadi dosa yang
      banyaknya bak menggunung tinggi
      apabila dosaku tidak kau ampuni
      atas kelalaianku
      pasti di kala matiku
      Kau tidak akan menerima rohku
      apa tah lagi jasadku
      amat malanglah nasibku di kala itu Ya Allah
      penyesalan mesti kutangisi sepanjang berada di alam barzah
      tapi penyesalan yang sudah tidak bererti lagi
      aku menangis air mata darah sepenuh bumi pun
      Kau takkan hidupkan kukembali untuk menebus segala kesilapan
      Ya Allah justeru Ku Mohon PadaMu Ya Allah
      Sebelum aku Kau jemput ke alam kubur tempat segala azab kubur
      Kau sentiasalah memberi Hidayah Nur Iman yang berkekalan
      sehingga nafas terakhirku
      agar bila jenazahku dimasukkan ke liang lahat
      setelah semua yang hadir pulang
      Kau terima rohku
      Pasti Kau terima jasadku
      Tidaklah aku menyesal tika berada di alam barzah
      yang tidak akan siapa yang dapat menolongku
      kecuali amal soleh yang ikhlas keranaMu
      Itu saja yang akan Kau terima
      Niat selain daripada itu tidak akan Kau terima
      Justeru kupohon darimu Ya Allah
      Pilihlah aku di kalangan hamba-hambaMu
      yang membuat amalan semata keranaMu
      bukan kerana untuk mendapat pandangan manusia
      biar nanti bila aku sudah bergelar roh
      bila orang yang kukenali mendoakanku
      agar aku dimasukkan di kalangan roh yang beramal soleh
      di aminkan mereka diaminkan yang ada di langit di bumi
      di aminkan para malaikat yang membawa wangian Syurga
      sebelum aku bertemu denganMu
      Masya-Allah tenangnya rohku di kala itu!

      Ya Allah setiap yang baik itu semuanya datang dariMu
      jika apa yang kutulis dari kalbuku ini baik
      kumohon Padamu sinarkanlah Nur Hidayah KasihMu padaku
      kepada sesiapa juga yang membacanya
      agar aku dan mereka sama-sama muhasabah diri sentiasa
      hingga tiada apa yang difikirkan hanyalah KebesaranMu Tuhan
      Amin Ya Rabbal A'Lamin

      Karya: Rha NS
      8 Ramadhan 1432H
      8 Ogos 2011
      16 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali YANG PALING KUTAKUTI PABILA DI HUJUNG HAYATKU NANTI

      sebagai manusia biasa yang ada naluri ingin kelihatan cantik
      bergaya di pagi raya dan meraikankan Hari Raya Yang Mulia
      memang tidak dapat dipisahkan termasuk juga aku...
      selagi ada naluri tanyalah pada siapapun yang mempunyai naluri
      yang ingin indah di pagi raya jawapannya mesti sama...
      biarlah segala amalan tersembunyi hanya Allah saja yang tahu
      isi hati hambaNya.

      Ketahuilah Allah menilai dan menerima hambaNya di kala penghujung
      hayat hambaNya. Dan aku amat takut di penghujung hayatku aku
      tertolak menjadi hambaNya yang tidak diterima disebabkan keegoaan
      tika berdakwah kerana kurasakan akulah yang sempurna imanku sedangkan tiada nilaian di sisi Allah kerana sifat bangga pada ilmu yang cuma setitis ini. Itulah yang paling kutakuti ..
      Sedangkan mereka yang awalnya hidup penuh dengan kelalaian di penghujung usia penuh dengan kebaktian yang ikhlas diterima Allah.
      Moga aku sentiasa diberi Allah petunjuk dalam menuju jalan redhaNya.
      Amin Ya Rabbal A'Lamin.

      Karya: Rha NS
      25 Ramadhan 1432H
      25 Ogos 2011
      16 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali YA ALLAH MATIKAN AKU DALAM KALIMAH SYURGAMU
      LAAILLAAHAILLAALLAHMUHAMMADARRASULLAH
      by Rabeah Mohd Ali on Thursday, August 25, 2011 at 10:02pm

      Kebaikanku bukan untuk mendapat pandangan manusia
      tapi redha Allah yang kuharapkan.

      Ketidaksempurnaanku dalam apa jua perbuatan dan
      tutur kata kumohon pada semua manusia agar maafkan
      aku dan mohon Allah ampunkan aku segala kesalahanku
      sepanjang aku hidup di dunia ini.

      Moga manusia maafkan aku dan Allah ampunkan aku
      kerana aku mahu mati tanpa ada permusuhan dengan manusia
      dan dimurkai Allah selama aku berhidup di muka bumi ini.

      Ya Allah jika kuberhidup di muka bumiMu ini hanya untuk
      menyakitkan hati manusia dan berniat jahat pada mereka ...
      kau ambillah nyawaku ...

      Ya Allah telah kuserahkan segala jiwa ragaku padaMu...
      hidup matiku hanyalah untukMu.
      Kupasrah segala takdir yang telah Kau tentukan padaku.

      Ya Allah ....hanya Kau Yang Maha Tahu siapa aku...
      cuma yang ku mohon padaMu sebelum Kau menjemputku...
      matikan aku dalam kebaikan dan dapat mengucap kalimah SyurgaMuu
      LaaillahaillaAllahMumaddarRasullullah.
      Amin Ya Rabbal A'Lamin.

      Karya: Rha NS
      25 Ramadhan 1432H
      25 Oogos 2011
      16 hours ago ·

  • (PETIKAN DARIPADA WALL RABEAH MOHD ALI)
    18 November 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;