Monday 30 April 2012

ATAS NAMA BANGSA INDONESIA MENGUCAPKAN PERMINTAAN MAAF SEBESAR-BESARNYA PADA MALAYSIA


        • p
  • A'uudzu Billaahi Minasy Syaithaanir Rajiim
    Bismillahirrahmanirrahim, Saudara Se-Tanah Air

    Wahai Sahabat, janganlah kita berkata dengan perkataan yang kasar dan kotor. Sungguh Perkataan melambangkan hati seseorang, perkataan lebih tajam dariapda pedang yang langsung menusuk ke hati.
    Agama Islam itu pada zaman Rasul diterima dengan baik karena tingkah laku dan perkataan yang lemah lembut dan sopan. Setiap Perkataan adalah doa. maka berkatalah kita dengan Ilmu dengan perkataan yang lemah lembut sopan santun dan dengan perkataan yang baik. bila tidak bisa berkata dengan yang baik lebih baik diam. dan berkatalah dengan merendah jangan sombong seakan akan kita benar. berfikirlah sebelum berkata. janganlah kita menyudutkan saudara saudara kita yang lain dan melaknatnya.

    “Siapa yang beriman Kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah ia mengatakan yang baik atau diam.” ( HR. Bukhari dan Muslim )

    “Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.” (QS. Qaaf : 18)

    Rasulullah saw bersabda, “Bukanlah seorang mukmin jika suka mencela, melaknat dan berkata-kata keji.” (HR. Tirmidzi dengan sanad shahih)

    Rasulullah saw bersabda, " Tidak sepatutnya bagi seorang shidiqq menjadi pelaknat " ( HR. Muslim )

    Rasulullah saw bersabda, "Orang yang suka melaknat tidak akan menjadi pemberi syafa'at dan tidak pula syuhada pada hari kiamat " ( HR. Muslim )

    Salam Ukhuwah wal Silaturrahim bagi Sahabat Semua

    Laa Hawla wa la' Quwwata illa' BILLAH
     — with Asep Prabu-Slaluwangi Hayang-Nyandung and 28 others.
     ·  ·  · about an hour ago · 
    • 35 people like this.
      • Rabeah Mohd Ali Saudaraku... aku sudah berkata yang baik...tapi bangsamu sendiri yang menghina negaraku...sedangkan negaramu kujunjung..tapi inikah balasannya... kalau kau dalam keadaan aku gimana jika negaramu mahu digayang oleh negaraku? gimana adakah kau nak jawab blah blah blah seperti mana gambar yang kau kirimkan padaku?
        about an hour ago ·  ·  1
      • HuBa MarsupiLami Astaghfirullah allazzim maafkan kesalahan bangsa saya buk tapi tulisan ini tak ada kaitannya dengan menyangkut pertikaian diantara bangsa kita. yang terpenting kita menjaga lisan kita dan saling mengingatkan saudara saudara kita yang salah saling mengingatkan itu kuncinya, 80% diantara bangsa kita yang suka menghina dan menghujat serta melaknat ialah orang orang yang munafik ia mengaku nasionalis tetapi tak satupun ia terapkan konsep nasionalis hanya bisa berkoar bagai burung gagak,
        about an hour ago ·  ·  1
      • Rabeah Mohd Ali Jika kau jawab blah...blah..blah....
        Maaflah sejujurnya aku ngak bisa meneruskan persahabatan denganmu...
        Aku udah tak tega lagi begini menanggung derita kata-kata yang perih menikam kalbu...sedangkan setiap saat yang mahu kuluahkan bahasa-bahasa yang indah seperti bahasa ahli Syorga...sahabatku yang sentiasa tersanjung di hatiku.
      • HuBa MarsupiLami mari kita jungjung persatuan dan kedamaian apapun bangsa kita dan apapun suku kita, kita tetaplah satu berasal dari yang satu dan kembali kepada yang satu. buk rabeah tulisan ini tidak ada kaitannya dengan penghinaan bangsa, tulisan ini tentang berkata dengan perkataan yang baik
        about an hour ago ·  ·  1
      • Hari Muljantono He......he.....he........jangan ikutan meringkik bagaikan keledai ............tetap dalam koridor bahasa yang lemah lembut........
        about an hour ago ·  ·  2
      • Rabeah Mohd Ali Memang benar kata mu duhai sahabatku di benua sana...tapi ketika kau berkata...dalam waktu yang kurang tepat...kerana hari ini hatiku telah dilukai oleh bangsamu sendiri ...sepatutnya kau mesti faham keadaan terlukanya aku dengan bangsamu...kau jawab apa yang ada di wallku...sudahlah like pun tidak....jauh sekali membaca apa yang kutulis...tetiba kau hantar blah...blah...blah...siapa yang boleh terima hakikat ini...maafkan aku duhai sahabatku kerna terpaksa berterus terang denganmu...akan hal ini.
      • Rabeah Mohd Ali Aku bukanlah insan yang sempurna...tapi aku mahu menjadi sahabat yang terbaik untukmu...salah ke???
      • HuBa MarsupiLami saya mengerti perasaan buk rabeah saya atas nama bangsa indonesia mengucapkan permintaan maaf sebesar besarnya mari kita jungjung persatuan, lupakan segala permasalahan di dunia anggaplah kita satu dan mari kita bersabar untuk menghadapi segala cobaanya,
      • Rabeah Mohd Ali Iye biarlah hatiku terluka parah dek kata-kata bangsamu itu...aku anggap mereka adalah ujian dari Illahi untuk menduga kesabaran ku dalam menjalinkan persahabatan yang indah demi-Nya antara dua benua. Aku juga meminta maaf pada pun kerna terpaksa berterus terang walaupun berat untuk menyatakan...
        about an hour ago ·  ·  1

      • (PETIKAN DARIPADA HUBA MARSUPILAMI & PUTRI RIMBA)
        30 April 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;