Sunday 29 April 2012

SAYA ANAK BUMI PERTIWI MAHU MEMAKMURKAN INDONESIA



SUMPAH SETIA PUTRA PUTRI INDONESIA

Duhai...
Putra putri Indonesia
Kalian adalah anak pasca merdeka
Indonesia bumi yang bertuah ini
Telah diwariskan pada kalian
Untuk memakmurkan dan
Melestarikan segala
Perjuangan moyang mu

Duhai...
Putra Putri Indonesia
Dikau lah pejuang sejati
Bukan penghianat terdahulu
Maju terus pantang mundur
Lanjutkan perjuangan ini
Brani bela bumi pertiwi
Dengan senyum jiwa merdeka

Duhai...
Putra Putri Indonesia
Semangat mu sentiasa bergelora
Membela ibu pertiwi
Dengan sesungguhnya merdeka
Makanya siapkan barisan
Kerna langkah masih panjang
Jika dipersiakan dan terlalai
Maka sia-sia lah perjuangan terdahulu!
Justru setiap langkah
Mesti bijak dan berstrategi

Duhai...
Putra Putri Indonesia
Indonesia harus merdeka
Dalam erti sesungguhnya
Makanya satukan hati
Segenap elemen bangsa
Dengan kesucian
Saling bersatu hati
Saling mengerti
Dalam ikatan
Terpatri
MEMERDEKAKAN IBU PERTIWI
dari sebarang kemunafikan
Sumpah setia pejuang terdahulu

Duhai...
Putra Putri Indonesia
Lanjutkan perjuangan ini
Brani bela ibu periwi
Kerna kemerdekaan
Ini hanya dikekalkan
Di tangan rakyat
Yang berjiwa merdeka
Hanya mahukan
Seluruh kehidupan rakyat
Indonesia terjamin
Bisa semua rakyat
Rasa syukor dalam redho Illahi
Itulah erti sebenarnya kemerdekaan
Yang didambakan perjuang terdahulu
Hingga dilanjutkan pada semua
Putra Purtri SEINDONESIA
Sejak dulu hingga kini
Dan perjuangan ini tak akan
Pernah terpadam
Selagi ada bulan dan Matahari!

Merdekalah Indonesia tanpa penjajahan asing
Merdekalah rakyat Indnesia tanpa penindasan
Merdekalah bahasa Indonesia tanpa kemunafikan

Makanya senyuman pejuang terdahulu
Akan terpatri bersama senyuman anak cucu INDONESIA
Abadi selamanya!

Itulah sumpah setia Putra Putri INDONESIA!

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
27 April 2012
(PETIKAN DARIPADA GROUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA)
27 April 2012
 · 

    • Mohamad Tedja Arum Rochematulloh maaf saya bertanya apakah ini puisi buatan madame Rabeah Mohd Ali sendiri? merinding saya bacanya... terimakasih kirimannya hebat

    • Rabeah Mohd Ali Iye...kerana terpanggil mahu mengarangkan puisi-puisi pejuang2 Indonesia...itulah mahu pendapat dari rakan di sana...sama ada sampai ak mesejnya kepada pembaca Indonesia....hihihi
      Yesterday at 5:33pm ·  ·  1

    • Mohamad Tedja Arum Rochematulloh terharu saya membacanya... namun sudikah menceritakannya kenapa orang malaysia (maaf) terpanggil mengarangkan puisi-puisi pejuang indonesia? sementara nun jauh diluar sana ramai sekali perselisihan antara pemerintah kita... namun dengan saya terima mesej ini saya yakin biarkan mereka berselisih faham... sementara kita disini bersilaturahmi... Salam madame... hehe

    • Rabeah Mohd Ali Iye...yang penting...Allah SWT tahu nawaitu kita...mahukan kita selalu ceria dengan cita-cita dan matlamat yang satu mahu makmurkan bumi Allah ini...lagi pun ini tanggungjawab kita yang akan dipertanggungjawabkan nanti..betul nggak? hihihi
      Yesterday at 5:40pm ·  ·  1

    • Mohamad Tedja Arum Rochematulloh betul sekali selaku khalifah dibumi Alloh kita telah diamantakan untuk memakmurkannya... bahagia saya mendengarnya... terima kasih madame Rabeah Mohd Ali.. terkadang saya malu sendiri saya sebagai anak bumi pertiwi ini belum bisa memakmurkannya... hehe

    • Rabeah Mohd Ali Sebab itu kita saling beri dokongan hihihi rajin-rajinlah beri pendapat karya saya ye...kalau ada bahasa dan ejaannya nggak sama dengan Indonesia...boleh kita sama-sama betulkan ye...hihihi

    • Mohamad Tedja Arum Rochematulloh saya rasa sudah bagus madame... saya minta izin bolehkan saya copy untuk saya teruskan ke teman-teman yang lainnya?
      Yesterday at 5:59pm · 
      (PETIKAN DARIPADA MOHAMAD TEDJA ARUM ROCHEMAULLOH )
      29 April 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;