Tuesday 1 May 2012

KITA MENGEKALKAN KEMERDEKAAN NEGARA MASING-MASING DALAM HIDUP SALING HARMONI DI ANTARA DUA BENUA BERJIRAN SALING MEMBANTU DAN MENGHORMATI SESAMA DEMI MEMAKMURKAN BUMI INI AGAR DAPAT MENGUNDANG RAHMAT DAN REDHO ILLAHI



  • AGAR DAPAT MENGUNDANG RAHMAT DAN REDHO ILLAHI

    Aku mahu tanya kepada mereka yang bergelar warga Indonesia?
    Kenapa mereka begitu marah dengan pejuang yang rela mati demi kemerdekaan negara Indonesia?
    Bilang sama aku?
    Adakah perjuangan mereka tidak dikehendaki rakyat?
    Kerna tanpa ridho Illahi seperti yang dikatakan si pujangga?
    Bilang sama aku?
    Kerna aku menulis setelah membaca kisah-kisah perjuangan
    Pejuang Indonesia yang dikirimkan oleh rakan Indonesiaku seorang pecinta sejarah kemerdekaan Indonesia
    Setelah aku hasilkan puisi untuk pejuang mereka yang gugur
    Mereka kata pejuang itu pengkhianat bangsa Indonesia...
    Aku enggak faham sama sekali ini...
    Bangsa sendiri melawan pemerintah sendiri
    Benarlah kata Bung Karno
    Aku boleh usir penjajah di bumi Indonesia
    Tapi bangsa sendiri melawan di luar kemampuanku
    Kalau benar kau pembela rakyat tolong jelaskan
    Apa sebenarnya sejarah pejuang Indonesia
    Kenapa mereka tidak dihargai oleh bangsa Indonesia sendiri?
    Aku bagi kalungan untaian bunga untuk ibu pertiwi pejuang Indonesia yang gugur di medan juang...dihina dipijak-pijak oleh mereka seolah-olah terlalu hina pejuang mereka...adakah darah pejuang yang gugur dibumi Indonesia tidak diRedhoi Tuhan?
    Sedangkan setahu aku darah yang gugur di medan juang adalah darah syahid...darah syahid pasti-Nya diredhoi kerana balasannya Syurga!
    Begitulah yang aku tahu...tentang nilaian darah seorang pejuang syahid yang gugur di medan juang..
    Kalau mereka sendiri tidak hargai terpulanglah kerana itu hak mereka ke atas pejuang mereka... kerna aku sedar siapakah aku tidak layak untuk menyatakan penghargaan aku kepada pejuang mereka barangkali aku bukan warga Indonesia makanya mereka memandang jijik pada karyaku...

    Sekarang ini yang menyakitkan hati aku dan aku tak boleh terima sama sekali apabila bergema suara mereka mahu negaraku digayang habis-habisan? Kenapa ye?
    Apa salah negaraku pada bangsa Indonesia?
    Setahu aku kita adalah negara berjiran yang amat baik sudah terjalin sejak dulu hingga kini...tapi kenapa masih ada suara-suara sumbang seperti ini ye?

    Sejujurnya aku mahu tanya sama kalian...benarkah itu yang ada di hati kalian mahu gayang negaraku...dendam kesumat apa yang ada di hatimu? Bilang sama aku?

    Jika kamu tidak mahu bilang ...apa yang ada di hatimu tentang masalah ini...makanya aku terpaksa undur dari kalian...dan aku anggap kalian tidak pernah hadir dalam sejarahku.

    Yang aku mahu bina sekarang sejarah masa lalu dijadikan iktibar kepada kita bagaimana mahu mengekalkan kemerdekaan negara masing-masing dan hidup saling harmoni di antara dua benua berjiran saling membantu dan menghormati sesama demi memakmurkan bumi ini agar dapat mengundang Rahmat dan Redho Illahi.

    Karya : Putri Rimba.
    30 April 2012
     ·  ·  · Monday at 3:03pm

  • AKU BUKAN AHLI SEJARAH

    Aku bukan ahli sejarah
    Tapi aku peminat sejarah
    Aku mahu menghargai sejarah
    Dengan caraku sendiri
    Aku ingin mengolah sejarah
    Jadikan puisi syair pantun dan gurindam
    Cara baru untuk mempopularkan sejarah
    Di jiwa anak cucu rumpun Melayu
    Agar mereka menghargai
    Sejarah moyang mereka
    Yang bersusah payah
    Memerdekakan negara tercinta
    Agar anak cucu dapat menumpang teduh
    Dengan aman sejahtera
    Tanpa ada permusuhan
    Yang akan membuatkan
    Negara moyangku dijajah semula
    Aku tak mahu sampainya jadi begitu
    Makanya
    Kurela
    Keringat dan darahku ini dijadikan tinta
    Pena untukku menulis
    Dengan air mata dan darah
    Dan takkan kuhiraukan lagi
    Segala penghinaan mereka ke aku
    Kerana aku berpena bukan
    Untuk dipandang mereka
    Aku menulis
    Demi pandangan dari-Nya
    Demi anak cucu rumpun Melayu

    Aku tak berhajat apa-apa dari kalian
    Tapi tolong jangan sepikan karya-karyaku ini
    Kerana ianya lahir dari hati dan kasih sayang nan suci
    Moga Allah sahaja yang dapat membalas sokonganmu itu
    Dan tolong doakan aku agar dapat berpena
    Sehingga terhenti nafas
    Terhentilah pena

    Karya Putri Rimba Niagara
    30 April 2012
     ·  ·  · Monday at 12:09pm

    • Pradita Fia and 2 others like this.

      • Pradita Fia QALAMMU DIATAS SEGALANYA
        Fiapradita, 30 april 2012

        Bagai untaian NUN yang berarti pena
        Sungguh setiap kalimat yang tersurat
        Telah bangkitkan hati untuk selalu mengingat Kuasa- Nya
        Betapa kerdil diri ini sesungguhnya
        Dibanding untaian kalimat yang tertulis dalam Qalam-Nya
        Tiada kuasa …tiada daya upaya
        Karena diri adalah pelaku hidup
        Betapa diri tak punya kuasa untuk sombong
        Betapa diri terlalu angkuh untuk mengakui
        Karena diri sebenarnya tak punya apa-apa
        Tanpa Kehendak- Nya
        Tanpa Ridho-Nya

        Monday at 1:33pm ·  ·  1

      • Rabeah Mohd Ali AGAR DAPAT MENGUNDANG RAHMAT DAN REDHO ILLAHI

        Aku mahu nanya kepada mereka yang bergelar warga Indonesia?
        Kenapa mereka begitu marah dengan pejuang yang rela mati demi kemerdekaan negara Indonesia?
        Bilang sama aku?
        Adakah perjuangan mereka tidak dikehendaki rakyat?
        Kerna tanpa ridho Illahi seperti yang dikatakan si pujangga?
        Bilang sama aku?
        Kerna aku menulis setelah membaca kisah-kisah perjuangan
        Pejuang Indonesia yang dikirimkan oleh rakan Indonesiaku seorang pecinta sejarah kemerdekaan Indonesia
        Setelah aku hasilkan puisi untuk pejuang mereka yang gugur
        Mereka kata pejuang itu pengkhianat bangsa Indonesia..
        Aku enggak faham sama sekali ini...
        Bangsa sendiri melawan pemerintah sendiri
        Benarlah kata Bung Karno
        Aku boleh usir penjajah di bumi Indonesia
        Tapi bangsa sendiri melawan di luar kemampuanku
        Kalau benar kau pembela rakyat tolong jelaskan
        Apa sebenarnya sejarah pejuang Indonesia
        Kenapa mereka tidak dihargai oleh bangsa Indonesia sendiri?
        Aku bagi kalungan untaian bunga untuk ibu pertiwi pejuang Indonesia yang gugur di medan juang...dihina dipijak-pijak oleh mereka seolah-olah terlalu hina pejuang mereka
        adakah darah pejuang yang gugur dibumi Indonesia tidak diRedhoi Tuhan?
        Sedangkan setahu aku darah yang gugur di medan juang adalah darah syahid...darah syahid pasti-Nya diredhoi kerana balasannya Syurga!
        Begitulah yang aku tahu...tentang nilaian darah seorang pejuang syahid yang gugur di medan juang..
        Kalau mereka sendiri tidak hargai terpulanglah kerana itu hak mereka ke atas pejuang mereka... kerna aku sedar siapakah aku tidak layak untuk menyatakan penghargaan aku kepada pejaung mereka barangkali aku bukan warga Indonesia makanya mereka memandang jijik pada karyaku...

        Sekarang ini yang menyakitkan hati aku dan aku tak boleh terima sama sekali apabila bergema suara mereka mahu negaraku digayang
        habis-habisan? Kenapa ye?
        Apa salah negaraku pada bangsa Indonesia?
        Setahu aku kita adalah negara berjiran yang amat baik sudah terjalin sejak dulu hingga kini...tapi kenapa masih ada suara-suara sumbang seperti ini ye?

        Sejujurnya aku mahu tanya sama kalian...benarkah itu yang ada di hati kalian mahu gayang negaraku...dendam kesumat apa yang ada di hatimu? Bilang sama aku?

        Jika kamu tidak mahu bilang ...apa yang ada di hatimu tentang masalah ini...makanya aku terpaksa undur dari kalian...dan aku anggap kalian tidak pernah hadir dalam sejarahku.

        Yang aku mahu bina sekarang sejarah masa lalu dijadikan iktibar kepada kita bagaimana mahu mengekalkan kemerdekaan negara masing-masing dan hidup saling harmoni di antara dua benua berjiran saling membantu dan menghormati sesama demi memakmurkan bumi ini agar dapat mengundang Rahmat dan Redho Illahi.

        Karya : Putri Rimba.
        30 April 2012
        (PETIKAN DARIPADA GRUP DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
        2 Mei 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;