Monday 30 April 2012

PUTRI RIMBA NIAGARA, MOGA SASTRAKU MAJU BERKEMBANG DAN BANYAK PENGGEMAR DI NUSANTARA , KHASANAH SENI BUDAYA NUSANTARA YANG INDAH




WARKAH UNTUK GROUP KISAH-KISAH SEJARAH DI NUSANTARA

BismillahirRahmanirRahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Salam hormat dan salam kenal
Dari saya Putri Rimba Niagara
Saya ucapkan terima kasih kepada rakan saya
Mohamad Tedja Arum Rochematulloh
Kerana sudi menjemput saya di group Kisah-Kisah Sejarah Di Nusantara.
Saya bukanlah arif tentang sejarah Nusantara tapi minat berpuisi pelbagai tema
Antaranya sejarah....secara kebetulan rakan-rakan fb saya... asal Indonesia...
Hasil daripada artikel yang dikirimkan oleh rakan, saya banyak dapat ilham untuk Berpuisi mengenai Sejarah Nusantara....
Saya terpanggil untuk menyumbang bakti kepada rakyat Indonesia selagi mereka
Sudi menerima karya-karya saya sebagai tanda kasih sayang saya pada negara Indonesia dan seluruh rakyatnya
Tiada niat di hati saya untuk menyuburkan kebencian antara Raja, rakyat dan Pemerintah Indonesia...tapi yang ada di hati saya agar satu masa nanti kesemuanya Bersatu hati demi rakyat dan negara Indonesia agar sejahtera selamanya hingga ke Anak cucu selagi ada bulan dan matahari...
Saya mohonlah jasa baik rakan-rakan di sini jika setiap kali puisi saya bersiaran
Harap dapat memberi pendapat anda mengenai puisi yang dihasilkan dan jika ada bahasanya yang tidak betul atau ejaan harap dapat diperbetulkan agar puisi tersebut menepati kehendak pembaca Indonesia...jika tidak sesuai dengan kehendak pembaca Indonesia tentang puisi saya...saya boleh terima kok...
Moga jalinan ukhuwah ini membawa keberkatan dan redho Illahi. Aamin.

Yang Ingin Berbakti Pada Negaramu,
Putri Rimba Niagara Malaysia
29 April 2012
 ·  ·  · 20 hours ago
    • Seghayo SuttanPesirah Dipuncak Nur Putri Rimba Niagara,moga sastraku maju dan berkembang dan banyak penggemar di Nusantara,khasanah seni budaya Nusantara yang indah..
      www.kedatunkeagungan.com/profil.php
      www.kedatunkeagungan.com
      kedatun keagungan merupakan jeng jenganan kesuttanan lam adat lampung sai nasabn...See More
      18 hours ago ·  ·  3
    • Moch Supri Agus salam persaudaraan mbak.... .....?
      18 hours ago via mobile ·  ·  2
    • Rabeah Mohd Ali Salam persaudaraan juga untuk mu Moch Supri Agus.
      3 hours ago ·  ·  1
    • Moch Supri Agus bagaimana caranya/solusi di titik terbaiknya menuju msuk ke "ANUSWORONUSONTORO" yg berPERADABPAN TINGGI di kala itu ya ?
      about an hour ago via mobile ·  ·  1
    • Rabeah Mohd Ali Solusinya nggak ada selagi titik perbedaan pendapat tidak dapat diselarikan dengan matlamat hidup berjiran bernegara dalam penuh kesepakatan dengan rasa kerendahan hati semua pihak.
      40 minutes ago ·  ·  1
    • Rabeah Mohd Ali AGAR DAPAT MENGUNDANG RAHMAT DAN REDHO ILLAHI

      Aku mahu tanya kepada mereka yang bergelar warga Indonesia?
      Kenapa mereka begitu marah dengan pejuang yang rela mati demi kemerdekaan negara Indonesia?
      Bilang sama aku?
      Adakah perjuangan mereka tidak dikehendaki rakyat?
      Kerna tanpa ridho Illahi seperti yang dikatakan si pujangga?
      Bilang sama aku?
      Kerna aku menulis setelah membaca kisah-kisah perjuangan
      Pejuang Indonesia yang dikirimkan oleh rakan Indonesiaku seorang pecinta sejarah kemerdekaan Indonesia
      Setelah aku hasilkan puisi untuk pejuang mereka yang gugur
      Mereka kata pejuang itu pengkhianat bangsa Indonesia...
      Aku enggak faham sama sekali ini...
      Bangsa sendiri melawan pemerintah sendiri
      Benarlah kata Bung Karno
      Aku boleh usir penjajah di bumi Indonesia
      Tapi bangsa sendiri melawan di luar kemampuanku
      Kalau benar kau pembela rakyat tolong jelaskan
      Apa sebenarnya sejarah pejuang Indonesia
      Kenapa mereka tidak dihargai oleh bangsa Indonesia sendiri?
      Aku bagi kalungan untaian bunga untuk ibu pertiwi pejuang Indonesia yang gugur di medan juang...dihina dipijak-pijak oleh mereka seolah-olah terlalu hina pejuang mereka...adakah darah pejuang yang gugur dibumi Indonesia tidak diRedhoi Tuhan?
      Sedangkan setahu aku darah yang gugur di medan juang adalah darah syahid...darah syahid pasti-Nya diredhoi kerana balasannya Syurga!
      Begitulah yang aku tahu...tentang nilaian darah seorang pejuang syahid yang gugur di medan juang..
      Kalau mereka sendiri tidak hargai terpulanglah kerana itu hak mereka ke atas pejuang mereka... kerna aku sedar siapakah aku tidak layak untuk menyatakan penghargaan aku kepada pejaung mereka barangkali aku bukan warga Indonesia makanya mereka memandang jijik pada karyaku...

      Sekarang ini yang menyakitkan hati aku dan aku tak boleh terima sama sekali apabila bergema suara mereka mahu negaraku digayang habis-habisan? Kenapa ye?
      Apa salah negaraku pada bangsa Indonesia?
      Setahu aku kita adalah negara berjiran yang amat baik sudah terjalin sejak dulu hingga kini...tapi kenapa masih ada suara-suara sumbang seperti ini ye?

      Sejujurnya aku mahu tanya sama kalian...benarkah itu yang ada di hati kalian mahu gayang negaraku...dendam kesumat apa yang ada di hatimu? Bilang sama aku?

      Jika kamu tidak mahu bilang ...apa yang ada di hatimu tentang masalah ini...makanya aku terpaksa undur dari kalian...dan aku anggap kalian tidak pernah hadir dalam sejarahku.

      Yang aku mahu bina sekarang sejarah masa lalu dijadikan iktibar kepada kita bagaimana mahu mengekalkan kemerdekaan negara masing-masing dan hidup saling harmoni di antara dua benua berjiran saling membantu dan menghormati sesama demi memakburkan bumi ini agar dapat mengundang Rahmat dan Redho Illahi.

      Karya : Putri Rimba.
      30 April 2012
      39 minutes ago ·  ·  1
    • Rabeah Mohd Ali Maafkan saya Moch Supri Agus...kalau kamu sudi jawablah puisi saya di atas...adakah kata-kata saya itu lahir dari hati yang bagaimana...saya kebingungan kini...moga jawapanmu dapat membantu persoalan yang selama ini menjadi tanda tanya saya...
      18 minutes ago · 
    • Moch Supri Agus hehehehe hehehehehe masalahnya kan HAQ patok jg HUKUM yg di TKI/TKW itu kan gak IMBANG di malasyia.... .....???? ?????
      16 minutes ago via mobile · 
    • Rabeah Mohd Ali Kenapa gak IMBANG? sekarang ni fikirkan bagi IMBANG...boleh nggak?
      Bilang sama aku...?????? hehehehe
      14 minutes ago · 
  • (PETIKAN DARIPADA WALL KOMUNITAS KEDATUN KEAGUNGAN CINTA BUDAYA)
    30 April 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;