Friday 6 April 2012

PUSAKA BANGSA TAKKAN HILANG SEPANJANG ZAMAN TETAP DISANJUNG




Batang jerami diberi madu
Rebung seiris dimakan kuda
Kalau kami diberi malu
Ujung keris menikam dada — with M Muhar Omtatok and 13 others.
2 ·  · 
  • 50 of 98
    • Rabeah Mohd Ali Bergurindam jiwa menyambung ukhwah,
      Ukhwah kepahlawanan semangat melayu;
      Keperkasaan pahlawan sentiasa dimegah,
      Berperasangka baiklah itu dimahu.
    • Rabeah Mohd Ali Misdianto Misdi kenapa perlu kata begitu,
      Kail sejengkal jangan diduga laut yang dalam;
      Orang melayu selalu begitu,
      Yang kuperlukan sokongan mendalam.
    • Rabeah Mohd Ali Tak kenal maka tak cinta,
      Dah cinta baru tahu;
      Bangsa melayu sentiasa kucinta,
      Dalamnya cintaku kau tak tahu.
    • Rabeah Mohd Ali Aku berkarya berpantun sepenuh hati,
      Berkarya bukan sesuka hati;
      Jangan dipersendakan sama sekali,
      Rela kujauhkan dirimu jika diulangi.
    • Rabeah Mohd Ali Kerna kurindu aku menulis,
      Kerna kusayang aku berkarya;
      Sayangku pada anak cucu setulus ikhlas,
      Makanya fahami aku bila aku berkarya.
    • Rabeah Mohd Ali Jika benar kau pejuang bahasa melayu,
      Ayuh mari kita turun ke gelanggang;
      Gelanggang pantun budaya melayu,
      Bersama mempertabatkan agar tak hilang.
    • Tarmizi Yusuf Musuh tak dicari
      Datang pantang dielakkan;
      Orang Melayu tingal di Pulau
      Dari Natuna sampai ke Lingga
      Walau saya tinggal di rantau
      budaya Melayu tetap terjaga.
    • Rabeah Mohd Ali Kerna kurindu aku menulis,
      Kerna kusayang aku berkarya;
      Sayangku pada anak cucu setulus ikhlas,
      Makanya fahami aku bila aku berkarya.

      Jika benar kau pejuang bahasa melayu,
      Ayuh mari kita turun ke gelanggang;
      Gelanggang pantun budaya melayu,
      Bersama mempertabatkan agar tak hilang.

      Bahasa melayu tak akan hilang,
      Jika bersatu hati mempertabatkannya:
      Ditutur dan ditullis jangan ikut senang,
      Moga menghasilkan kejayaan akhirnya.
    • Tarmizi Yusuf Dari Serasan naik perahu
      Menuju Tambelan ingin berkebun
      Sungguh indah budaya Melayu
      Penuh dengan sopan dan santun
    • Rabeah Mohd Ali SEBELUM BERANGKAT PULANG KE SYURGA REALITI

      Melayu penuh sopan santun beradat
      Berkata seolah mahu mati esoknya
      Berbudi seolah mahu hidup seribu tahun lagi
      Generasi disayangi
      Kerabat dikasihi
      Serumpun Senusantara
      Indahnya sebuah kehidupan
      Tanpa hasad dan iri di hati
      Semuanya mencari jalan-jalan pulang
      Ke negeri abadi
      Yang sentiasa menanti
      Berjumpa Tuhan dengan hati yang tenang
      Berkat tika hidup bersangka baik denganNya
      Redha akan KetentuanNya
      Sentiasa mahukan hidup di dunia bagaikan Syurga
      Sebelum berangkat pulang ke Syurga realiti
      Insya-Allah Aamin Ya Rabbal A'Lamin

      Karya Rha NS
      3 April 2012
    • Tarmizi Yusuf Di Lrong banyak keplapa
      Dijualnya sampai ke Tembelan
      Saya apresiasi karya Anda
      Jangan sampai putus di jalan
    • Tarmizi Yusuf Hati-hati naik perahu
      Datang badai patah kemudi
      Rabeah MA Pejuang Melayu
      Saya salut dan angkat topi.
    • Rabeah Mohd Ali AKU MENULIS SELAGI MANA ALLAH SWT IZINKAN

      Aku memang suka berkarya...
      Tak kira pagi petang siang malam
      Aku berkarya...berkarya...berkarya...tanpa jemu tanpa penat
      Sebagai manusia biasa aku tak boleh memaksa diriku untuk tak berehat
      Aku akur itu...bila dah tak mampu meneruskan baru aku berehat...
      Dalam sesuatu topik yang hendak ditulis bukan mudah kerana bidang itu
      Bukanlah aku arif untuk menulis...
      Allah tak pernah mengecewakan aku
      Idea datang di pemikiran
      Aku syukur...syukur sangat....sangat....
      Syukur Ya Allah Kau tak pernah biarkan aku tanpa ilham...
      Kerana terlalu bersyukur padaNya aku menangis setelah habis aku berkarya
      Mana tidaknya tanpaNya sebaris ayat aku tidak dapat menulis
      TanpaNya satu ilhamku pun tak akan bertandang di pemikiranku
      Kalau difikirkan secara lojik aku bukan pandai seperti orang bijak pandai
      Tapi bagi Allah SWT jika DIA izinkan tidak perlu aku pertikaikan dan aku syukur
      Kerna terlalu bersyukur aku berkarya...berkarya...
      dunia karya yang amat mengujakan!
      Jika tak berkarya jiwaku mati rasanya nafasku seakan sesak...
      Apa saja yang bahan kubaca ...kudengar....kupandang...
      semuanya sumber inspirasi dunia karyaku...
      Dan aku cukup tak gemar jika yang aku baca itu berbaurkan menghina...
      mengeji...membangga diri....
      aku suka ilmu yang mendidik dan bukan mengajar....
      jika mendidik ilmu terus lekat di hati....
      jika mengajar mereka terlebih tahu segala ilmu
      makanya ilmu yang ingin disampaikan pastinya akan disepikan...

      Kerna terlalu taksub dengan duniaku aku hanya terima rakan-rakan fbku
      yang sentiasa memberi kerjasama sokongan dengan duniaku...
      kalau dia membisu dan hanya sekadar teman fb tanpa memberi inspirasi dan menyepikan karyaku dan dia dengan dunianya seolah aku tiada wujud sebagai
      rakan fbnya ...makanya aku terpaksa undur diri....tapi bukanlah bermakna aku memutuskan talisiraturrahimi mereka semua sentiasa di hatiku...lagi pula sebelum persahabatan di alam maya aku sudahpun berterus terang kenapa aku begini taksub dengan duniaku....
      makanya setiap rakan fbku amat berharga lebih berharga daripada permata berharga...indahnya seperti indahnya pelangi di malam hari...
      sebagaimana mereka terima karyaku apa adanya dan aku akan
      terimanya lebih adanya.

      Selagi mana Allah SWT izinkan aku menulis
      Aku akan terus menulis ....sehingga terhenti nafas terhentilah pena.

      KARYA Rha Ns
      1 April 2012
    • Binartinengsih Ayub dah macam sastrawan/budayawan....
    • Tarmizi Yusuf Kalau malam pintu ditutup
      Sebagai tindakan berjaga-jaga
      Bukti orang masih hidup
      tentulah ia ada berkarya.
    • Tarmizi Yusuf Buah dulku buah manggis
      lebih besar buah papaya
      Kalau Anda seorang penulis
      Tidak berbeda dengan saya.
    • Rabeah Mohd Ali Duhai binartinengsih kita ke sini,
      Sekadar teman sehati sejiwa;
      Bagi menyokong segala yang murni,
      Bersama jalinkan ukhuwah sehati sejiwa.
    • Tarmizi Yusuf Merah kuku karena pacar
      Memakai bedak cerahlah muka
      Pekan depan buku saya beredar
      Diterbitkan oleh Grup Republika.
    • Rabeah Mohd Ali Duhai Tarmizi yang bijak berpantun,
      Jadilah dikau budayawan bangsa;
      Bakat yang ada jangan dipendamkan,
      Apa salahnya menabur bakti pada anak bangsa.
    • Tarmizi Yusuf Ikut antre biar tertib
      Walau pun di mana kita berada
      Menjaga ukhuwah hukumnya wajib
      Sesama Muslim kita saudara.
    • Tarmizi Yusuf Wahai Rabeah yang bijaksana
      Mari berjuang kita bersama
      Di usia saya yang sudah senja
      Insya Allah masih berkarya.
    • Tarmizi Yusuf Saya menulis sudahlah lama
      Bakat sedikit tidak dipendam
      Untuk mudah mencari buku saya
      Judulnya "Mas Tri Belajar Islam".
    • Tarmizi Yusuf Permisi, ada tugas lain menanti.
    • Rabeah Mohd Ali Terima kasih rakan seperjuanganku,
      Kerna sudi berkongsi karyamu;
      Syukur aku sudi berjuang bersamaku,
      Moga ikatan ukhuwah harum di kalbu.
    • Ayah Muz Ilyashah Kelap kelip kerlipan bintang,
      Memagar bulan,bulan yg satu.
      Belum pernah ku turun gelangang,
      Takut sumbang langkah kakiku.
    • Rabeah Mohd Ali Tak akan sumbang langkah kakimu,
      Kerna kepahlawananmu sudah terbilang;
      Kau tak pernah jemu mendidik anak bangsamu,
      Agar ilmu kepahlawanan melayu jadi terbilang.l
    • Tarmizi Yusuf Kelap kelip bintang di angkasa
      Hanya satu terang sendiri
      Sekecil apapun kontribusi kita
      Semuanya itu saling melengkapi.
    • Tarmizi Yusuf Pahlawan Melayu dalam Negeri
      Takkan henti slalu berjuang
      Patah tumbuh hilang berganti
      Esa hilang dua terbilang.
    • Ayah Muz Ilyashah Duduk di bawah pepohon getah,
      Sambil menguyah ubi dan pengat,
      Membujur lalu melintang patah,
      Sidiranmu membuat aku semangat.
    • Tarmizi Yusuf Di bawah pohon waktu petang
      Duduk rehat senja menjelang
      Sekali sudah layar tekembang
      Siketpun surut kita berpantang.
    • Tarmizi Yusuf Tak lama lagi hari raya datang
      Ramai orang masak ketupat
      Tenaga sedikit pun bisa menang
      Asal berjuang penuh semangat.
    • Tarmizi Yusuf Menhelang senja memasang lampu
      Hati-hati semprongnya pecah
      Begitu sikap pejuang Melayu
      Membujur lalu melintang patah.
    • Rabeah Mohd Ali Tenaga sikit bisa menang,
      Asalkan ikhlas dalam perjuangan;
      Biar berputih mata jangan berputih tulang,
      Bersatu hatilah demi perjuangan.
    • Rabeah Mohd Ali Melayu tak mudah layu,
      Jangan iri sesama melayu;
      Tingkahkan ukhuwah sesama melayu,
      Berpadu pemikiran demi bangsa melayu.
    • Rabeah Mohd Ali Dari pagi hingga ke petang,
      Mencari ilmu dibawa pulang;
      Berkorban demi generasi mendatang,
      Pusaka bangsa dijaga agar tak hilang.
    • Rabeah Mohd Ali Moyang kita selalu berpesan,
      Sesama melayu seperti ikatan lidi;
      Berpadu teguh demi sebuah perjuangan,
      Hingga ke nafas terakhir dibawa pergi.
    • Tarmizi Yusuf Mencari ilmu membaca buku
      Tak peduli buku lama atau baru
      Sekali Melayu tetap Melayu
      Semuanya itu all Melayu.
    • Rabeah Mohd Ali Pahlawan melayu bijak mengatur langkah,
      Agar tak tersilap di kesani musuh ;
      Pantang pahlawan melayu bermusuh,
      Musuh dalam selimut itu yang susah.
    • Ayah Muz Ilyashah Putera Puteri tiang negara,
      Berdiri Berjuang membela bangsa,
      Bersatu kita tegakan agama,
      Barulah kita hidup sempurna.
    • Rabeah Mohd Ali Tiada masa untuk menunggu,
      Pada yang leka teruslah leka;
      Perjuangan jangan mudah terganggu,
      Masa berlalu pergi tak menunggu kita.
    • Ayah Muz Ilyashah Ketupat dan rendang siap sedia,
      Untuk makan di pagi raya,
      Beradap bersopan pekerti mulia,
      Melayu terkenal seluruh dunia.
    • Rabeah Mohd Ali Jangan hari ini semangat besok dah layu,
      Jiwa perjuangan tak pernah layu;
      Makanya bangunlah bangsa melayuku,
      Jangan berleka lagi masa tak menunggumu.
      Yesterday at 6:34pm ·  ·  1
    • Tarmizi Yusuf Pohon mangga penuh berlumut
      Waktu panas tempat berteduh
      Menghadapi musuh dalam selimut
      Selimutnya dibuang jauh-jauh.
      Yesterday at 6:36pm ·  ·  1
    • Tarmizi Yusuf Masa cepat berlalu
      Tak pernah menunggu kita
      Wahai kaum belia Malayu
      Bangkitlah segera janganlah leka.
    • Sofian Tanjung wah litak aku bah, tenggelam aku di laut pantun dak tau pulang jadinyo hehehehehe sudah jadi raja melayu tabib tu kini yo, sembah kami burung-burung elang
      22 hours ago ·  ·  1
    • Rabeah Mohd Ali JAGAILAH WARISAN MOYANGMU

      Tak akan sumbang langkah kakimu,
      Kerna kepahlawananmu sudah terbilang;
      Kau tak pernah jemu mendidik anak bangsamu,
      Agar ilmu kepahlawanan melayu jadi terbilang.

      Tenaga sikit bisa menang,
      Asalkan ikhlas dalam perjuangan;
      Biar berputih mata jangan berputih tulang,
      Bersatu hatilah demi perjuangan.

      Melayu tak mudah layu,
      Jangan iri sesama melayu;
      Tingkahkan ukhuwah sesama melayu,
      Berpadu pemikiran demi bangsa melayu.

      Dari pagi hingga ke petang,
      Mencari ilmu dibawa pulang;
      Berkorban demi generasi mendatang,
      Pusaka bangsa dijaga agar tak hilang.

      Moyang kita selalu berpesan,
      Sesama melayu seperti ikatan lidi;
      Berpadu teguh demi sebuah perjuangan,
      Hingga ke nafas terakhir dibawa pergi.

      Pahlawan melayu bijak mengatur langkah,
      Agar tak tersilap di kesani musuh ;
      Pantang pahlawan melayu bermusuh,
      Musuh dalam selimut itu yang susah.

      Duri dalam daging.
      Api dalam sekam;
      Ada masalah kita berunding,
      Menjadi indah tidak terakam.

      Melayu jangan suka membanding.
      Di depan manis di belakang menikam;
      Melayu sedarah sedaging,
      Sakit melayu semua mencengkam.

      Tiada masa untuk menunggu,
      Pada yang leka teruslah leka;
      Perjuangan jangan mudah terganggu,
      Masa berlalu pergi tak menunggu kita.

      Jangan hari ini semangat besok dah layu,
      Jiwa perjuangan tak pernah layu;
      Makanya bangunlah bangsa melayuku,
      Jangan berleka lagi masa tak menunggumu.

      Sudah jauh perjalanan melayu,
      Bangunlah demi anak bangsa;
      Saling sokong menyokong demi melayu,
      Agar terbinanya budaya bangsa.

      Putra putriku kau pewaris bangsa,
      Usia kami beransur senja kini,
      Kelemahan kodrat kian terasa,
      Kalianlah sandarkan harapan kami.

      Ketiadaan kami jangan ditangisi,
      Pengorbanan kami untuk kalian tercinta;
      Kalian sentiasa kami sayangi,
      Dalam doamu kenangilah kami.

      Moyang mu ingin berpesan.
      Kami tinggalkan warisan bangsa ;
      Untuk kalian teruskan perjuangan,
      Agar berkekalan sepanjang masa.

      Hargailah peninggalan moyangmu ini,
      Jagailah seperti menjaga nyawamu sendiri;
      Begitulah perjuangan moyangmu selama ini,
      Demi mu dilupakan kepentingan sendiri.

      Senyuman anak cucu,
      Kebahagian moyangmu;
      Jagailah warisan moyangmu,
      Itulah lambang cinta yang berpadu.

      Karya Putri Rimba
      5 April 2012
      21 hours ago ·  ·  1
    • Tarmizi Yusuf Minum kopi di hari petang
      Kue apam pakai kelapa
      Untuk melepas rasa tegang
      Perlu juga gelak tertawa.

      Bolu jijis di dalam loyang
      Memeasaknya memakai panci
      Banyak tikus yangs embahyang
      sejak kucing naik haji.

      Ikan baung baru dibeli Ikan patin tidak bersisik
      Sejarang rikus rajin menyanyi
      Sejak kucingh bermain musik.

      Pergi memancing ke telaga
      Mendapat ikan satu dua
      Banyak tikus belahar dansa
      Kucinhg menjadi guru salsa.

      Mendapat ikan satu dua
      Lalu diikat dengan tali
      Tikus mulai riang gembira
      21 hours ago ·  ·  2
    • Tarmizi Yusuf Mendapat ikan satu dua
      Lalu diikat dengan tali
      Tikus mulai riang gembiura
      Kucingnya sdang sakit gigi.

      Hari libur pergi berburu
      Disiram hujan jalannya basah
      Sehak tikus menjadi cukgu
      Kucing rajin pergi sekolah.

      Memotong kayu dengan gergaji
      Hampir habis tinggal sebatang
      Sejak ayam sering mengahi
      banyak musang ikut sembahyang.

      Rehat dulu.
      21 hours ago ·  ·  1
    • Rabeah Mohd Ali Pahlawan melayu sudah terbilang,
      Tak akan tewas tika di gelanggang;
      Pusaka bangsa takkan hilang,
      Sepanjang zaman tetap disanjung.
      30 minutes ago ·  ·  1
    • Rabeah Mohd Ali Itu adat anak laki-laki,
      Takkan undur walau setapak;
      Demi anak bangsa rela mati,
      Perjuangan hanya Tuhan yang nampak.
      2 minutes ago · 
    • Rabeah Mohd Ali Tak akan hilang melayu di dunia,
      Itu sumpah laksamana Hang Tuah;
      Kaulah idola panglima seluruh dunia,
      Budi dan jasa mu tetap dimegah.
      about a minute ago ·

      (PETIKAN DARIPADA WALL ZAIRI ERIE)
      6 April 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;