Monday 29 April 2013

TRANSFORMASI KERAJAAN KOTA & RIMBA ,'TRANSFORMASI CORAK PEMERINTAHAN NUSANTARA'



Sunday, 28 April 2013 0 comments

TRANSFORMASI KERAJAAN RIMBA & KOTA , " HIDUP ADALAH SATU PERLUMBAAN UNTUK MEREBUT PIALA KEMENANGAN'





NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (400) TRANSFORMASI KERAJAAN RIMBA & KOTA(116)
"TRANSFORMASI CORAK PEMERINTAHAN NUSANTARA"


    • Najib Razak & Ratu Rimba Niagara shared Friends of BN - Barisan Nasional's photo.
      Photo
      Like ·  ·  · 40 minutes ago · 
    • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
      WAKIL RAKYAT NUSANTARA DAMBAAN RAKYAT NUSANTARA

      PANTUN GUBERNUR KHAIRUDDIN AL- YOUNG RIAU II
      BERAZAM MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA

      GUBERNUR BUKAN SEBARANG GUBERNUR,
      SENIMAN AGONG YANG BIJAKSANA;
      SEMUA RAKYAT MENANTIKAN GUBERNUR,
      BERAZAM MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA.

      TERIMA KASIH GUBERNUR KHAIRUDDIN AL-YOUNG RIAU,
      CITA-CITAMU TERLALU MULIA MEMBELA ANAK BANGSA,
      PERJUANGAN MU MEMAJUKAN ANAK BANGSA RIAU,
      MELALUI SENI MAHU MEMARTABATKA INSTITUSI DIRAJA.

      RAKYAT PERCAYA DENGAN PERJUANGANMU,
      KAU BAGAIKAN SEORANG RAJA BERJIWA PAHLAWAN;
      KUKAGUMI SEMANGAT PERJUANGAN TAK PERNAH JEMU,
      KERABAT DIRAJA MELAYU AKAN MEMBERI DUKUNGAN,

      RAJA & RAKYAT AKAN BERSATU BERSAMA PERJUANGANMU,
      JANGAN KAU MUDAH MENGALAH JIKA DICABAR;
      JANGAN TERHENTI SEGALA PERJUANGANMU,
      INSTITUSI DIRAJA DIMARTABATKAN OLEH GUBERNUR.

      AMANAH RAKYAT AMANAH RAJA TERLETAK DI BAHUMU,
      BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING;
      SALING BEKERJASAMA RINGANLAH TUGASMU,
      IN SHAA ALLAH MENJADI REALITI BILA SEMUA BERGABUNG.

      SETIAP PERJUANGAN PASTI ADA TANTANGAN,
      PELBAGAI TANTANGAN AKAN DIHADAPI;
      PERBEDAAN PENDAPAT BIASA DALAM PERJUANGAN,
      TAPI MATLAMATNYA TETAP SAMA UNTUK DICAPAI.

      UNTUK MENCAPAI SATU MATLAMAT PERJUANGAN,
      KERJA BERPASUKAN MEMERLUKAN KEPAKARAN;
      SETIAP KETUA BAHAGIAN MESTI FOKUSKAN,
      AGAR TERGENGGGAM SEBUAH KEJAYAAN..

      KETUA BAHAGIAN HARUS ADA PERBINCANGAN,
      BAGI MENJAYAKAN SETIAP IDE INGIN DILAKSANAKAN;
      MASING-MASING MENGHARGAI SETIAP IDE DICADANGKAN,
      STRATEGI HARUS DIPIKIRKAN UNTUK DILAKSANAKAN.

      KETUA PASOKAN SUDAH BERSEDIA DALAM PERJUANGAN,
      UNTUK MEMBERI ARAHAN APA YANG DIRANCANGKAN;
      PASTI SEMUANYA BERJALAN LANCAR TANPA KESILAPAN,
      MAKANYA MENUNGGU UNTUK MENGGENGGAM KEJAYAAN.

      MOGA APA YANG DIRANCANGKAN SAMA DENGAN PERANCANGAN-NYA,
      PERCAYALAH SETIAP YANG BAIK DATANG DARI-NYA JUA;
      BERJUANG SEIKHLAS HATI DEMI-NYA DEMI ANAK BANGSA,
      TAK AKAN TERHENTI SELAGI HAYAT ADA .

      Karya Ratu Rimba Niagara @ Putri Alam Nilam Purnama,
      Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
      MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
      28 April 2013
      (PANTUN DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK BAKAL GUBERNUR RIAU KHAIRUDDIN AL YOUNG RIAU II MOGA SUKSES
      IN SHAA ALLAH AAMIIN)

      Ratu Rimba NiagaraKhairuddin Supianto Khas

      Ratu Rimba NiagaraKhairuddin Al-Young Riau II

      Ratu Rimba NiagaraPangeran Itoe Oely'x

      SENYUMMU PUNYA PELANGI CINTA
      PARA PETANI SENUSANTARA

      Bapak yang mulia...
      Waduh bapak....!
      Terharu saya mendengar
      Kata-kata yang lahir dari hati bapak
      Jikalah semuanya pemimpin seperti bapak
      Mahu aman inilah dunia tani
      Semuanya terbela
      Tiada tani yang
      Berada di gubuk derita
      Dicengkam kehidupan terlara jiwa
      Untuk merasai
      Nikmat segenggam padi
      Bapaklah yang menyebabkan
      Segenggam padi bernilai emas
      Bikin para petani bisa senyum
      Senyum seindah pelangi
      Yang menyerikan bendang-bendang
      Sawah padi para petani

      Bapak yang mulia...
      Mahu aku nangis terharu
      Melihat cara mu membela
      Kaum petani Indonesia
      Tanpa mengenal lelah
      Kau memperjuangkan nasib para petani
      Kau sama turun ke bendang
      Berlumpur
      Berpacat
      Tak mengapa
      Asalkan semua petani
      Bahagia meneruskan kehidupan ini

      Bapak yang mulia
      Hatimu sungguh mulia
      Haruman kemuliaan hatimu
      Dapat dihidu
      Hingga
      Ke benua Malaysia....!!!

      Bapak yang mulia
      Senyummu ikhlas
      Senyummu punya pelangi
      Senyummu punya pelangi cinta
      Para petani SeNusantara

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      28 Sept 2012
      (DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK BAPAK BERHATI PELANGI
      CINTA PARA PETANI INDONESIA)
      (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)

      YB M ZULLIAMSYAH BIN M. TAYIB

      Salam sejahtera Yang Berkhidmat Zulliamsyah bin M Tayib
      Pemimpin muda yang berwibawa
      Aku salut sama kamu
      Hidup matimu adalah perjuangan
      Tiada hari tanpa perjuangan
      Berjuang...berjuang....berjuang
      Membela nasib rakyat Indonesia
      Sampai terhasil mendukung segala misi dan visi mu
      Visimu: Menciptakan perubahan yang adil dan jujur
      Bagi seluruh rakayat Indonesia...
      Waduh...! Kaget aku dengan visimu itu
      Pemimpin muda bersemangat
      Bagaikan seorang pahlawan perkasa
      Berani menentang ombak tsunami politik
      Berani turun ke gelanggang politik yang memang mencabar

      Moga kau terus tabah
      Terus sukses apa yang ingin dicitakanmu
      Pada seluruh rakyat Indonesia

      Kau bilang pada rakyat yang pengen kau bela...
      Pilih lah aku sebagai pemimpinmu
      Kan kubela nasibmu yang bergerhana
      Aku amat memahami penderitaan dan kesusahanmu
      Karena aku juga pernah hidup susah sepertimu
      Karena kesusahan yang pernah aku alami itu
      Aku amat memahami setiap detakan nadimu
      Meronta-ronta agar dapat dibela oleh pemimpin
      Akulah pemimpin yang sanggup susah senang bersamamu

      Duhai rakyat Indonesia yang kukasihi
      Senyumanmu adalah kebahagiaanku
      Pengen kugapai bulan
      Pengen kugapai bintang
      Biarpun seribu yang datang menghalang azam dan tekadku
      Agar kucuba gapai meraihnya
      Andai aku berjaya menggapai bulan dan bintang
      Kuhadiahkan kepadamu
      Kuhadiahkan kepada seluruh anak cucu Indonesiaku tercinta
      Makanya dukungan kalian dan kepercayaan kalian padaku
      Amat aku harapkan
      Tanpa dukungan kalian pada perjuangan suci ikhlasku ini
      Siapalah aku di hatimu
      Makanya aku menyemai bakti setulus hati padamu
      Lambang aku cinta pada ibu pertiwi dan seluruh rakyat Indonesia
      Yang Tercinta....cinta sampai Syurga...
      AAmiin Yaa Rabbal A'Laamiin

      'PARTAI BULAN BINTANG BERSINAR BERSAMA HIDUPMU'

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      22 April 2013
      (PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK YB M. ZULLIAMSYAH B. M TAYIB MOGA SUKSES DUNIA AKHIRAT AAMIIN)

      AKU YB NUSANTARA ALAMMAYA YANG PRIHATIN TENTANGMU!

      Hari-hari aku siarkan puisi, pantun, syair, gurindam untuk pembaca di alam maya. Aku tidak mempunyai rakan fb yang ramai cuma boleh dibilang dengan jari ...aku tak pentingkan kuantiti ramainya rakan fb yang aku pentingkan kualiti mempastikan mereka memberi impak yang tinggi dalam dunia sasteraku...sebab itu bagiku rakan fbku terlalu berharga lebih berharga daripada permata berharga dan indahnya seperti pelangi di malam hari. Kehadiran mereka sebagai rakan fb pendorong menyubur semangat untuk aku terus berkarya dan memberi komentar-komentar yang positif...andainya mereka sibuk hingga karya yang kusiarkan tak wujud makanya aku pergi tinggalkan mereka kerana aku tiada masa untuk menunggu walaupun begitu aku tiada niat untuk memutuskan talisiraturrahim kerana tujuanku mengambil mereka sebagai rakan fb adalah untuk memberi komentar pada karya-karyaku mengikut tema karya...begitulah aku terlalu serius dengan dunia sastera yang kuminati ini.

      Walaupun rakan fb tak ramai...tapi aku punyai lebih kurang 30 group mewakili Nusantara.Group Kerabat diRaja, Pahlawan,Parti Politik, Pujangga ,Rakyat yang mana semua group bersangkut paut dengan dunia penulisan yang kuminati. Dikumpul-kumpul ahli group termasuk pembaca alam maya yang meminati karya-karyaku adalah ratusa ribu juga...sesuatu yang di luar jangkaan. Bahan-bahan yang mereka siarkan itulah sumber inspirasi aku berkarya...dunia yang memang aku minati. Selagi membaca selagi itulah idea datang tak putus-putus tapi semua-Nya dengan izin Allah aku dapat berkarya.

      Sepanjang bersiaran karya . Banyak juga cabaran yang dihadapi. Aku ingat hendak saja berkarya yang tenang-tenang...
      Tanpa diduga ada juga suara-suara yang tak suka dengan karya-karyaku....bahasa pedih-pedih pulak tu....kerana aku sudah anggap aku ini seorang pejuang sastera karya-karyaku sendiri makanya aku jawab mengikut kemampuanku tapi masih berlarutan mereka tidak berpuas hati dengan karya-karyaku makanya aku berlalu pergi daripada group tersebut. Berundur bukan bererti aku kalah tapi aku sejujurnya cuma mahu berkarya bukan mahu bermusuh. Aku tak mahu bila aku berkarya membuatkan orang benci padaku itu bukanlah matlamat aku berkarya jika begitu lebih baik aku berkarya di wall aku saja...

      Memandangkan aku ini minat berkarya dan minat membantu mereka di alam maya mengikut kemampuanku...kemampuanku cuma berkarya makanya aku siarkan masalah-masalah mereka berbentuk pantun, syair , gurindam dan puisi agar dibaca oleh pemimpin-pemimpin mereka manalah tahu mendapat perhatian...
      jika karya-karya yang aku tulis itu didengari dengan penghayatan bahawa itulah kehendak rakyat...mahu tak mahu pemimpin harus mentransformasikan pemerintahannya selari dengan kehendak rakyat. Bila itu berlaku...jika di hari pengundian...pemimpin itu pasti-pastilah menang kerana dialah pemimpin pilihan rakyat.

      Aku sebagai pujangga di alam maya aku bersyukur apabila Raja , Rakyat dan Pemimpin SeNusantara bersatu hati memerintah negara dalam ikatan perpaduan yang kukuh untuk sama-sama memajukan rakyat dan negara Nusantara tercinta.

      Aku cuma seorang YB Alam maya bersedia berkhidmat untuk rakyat di alam maya. Rakyat cuma berurusan denganku di alam maya saja....In Shaa Allah masalah mereka selesai diuruskan pemimpin Nusantara .

      Yang lucunya....
      Aku wakil rakyat alammaya
      Masalah rakyat dikemukan padaku
      Aku kemukakan masalah itu kepada pemimpin di alam maya
      Tapi dalam bentuk bahasa pujangga
      Gurindam, pantun. syair dan puisi
      Raja dan pemimpin baca
      Jika mereka tak lakukan transformasi pemerintahan lapuk
      Makanya sudah pastilah mereka akan kalah
      Kerana mereka bukanlah calon pemimpin pilihan rakyat
      Rakyat cuma mahukan pemimpin yang berani melakukan
      Transformasi corak pemerintahan mereka
      Sentiasa berubah ke arah yang lebih baik
      CEMERLANG GEMILANG TERBILANG
      Untuk dinobatkan sebagai sebuah negara
      Yang Pesat Membangun Pembangunan Negara seiring dengan
      Pembangunan Manusia mengecapi nikmat erti kemerdekaan .
      Itulah rakyat SeNusantara yang mahukan kepada pemimpin mereka.

      SALAM SANTUN ERAT SILATURRAHIM & UKHUWAH FILLAH
      DARIPADA YB NUSANTARA ALAMAYAMU,
      "BIARPUN TERPISAH BENUA & ALAM KASIHKU PADAMU TAK AKAN BERUBAH TETAP SEPERTI DULU MENYAYANGIMU KARNA-NYA
      MAKANYA SUDILAH MAAFKAN AKU JIKA AKU YANG BERSALAH DALAM SEMUA HAL AKU INSAN YANG TAK SEMPURNA YANG TAK TAHU MENJAGA HATIMU HINGGA TERLUKA...
      YANG PENTING KAU SUDI MAAFKAN AKU TAK KIRA
      SEBESAR MANA SALAHKU PADAMU....
      SUDAH KUBUANG JAUH-JAUH KEBENCIANKU PADAMU
      MANALAH TAHU AKU TAK BERKESEMPATAN UNTUK MEMOHON MAAF DARIMU ANDAINYA INI ADALAH HARI TERAKHIR AKU BERHIDUP DI BUMI-NYA INI...
      MAKANYA SUDILAH MAAFKAN AKU ...
      IZINKAN AKU HIDUP DAN MATI TANPA DENDAM DAN MARAHMU PADAKU....KEMAAFANMU UNTUKKU LEBIH BERHARGA DARI ALAM DAN SEISINYA.
      JIKA RAYUAN KU INI MASIH KAU SEPIKAN SIAPALAH AKU DI HATIMU...

      YB NUSANTARA ALAM MAYAMU YANG PERASAN,
      RATU RIMBA NIAGARA
      29 April 2013

      DARAH DITUBUHMU MELINGKARI RAJA,PEMIMPIN,PAHLAWAN DAN RAKYAT JELATA

      Ratu Rimba Niagara TAK TAHU KENAPA BILA SEBUT RAJA BILA SEBUT PEMIMPIN BILA SEBUT PAHLAWAN BILA SEBUT RAKYAT....HAMBA SEAKAN TERPANGGIL UNTUK BERSAMA DENGAN PERJUANGAN MEREKA...PERJUANGA MEREKA ADALAH PERJUANGAN HAMBA JUGA...IN SHAA ALLAH AAMIIN.
      BARANGKALI ALLAH TITIPKAN PERASAAN SAYANG HAMBA PADA MEREKA SEMUA...WALLAHUALAM.

      Sri Pemangku Adat salam, kerana jiwa raga dan darah ditubuh anda melingkari RAJA, PEMIMPIN, PAHLAWAN dan RAKYAT JELATA maka itulah erti maksud yang TERSIRAT lantas anda TERSURAT dalam KARYA-KARYA KEROHANIAN & KEINSANAN, amin.

      Karaton Nusantara kalau tidak ada rasa pasti TIADA darahnya, begitukan YTM Tuan Sri Pemangku Adat, sekadar infonya aja,amin.

      Ratu Rimba Niagara SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR KARYA YANG DIKARYAKAN ADALAH DENGAN IZIN-NYA JUA
      BERKARYA TANDA SYUKUR PADA-NYA
      MENYAYANGI RAJA, PEMIMPIN, PAHLAWAN DAN RAKYAT JELATA KERANA ALLAH TAALA SEMOGA KASIH SAYANG SETULUS IKHLAS INI DAPAT DITEMUKAN DI SYURGAWI IN SHAA ALLAH AAMIIN.

      Andi Aspar Arung Didi SUBHANALLAH .ALHAMDULILLAH..KESEMPURNAAN ADALAH MILIK ALLAH.YG MELIPUTI CAHAYA DIATAS CAHAYA..BEGITU PULA YTM DI MALAYSIA ..TUAN SRI PEMANGKU ADAT...SAYA DOAKAN SEMOGA SELALU DALAM LINDUNGAN ALLAH SWT.DAN MEMBERIKAN CONTOH TAULADAN PEMIMPIN YG ARIB PENUH KASIH SAYANG , ITULAH PAHLAWAN NUSA DAN BANGSA SERTA MENYAYANGI RAKYAK DI BUMI BUDAYA NUSANTARA,DAN BISA MELIHAT KEBAWAH BUDAYA LELUHUR YG KETINGGALAN YG HAMPIR PUNAH YG DI PENGARUHI SAMAN SAAT INI..SEBAGAI PENERUS JIWA BANGSA .MARILAH KITA MELESTARIKAN CITRA BUMI PERTIWI YG KITA CINTAI..AMIN.. AMIN..AMIN ..YA RABB ALAMIN.. .

      Ratu Rimba Niagara AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

      (PETIKAN DARIPADA WALL GROUP SRI PEMANGKU ADAT)
      29 April 2013
      KARYA DISIARKAN WALL PM SEMPENA PRU KE-13 PADA 5 MEI 2013
      29 April 2013

      (PETIKAN DARIPADA WALL NAJIB RAZAK & RATU RIMBA NIAGARA)
      29 April 2013

  1. Like ·  · Promote
  2. Like ·  · Promote
  3. Like ·  · Promote
  4. Like ·  · Promote
  5. Like ·  · Promote
  6. Like ·  · Promote
  7. Like ·  · Promote
  8. Like ·  · Promote
  9. Like ·  · Promote
  10. Like ·  · Promote
WWW

0 comments:

Post a Comment

 
;