Tuesday 11 September 2012

IA CUKUP MEMBUATKAN PUISIKU TERLUKA PARAH




RAKAN FB TOLONG FAHAMI DAKU

Sudah tiga tahun aku
Membuka akaun fb
Sejujurnya aku ni jenis buta IT
Tapi kerana minat sangat dengan dunia sastera
Aku di ajar si kunta si kunte
Katanya dia akan ajar hingga aku faham

Dulu masa muda
Setelah aku berkarya
Aku jadikan buku kecil
Dan aku copy dalam jumlah yang banyak
Dan kemudian aku membuat kaji selidik kepada pembaca
Jenuh jugalah jumpa orang awam
Aku yang pemalu jadi muka tak malu
Memberanikan diri meminta mereka membaca karyaku
Dan kemudian aku minta mereka
Tulis di borang kaji selidikku mengenai karyaku
Pembaca terdiri pelbagai peringkat umur , taraf akademik dan kerjaya

Sampai di rumah aku membaca apa yang ditulis diborang kaji selidik
Wau amat memeranjatkan aku
Aku teruja dengan dunia karya ku sendiri
Apa lagi selalulah aku berkarya...karya...karya...
Kalau dulunya aku teragak-agak hendak menulis
Kerana rasa rendah diri yang amat sangat
Kerana siapalah aku yang tidak sepandai penulis berkelulusan tinggi
Tapi kerana kata-kata semangat yang ada di borang kaji selidik
Daripada pembaca...membuatkan aku yakin apa yang kutulis itu
Adalah bermutu dan berfakta
Hampir makan masa bertahun juga aku membuat kaji selidik
Adalah puluhan tahun juga...
Dan ribuan kaji selidik yang kudapati daripada pembaca
Terima kasih pembaca atas dorongan kalian untuk dunia sastera yang kudambakan

Setelah usiaku begini aku sudah tiada upaya lagi hendak
Membuat kaji selidik cara bertemu dengan pembaca yang teridiri daripada orang Awam ...kerana menggunakan tenaga yang banyak
Entah macam mana aku dapat idea untuk mencari pembaca karyaku melalui
Alam maya...
Aku buka akaun fb semata-mata mahu mencari rakan fb yang menyokong kerjaya
Sasteraku dan menjadi sumber inspirasiku berkarya...
Masa itu aku taksub add rakan untuk menjadi rakan fbku memilih mereka yang pelbagai kerjaya dan taraf darjat...dato' ada...politik ada...usahawan ada..
semuanya adalah...dikumpul-kumpul ada 200 orang...tapi pabila aku minta
pendapat rakan fbku ..mereka semua buat tak tahu je...aku jadi memberontak...tanpa fikir panjang aku removekan mereka semua kecuali yang sanggup memberi pendapat saja...daripada 200 orang cuma tinggal 4 orang rakan fb...
hatiku puas lega...
Dalam hatiku puas lega...tak seribut otak ....aku cuba cari lagi rakan fb yang
baru...kumpul-kumpul...dapat 40 orang...tapi kebanyakkannya orang Indonesia dari Malaysia cuma ada seorang saja...kerana aku suka karang cerita tentang raja-raja dan pahlawan-pahlawan Indonesia..aku add lah raja-raja Indonesia dan pahlawan-pahlawan Indonesia...dengan izin Allah dapatlah aku mengarang mengenai puisi-puisi
bertemakan Raja dan pahlawan Indonesia serta kebudayaan Indonesia...bertambah
terujanya aku bilamana mereka masukkan aku ke grup yang mereka tubuhkan.
Lagilah aku mengarang dai pagi ke petang ..petang ke malam...

Semenjak dari itu...rakan fbku yang bisu kaku lesu...sepi menyepi ...aku terpaksa
sepikan...kerana aku tak dapat hendak teruskan dalam dunia yang sepi dan bisu kerana itu bukanlah matlamat aku ber fb...jika mereka kecil hati aku minta maaf dari hujung kaki hingga ke hujung rambut...moga mereka memahami duniaku dan aku tiada niat untuk memutuskan tali silaturrahim...dalam Islam tiga hari tak bertegur sapa tak boleh...tapi dalam fb bukan tiga hari mereka tak bertegur sapa denganku...berhari-hari berminggu-minggu...berbulan-bulan...salah siapa? sudahlah fb itu sepi tanpa aku dengar suaranya...ini suara kalbunya pun aku tak dengar...he memang semuanya tak salah....

Jikalah mereka kata aku berkarya kerana ingin penghargaan ...itu adalah satu kesilapan...lagi orang tak kenal aku lagi aku suka...kalau aku tahulah tak perlu masukkan nama sebenar...nama pena aje...dan wajahku sebagai memberi semangat untuk mengarangkan watak si Puteri Rimba dan Si Ratu Rimba .

Harap dengan penjelasan aku ini semua rakan fbku faham kenapa aku memilihmu sebagai teman fb...andai kata kita tidak jadi teman fb lagi maafkan aku ye teman-teman...mungkin di dunia kita tak dapat berkomunikasi atas alasan sibuk, malu, takut riak, takut dibenci orang...tak apalah aku faham...mana tahu di Syurga kita berjumpa dan saling berkomunikasi dalam bahasa-bahasa Syurga. Aamiin.
Kepada yang addku dan aku belum terima lagi maafkan aku kerana rakan fbku terlalu
terhad tapi jika kalian mahu seperti semangat si kunta si kunte aku alu-alukan kerana itupun yang kucari sebagai rakan fb.

AKU BUKANLAH ORANG YANG SEMPURNA BAIK
TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG BAIK
PADA PANDANGAN ALLAH DAN JUGA MANUSIA
REDHA ALLAH REDHA MANUSIA
HUBUNGAN BAIK DENGAN TUHAN
HUBUNGAN BAIK DENGAN MANUSIA
KERANA AKU MAHU MATI DALAM KEADAAN TENANG
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
11 September 2012
Like ·  ·  · 15 hours ago
  • Adnan Mustafa bute it x pe......janji hati celek.....hehehehe
    15 hours ago · Unlike · 1
  • Rabeah Mohd Ali sekarang tak buta lagilah ...pandai kit...kit...je...
    tapi hatiku celek untuk menyelami hatimu yang tak sudi membaca karyaku...teganya dikau dan sedihnya aku kerana hatimu masih ta
    k juga celek-celek untuk sudi membaca karyaku....hehehehe kalau aku sepikan rindumu di ombak rindu jangan marah ye....hehehe
    15 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa sampai nye hati mu.........
    15 hours ago · Unlike · 1
  • Rabeah Mohd Ali Dah tak faham...faham...kenalah sampai hati ye agar tak makan hati...hehehe
    15 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa bagus pe makan hati.....org laen,,,,,jangan kan hati....kulit pon x de...
  • Rabeah Mohd Ali Apa pun yang penting kau tak makan hatiku aku tak makan hatimu...jika dua-dua sudah tak ada hati...faham-faham ajelah....hehehe
    15 hours ago · Like · 1
  • Rabeah Mohd Ali Lebih baik tak ada kepala daripada tak ada hati....hehehe
    15 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa nampak macam x de......hanya yg taw je mengerti.....
    15 hours ago · Unlike · 1
  • Rabeah Mohd Ali Apapun aku tak ngerti apa maksudmu itu ye...kerana aku tak punya hati kerna hatiku sudah direnggut orang yang tak punya kepala yang ada jasad je...tak caya tengok gambar tu...cepat munculkan kepala tu biar semua ahli grup kat sini kenal...siapa dia Adnan Mustafa....hehehe
    15 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa biarkan le dia .......nanti kalau tengok ade yg benci lk....
  • Rabeah Mohd Ali Benci tapi rindu....hehehe
    15 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa kalau dah benci....benci je.......jangan ade rindu...
  • Rabeah Mohd Ali FUYOOO

    JIKA BENCI JANGAN ADA RINDU...
    ini nak buat lirik lagu ni pasti cintan habis...hehehe
    15 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa tangkap lentok.......huhuhuhuhuhu
  • Rabeah Mohd Ali nanti ye tengah cari ilham ni...Jika benci jangan ada rindu...hehehe
    15 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa rindu mu ku bawa bersame.....
  • Rabeah Mohd Ali nak bawa ke mana tu...hehehe
    biarlah rinduku rindumu kita bawa bersama ke Syurga.
    15 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa ehmmmmm
    15 hours ago · Unlike · 1
  • Rabeah Mohd Ali JIKA BENCI JANGAN ADA RINDU

    Hari-hari rindu sama kamu
    Kamu tega sepikan rinduku
    Kenapa kau sepikan aku

    Napa bilang suka
    Napa bilang cinta
    Tapi bila ada dia 
    Kau lupa janji kita
    Tuk sehidup semati
    Aku jadi benci
    Benci sama kamu

    Padaku kau bilang cinta
    Padanya kau bilang sayang
    Aku jadi keliru
    Mana satu pilihanmu
    Aku atau dia

    Hatiku cuma ada kamu
    Aku cuma cinta kamu
    Tiada lain di hati ini
    Cuma ada kamu
    Mahu sehidup semati denganmu

    Aku cinta sama kamu
    Aku sayang sama kamu
    Tapi kau pendusta cinta
    Buat aku benci sama kamu
    Kamu buat aku kecewa
    Aku benci sama kamu
    Tapi aku rindu sama kamu
    Kau ku tunggu di pintu Syurga
    Kerana kau yang kucinta
    Aku benci tapi aku rindu sama kamu

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    11 September 2012

    (hehehe ok tak lagu ini ye Adnan Mustafa...hehehe)
    15 hours ago · Like · 2
  • Adnan Mustafa mmg ok.....yg nie dalam benci xpi semakin rinduuuu...
    14 hours ago · Unlike · 1
  • Adnan Mustafa nati kut jadi sepi tanpa cinta mu...hahahahaha
    14 hours ago · Unlike · 1
  • Rabeah Mohd Ali matilah aku diburu oleh cinta hatimu ...lariii......hehehe
    14 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa lari le sepuas hati mu......disaat kau berhenti......aku ade disitu.....
  • Rabeah Mohd Ali TIKA LANGKAHMU TERHENTI AKU ADA DI SITU...
    fuyoo dapat lagi idea ni....hehehehe
    14 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa hahahhaha ..dah faham kan....
  • Rabeah Mohd Ali Ada faham boss!!! hehehe
    Nanti satu lirik lagu ada bayaran tak ....hehehe
    14 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa blanje taw.....
    14 hours ago · Unlike · 1
  • Rabeah Mohd Ali hehehe aku di sini di rimba ...cam mana nak belanja..
    14 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafa dalam mimpi.....bye.....
  • Rabeah Mohd Ali jika rindu jangan ada mimpi...bye....hehehe
    14 hours ago · Like · 1
  • Adnan Mustafahehehehheeheheheheheheheeeeeeeeeeeeeeeeeee
    14 hours ago · Unlike · 1
  • Rabeah Mohd Ali hehehe ada apa tentang rindu....hehehe
  • Zanag Zanovic berpuisi ...bersajak ...mau pun bermadah jgnlah di letak dgn harga sebuah pujian kerana bait2 ayat itu lahir dari hati yg memberi kepuasan bukan penghargaan........
  • Rabeah Mohd Ali JANGAN MENGUBAH DIRIMU HANYA KERANA PENDAPAT 
    ORANG LAIN TENGTANGMU
    JANGAN BIARKAN MEREKA BAHAGIA TAPI SENDIRI TERSEKSA

    PETIKAN DARIPADA RAKAN IT
    9 hours ago · Like · 1
  • Rabeah Mohd Ali KITA HIDUP APA YANG KITA MATLAMATKAN

    Duhai Zanag Zanovic...
    Kalau aku mahukan penghargaan
    Sudah lama aku berhenti menulis

    Sudah lama aku tak bersiaran di grup ini 
    Biarpun karyaku tak di like aku tak kisah
    Tapi di fb aku kisah
    Kerana mereka adalah nadi sasteraku
    Kalau hadirnya sepi menyepi
    Ada seperti tak wujud
    Ada seperti tak dirasa kehadirannya
    Sedangkan Tuhan tak nampak tapi kita rasa
    Ada wujudnya
    Rasa ada-Nya dia
    Malangnya aku punya teman fb yang ada sekadar syarat saja ada
    Tapi hakikatnya tak pernah dia tahu kewujudanku 
    Ku tegur sapapun tak mahu jawab
    Sedangkan kawan fbku adalah permata yang amat bernilai
    Kerana dia adalah sumber inspirasiku berkarya
    Aku tak mahu bisunya bisuku 
    Sepinya sepiku
    Hingga bawa sepi selamanya 
    Aku tak tega begitu...
    Matlamat ku ber fb mencari rakan fb
    Yang benar-benar memahami dunia sasteraku
    Kerana masaku terlalu suntuk
    Dan rakan-rakan fbku terlalu terhad
    Jika ditakdirkan aku menjadi admin grup sastera
    Aku pastikan semuanya berkarya
    Jika sepi dan bisu je biarpun puluhan ribu ahlinya
    Tapi ahli yang aktif adalah tak sampai 10% saja
    Alangkah ruginya ada peluang bersuara
    Ada peluang berkarya
    Ada peluang memberi pendapat
    Tapi dipersiakan
    Tub...tub...dah mati...
    Rugilah,,,jika sampai ke mati tak dapat 
    Bersuara...sedangkan masa ketika hidup 
    Terbentang luas...
    Kita hidup apa yang kita matlamatkan
    Jadinya tak perlukan perhargaan 

    Karya Ratu Rimba Niagara
    11 Sept 2012
    9 hours ago · Like · 1
  • Zanag Zanovic Tiga orang pandang ke luar tingkap, seorang melihat tanah, seorang melihat pokok, seorang melihat awan. Ini kerana setiap manusia mempunyai persepsi yang berbeza. Lantaran itu, jangan berasa hati jika orang lain berbeza pendapat dengan kita.....
  • Narrul Akma jadilah orang yang duduk dalam bilik yang gelap ,yang hanya ada setitik lubang untuk kita melihat keluar...bila kita berpuisi...
  • Rabeah Mohd Ali Aku tak perlu melayani orang yang tak faham jiwaku...
    kerana jiwanyan denganku berbeda...
    tapi aku kena faham apapun perbedaan matlamatnya tetap sama
    iaitu mahu pulang ke Pangkuan-
    ya.
    Aku tak mahu kerana aku berpuisi 
    Ada yang sakit hati...
    Dan aku tak tahu kenapa dia sakit hati
    Dia tak akan faham
    Aku bincangkan tajuk lain dia bincang tajuk lain
    Aku bincang kehendakku pada teman fbku
    Dia kata aku mahukan penghargaan
    Pelik manusia ini...
    Dulu ada yang kondem aku berpuisi
    Sampai perang besar
    Gara-gara aku berpuisi tentang cinta Adam
    Dia macam naik meroyan
    Aku sekadar puisi
    Tapi dia ingat aku betul-betul jatuh cinta dengan Adam...
    aku bukan ambil Adam dia


    8 hours ago
     · Like · 1
  • Narrul Akma saya jua di kata tentang puisi2 saya...lantak kan aje...itu fikir kita bukan mereka...jangan hati kita retak kerana kata2 orang...insan yang berpuisi perlu hargai puisi oranglain baru lah tinta luahan itu mengalir deras
  • Rabeah Mohd Ali Maknya aku tahulah hatinya ada sakit
    Yang perlu dirawat...
    Yang peliknya karya aku tak pernah mahu di like
    Tahu hentam...hentam...
    Kerana aku tak mahu dihentam

    aku lepaskan grup itu
    Kalau boleh aku tak mahu ketemu lagi berbicara dengannya
    biarlah aku berundur dari grup tersebut... 
    aku berundur bukan berarti aku kalah
    tapi aku tak mahu berbalah
    aku berpuisi bukan kerana nama
    bukan kerana mahukan penghargaan
    aku dah masak dengan manusia ini
    walaupun dia tak cerita aku tahu siapa dia?
    Itulah dia manusia 
    apabila rasakan dirinya sempurna
    orang lain semuanya tak sehebat dia!
    berpuisi boleh menyihirkan orang
    begitulah hebatnya dia
    kalau boleh simpang malaikat 44 berjumpa dia
    di grup ini...
    akan dilanda tsunami puisi sihir menyihir...
    8 hours ago · Like · 1
  • Zanag Zanovic wahai Rabeah Mohd Ali....maaf kira bicara ku mencakar mencalar hati mu.......
    8 hours ago · Like · 1
  • Rabeah Mohd Ali Kalau dia datanglah ke grup ini
    pastinya aku akan keluar dari grup ini
    pastinya dia akan buat aku melatah
    pastinya puisiku akan jadi kaku ...
    makanya aku mahu menjauhi dia
    dia cukup membuatkan puisiku terluka parah...
  • Zanag Zanovic peduli kan mereka Rabeah Mohd Ali.......
  • Narrul Akma berat pahit mu di onar mereka....namun ini dunia muRabeah Mohd Ali...jangan biarkan puisimu yang mekar melayu jangan izinkan puisimu hilang maya
  • Zanag Zanovic papar kan semahu mu .....bicara hati laungan merdeka .....anak bangsa......
  • Rabeah Mohd Ali Di mana -mana ada bayangan dia yang membuatkan hatiku pilu....
    Usiaku sudah sampai ke penghujungnya...makanya selagi aku boleh berpena aku akan berpena...dengan caraku tersendiri t
    anpa mahu pernah merendah-rendahkan karya rakan sastra lain. Kerana mereka ada cara mereka tersendiri berkarya..mereka ada sebab-sebab tersendiri kenapa begitu...jadi aku amat hormati setiap penderian rakan sastraku ...biar bagaimana lukanya hatiku dirobek-robek tanpa ehsan aku tetap memaafkan dia mungkin bagiku betul bagi dia tak betul yang sebetulnya dua-dua tak betul. Kalau betul-betul pasti dia faham aku faham kerana aku gagal memahamkan dia kenapa aku begitu walaupun aku telah jelaskan panjang berjela-jela...tapi masih tak faham...kalau tidak tak akan berlakunya tsunami puisi sihir menyihir...aduhai malunya aku di grup tersebut...makanya grup tersebut tinggal nostalgia dan Adam yang mulanya mencintaiku terus benci samaku gara-gara dia...aku bilang sama Adam kalau itu keputusanmu aku terima dengan redha kerana aku berpuisi bukan mahu membuatkan Adam jatuh cinta padaku sekadar puisi tapi dia jatuh cinta mana aku tahu dan mana aku tahu dia mahu memutuskan cinta gara-gara cemburu si cemburu memusnahkan kasih dan cinta suci dan gara-gara dia terus musnah berdebur-debur...dan aku leburkan mereka itu semuanya di ombak rindu dan tak ingin kuingat lagi...itulah dunia puisi yang penuh misteri...

    (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP OMBAK RINDU)
    12 Sept 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;