Wednesday 12 September 2012

TERUSKAN BERKARYA MUNTAHKAN SENI YANG BERSARANG DI SANUBARI




AKU BERKARYA BUKAN MAHUKAN PENGHARGAAN

JANGAN LENGAH BERKARYA KELAK TIDAK MENCUKUPI MASA

:::kutatap mata dan peta di dunia maya::: apakah di sana tersembunyi mesra dan kisah lama ::: datanglah bersapa di dalam jaga (mata yg terbuka) atau juga tika semua peta memadam dari benua::: jangan lengah berkarya kelak tidak mencukupi masa:::
By: Bonda UI
Unlike ·
You and Mbak Nur like this.

DIA NADI SASTERAKU DUNIAKU

Aku berkarya kerana mahu
meraih kasih sayang insan demi-Nya
& menyebarluaskan kasih sayang demi-Nya
dalam pelbagai tema
tapi jika ada yang salah artikan itu terpulang...
itulah matlamat aku berfb
bukan sekadar suka-suka
kalau dia sebagai rakan grup aku tak kisah jika mereka sepikan karyaku tapi jika dia rakan fb ku
dia ibarat nadi sasteraku duniaku
jika hadirnya aku sebagai rakan fbnya
seperti aku tak wujud dan sepikan aku
aku tak tega kerana
aku suka hidup atas dasar win-win
aku saja yang muka tak malu menyapanya
mereka nggak
apalah maknanya aku jadi rakan fbnya ...
aku cuma mahukan mereka
hadir sepeti rakan seperjuanganku
Si Kunta Si Kunte yang sentiasa
menyuntik semangatku berkarya
hingga aku teruja dengan dunia sastraku...
dan mereka rela pertaruhkan nyawanya untuk dunia sasteraku agar aku bisa menulis hingga terhenti nafas terhentilah pena...
kuharap mereka yang terpaksa kundurkan diri sudi memaafkan aku kerna sudah begini kehendakku...mahukan cuma
rakan fb yang menyuntik semangatku bersastera...kerana sastera dunia yang kudambakan...rakan fbku adalah nadi sasteraku...adalah nyawaku untuk bersastera...
berfb bukan sekadar suka-suka...atau santai-santai saja kerana aku sudah kesuntukan masa ...

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
12 Sept 2012
17 hours ago · Edited · Like · 1

Bonda UI hentikan berharap jika harapan itu memilukan
apalagi jika sangkaan itu silap
kerana membaca karyamu perlukan waktu
dalam keindahan bahasa ada mesej menyerbu
bagai air aliranya deras
terasa segar ke segenap penjuru
dan begitulah pembaca yang mengikuti karyamu
terkadang tak membalas mungkin terhibur dan terpaku..(maaf td terterkan enter tp belum sudah taip)..
17 hours ago · Edited · Like

Rabeah Mohd Ali Sikunta sikunte yang sentiasa
menyuntik semangatku berkarya
hingga aku teruja dengan dunia sastraku...
dan mereka rela pertaruhkan naywanya untuk dunia sasteraku
agar aku bisa menulis hingga terhenti nafas terhentilah pena...
kuharap mereka yang terpaksa kundurkan diri sudi
memaafkan aku kerna sudah begini kehendakku...mahukan cuma
rakan fb yang menyuntuk semangatku bersastera...kerana sastera dunia yang kudambakan...
rakan fbku adalah nadi sasteraku...adalah nyawaku untuk bersastera...
berfb bukan sekadar suka-suka...atau santai-santai saja kerana aku sudah kesuntukan masa ...
17 hours ago · Like

Rabeah Mohd Ali Apa maksudmu jangkaanku silap ye...
17 hours ago · Like

Bonda UI kita silap merasa kita tak dihargai...padahal karya kita tu dibaca rapi..
17 hours ago · Like

Bonda UI berkaryalah..lihat pada karya yg ditinggalkan bangsa..di sana ada sedikit jalur cahaya kebenaran pabila sejarah habis direka dan bukti serta batu bersurat dipalsukan..ku beralih mencari karya ..jika tiada di mana pilihannya?
17 hours ago · Like

Rabeah Mohd Ali Aku bukan mahu dihargai ...tak terlintas langsung...cuma sebagai rakan fb je yang aku mahu serius
membincangkan karyaku...dan aku saling berbagi ilmu ini kalau macam tunggul gimana seperti aku berkawan dengan boneka...cuba kalau kamu tinggal dalam rumah yang semuanya boneka...silap haribulan jadi boneka aku juga....kalau di grup tak apa...sebab itu rakan fbku tak ramai boleh dibilang dengan jari...aku cuma mahu rakan seperti si kunta si kunte...
17 hours ago · Like · 1

Bonda UI hihihi ...mudah mudahan kunta kunte tersenyum kerana mereka dapat menawan hati..sabrlah..banyakkan memberi..bagiku sedang memerhati dan cuba memahami sebuah puisi tentu perlu kuhayati..agar perjuanganmu kufaham dan mengerti..bimbang tersalah pula tindakanku nanti..salam manis buatmu
17 hours ago · Like

Rabeah Mohd Ali Kadang kala aku rasa bersalah dengan rakan fbku...kerana terpaksa undur kan diri...
aku ingatkan mereka akan bersama ku susah dan senang
tapi setakat like dan beri pendapat pun tidak inikan bertanya kabar
itu ke namanya kawan sejati...
sedih aku...
tapi tak apalah aku ada kawan-kawanku di rimba ini
yang sentiasa sudi membalut luka di hatiku
dan sentiasa sudi membaca dan mengusahakan karyaku untuk menjadi kenyataan
moga Allah memperkenankan-Nya. Aamin

Kepada rakan fb yang sepi menyepi dan aku pun jadi sepi
maafkan aku ye ...maafkan sampai kapanpun
harap kalian sudi memahami dunia sasteraku...
17 hours ago · Like

Rabeah Mohd Ali Pada rakan-rakan fb yang sepi...nantilah ku buka akaun lagi satu...mencari rakan fb yang sepi menyepi sekadar syarat saja wujudnya...hehehe jangan marah beb...kerana aku jenis orang yang suka berterus terang...jika bonda hendak ambil hati...ambillah hatiku sekali ye...hehehe
17 hours ago · Like

Bonda UI tak berapa faham mcm mana nk ambil hati ..
13 hours ago · Like

Rabeah Mohd Ali Kalau tak faham tak apalah...sebab rakan fb ku semuanya yang faham je...
13 hours ago · Like

Rabeah Mohd Ali ernmmm dalam sepi itu barulah nanda faham...bunda....
13 hours ago · Like

Bonda UI Rabeah Mohd Ali..ada banyak cara berkawan di fb..ada yg kita sedia kenal dan kita jdkan mereka kawan di fb..ada juga yg kita tk kenal tapi ditakdirkan bertemu di fb(itulah kita)....yang tak mengerti itu kemampuan diri .. syukur pada yg faham dan simpati pada yg belum..sekali berteman fb selamanya berteman..
13 hours ago · Like

Rabeah Mohd Ali berteman tapi sepi menyepi apalah maknanya tu...takkan sepi hendak dibawa ke mati...lainlah di alam realiti biarpun berteman dengan yang bisu tapi bisa mengerti kerana bahasa isyaratnya...di alam maya tiada bahasa isyarat ye...hakikatnya hatiku terlara jika berteman di fb tiada apa-apa makna...bisu sepi...itu menyeksakan aku...cuba tanya pada diri sendiri apa matlamat aku mahu berkawan dengannya dan apa matlamatku berteman fb... sepi....sepi...sepi...bawa ke mati...aduh...tak tegaku begitu...harap faham...keadaan ku kenapa ku berteman fb bukan suka-suka tapi serius....setiap teman fbku lebih berharga daripada permata...biarpun cuma seorang tapi faham...faham...faham akan daku....sebab bila mana yang mahu menjadi rakan fbku aku fikir banyak kali takut dia tidak memahami lalu dia terkecewa sendiri...aku tak mahu begitu jadinya...sebab itu aku sentiasa meminta maaf...jika bunda masih tak faham lagi duniaku maafkan daku bunda...kita jumpa sajalah di grup ye...di sini cuma yang faham saja dengan duniaku...dunia yang tak mahu disepikan dalam bisu ...kelam dan terus tenggelam...sudahlah si kunta si kunte tenggelam selama-lamanyanya...demi kebahagiaan dunia sasteraku...

(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
12 Sept 2012
Like ·  ·  · 15 hours ago
  • Khai Noor and Bonda UI like this.
  • Bonda UI kutatap mata ( wajah2mu kutatap) dan peta di dunia maya(mana rumahmu atau mana lokasimu kucari)...
    2 hours ago · Unlike · 1
  • Bonda UI apakah di sana (di matamu) tersembunyi mesra(kasih sesama insan) dan kisah lama(kasih turun temurun satu leluhur)?
    2 hours ago · Unlike · 1
  • Bonda UI datanglah bersapa di dalam jaga( menyapa ketika online@hidup) atau juga tika semua peta memadam dari benua(hubungan darah tidak terbatas oleh sempadan wilayah walaupun dunia ini berubah petanya)..
    2 hours ago · Unlike · 1
  • Bonda UI jangan lengah berkarya(berkaryalah pabila datang ilhammu yg merupakan titipan Allah) ..kelak tidak mencukupi masa (jika dilengahkan ilham lain datang pula dan semakin banyak hendak dinukilkan di papan maya ini)...
    2 hours ago · Unlike · 1
  • Bonda UI ...mohon petunjuk Allah atas segalaNya, InsyaAllah temanku..
    2 hours ago · Unlike · 1
  • Rabeah Mohd Ali HAJAT HATI HENDAK JADI PERWIRA

    Hajat hati nak jadi perwira,
    Tiada kudrat apalah dayaku;
    Namun begitu bersemangat satria,
    ...See More
    2 hours ago · Like · 1
  • Rabeah Mohd Ali Duhai bonda kesayanganku,
    Terima kasih kerana sudi membaca karyaku;
    Hati ku terharu hanya Tuhan saja yang tahu,
    Budi baikmu sentiasa kukenang dalam hatiku.
    2 hours ago · Like · 1
  • Bonda UI karya yg datang ke pangkuanku membawa sejuta ilham buat karya yg baru..syukur alhamdulillah putri@ratu Rabeah Mohd Ali
    2 hours ago · Unlike · 1
  • DUNIA SASTERA DUNIA YANG KUDAMBAKAN

    Duhai bunda...
    Maafkan ku selama ini 
    Salah sangka padamu

    Kerana kata mereka 
    Karyaku bagaikan kaca tak bernilai
    Bagaikan sampah 
    Bagaikan....bagaikan...bagaikan...
    Hingga aku terlara mencengkam bisa tercengkam 
    Lalu mereka campakkan karyaku di lautan asid bergelora
    Dan aku terdampar di pantai 
    Ombak Rindu Rimba Niagara
    Si kunta si kuntelah yang merawatku hingga sembuh
    Dan seluruh penghuni rimba 
    Menghargai karyaku meminati karyaku
    Dan semua karya-karyaku disimpan 
    Di Galeri Rimba Niagara
    Yang aku sedih 
    Penyubur pelita perjuanganku
    Si kunta si kunte
    Telah mati ditelan ombak rindu 
    Tapi kerana sokongannya tak pernah mati
    Biarpun mereka telah mati
    Aku masih kuatkan semangat untuk menulis
    Sebab itu aku amat perlukan
    Rakan fb yang sanggup dan rela hati
    Memberi sokongan/dukungan
    Dunia sasteraku...
    Dunia yang kudambakan
    Insya-Allah pengalaman ku
    Bersama si kunta sikunte
    Aku berjaya
    Menyiapkan sebuah
    TEATER MUZIKAL BANGSAWAN DIRAJA PUTRI RIMBA NIAGARA
    Dan CINTA ILUSI JADI REALITI (500 Bab)
    Insya-Allah jika KUN FAYAKUN memihak padaku
    Kusyukuri jika tiada kuredho.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    12 Sept 2012
  • Khai Noor teruskan berkarya...muntahkan seni yg bersarang...di sanubari....layarkan kepuasan...agar....dunia megerti....neluri mu...agar insan...hidup berseni berbudaya...
  • Rabeah Mohd Ali Terima kasih duhai sahabat seperjuanganku...
    Kau adalah antara penyubur obor perjuangan sasteraku
    Agar terus terusan bernyala-nyala 
    Semua-Nya selagi izin-Nya
    Moga Allah SWT saja yang dapat membalas-Nya AAmiin.
  • Bonda UI tiada yg mustahil jika sentiasa yakin dan mohon dariNya
    55 minutes ago · Unlike · 1

    (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP MAJLIS PANGKUAN DIRAJA
    MELAYU ISLAM NUSANTARA0
    13 Sept 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;