Monday 24 October 2011

SASTERAKU DUNIAKU SASTRAMU MINATKU

Friday at 9:01pm ·


Sastra Indonesia Mutakhir : Jejak Historis dan Kecenderungan Estetiknya   Oleh : Jamal T. Suryanata ...
· · · October 19 at 9:46pm ·

  • You and Mochamad Arief Musta'in like this.

    • Jamal T. Suryanata Sengaja makalah ini saya bagikan lebih dala agar teman2 bisa membacanya lebih dalam dengan harapan diskusi nanti akan lebih efektif & komprehensif. Kritik & masukan konstruktif sangat saya harapkan. Trima kasih.
      October 19 at 11:09pm ·

    • Jaka Darma Jaya mantap pak, menanti sastra yang menggugah semangat...
      October 19 at 11:45pm ·

    • Yetti A. Ka sebelum ditag tadi tulisan ini sudah kubaca. bahan diskusi yang menarik...:)
      October 19 at 11:49pm ·

    • He Benyamine makasih tagnya ... dan mohon izin berbagi di group "Masyarakat Sastra Kalsel"
      October 20 at 1:05am ·

    • Bustan Basir Maras Nama anda ada di dalam buku kumpulan puisi EQUATOR. Silahkan cek di dinding saya (infonya lengkap dengan rencana tuk acara laounching buku itu). Jika benar dengan kecocokan biografinya, silahkan segera mengontak panitia (Mas Iman: 081328883027).
      October 20 at 2:11am ·

    • Jamal T. Suryanata ‎@HB: silakan aja, mudah-mudahan bermanfaat bagi masyarakat  sastra kalsel. @BBM: ntar ya, aku cek dl deh. tp klo kecolongannya mnyenangkan ya gak papa juga kali...[]
      October 20 at 4:22am ·

    • Arief Rahman Heriansyah Berapa kali ulun berdo'a agar kegiatan PKMD di kampus diundur agar saya bisa mengikuti acara ini, namun apalah daya...
      October 20 at 10:33am ·

    • Rabeah Mohd Ali JALINAN PERSAHABATAN DI ALAM MAYA
      LEBIH BERHARGA DARIPADA PERMATA!

      Dengan titisan air mata aku merayu pada Tuhanku,

      Ya Allah Kau bukakan pintu hati semua sahabat alam maya ku memaafkan aku...Aku hambaMu yang tak sempurna Ya Allah yang tak lari dari melakukan kesilapan. Walau apapun alasan
      aku yang tetap berada di pihak yang salah mengundurkan diri daripada sebuah persahabatan yang suci dan murni. Mereka mesti mempunyai alasan yang tersendiri untuk tidak
      menurut kemahuanku dalam menjalinkan sebuah persahabatan di alam maya.

      Bagiku biarlah aku tidak punyai ramai teman facebook asalkan masing-masing dapat luangkan masa untuk berkomunikasi dan saling bertukar idea , ilmu , pandangan dan apa jua yang difikirkan baik untuk mencari keredhaanMu Ya Allah.

      Aku tak mahu facebookku sepi dan masing-masing ada agenda yang tersendiri dan berfacebook sekadar apa adanya. Bagiku setiap teman facebookku amat berharga dan bernilai bagaikan
      permata. Kehadirannya adalah Kurniaan dariNya padaku. Setiap apa yang dilontarkan amat aku hargai lebih daripada permata.

      Tapi aku tidak boleh menerima hakikat apabila kehadiran lontaran buah fikiranku disepikan mereka. Seakan aku tiada wujud di halaman facebooknya dan aku. Aku tak suka begitu. Apakah itu namanya sahabat? Apa matlamat dijalinkan persahabatan jika tiada rasa kewujudan di antara kita. Dan apalah ertinya sahabat semata-mata untuk saling menyakiti hati dalam diam lalu terluka. Dan apalah ertinya sahabat jika hanya bijak berkata tapi membisu seribu bahasa.Dan apalah ertinya sahabat jika sekadar wujudnya tapi bisu berkominikasi di alam maya.

      Kalau di alam realiti bersahabat dengan orang bisu akan ada bahasa isyarat bagi memahami apa yang dilontarkan tapi bagaimana pula bahasa isyarat jika rakan alam maya bisu... apakah bahasa isyarat yang harus kulontarkan pada mereka yang paling sopan tanpa menyakiti hati dalam persahabatan alam maya.

      Apapun alasan aku aku tetap bersalah Ya Allah...Sesungguhnya Kau Maha Pengampun Kau Maha Penyayang...Di pagi Jumaat yang mulia ini kau bukakan hati semua sahabat alam mayaku memaafkan aku kerana kesilapanku mengguriskan hati mereka tanpa pintaku untuk terjadinya perpisahan. Aku tak mahu imanku tidak sempurna Ya Allah...Aku mengaku kesilapanku...justru Kau bukakan hati mereka untuk memaafkan aku.Dengan RahmatMu Yang Tanpa Batas... mereka memaafkan aku ... kan kuterima persahabatan kembali dengan harapan membina persahabatan ikhlas hanyalah semata keranaMU dan ingin mendapat redhaMu. Amin Ya Rabbal A'Lamin.

      Karya Rha NS
      21 Oktober 2011

      Friday at 9:12am ·

    • Hajrian Syah bah, jakanya di banjar datang tu pang ke acara diskusinya..
      Saturday at 3:23pm ·

    • Hajrian Syah sastra indonesia mutakhir ni, kayanya sdikit banar menyinggung (karya) sastra indonesia di lokal kalsel bang, lah. maka jar faruk, mun kada kita nang meangkat2nya awam buhan nang lain menyinggung kita dalam artikel serius semacam ni :) diskusinya di banjar, lo? kd di jakarta klo, lah :)
      Saturday at 3:26pm ·

    • He Benyamine sepertinya memang di Banjarmasin, Hajrian Syah, ini catatan Jamal Suryanata, "Makalah ini akan dipresentasikan dalam Seminar Nasional bertema "Sastra Mutakhir di Indonesia" yang akan digelar pada hari Sabtu (29 Oktober 2011) di Aula Rektorat Unlam (Lt. 3) pukul 08.00 s.d. selesai. Bagi yang berminat ikutan, silakan hubungi Dr. M. Rafiek, M.Pd. / Rusma Nortyani, M.Pd. di Prodi PBSID FKIP Unlam Banjarmasin."
      Saturday at 3:27pm ·

    • Jamal T. Suryanata ‎@Hajri: panitia seminar sdh buatkan kavling msg2 pembicara n aku sesuai permintaan. Nanti TNG yg bertugas khusus mengupas sastra Ind. di Kalsel. Insya Allah, topik lokal akan kt kembangkan dlm diskusi sahaja. Salam.
      19 hours ago ·

    • Sainul Hermawan Sudikah kirinya mengerimkan scan makalah seminar hari itu ke emailku? Siapapun yang sudih kuhaturkan terima kasih. Selamat berseminar, Bos.
      13 hours ago ·

    • Rabeah Mohd Ali Tahniah! Sabahabat Sastraku Saudara Jamal T. Suryanata yang menyediakan teks sastra yang mantap untuk tatapan peminat sastra dan tahniah juga atas kejayaanmu dalam dunia sastra. Aku menyokong perjuangan sucimu kerana "Sasteraku Duniaku Sastramu Minatku'
      10 hours ago ·

  • (PETIKAN DARIPADA WALL JAMAL T. SURYANATA)
    24 Oktober 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;