Wednesday 20 June 2012

AKU RELA DARAHKU DIJADIKAN TINTA DEMI PERJUANGAN KASIH SAYANG KERANA-NYA


    • Putri  Rimba Niagara shared her own photo.
       ·  ·  · Monday at 1:03pm · 
        • AKU BUKAN AHLI SEJARAH

          Aku bukan ahli sejarah
          Tapi aku peminat sejarah
          Aku mahu menghargai sejarah
          Dengan caraku sendiri
          Aku ingin mengolah sejarah
          Jadikan puisi syair pantun dan gurindam
          Cara baru untuk mempopularkan sejarah
          Di jiwa anak cucu rumpun Melayu
          Agar mereka menghargai
          Sejarah moyang mereka
          Yang bersusah payah
          Memerdekakan negara tercinta
          Agar anak cucu dapat menumpang teduh
          Dengan aman sejahtera
          Tanpa ada permusuhan
          Yang akan membuatkan
          Negara moyangku dijajah semula
          Aku tak mahu sampainya jadi begitu
          Makanya
          Kurela
          Keringat dan darahku ini dijadikan tinta
          Pena untukku menulis
          Dengan air mata dan darah
          Dan takkan kuhiraukan lagi
          Segala penghinaan mereka ke aku
          Kerana aku berpena bukan
          Untuk dipandang mereka
          Aku menulis
          Demi pandangan dari-Nya
          Demi anak cucu rumpun Melayu

          Aku tak berhajat apa-apa dari kalian
          Tapi tolong jangan sepikan karya-karyaku ini
          Kerana ianya lahir dari hati dan kasih sayang nan suci
          Moga Allah sahaja yang dapat membalas sokonganmu itu
          Dan tolong doakan aku agar dapat berpena
          Sehingga terhenti nafas
          Terhentilah pena

          Karya Putri Rimba Niagara
          30 April 2012
        • HIDUPMU TENANG SETENANG AIR DI KALI SYURGA

          Ahmad Tajuddin was tagged in Hasmy Shaari's photo. — with Mohd Jamil and 48 others.

          BISMILLAHIRAHMANIRAHIM ORANG HASAD : SAKIT JIWA Sahabat.. Janganlah ada HASAD dalam diri... HASAD membuat hidup MERUGI... Dia akan selalu SENDIRI... Hidup tidak DINIKMATI... Hanya ada dalam SEPI... Orang lain BERBAHAGIA... Diapun MERANA penuh KECEWA.... Orang lainBERSEDIH... Diapun TERTAWA penuh MURKA... HASAD menjadikan HIDUP SENGSARA Si HASUD sesungguhnya SAKIT JIWA Maka obatilah dengan IMAN dan CINTA ~ya Allah jauhikan kami dari mempunyai sikap hasad dengki sebegini,aamiin

          PASTI HIDUPMU TENANG
          SETENANG AIR DI KALI SYURGA

          Hasad buat hati jadi sakit jika dia melebihi kita
          Hasad buat hati jadi benci jika dia berjaya
          Hasad buat hati jadi suka jika dia tersungkur

          Aku benci dia berjaya
          Aku suka dia tersungkur

          Aku takkan tenang kalau dia berjaya dan bahagia
          Dan aku tenang bila dia kalah dan dia derita menunggu mati
          Kalau dia mati lagi aku suka
          Tiada siapa yang hendak menyakitkan hati aku lagi
          Akulah juara segala hasad dengki
          Dengki...Dengki...Dengki...
          Itulah yang suka berhasad dengki

          Duhai pendengki yang mendengki
          Baik kau buang saja jauh-jauh hasad dengkimu itu
          Kalau tidak... kau pasti akan merana
          Merana di dunia
          Merana di akhirat
          Sebesar mana amalan yang kau bawa
          Allah pasti tidak akan menerima
          Kecuali kau sudah bertaubat
          Allah penerimba taubat
          Makanya bertaubatlah sekarang...
          Sebelum terlambat...

          Kalau kau ada hasad dengan aku..
          Aku dah maafkan...
          Tapi kalau kau hasad dengan orang lain
          Pergilah minta maaf dengan mereka
          Mereka pun akan memaafkan kau
          Kerana mereka tiada mempunyai hasad dengki denganmu
          Sebagaimana engkau berdengki dengan mereka

          Bila kau dengar mereka berjaya ucapkan tahniah!
          Bila mereka tak berjaya beri sokongan pada mereka
          Agar mereka berusaha hingga diizinkan Allah berjaya
          Jika itu kau dapat lakukan
          Pasti hidupmu tenang
          Setenang
          Air di kali Syurga

          Karya Putri Rimba.
          25 April 2012

          (PETIKAN DARIPADA WALL HASMY SHAARI & AHMAD TAJUDDIN & PUTRI RIMBA)
          25 April 2012
    (PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
    20 Jun 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;