Wednesday 20 June 2012

PUISI SYAIR PANTUN DAN GURINDAM CARA BARU UNTUK MEMPOPULARKAN SEJARAH DI JIWA ANAK CUCU


    • Putri Rimba Niagara shared Sri Prabu Bumi Kusuma's photo.
      Bismillaa hirrohmaa nirrohim

      KERAJAAN SRIWIJAYA(Membuka Pintu Sejarah Islam Nus...
       ·  ·  · Yesterday at 6:50pm · 
        • AKU BUKAN AHLI SEJARAH

          Aku bukan ahli sejarah
          Tapi aku peminat sejarah
          Aku mahu menghargai sejarah
          Dengan caraku sendiri
          Aku ingin mengolah sejarah
          Jadikan puisi syair pantun dan gurindam
          Cara baru untuk mempopularkan sejarah
          Di jiwa anak cucu rumpun Melayu
          Agar mereka menghargai
          Sejarah moyang mereka
          Yang bersusah payah
          Memerdekakan negara tercinta
          Agar anak cucu dapat menumpang teduh
          Dengan aman sejahtera
          Tanpa ada permusuhan
          Yang akan membuatkan
          Negara moyangku dijajah semula
          Aku tak mahu sampainya jadi begitu
          Makanya
          Kurela
          Keringat dan darahku ini dijadikan tinta
          Pena untukku menulis
          Dengan air mata dan darah
          Dan takkan kuhiraukan lagi
          Segala penghinaan mereka ke aku
          Kerana aku berpena bukan
          Untuk dipandang mereka
          Aku menulis
          Demi pandangan dari-Nya
          Demi anak cucu rumpun Melayu

          Aku tak berhajat apa-apa dari kalian
          Tapi tolong jangan sepikan karya-karyaku ini
          Kerana ianya lahir dari hati dan kasih sayang nan suci
          Moga Allah sahaja yang dapat membalas sokonganmu itu
          Dan tolong doakan aku agar dapat berpena
          Sehingga terhenti nafas
          Terhentilah pena

          Karya Putri Rimba Niagara
          30 April 2012
          16 hours ago ·  · 1
    (PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NAIGARA)
    20 Jun 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;