Wednesday 20 June 2012

DOAKAN MOGA HAMBA MENULIS SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA


    • Putri Rimba Niagara shared her own photo.
      DEMI KASIHKU KERANA-NYA DARAHKU SEBAGAI TINTA!!!
       ·  ·  · Monday at 1:04pm · 
        • WARISAN KHAZANAH SASTRAMU SASTERAKU

          Teman....
          Hadirmu pengubat rinduku...
          Di kala awan mendung menghitam
          Ingin menghempapku
          Kaulah yang selalu sudi
          Menawarkan diri untuk
          Menahan dan melindungiku....
          Itu yang membuatkan aku terharu sangat
          Beruntung dikurniakan Alllah SWT
          Rakan seperjuangan
          Yang sanggup suka duka bersamaku
          Ukiran-ukiran puisi
          Kasih dan sayangmu
          Aku bingkaikan
          Di galeri
          Warisan khazanah sastramu sasteraku
          Di istana rimba niagara
          Jutaan penghuni rimba selalu
          Datang ke galeri tersebut
          Kerana setiap kali gurindam puisiku
          Dan semua sahabat-sahabatku yang dikasihi
          Mereka akan membuat persembahan
          Mengikut kreativiti masing-masing
          Aku apa lagi suka sesangat
          Dunia sastra duniaku
          Mereka pula faham
          Apa kehendakku...
          Makanya hari-hari
          Aku teruja untuk
          Bergurindam berpantun bersyair
          Aku hanya fikir melahirkan karya
          Sesudah siap
          Mereka mengambil peranan masing-masing
          Untuk merealisasikan karyaku
          Untuk dijadikan bahan seni bernilai tinggi
          Agar dapat diwariskan ke generasi kini dan akan datang
          Dari zaman ke zaman
          Hadiah dari moyang untuk anak cucu yang tercinta

          Makanya aku
          Memerlukan sangat-sangat
          Dukungan/sokongan daripada semua temanku
          Teman-temanku adalah
          Sumber ispirasi aku berkarya
          Tak kiranya apa jua kerjayanya

          Niat di hatiku...
          Setiap rakan fb
          Aku hendak
          Koleksikan karyaku dengan
          Mereka semua
          Kalau boleh setiap rakan fb ada
          Sebuah buku untuk mereka

          Sebab itu rakan fb yang tak aktif
          Aku tak dapat hendak
          Menghasilkan ilham untuknya

          Dan aku tak berani hendak ambil ramai
          Bukan kerana ego
          Tapi aku tak mampu
          Menghasilkan karya untuk mereka
          Aku rasa bersalah kalau
          Setiap rakan fb tak dapat aku
          Beri perhatian seperti mana
          Rakan-rakan yang lain...

          Setiap rakan fbku terlalu berharga
          Lebih berharga daripada permata berharga....

          Moga mereka hendaknya sentiasa faham
          Akan keadaan aku
          Mengabdikan diri pada
          Dunia sastra...
          Nanti mana tahu
          Suatu masa nanti jika diizinkan Allah SWT
          Semua ukiran gurindam puisiku
          Menjadi ukiran kasih dan cinta
          Yang tak ternilai harganya
          Kerana dihasilkan
          Sepenuh jiwa dan rasa kasih sayang
          Yang teramat dalam pada semua
          Semata mohon mendapat
          Nilaian dari-Nya dan redha-Nya Ilahi
          Aamin Aamin Ya Rabba A'Lamin

          PUTRI RIMBA NIAGARA
          18 Jun 2012
          Like · · about an hour ago ·
          Ahmad Tajuddin, Werdys Kalbary and Tengku Shawal Tengku Aziz like this.
          (PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
          18 Jun 2012
          Monday at 1:14pm ·  · 1
        • RAKAN SASTERAKU BAGAIKAN PELANGI YANG KUTUNGGU KEHADIRANNYA

          Terima kasih semua sahabat sastraku...
          Kalian hadir bagaikan pelangi yang kutunggu
          Sungguh indah! Tak jemu memandang...
          Indahnya panorama di kala itu
          Aman...
          Damai...
          Tenteram...
          Subhanallah aku syukur!

          Sebelumnya kufikirkan dalam benak fikiran yang tumpul ini

          Kenapakah kalian selama ini tidak memunculkan diri?
          Adakah kerana ketidaksempurnaan karyaku?
          Atau aku yang tak sempurna berbicara dengan kalian?
          Aduh! Kenapa aku suka berperasangka pada kalian?
          Maafkan aku kalian
          Allah ampunkan aku

          Kufikir dengan benak fikiran yang tumpul lagi...

          Kenapa kalian tega membunuh anganku?
          Sedangkan kita perjuangkan pena yang sama
          Adakah karyaku tiada seni ? Tiada jiwa?
          Bilang sama aku...
          Biar aku perbetulkan biar ada seni dan jiwa
          Bila mereka membacanya tertusuk
          di kalbu dan di jiwa

          Kufikir dengan benak fikiran yang tumpul lagi

          Kenapa Kejora nggak mahu berkongsi sinarnya padaku
          Apakah kalian takut ilmumu akan berkurangan jika
          dikongsikan samaku?
          Aduh! Maafkan aku karena berperasangka lagi

          Kufikir dengan benak fikiran yang tumpul lagi
          Kenapa purnama nggak mahu senyum padaku
          mungkin karyaku lari dari visi dan misi sebenar
          tak sangka aku...
          tahukah kalian...
          sudah kuperahkan sepenuh fikiran untuk mencurahkan
          idea dalam berkarya...tapi kalian langsung tak
          terihsan pada karyaku malah dipandang jelek
          ditertawakan lalu direnyukkan dibalingkan ke sungai rimba

          Nangis aku kalian...
          Itulah yang membuatkan lukaku bernanah
          bertambah parah
          hatiku sengaja kau biarkan luka
          tanpa sedikitpun ihsan
          sejambak bunga kasih yang kuberi pada kalian
          racun berbisa yang kau simbahkan ke lukaku
          tidak puas lagi dengan itu
          kau bebat pula lukaku dengan simbahan asid
          Aduh! Sakitnya sampai tak tertahan...!
          Tak apalah kalau itu boleh membahagiakan kalian
          kurela asalkan hidupku tidak menyakiti hati kalian
          apa tah lagi melukakan kalbu kalian!

          Tapi pabila kufukirkan dengan cahaya iman

          Kalian tidak begitu...
          Kalian selalu menghargai karyaku
          Menyokong segala cita-cita dan perjuanganku
          Hingga aku nangis dalam kesyukuran
          Bersyukur aku dikurniakan sahabat sebaik kalian

          Kita terikat pada ikatan ukhwah puisi jiwa... puisi qalbu
          Moga ikatan
          ukhwah puisi jiwa...puisi qalbu
          dapat membersihkan sifat mazmumah kita dan mereka yang membacanya
          Moga setiap karya kita yang terhasil ada nilaian di Sisi-Nya
          Amin Ya Rabbal A'Lamin

          Karya Putri Rimba Niagara
          18 September 2011

          Like · · 18 hours ago near Kuala Lumpur

          (PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
          18 Jun 2012
          Monday at 1:28pm · 
    (PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
    20 Jun 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;