Thursday 21 June 2012

MOGA SUDI MENTARBIYAHKAN AKU DENGAN PUISI SUFIMU KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA




  • Putri Rimba Niagara shared Lezaihasra Lm's photo.
    AKU DALAM ARCA KRISTAL KOSONG

    Bila aku tersentak kaku
    terpegun dengan sebuah ke...
     ·  ·  · about an hour ago · 
    • You and Irma Sri Kabulatirin like this.
      •  AKU DALAM ARCA KRISTAL KOSONG

        Bila aku tersentak kaku
        terpegun dengan sebuah kecantikkan abadi
        baru aku mengerti
        siapa aku
        dalam arca kristal ini
        sesungguhnya kosong
        kosong dan lohong...

        Baru di ufuk ini aku tersedar
        sesungguh sombongnya aku
        sedangkan...
        aku seperti sampah
        yang hanyut dilautan sendirian
        tiada erti apa-apa
        bagaikan setitik hitam di langit
        tidak bermakna sedikit pun
        seperti sebutir pasir di bumi
        semua asing dan kerdil
        bagai setitis zarah di udara
        aku kelemasan..
        sesungguhnya aku sendirian
        di bumi Allah ini...

        Aku tiada apa-apa, kosong dan likat kejahilan
        kekuatanku hanya puing-puing buih dilautan
        Sesungguhnya aku milik ALLAH...

        by Lezaihasra...disubuh yang bening ini...
        Besut, Terengganu.
        21hb June 2012...6.00 pagi.. — with Ahmad Tajuddin and 44 others.

        SUDI MENTARBIYAHKAN AKU DENGAN PUISI SUFIMU

        Duhai hamba Allah yang berjiwa hamba...
        Jiwamu tak kosong
        Malah terisi dengan ilmu khasaf-Nya Ilahi
        Lalu aku muhasabah diriku sendiri
        Kenapa aku masih ego dengan diriku
        Terpedaya dengan diriku sendiri
        Kenapa tidak saja aku menuntut
        Ilmu akhirat denganmu
        Dan menjadikanmu idolaku
        Mentarbiyahkan aku
        Dengan puisi-puisi sufimu
        Yang indah seperti bulan purnama malam
        Duhai hamba Allah
        Yang bersuarakan akhirat
        Roh dan jasadku kini
        Terperuk dikawah penjara
        Paling dalam
        Gelap
        Dalam sinar iman
        Yang mahu dilepaskan
        Dari kegelapan
        Yang tiada sifu agama
        Yang sudi membimbingku
        Makanya aku perlukanmu
        Duhai suara akhirat
        Puisi sufimu
        Amat kuharapkan
        Untuk menerangi
        Ketandusan imanku
        Yang mencengkam
        Roh dan jasadku
        Untuk keluar dari kepompong kejahilan
        Moga kau terbuka hati menerimaku menjadi sifuku
        Sifu aku untuk berpuisi sufi
        Yang mengajak aku ke jalan-jalan
        Syurga-Nya Ilahi
        Ke jalan redhaNya Ilahi

        KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
        21 Jun 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;