Monday 30 January 2012

AKU PERSEMBAHKAN SELURUH HIDUP INI HANYA KEPADA-MU KARYA ISMA ANIS AL-FIKRI


Tuhanku..
Aku terkulai di sini, berlawan dengan perasaan untuk tidak merintih selalu
kurenung jauh pada segala kurnia-Mu
kuselami rahsia yang Kau sembunyikan..
Aku menangis ya Tuhan, menginsafi kejahilanku.
Aku pasrah ya Allah, menginsafi kelalaianku...
Bersama merah darah yang mengalir di hatiku..
Aku persembahkan seluruh hidup ini hanya kepada-Mu
Meski kau hujani aku dengan ujian seberat gunung batu.
· · · 20 hours ago

  • You, Eliz Mawar Putih and 3 others like this.
    • Eliz Mawar Putih Terima kasih abg Isma...kerana sudi terima jemputan liz nih...
      19 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali
      AKU SI JAHIL MAHUKAN ILMU KEMANISAN IMAN

      Aku cemburu
      orang yang solat
      sebab aku tak solat
      ...
      aku cemburukan
      orang yang berqiamulail
      sebab aku tak tahu apa itu qiamulail

      aku cemburukan
      orang yang pandai mengaji
      sebab aku tak pandai

      aku cemburukan
      orang yang berpuasa
      sebab aku tak pernah berpuasa

      aku cemburukan
      orang yang pergi haji
      sebab aku belum pergi

      aku cemburukan
      mereka yang bersedekah
      sebab aku bakhil

      aku cemburukan
      mereka yang berzakat
      sebab aku tak berzakat
      biarpun harta melimpah ruah

      aku cemburukan
      mereka yang suka berbuat baik
      sebab aku anti kebaikan
      sukakan kejahatan

      aku cemburukan
      mereka yang suka berkata yang baik
      sebab aku suka mengumpat mengeji
      menyakiti hati orang
      aku rasakan akulah yang kaya
      akulah yang berkuasa
      akulah yang mempunyai segala yang
      manusia idamkan kemewahan hidup di dunia ini

      baru aku tahu kini
      sebenarnya aku terpedaya dengan
      keegoaanku sendiri yang leka dan lalai

      salah aku juga
      punca aku cemburu kepada mereka
      kerana aku tak tahu
      apa itu
      syahadah
      solat
      puasa
      zakat
      menunaikan haji di Mekah
      Rukun Islam
      yang mesti diamalkan
      dan diimani oleh semua
      orang Islam selagi
      hidup mesti dilakukan
      kerana taatkan perintah Allah.

      Ya Allah ...aku jahil
      aku tak tahu semua ilmu
      yang patut kutahu
      mulai
      detik ini
      saat ini
      sampai bila-bila pun
      aku mahu belajar
      ilmu yang patut aku tahu
      ilmu kemanisan iman.

      Ya Allah...bukakan
      hatiku seluasnya
      untuk
      mencari
      dan
      memiliki
      ilmu kemanisan iman.

      Ya Allah...bukakan
      hati bakal guru-guruku
      mengajarku dengan setulusnya keranaMu
      biar ilmu yang dicurahkan
      meresap terus ke dalam
      roh dan jasadku.

      Yang aku tahu
      neraka tempat yang mengerikan
      dan menakutkan
      segala azab sengsara akan
      dibalas kepada orang yang lalai
      lalai berpunca kerana tak berilmu
      jahil kenapa aku dihidupkan di dunia ini
      aku tak mahu menjadi si jahil yang ego
      rugi dunia akhirat!

      Yang aku tahu
      Syurga tempat segala nikmat yang mengasyikkan
      dihadiahkan kepada orang yang taat kepada Allah
      orang yang semasa hidup di dunia ini
      merasai kemanisan iman.

      Ya Allah aku perlukan ilmu Kemanisan Iman
      agar aku dapat mencintaiMu dengan setulus hatiku.

      Ya Allah terimalah taubatku
      kerana aku si jahil yang sombong
      hidupku selama ini menyeksakan
      rohku sendiri
      kasihan rohku yang terseksa...
      berduka di atas kejahilanku.

      Duhai roh maafkan aku
      biarkanmu terseksa dan berduka
      aku terlalai untuk
      menunaikan keperluanmu
      iaitu ilmu Kemanisan Iman
      akan ku belajar dan memiliki
      ilmu Kemanisan Iman
      tanpa jemu dan bosan
      sehingga terhenti nafasku!

      Karya: Rha NS
      20 Jun 2011
      about an hour ago · · 1

  • (PETIKAN DARIPADA GRUP PUISI ILAHI)
    31 Januari 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;