Wednesday 1 February 2012

TURUNLAH...ANAKKU...TURUNLAH...NANTI KAU MEMBUMI DENGAN LUKA



‎~*..
Ayahku datang menyapa :
" ..Tidakkah kau lelah bermain di padang tak bertuan ini
anakku..?"
Aku menjawab :
... "lelah..aku ingin pulang ayah..
tapi di mana tongkatku bersembunyi..?
Ayahku menatap lekat
" dia masih dalam dirimu..! "
Aku mengajuk..
" lihat ayah, hujan menghadiahiku pelangi..
boleh aku menyuling warnanya sejenak,
untuk melukis hutanku yang kosong..?
Ayahku sedikit gusar :
" Hujan itu mungkin juga menumbuhkan duri
di pematang mimpimu..
Aku diam..
seperti biasa..
Ayahku tersenyum
memelukku
juga.. seperti biasanya..

~*..
Ayahku datang kali kedua
berderak pedati kerinduan..
Segulir pias pecah di wajahnya
Melihat tubuhku melangit

" Mau kemana dirimu, anakku.??"

Aku menjawab :
" Aku ingin mengambil julai pelangi, ayah
untuk menyepuh jiwaku..

" Darimana sayapmu..?!" seru Ayahku

" Aku mencurinya dari kepompong..maafkan aku Ayah.."

" Turunlah..Anakku..turunlah
nanti kau membumi dengan luka.." galau Ayahku

" Luka..? ..Sang Waktu sudah bosan mengecatnya
di sekujur dinding pembuluh jiwaku.."
Ijinkan aku ,ayah..sebentar lagi pelangi itu sirna..!
pintaku bersengau tangis..

Ayahku diam..mata air pecah di bola cahayanya..
tampa daya..
tampa daya..

· · · 2 hours ago

  • You, Diari Amirdza and 3 others like this.

    • Devi Candra Kirana AYAH...AYAH...jatuhkan senyummu dari surga...
      2 hours ago ·

    • Rabeah Mohd Ali
      Ayah...ayah...
      Semenjak ketiadaan ayah di sisi
      Hatiku tak keharuan
      Aku rindukan belaianmu ayah
      Aku rinduka pelangi cintamu ayah
      ...
      Di setiap bulan purnama
      Kutunggu kedatangannya dengan riang
      Rinduku terobat padamu ayah

      "Nak...nanti ayah nggak ada di dunia ini lagi...
      tataplah purnama itu sambil memuji Allah...
      bayangkan ayah yang tampan ini ada di situ...ye nak ye..."
      gurau ayahku sambil melemparkan senyumannya padaku.

      "Ayah ni suka bercandalah...ku nggak bisa kehilangan ayah...
      biarlah aku yang pergi dulu dari ayah...aku ngak mahu pisah dengan ayah..."

      "Nak.....ajal dan maut di Tangan Tuhan ...kita tak boleh lari dari KetentuanNya ye nak.."

      Setiap kali purnama datang...aku bersyukur kerana rinduku pada ayahku reda dan lebih membahagiakan sekali ayahku datang bersama dengan pelangi cintanya yang ingin diberikan kepadaku...
      Syukur ku panjatkan padaNya

      about an hour ago ·



  • (PETIKAN DARIPADA GROUP PUISI ILAHI)
    2 Febuari 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;