Monday 30 January 2012

ANDAI PUNGGUK BERKATA-KATA KARYA KERIS ABADI

  • ~ Andai Pungguk Berkata kata ~


    Aku umpama pungguk yang tak jemu-jemu merinduimu
    pada kau yang nun jauh di atas sana wahai sang wulan
    menyeri dengan sinaran cahayamu yang tersendiri
    menghiasi ruang angkasa yang gelap gelita
    lantas terbias cahaya-cahaya cinta

    Aku tetap di sini di satu sudut yang sunyi
    yang usang dan tidak berseri
    rintih sepi melilit setiap inci tubuhku
    yang sendu menyepi tiada berteman
    pabila malam melabuhkan tirai
    senyumanku bagai dilambai
    kerana hadirnya kau rembulan
    bagai menggamitku bercanda denganmu

    Sekian lama aku teguh menunggu
    berteman sepi dan keseorangan
    asyik mendambakan relung kasihmu
    terhias hanya untuk aku
    tapi nyata hanya igauan hati

    Aku tahu dikau tetap mencuba
    mengekori setiap langkah untuk menemaniku
    namun langkahmu sering tersandung hiba
    bagaikan kau terikat di kaki langit
    menggantung harap padaku di sini

    Namun langkahku bagai terpasung di sini
    setiap ruang sengsara perit aku harungi
    masih terngiang lafaz janjimu buatku
    yang membicarakan tentang keabadian cintamu
    segenap janjimu telah aku panjikan
    eratkan genggaman berundur jangan

    Oh wulan yang tetap aku puja
    aku masih setia memintal kata-katamu
    seiring dengan janji yang berpadu
    yang senantiasa tersemat disanubari rindu
    kalbuku yang luka dan perih kehitaman
    berdarah luka perih sengsara
    hanya senyuman yang terukir dijiwa
    titipan abadi buatmu wahai rembulan

    ~ Keris Abadi – 30/Jan/2012 – 09:15pm ~
    · · · 6 hours ago

    • You, Eliz Mawar Putih and 4 others like this.
      • Rabeah Mohd Ali Janganlah si pungguk rindukan rang bulan.
        Percayalah rang bulan sentiasa rindukan pungguk
        Tak caya tengoklah si pungguk tu warnanya sedondong dengan  warna rang bulan...hihihi
        5 hours ago · · 1

    • (PETIKAN DARIPADA KUMPULAN PUISI ILAHI)
      31 Januari 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;