Monday 30 January 2012

BERTUAH KARYA ELIZ MAWAR PUTIH

  • ~~~BERTUAH~~~

    Duhai adikku
    pernahkah kau merasa bertuah
    dalam hidupmu ?
     bangun pagi...setiap hari
    kau bisa menghirup udara percuma
    kurniaan Allah yang Maha Pengasih

    Ketika dini hari
    kau masih boleh melihat
    suria tersenyum memancarkan sinarnya
    masih boleh mendengar kicauan burung
    dan unggas
    kau masih boleh mencium
    pipi ibu dan ayah tercinta
    tidakkah itu dikira sebagai bertuah ?

    Duhai adikku
    mungkin hari ini
    kau merasa malang tiada berkasut
    seperti yang diimpikan
    tetapi...ada insan yang lebih malang
    tiada berkaki
    mungkin hari ini
    kau merasa malang ditinggalkan bapa
    tahukah kau...mungkin...ada insan lain
    yang lahir tiada berbapa ?
    mungkin hari ini kita merasa miskin
    dan serba kekurangan...
    tetapi...masih ada insan
    yang tiada punya apa-apa

    Hidup perlu disyukuri adikku
    bak kata pepatah...
    jika kita tidak dapat apa yang kita suka
    kita kena suka apa yang kita dapat
    kerana...hanya Allah yang mengetahui
    rahsia pemberianNya
    syukurilah segala nikmat
    yang diberiNya
    patuh dan beribadatlah kepadaNya
    hadapilah segala ujian dengan tabah
    dan sabar...
    positifkanlah fikiranmu dik...
    kerana Allah...tidak akan membebankanmu
    dengan apa yang tidak mampu
    ditanggung olehmu

    Liz~~~
    · · · 18 hours ago

    • You and 4 others like this.
      • Rabeah Mohd Ali
        Syukurku pada Ilahi...
        Dikurniakan kakak semurni mu
        Menasihati aku di kala aku lalai dengan nikmat syukur
        Aku tak pernah rasa syukur
        Yang aku tahu aku memiliki segalanya
        Yang orang lain tak ada
        Yang aku tahu bergembira...bergembira...dengan duniaku sendiri...
        Yang tak pernah kisahkan apa orang nak kata
        Yang aku tahu suka...suka...suka...
        Tapi rupanya aku khilaf setelah aku ketiadaan kaki
        Baru aku tahu hidup bukan untuk bersuka
        Hidup cuma sementara
        Hidup adalah perjuangan
        Ah!Ruginya aku berleka masa terlalu lama

        Kini biarpun aku sudah tiada berkaki
        Inilah hikmah dariNya
        Aku insaf seinsafnya
        Bahawa Allah masih sayangkan aku
        Diberi peluang untuk aku menebus segala kelalaian aku

        Aku bersyukur dengan ketiadaan kakiku
        Iman mula kumiliki
        Dan syukur aku memiliki iman
        Syukur yang tak terucap
        Syukur Ya Allah

        Duhai kakakku yang tercinta...
        Apa yang kau katakan itu semuanya benar...
        Sebab itu kata-katamu menusuk di kalbuku
        Syukurku padaNya punya kakak yang sehebatmu...
        Moga Allah membalas setiap kebaikanmu dengan nikmat cintaNya
        dan juga punyai cinta dalam redhaNya
        Amin Ya Rabbal A'Lamin
        29 minutes ago · · 1

    • (PETIKAN DARIPADA GRUP PUISI ILAHI)
      31 Januari 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;