Thursday 5 July 2012

SAYANGKU SAYANGMU - (107) - MENGUBAH PRINSIP HIDUPKU



  • AKU TIDAKLAH SEHEBATMU DAN KAWANMU ITU PABILA BERPUISI!

    Duhai dang...biar tergeliat lidah menyebutnya jangan tergeliat lidah tika hendak menyebut kalimah shahadah tika nak mati nanti kerana asyik bersangka buruk saja.
    Harap selepas ini kalian berdua jangan tampil di wall aku lagi...
    Kita pun dah berdamai..kosong-kosong...
    Engkau tak ada dosa dengan aku aku tak ada dosa dengan engkau
    Cumanya kita tak ada berjodohan untuk berkomunikasi di wall aku...
    Aku cuma hendak berkawan dengan bulan saja....
    Bulan biarpun tak berbicara denganku
    Aku hanya memerhatikan keindahan ciptaan-Nya
    Tapi dia balas dengan bahasa nan indah-indah...

    Tukarlah wajah kartonmu itu nanti senang orang kenal siapa penyair yang
    Hebat itu dan bersyukurlah dengan wajah kurniaan Ilahi tak perlu nak menyamar
    Wajah karton atau objek lain ye...tengok saja kawan puisimu itu berjilbab dengan matanya yang ayu menawan...tengok mata galak bercelak tebal pasti ada yang terpesona setidaknya dia menghargai kecantikannya biarpun berjilbab matanya masih lagi boleh menarik perhatian macam heroin arab gitu cumanya aku bermahkota manakala dia didahinya ada hiasan macam tuan puteri pada pasir pulak ....aku faham ajelah nampak comot dimekapkan oleh si kunta si kunte haiwan yang berhati manusia dan bila mati pasti tak masuk neraka...begitu hebat-Nya Allah SWT menjadikan haiwan melata di muka bumi ini agar kita saling berkasih sayang demi-Nya dengan bahasa-bahasa nan indah-indah.

    Kalo engkau nak tikam aku tikam ajelah di wall engkau
    Akan ada yang like dan komen... aku tak seperti kawanmu kata tak ada yang sudi
    Nak like dan komen...maklumlah tak setanding engkau dan kawan engkau itu yang pandai berpuisi seperti penyair ternama...
    Aku menulis tanda aku bersyukur dengan Kurniaan-Nya padaku
    Dengan harapan mendapat redhoNya tika hidup dan mati Aamiin

    Harap kau janganlah ganggu aku bersastra lagi ye...aku cuma mahu bersastra
    Dengan mereka yang faham erti TAKDIR CINTA ILAHI dan mahukan redha-Nya
    Tika hidup dan matinya...dan berjumpa dengan-Nya dalam keadaan Redha Lagi Diredhai...Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.

    Maafkan aku buat kali terakhirnya...ye
    Selamat berpuisi bersama teman-temanmu yang pandai berpuisi ...
    Pastikan puisi kalian berbaur mengundang Rahmat Kasih Ilahi
    Jangan mengundang sakit hati manusia ...nanti tergeliat lidah tika mati...

    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    29 Jun 2012


    SASTRAMU MINATKU SASTERAKU DUNIAKU

    Kakanda Redi
    ...
    membusuk sendiri diantara padang bunga melati
    meringkuk sendiri diantara hidup dan mati
    Tuhan, peluk aku
    satu kali saja
    ...
    Unlike · · Unfollow Post · June 23 at 10:19am
    You and 4 others like this.

    Norm Norman:

    Mohd Yusoff Alhamdulillah dipeluknya kamu, syukran amin ya robb!
    June 23 at 12:13pm via mobile · Like

    Putri Rimba Niagara:

    Adindaku Redi

    ...
    cintamu akan sentiasa mewangi
    jika kau sentiasa bersangka baik pada-Nya
    dan jika Tuhan memelukmu
    pasti Sinar Nur Hidayah Kasih-Nya menerangi
    kalbu mu dan pasti kau akan sentiasa tenang
    setenang air di kali Syurga...

    PUTRI RIMBA NIAGARA
    25 Jun 2012

    Kakanda Redi:

    Sahabat Norm Norman Mohd Yusoff: Amin ya Rabb...
    Kanda Rabeah Mohd Ali: Amin, terima kasih banyak..

    Putri Rimba Niagara:

    Moga Kakanda Redi...menghasilkan karya lebih mantap lagi...Insya-Allah kanda doakan moga adinda diKurniakan Allah SWT ilham. Aamiin.

    Kakanda Redi:

    Baik. Terima kasih atas sokongan berharga ini, Kanda Rabeah Mohd Ali.

    Putri Rimba Niagara:

    Insya-Allah selagi ada daya kanda sentiasa mengyokong kerana sastramu minatku sasteraku duniaku. Salam karya dari kanda...dari benua Malaysia.

    Kakanda Redi:

    Salam jabat tangan erat dari Negeri Zamrud Khatulistiwa Indonesia.

    ALAM TEMAN KARIBKU BERPUISI

    Sejak kecil aku minat sastera
    Suka tengok bulan
    Aku berkata-kata dengan bulan

    Suka tengok bintang
    Suka tengok taburan bintang yang bergemerlapan

    Suka tengok laut
    Rasa sayu sangat

    Tapi bila setiap kali mendung datang
    Aku pasti sedih
    Tak tahu kenapa?
    Tapi nak buat macam mana
    Tuhan sudah takdirkan mendung
    Pada langit
    Tapi aku percaya langit sentiasa redha
    Apa saja yang ditentukan oleh Pencipta-Nya

    Aku bersyukur kerana bahasa alam
    Membuatkan aku boleh berbahasa indah-indah
    Walaupun tak seindah penyair ternama...

    Terima kasih bulan bintang laut awan dan apa
    Saja yang diciptakan Tuhanku
    Bersyukur kerana kalian sudi berkawan
    Denganku walaupun tanpa suara kalian
    Tapi indahnya ciptaaan kalian
    Membuatkan suara-suara kalian
    Terdengar jelas di kalbuku
    Aku teruja untuk terus
    Mengakui betapa Bijaksana-NYa
    Pencipta yang mencipta kalian
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
    Indah...indah...indah...sesungguhnya indah
    Mendamaikan jiwa seniku agar terus menarikan
    Pena membaitkan puisi-puisi indah betapa
    Indahnya kejadian kalian dan betapa
    Kebijaksanaan Allah Azzawajallah
    Tiada tandingan-Nya
    ALLAHU AKHBAR

    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    28 Jun 2012

    Like · · Unfollow Post · about an hour ago
    Francykartika Trinovida likes this.

    Francykartika Trinovida:

    Tak tertandingi ibdahnya ciptaanNYA.. Maha karya tak ternilai.. Karena Dia Maha segala. Segala menjadi Indah, cantik, mengagumkan, betapa Besar kuasaNYA.. Subhanallah اَللّهُ اَكْبَرُ،... اَللّهُ اَكْبَرُ،.., Maha Besar atas segala.. Tiupan angin mendesir menyapu semua kesedihan, menyapu semua kerinduan.. Akankah semua rasa ini tersimpan di hatimu..

    KAMI PENGHUNI RIMBA SELALU MENGHARGAI KARYA TUAN PUTRI RIMBA

    Duhai sahabatku...
    Di Istana Rimba sekarang semuanya sedang berduka
    Segerhana cuaca yang gelap gulita menunggu hujan turun
    Ribut petir tidak henti-henti menyabar kiri dan kanan.

    Sudah jutaan kali penghuni rimba pesan jangan Tuan Puteri
    menyumbangkan karya pada mereka...mereka bukan hargai pun
    malah satu kesalahan pula...membuat mereka sakit hati...
    meluahkan dendam kesumat...

    Kami si penghuni rimba ni...yang sentiasa menghargai
    karya Tuan Puteri...sentiasa teruja dan ternanti karya tuan puteri
    apa nak dihiraukan dengan mereka...biarpun kamu cumalah haiwan
    tapi kami faham apa itu kasih sayang semurni hati...
    sebab itu di akhirat nanti kami tidak diseksa di neraka....
    manusia ni tak habis-habis....dengki.....dengki...dengki...
    dengki khianat...Tuan Putri berkarya tak henti-henti pun nak sakit hati...apatah dia orang ni ...ada otak letak kat lutut apa....tak nak baca dan like sudahlah ini kutuk dan hina Tuan Puteri habis-habis...
    macam nak bunuh karya Tuan Puteri....duhai manusia di luar sana sebelum kalian mahu bunuh karya Tuan Puteri kami...langkah mayat kami dulu....Tuan Puteri kami rela pertaruhkan air mata dan darahnya untuk berkarya...kalian senang-senang saja nak hapuskan karya Tuan Puteri kami...tidak...tidakkk..kami pastikan tak akan terjadi!!!!!

    Tuan Puteri bangunlah tuan Puteri...janganlah seksa kami begini...
    Kami jumpa tuan puteri dihanyut di lautan asid bergelora dan selamatkan tuan puteri...tuan puteri gembira dan ceria pelangi cinta bersama kami...tapi semenjak bercampur dengan mereka-mereka yang berhati busuk itu...tuan puteri koma semula...kejamnya mereka...madu yang diberi racun yang dibalas...tunggulah...

    tunggulah pembalasan dari Tuhan kerana doa orang yang teraniaya tanpa hijab....

    Tuan...Puteri...bangun....bangun.... syair ombak rindu...yang tuan puteri karangkan ...kami bacakan ye....

    PUTRI RIMBA NIAGARA
    28 Jun 2012
    (PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA & GRUP MASYARAKAT ADAT MATARAM & DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
    28 Jun 2012
     ·  ·  · June 28 at 8:47pm
    • You like this.
      • Rabeah Mohd Ali SI PUTRI RIMBA DENGAN DAYANGNYA SI KUNTA SI KUNTE

        Kuperkenalkan diriku untuk perkenalan ini...
        Gambar yang kau lihat itu tak dirancang..
        Aku memegang watak Putri Rimba untuk
        Teater Bangsawan diRaja yang aku impikan
        Satu masa nanti dipentaskan....
        Yang mekapkan aku pun
        Si kunta si kunte dayang Istana Rimba
        Mereka berdua sebagai penasihat aku juga...
        Itu yang jadi macam tu...comot...entah arang
        Mana diambilnya...ha itu yang jadi macam tu
        Aku pun takut nak tengok muka aku sendiri
        Aku mahulah padam tapi si kunta si kunte marah
        Kalau selagi tak ambil gambar untuk disiarkan
        Kepada pembaca setia karya-karya aku
        Katanya apa nak dimalukan...
        Mereka faham puteri rimba apabila dimekapkan oleh haiwan
        Hantam ajelah asalkan ada rupa puteri sikit ...hehehe
        Itula kisah serba sedikit yang dapat aku beritahumu
        Agar kau tak salah faham ye...
        Aku kalau tak bermekap...tidaklah rupa macam itu
        Seorang yang sudah ditarik kecantikan...
        Cuma yang berbaki ini saya yang ingin dihargai...itu saja...
        Makanya jangan salah anggap padaku lagi ok...
        Nanti bila habis skrip puteri rimba
        Kutukar gambar lain...
        Moga si kunta si kunte benarkan....hehehehe
        Moga kau gembira mendengar cerita aku ini...
        Salam kemaafan untuk kalian berdua...

        KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
        28 Jun 2012
    • MAAFKAN AKU KIRANYA AKU BERSALAH

      Aammin...terima kasih kerana dinda sudi like karya kanda ...moga Allah saja yang membalas segala kebaikan dinda pada kanda...ini bulan Syaaban dan tak lama lagi bulan ramadhan pintu Syurga semua terbuka luas kepada semua hamba-NYa...makanya kanda minta maaf pada dinda dan pada semua ahli grup di sini kerana masalah remeh temeh manusia yang tak pernah habis...kalau jiwa kita hendak tenang ..kita maafkan semua orang yang telah menyakitkan hati kita... Insya-Allah aman dan tenang roh kita dinda....mana tahu sebentar lagi nyawa datang menjemput kita...malu kita dengan Allah kerana perselisihan faham yang sejak berkurun lamanya diungkit-ungkit...makanya kanda mohon sangat apalah dosa kanda hingga dilukakan hingga sedemikian rupa...duhai yang punya hatii dan perasaan maafkan aku...tolonglah jiwaku merintih kini... aku tak tahu apa salah aku hingga terpaksa menerima bebanan luka parah ini...tolong...lah aku merayu padamu...usia aku yang tersisa ini...aku mahu habiskan ke jalan Ketuhanan...janganlah difinah aku yang tak sanggup aku mendengarnya...hinalah semahumu jika itu dapat meredakan dendammu itu...yang aku paling takuti nanti jika aku dihina oleh Allah SWT...kalau itu ...aku rela Allah ambil nyawaku sekarang juga kerana aku hidup menyakitkan hati manusia...sedangkan aku tak kenal pun dia...dengar suara dia pun tidak...kenapalah dia setega itu padaku...moga Allah ampunkan aku Allah ampunkan dia...moga Allah ampunkan semua yang terlibat secara langsung atau tak dalam dosa yang bukan kupinta ini. Ya Allah janganlah perkara yang remeh temeh ini kau bawa ke akhirat...aku takut Ya Allah..makanya aku sudah memohon maaf kepada mereka yang terlibat secara langsung atau tidak...sesiapa yang sudah memandang serong atas kata-katanya itu aku sudah maafkan. Dan di sini aku hulurkan tangan memohon maaf pada kalian semua. Maafkanlah aku kiranya aku bersalah...

      KARYA: PUTRI RIMBA NIAGARA
      28 Jun 2012


      • ALAM TEMAN KARIBKU BERPUISI

        Sejak kecil aku minat sastera
        Suka tengok bulan
        Aku berkata-kata dengan bulan

        Suka tengok bintang
        Suka tengok taburan bintang yang bergemerlapan

        Suka tengok laut
        Rasa sayu sangat

        Tapi bila setiap kali mendung datang
        Aku pasti sedih
        Tak tahu kenapa?
        Tapi nak buat macam mana
        Tuhan sudah takdirkan mendung
        Pada langit
        Tapi aku percaya langit sentiasa redha
        Apa saja yang ditentukan oleh Pencipta-Nya

        Aku bersyukur kerana bahasa alam
        Membuatkan aku boleh berbahasa indah-indah
        Walaupun tak seindah penyair ternama...

        Terima kasih bulan bintang laut awan dan apa
        Saja yang diciptakan Tuhanku
        Bersyukur kerana kalian sudi berkawan
        Denganku walaupun tanpa suara kalian
        Tapi indahnya ciptaaan kalian
        Membuatkan suara-suara kalian
        Terdengar jelas di kalbuku
        Aku teruja untuk terus
        Mengakui betapa Bijaksana-NYa
        Pencipta yang mencipta kalian
        SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
        Indah...indah...indah...sesungguhnya indah
        Mendamaikan jiwa seniku agar terus menarikan
        Pena membaitkan puisi-puisi indah betapa
        Indahnya kejadian kalian dan betapa
        Kebijaksanaan Allah Azzawajallah
        Tiada tandingan-Nya
        ALLAHU AKHBAR

        KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
        28 Jun 2012
         ·  ·  · June 28 at 4:55pm
      KASIHAN AKU... AKU TERSESAT DALAM DUNIA AKU SENDIRI...
      DUHAI KAWAN TOLONG BERI PANDANGANMU JIKA KAU
      KAWAN DUNIA AKHIRATKU

      Aku ingin sampai ke puncak gunung itu
      Tapi dalam perjalanan ke puncak gunung tersebut
      Aku tersesat tak tahu mana hala tuju ke puncak gunung tersebut
      Aku benar-benar dalam kegelapan
      Dari purnama ke purnama masih meraban-raban entah di mana aku
      Yang aku tahu aku berada di sebuah perkampungan asli
      Mereka buat tak tahu saja dengan kehadiran aku di situ
      Langsung tidak mahu melayan aku
      Aku lagi buntu..mungkin mereka sibuk dengan hidup seharian mereka
      Aku beginilah...bosan....bosan....bosan...dengan diriku...

      Aku selalu perhatikan seorang ketua perkampungan asli di situ
      Semua penduduk perkampungan asli itu mengikut segala
      Arahan ketua tersebut tanpa bantahan....

      Barangkali aku mesti seperti mereka juga baru hidup aku terarah...
      Oo...aku mesti mencari seorang sifu agar aku tak meraban-raban...
      Tapi siapa ye...akan jadi sifu aku...
      Adakah ketua perkampungan asili itu kulantik menjadi sifu aku...
      Ahh..! Dia tak akan faham dengan apa yang aku mahukan
      Makanya sia-sia aja dia menjadi sifu aku...

      Sekarang ini aku benar-benar buntu...
      Buntu--buntu...dalam mencari jalan untuk aku
      Mencapai ke puncak gunung tersebut...

      Makanya duhai kawan-kawan yang disanjungi...
      Sudilah memberi pendapatmu gimana aku
      Bisa sampai ke puncak gunung tersebut?
      Aku amat perlukan pandangan
      Daripada kalian semua....
      Kerana pandangan kalian
      Insya-Allah membolehkan aku
      Mengubah segala prinsip hidupku
      Yang mana telah membuatkan aku
      Hialang keyakinan diri dan
      Berputus asa dalam meneruskan
      Kehidupan aku yang suram dan kelam ini...
      Terima kasih atas segala pandangan kalian
      Semua moga Allah saja yang dapat membalas-Nya...
      Aamin.

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
      18 Jun 2012
      Like · · Unfollow Post · June 18 at 11:07am
      Werdys Kalbary and Kembara Sirua like this.

      DALAM MENAKLUKKAN TANTANGAN

      Tersimpan asa dipuncak yang tinggi menjulang
      Perlu semangat untuk menghalau segala rintang
      Dikiri kanan onak dan duri tumbuh diantara ilalang
      Tiada terbilang aral yang melintang
      Mari ditentang
      Ayo diterjang
      Segala rintang yang menghadang
      Dengan semangat yang tak mudah goyang
      Berbekal cahaya Tuhan sebagai pedoman
      Kita akan sampai dipuncak yang menjulang
      Mengibarkan bendera kemenangan
      Dalam menaklukkan tantangan

      By: Ayahanda Kembara Sirua
      20 Juni 2012

      TERJANGAN OMBAK TERUS MEMBADAI

      Dalam terjangan ombak terus membadai
      Digagahi jua demi meraih kemenangan
      Piala kemenangan diraih untuk penghuni bumi tercinta
      Piala kemenangan akhirat untuk sesudah kematian
      Kerana hidup ini cuma bernilai pada
      Hamba-Nya yang faham arti syukur pada nikmat kurniaan-Nya
      Makanya terima kasih duhai sahabat kau di antara
      Dalam beribu sahabatku yang sudi menjawab puisi
      Teka teki yang diajukan oleh seorang hamba Allah kepadaku
      Aku sudah menjelaskan padanya tapi dia masih kabur
      Akan matlamat jalan hidupnya yang masih kabur dalam
      Kebekuan penyelesaian menuju kemenangan hidupnya
      Moga Allah memberi Nur Hidayah Kasih-Nya pada hamba Allah itu
      Aamin Ya Rabbal A'Lamin.

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
      20 Jun 2012

      TAK ADA YANG KABUR DALAM KEHIDUPAN

      Tak ada yang kabur dalam kehidupan
      Segalanya jelas dan terang benderang
      Hanyalah yang tak mampu membaca
      Dan juga tak mau memahami
      Yang menganggap dunia ini laksana misteri

      By : Ayahnada Kembara Sirua
      20 Juni 2012

      MEREKA YANG TAK PUNYA MATA HATI

      Yang kabur tentang dunia bagi mereka yang tak punya mata hati...
      Yang punyai mata hati perlu bertabah hati agar mereka bisa
      Mengerti hidup tak menunggu kita...
      Kematian menunggu kita pasti
      Yang pasti kita harus
      Jangan lekas putus asa untuk
      Berusaha mendoakan mereka agar diberi khashaf Ilahi
      Biar hidup di dunia ini bukanlah matlamat sebenar
      Matlamat sebenar hidup dunia
      Kejayaan diraih untuk bekalan di akhirat
      Itulah kejayaan yang sebenar-benarnya
      Yang patut dipasakkan dijiwa kita dan mereka..
      Tanpa Nur Kasih Ilahi
      Kita bukan siapa-siapa
      Coma seonggok daging
      Yang tak bermakna
      Di dunia dan di akhirat
      Nauzubillah
      Semangat terus yuk
      Demi menggapai
      Ke puncak kejayaan
      Dunia dan akhirat
      Aamiin Ya Rabal A'Lamin

      KARYA PUTRI RIMBA NAIGARA
      20 Jun 2012

      DARI ULAT MENJADI KEPOMPONG

      Dari ulat menjadi kepompong
      Seiring waktu yang terus melaju
      Kepompong itu menjadi kupu kupu
      Jika saja manusia tahu
      Segala keindahan akan menyatu
      Seiring perjalanan sang waktu

      By: Ayahanda Kembara Sirua
      20 Juni 2012

      CINTA ALLAH SENTIASA ADA UNTUK SEGENAP HAMBA-NYA

      Andai manusia tahu
      Cinta Allah sentiasa ada untuk segenap hamba-Nya
      Pasti waktu amat bermakna
      Untuk memburu cinta-Nya yang tiada penghujung-Nya
      Dan mengenepikan segala kebuntuan tak menentu
      Karena waktu tak menunggu
      Bila sampai waktu
      Dipanggil Ilahi
      Cinta-Nya yang didambakan di kala hidup
      Terjawab sudah
      Bahagia di kala itu
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
      Di sejadah cinta tika bersujud di dunia
      Menjadi bukti cinta dibalas sesudah mati..
      Itulah cinta yang berarti
      Tiada henti...tiada noktah...

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
      20 Jun 2012

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA & AYAHANDA KEMBARA SIRUA
      28 Jun 2012
       ·  ·  · June 28 at 4:21pm



      TENTANG MATI

      Kenapa takut mati?
      Takut mati mati
      Hindari mati mati
      Sihat mati
      Sakit pun mati
      Tua muda mati
      Kaya miskin mati
      Semuanya akan mati
      Mati milik semua
      Bersedia atau tidak mati
      Mati tak kira siapa
      Tak kira di mana
      Di mana-mana boleh mati
      Bersedia atau tidak mati
      Yang penting mati dalam husnul khotimah
      Mati dalam kebaikan dalam redho-Nya Ilahi
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
      12 Jun 2012

      TERIMA KASIH SUARA AKHIRAT

      Kaya macam mana manusia itu
      Dia tetap miskin

      Apa maksudmu?
      Sebab aku ni kaya punya harta tak terkira banyaknya

      Kau lahir ke dunia ini kosong...

      Lagi aku tak faham?
      Apa maksud kosong
      Aku lahir atas kehendak ibu dan ayah aku
      Apa pulak kosong...

      Kau silap...
      Kau lahir atas kehendak Pencipta-Mu
      Kalau kau lahir atas kehendak ibu dan ayahmu
      Pasti mereka hendak anak mereka sempurna cantik dan tampan
      Tak ada satu pun celaan yang menyusahkan hati mereka
      Dan yang kukatakan kosong itu...tika kau lahir
      Tiada apa pun yang kau bawa ....kosong
      Mati pun cuma kain kafan yang kau bawa
      Kalau mati membawa semua hartamu yang ada
      Jenuh juga orang nak menggali kuburmu
      Satu bulan hendak menggali kubur pun tak siap-siap...

      Apa maksudmu?
      Katakan jangan selindung-selindung aku tak suka
      Jelaskan sejelas-jelasnya agar aku faham
      Sebab aku ni pencinta harta
      Bagiku harta adalah segala-galanya
      Untuk diri aku sendiri pun aku berkira
      Inikan hendak bersedekah
      Kirim salamlah
      Kalau nak kaya usaha sendirilah
      Kau tahu kerana aku banyak hartalah aku
      Ramai suka berkawan dengan aku
      Aku pun pelik kenapa mereka suka berkawan dengan aku
      Dan hormat gila-gila dengan aku...
      Aku bukan bagi pun harta aku pada mereka
      Tapi masih terhegeh-hegeh nak menjadi kawan aku
      Pelik kan manusia ini..
      Cuba aku papa kedana...
      Seorang pun tak mahu berkawan dengan aku...
      Manusia ini sukakan harta
      Sebab itu aku sukakan harta
      Kerana harta aku dihormati dan disanjungi
      Ke mana saja aku pergi semua hormat aku
      Dan sanjungi aku ...
      Sebab itu aku suka...suka....sukakan harta...
      Hidup aku senang lenang atas usaha aku sendiri
      Harta yang banyak inilah Syurga duniaku...

      Kau terpedaya dengan diri kau sendiri
      Harta yang banyak itu kau nak bawa ke kubur ke?
      Ha...sebab itulah aku katakan tadi
      Sebulan hendak menggali kuburmu pun ak siap-siap
      Sebab segala eset yang kau miliki mahu ditanam sama
      Kau bayangkanlah rumah kau yang macam istana ini
      Nak di kebumikan juga...
      Itu baru istana belum lagi yang lain nak dikebumikan juga
      Yelah nak ikut wasiat tuannya...
      Dalam kubur pun kau nak teruskan perniagaan mewahmu jugakan...

      Tapi aku tak pernah dengar orang dalam kubur
      Jalankan perniagaan...ada ke pembelinya
      Takkan ahli kubur masih lagi nak berjual beli ye..
      Macam mana ye rupanya pembeli produk aku
      Dibeli boleh pocong-pocong
      Hee takutnya nasib baiklah aku pun sudah bergelar pocong...
      Tapi apa produk yang aku nak jual ye...kalau aku jual mereka
      Berminat ke nak beli...buntu aku ni...

      Kalau kau tak nak buntu...dari sekaranglah kau kena berubah...

      Apa maksud kau? Tolong bantu aku dari kebuntuan ini agar aku tak
      Menyesal sebelum aku bergelar pocong

      Hidup jangan leka sangat dengan pesona dunia...
      Harta kau yang banyak-banyak ni
      Banyak-banyaklah kau infakkan ke jalan-Nya
      Itulah keuntungan yang tak akan habis-habis
      Biarpun kau sudah berada di alam barzah
      Kau bukan lagi menjadi jutawan pocong
      Tapi kau adalah roh suci yang telah disucikan
      Dengan harta yang telah kau infakkan ke jalan-Nya
      Di dunia kau mencari jalan-jalan ke Syurga
      Di kubur mu nanti kaulah ahli Syurga
      Kau tidur sebagai ahli Syurga dan diperlihatkan
      Syurga yang Maha Indah hingga tiada apa yang
      Kau lafazkan melainkan
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
      Dan mesti kau rasa bersyukur ketika di dunia kau
      Sempat bertaubat dengan menginfakkan hartamu
      Ke jalan-jalan Syurga-Nya

      Masya-Allah aku tak terfikir
      Sebagaimana yang kau fikir
      Terima kasih suara akhirat
      Kaulah sahabat dunia akhiratku
      Moga Rahmat Allah Azzawajalllah
      DiLimpahkan kepadamu dan seluruh ahli keluargamu
      Yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia

      Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
      12 Jun 2012
       ·  ·  · June 12 at 8:50am
      • Werdys Kalbary and Kembara Sirua like this.
        • Kembara Sirua 
          Mati tak terminati
          Karena menjadi tabir
          Pemisah insan dengan kelezatan dunia
          Yang fana..yang maya..yang hanya
          Tipuan muslihat belaka...
          Mati bukan berarti berhenti
          Masih ada kehidupan yang menanti
          Yang lebih kekal abadi
          Tempat setiap Insani
          Menerima balasan dosa dan budi
          Dari Ilahi Rabbi
          June 12 at 9:36pm ·  · 1
        • Rabeah Mohd Ali Yang mengerti mati
          Akan sentiasa muhasabah diri
          Kerana mahu mati dalam kebaikan
          Moga kita semua tergolong mati dalam husnul khotimah
          Aamiin.
          June 12 at 9:40pm ·  · 1
        • Kembara Sirua Mungkin tak pantas badan disurga
          Namun tak tahan bara neraka
          Jika bukan karena KuasaNya
          Sungguh Insan tak berarti apa2
          June 12 at 9:44pm ·  · 1
        • Rabeah Mohd Ali 
          APABILA LANGIT BERBICARA

          Pabila langit berbicara
          Lidah kelu tanpa kata
          SUBHANALLAH
          Apakah gerangan
          Yang ingin dibicarakan langit
          ALLAHU AKHBAR
          Terpana hati memandang langit
          Gerun rasa hati melihat kejadian langit sebegini rupa

          Berpusar-pusar seperti ingin membicarakan
          Sesuatu pada seluruh alam...

          Apakah ini api neraka yang menyala?
          ALLAHU AKHBAR
          Amat menggerunkan
          Jauhkan kami dari seksaan api neraka-Mu Ya Allah

          Apakah ini pusaran angin dunia Kiamat?
          ALLAHU AKHBAR
          Amat menakutkan!
          Lojiklah semuanya
          Menjadi belalang berterbangan dan terbakar hangus
          Segala yang ada di bumi dan dilangit

          Apakah ini rasaksa sebesar dunia
          Yang akan menghancurkan dunia ini
          Dengan sekali hentakkan kakinya
          Berterbangan semua yang ada
          Dengan sekali gauman suaranya
          Semuanya musnah dalam sekelip mata
          ALLAHU AKHBAR

          Semua ilmu alam ghaib
          Dalam Pengetahuan-Mu

          Kami sebagai hamba-Mu
          Cuma dapat memikirkan
          Setiap kejadian
          Yang Kau zahirkan
          Di mata kasar kami
          Agar kami dapat fikirkan
          Dalam mata hati kami
          Dengan penuh kepercayaan
          Dan Keimanan

          Makanya kami percaya
          Setiap kejadian pasti
          Ada hikmah-Nya

          KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
          12 Jun 2012
        • Kembara Sirua Tiap kisah menyimpan hikmah
          Karena alam adalah bukuNya
          Yang mesti dibaca
          Yang harus ditelaah
          Agar tercerna
          Rahasia KebesaranNya
          June 12 at 9:53pm ·  · 1

0 comments:

Post a Comment

 
;