Friday 28 June 2013

GRUP FESTIVAL KERATON NUSANTARA JALUR SUTRA (YARASUTRA) ADALAH MENJALINKAN TALISIRATURAHMI SESAMA KERABAT DIRAJA SENUSANTARA




  • PINNED POSTS
  • KEPADA YANG MULIA PARA ULAMA, RAJA, SULTAN, BANGSAWAN, BUDAYAWAN, SENIMAN, ILMUWAN, YANG TERGABUNG DI GRUP INI...TOLONG JANGAN MEMBAHAS KONFLIK KERATON YANG BERMASALAH DI GRUP INI....GRUP INI DIBUAT UNTUK MENYATUKAN SEMUA RAJA DAN SULTAN....SILAHKAN DISKUSI TENTANG HAL-HAL YANG POSITIF SAJA....ADMINT AKAN HAPUS KOMENT SIAPA SAJA YANG MEMPERKERUH SUASANA GRUP SEPERTI MEMFITNAH, MERUSAK NAMA BAIK ORANG LAIN....ATAU MENGHINA SULTAN DAN RAJA LAINNYA...STOP FITNAH DAN PERMUSUHAN.....(SYEKH MUFTI KESULTANAN PALEMBANG).
    Like ·  · Unfollow Post · about an hour ago
    • Ratu Rimba Niagara Jika suatu masalah itu ditimbulkan ...dan tidak cuba diambil jalan perdamaian pastilah selamanya Institusi kerabat diRaja tidak dapat dimartabatkan kerana sesama kerabat bertelingkah menegakkan benang basah...masing-masing mengaku diri betul dan saling salah menyalah...habis apa guna dilantik mahlis raja-raja , sri pemangku adat dan syekh Mufti atau alim ulama nusantara tapi tidak mahu coba mendamaikan malah membiarin masalah itu tergantung-gantung kerana takut dibahaskan cara adil....yang menjadi mangsa masalah itu akan terus diungkit-ungkit oleh mereka yang tak berpuas hati...jangan sangka mereka akan membiarin begitu saja...mereka akan terus pertikaikan dan akan terus berlanjutan seribu tahun lagi...barangkali belum sempat seribu tahun sudah menjadi bara yang meledak terus meledak di kedua buah negara di Indonesia mahupun di Malaysia.. ...jika ini terjadi seluruh rakyat nusantara tidak akan maafkan siapa-siapa yang bertanggungjawab dalam hal ini.
    • Abdul Hakim Abdul Rashid Secara hurmatnya kita dijemput,jadi beradablah sebagai tetamu dengan memuliakan tetamu dan tuan rumah."Tidak Aku diutuskan melainkan untuk memperbaiki alhlak[adab].Wallahualam.Al-Fatihah.
    • Iwan Mahmoed Al Fattah Saya setuju dengan pendapat BuyaSyekh-Mufti Kesultanan Palembang Darussalam.....martabat seseorang itu akan runtuh jika selalu membahas konflik konflik yang berkepanjangan, apalagi dilakukan secara terbuka, grup ini ditujukan untuk menjalin silaturahim...kalau ada yang berkonflik seharusnya malu dengan status dirinya...memfitna, merusak nama baik orang, mengadudomba, itu menunjukkan kekerdilan seseorang dalam memahami status dan identitas dirinya...Semoga grup ini menjadi tali perekat seluruh sultan, raja, bangsawan yang masih mencintai persatuan dan kesatuan dalam bhineka tunggal ika yang telah dirintis oleh para walisongo.....
  • RECENT POSTS
  • Jika kata sudah menjadi sumpah...
    Seperti sumpah kita di alam roh-roh tika roh mahu ditiupkan di alam kandungan ibu kita mahu menjadi hamba-NYa yang diredhai mengaku KAU TUHANKU TIADA TUHAN LAIN YANG LAYAK DISEMBAH KECUALI ENGKAU YA ALLAH AKU SANGGUP MENJADI KHALIFAH-MU DI MUKA BUMI INI," dengan sumpah seorang hamba kepada Pencipta-Nya makanya kita ditiupkan roh .
    Sejak di alam roh lagi kita telah diketemukan makanya di alam dunia ini kita diketemukan biarpun sekadar di alam maya. Kerana sumpah kita kepada Allah Taala makanya kita diketemukan untuk sama tawauduk merealisasikan sumpah itu. Moga sumpah kita di alam roh ...kita sama realitikan agar kita tidak menyesal tika dihari kita bergelar aruah. Moga segala perjuangan dan niat suci kita dimakbulkan Allah . Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
    Like ·  · Unfollow Post · 5 hours ago
    • Tengku Wadinsyah Saya ni apalah hy hamba sahaja tdk lh guna dan tdk muia hamba ina Amin
    • Ratu Rimba Niagara Janganlah begitu Tengku Wadinsyah. Semuanya hina di Sisi Allah kerana kesmua lahir ditempat yang hina dijadikan pun dengan bermulanya setetes air mani kemudian menjadi seketul darah dan dari seketul darah dijadikan tulang belulang dibalut dengan daging...usia kandungan di rahim ibu empat bulan ditiupkan roh setelah kita berjanji bersumpah setia untuk menjadi khalifah di bumi Allah ...itulah asal kejadian kita...
      Dari roh asal kejadian kita ...akhirnya mati bergelar roh juga
      hidup cuma mimpi mati itulah realiti..
      jadi apa yang hendak kita kisahkan tentang masalah remeh temeh manusia ini...biarlah mereka yang arif tentang hal ini menyelesaikan cara baik dan harmonis...kita doakan sajalah..gimana pendapat tengku wadinsyah.
      Maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki saya aturkan buat tengku wadinsyah atas kesilapan saya dalam berbicara.

      Bukan saya menyebelahi mana-mana pihak. Apapun saya menyayangi kedua-dua pihak sepenuh jiwa saya sebagai saudara seislam.

      Cuba hayati apa yang saya tulis ini ya...harap dapat memahaminya setiap baris ayat bukan saya hendak mengajar...tapi sekadar mahukan sebuah perdamaian antara dua negara itu saja.
      Moga Allah SWTmembantu kita dalam perkara ini ya. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin. 

      "Syekh-Mufti Kesultanan Palembang Darussalam
      KEPADA YANG MULIA PARA ULAMA, RAJA, SULTAN, BANGSAWAN, BUDAYAWAN, SENIMAN, ILMUWAN, YANG TERGABUNG DI GRUP INI...TOLONG JANGAN MEMBAHAS KONFLIK KERATON YANG BERMASALAH DI GRUP INI....GRUP INI DIBUAT UNTUK MENYATUKAN SEMUA RAJA DAN SULTAN....SILAHKAN DISKUSI TENTANG HAL-HAL YANG POSITIF SAJA....ADMINT AKAN HAPUS KOMENT SIAPA SAJA YANG MEMPERKERUH SUASANA GRUP SEPERTI MEMFITNAH, MERUSAK NAMA BAIK ORANG LAIN....ATAU MENGHINA SULTAN DAN RAJA LAINNYA...STOP FITNAH DAN PERMUSUHAN.....(SYEKH MUFTI KESULTANAN PALEMBANG).
      Like · · Unfollow Post · 15 minutes ago
      Seen by 3

      Syekh-Mufti Kesultanan Palembang Darussalam and 3 others like this.

      Ratu Rimba Niagara Jika suatu masalah itu ditimbulkan ...dan tidak cuba diambil jalan perdamaian pastilah selamanya Institusi kerabat diRaja tidak dapat dimartabatkan kerana sesama kerabat bertelingkah menegakkan benang basah...masing-masing mengaku diri betul dan saling salah menyalah...habis apa guna dilantik mahlis raja-raja , sri pemangku adat dan syekh Mufti atau alim ulama nusantara tapi tidak mahu coba mendamaikan malah membiarin masalah itu tergantung-gantung kerana takut dibahaskan cara adil....yang menjadi mangsa masalah itu akan terus diungkit-ungkit oleh mereka yang tak berpuas hati...jangan sangka mereka akan membiarin begitu saja...mereka akan terus pertikaikan dan akan terus berlanjutan seribu tahun lagi...barangkali belum sempat seribu tahun sudah menjadi bara yang meledak terus meledak di kedua buah negara di Indonesia mahupun di Malaysia.. ...jika ini terjadi seluruh rakyat nusantara tidak akan maafkan siapa-siapa yang bertanggungjawab dalam hal ini. Di akhirat pasti akan dipertanggungjawabkan . Maka ktia ambillah pendekatan yang bisa menjadikan keduanya saling redha meredoi akan takdir masing-masing."

      Ratu Rimba Niagara
      28 Jun 2013
      56 minutes ago · Like · 1
    • Tengku Wadinsyah Ratu Rimba Niagara memang teramat mulia Dari pada Syyedina Rasullah Saw, dan Ratu Rimba Niagara amat bijak dari Sultan Siak sri indrapura I sd XII, Kerajaan siak Sri indrapura Milik RI, Menjadi milik Ratu.
      42 minutes ago via mobile · Like · 1
    • Tengku Wadinsyah Ya Allah ya Allah ya Allah, memang Ratu Rimba Niagara Amat Mulia dari pada Ahli Bait Syyedina..Syyedina.. Kami Ahli bait2 kerajaan siak sdh terhina ya Allah.
      36 minutes ago via mobile · Like · 1
    • Tengku Wadinsyah Ya Allah zat yang berkehendak Ratu Rimba Niagara mengakui Kerajaan siak Sri indrapura di kab siak, menjadi miliknya Masyallah ya Allah.
      31 minutes ago via mobile · Like · 1
    • Ratu Rimba Niagara Subhanallah segala pujian hanya untuk Allah...
      tiada seorangpun di dunia ini menandingi Rasulullah
      kita hanya mahukan syafaat Rasulullah atas kebaikan yang ktia lakukan di dunia ini...
      tiada niat untuk saya menghina sesiapa...
      jika masih lagi mengataka
      n saya menghina sesiapa 
      saya tidak mahu lagi meneruskan perbahasan ini
      dan tolong jangan ganggu mana-mana wall saya...lagi
      admin tolong pastikan wall saya tidak diganggu oleh yang bernama
      Tengku Wadisyah...jika dibiarin akan menumpulkan pena saya untuk terus berpena ...hrap ambil perhatian admin...
      saya di sini dijemput untuk berkarya..bukan untuk membahaskan isu-isu sensitif begini....
      saya cuba membetilkan keadaan dan memberikan saranan saya tapi tetap juga di salah anggapkan...tolong maafkan saya kepada mereka semua...andainya Tengku wadinsyah masih mengganggu wall saya bersiaran karya...
      29 minutes ago · Like · 1
    • Tengku Wadinsyah Ya Allah zat sebenar zat mmg Ratu Rimba niagara Memang wali mu Ya Allah dmn Kerajaan siak Sri Indrapura menjadi miliknya bkn milik RI.
      22 minutes ago via mobile · Like · 1
    • Ratu Rimba Niagara Saya sudah rumuskan secara terperinci tapi masih tidak memahami..tolong hormati keputusan saya saya tidak mahu membahaskan isu-isu ini lagi kerana saya tidak layak pun dan untuk mengetahuan semua saya bukanlah kerabat diraja ataupun bangsawan...dan emangnya tidak layak berada di group ini...tetapi memandangkan saya telah dijemput di group ini oleh Syekh -Mufti Kesultanan Palembang Darussalam pastinya saya dibenarkan untuk bersiaran karya dengan apa jua tema karya...tak sangka pula karya saya menjadi isu yang begini hangat dieprkatakan...makanya saya merayu agar tidak membabitkan saya dengan mana-mana pihak...harap admin maklum perkara ini ..tidak berulang lagi...jika dibiarkan Tengku Wadisyah mengganggu karya saya...izinkan saya berlalu pergi.
    • Ratu Rimba Niagara Kepada Tengku Wadinsyah dan semua kerajaan Siak Indrapura ..patik mohon maaf jika patik bersalah dalam hal yang patik sendiri sudah tak mahu lagi pikirkan. Patik di sini cuma mahu bersiaran karya saja...harap maklum kepada Tengku Wadinsyah sekali lagi jangan mengganggu wall saya lagi...maafkan saya...
TIADA SYARAT UNTUK BERBUAT KEBAIKAN KEPADA RAKYAT NUSANTARA

DAMAILAH INDERAPURAKU DAMAILAH INDERAPURAMU

Inderapura kau bisa berobah
Merobah dari mundur kepada kemajuan
Andainya rakyat kamu bersatu hati
Tekad untuk sama-sama berjaya
Sama-sama merealisasikan impian anak bangsa
Biarpun perjuanganmu ramai yang mencantas
Mencantas segala niat suci perjuanganmu
Jangan pernah kau mengaku tewas
Jika kau mengaku tewas
Berarti kau sendiri yang menginjak-injak
Cita-cita murni anak bangsamu sendiri
Jika itu yang ada di jiwamu
Segeralah kamu mundur
Padamkan segala niat sucimu itu
Pergi membawa haluan sendiri
Karna kami tak perlu
Berurusan dengan pejuang pengecut
Bila diterjang ombak tsunami hilang segala hala tuju perjuangan!

Maka dari itu awas pejuang Inderapura...
Kamu bukan begitu
Kamu adalah pejuang brani mati demi
Agama , bangsa dan rakyatnya

Tiga falsafah ini dipasakkan di kalbu hati
Yang kau tak akan sesekali mundur ke belakang
Sekalipun umurmu di ujung tanduk
Kau tetap dengan perjuanganmu
AKULAH PEJUANG ANAK BANGSAKU INDERAPURA
AKU DITAKDIRKAN MENJADI SATRIA INDERAPURA
AKU DITAKDIRKAN MENCINTAI INDERAPURA
MELEBIHI KEPENTINGAN DIRIKU SENDIRI
MAKANYA AKU TAK AKAN MUNDUR BIARPUN SETAPAK
ITU JANJIKU
ITU SUMPAHKU
ANDAINYA ADA YANG COBA MAHU
MEMBUNUH ANGANKU
SILAKAN
TURUN KE MEDAN JUANG
MENUNJUKKAN KEHEBATANMU
KEHEBATAN KUASAMU
AKU SEDIA MENENTANGNYA
SAMPAI UJUNG NYAWAKU
AKAN KUPERTAHANKAN
KARENA AKU COMA TAHU
INDERAPURA COMA SATU
TIADA DUA TIADA TIGA
INDERAPURA NEGERI YANG KUCINTA
SELAGI ADA NYAWA DI BADAN

JIKA WUJUD DI NEGARA LAIN
INDERAPURA ITU BERMAKNA BUKAN INDERAPURA
ITU ADALAH PELANDUK DUA SERUPA
LAIN IBU LAIN BAPA
TAPI SIAPAPUN INDERAPURA MATLAMAT TETAP SAMA
MAHU MEMBELA RAKYAT INDERAPURA INDONESIA
MAHU MEMBELA RAKYAT INDERAPURA MALAYSIA
AYUHLAH JANGAN BERPECAH KARENA NAMA YANG SAMA
BERTALISIRATURRAHIMLAH KERANA ALLAH TAALA
UNTUK SAMA MEREALISASIKAN PERJUANGAN SUCI MURNI
PERJUANGAN ITULAH SEBAGAI MEMATRIKAN
SUMPAH SETIA KITA SEMUA SEJAK DI ALAM ROH LAGI
MAHU MENJADI KHALIFAH ALLAH DI MUKA BUMI-NYA INI
BERSATULAH
DALAM JIWA TAWAUDUK
MAHU PULANG DALAM REDHA LADI DIREDHOI
DALAM JIWA DAN ROH YANG TENANG....
DAMAILAH SELAMANYA...

DAMAILAH INDERAPURAKU
DAMAILAH INDERAPURAMU
BUKAN SEKADAR OMONGAN KOSONG
TAPI KATA YANG SUDAH MENJADI SUMPAH
SUMPAH YANG TELAH DISUMPAHKAN SEJAK DI AZALI LAGI
MAHU MENJADI KHALIFAH ALLAH DI MUKA BUMI-NYA INI

RATU RIMBA NIAGARA
28 Jun 2013
Like · · Unfollow Post · 3 hours ago
Seen by 20
2 people like this.

Tengku Wadinsyah Ratu Rimba Niagara, hati mulia namun Kerajaan siak Sri Indrapura di Kab. Siak Pov Riau milik Bangsa indonesia, Hati m u yg mulia tegaklah di atas adat dan jangan tegakan benang basah,

Tengku Wadinsyah Ratu Rimba Niagara berhati mulia dan Sholeha, Kerajaan siak Sri Indrapura di kab Siak Milik Bangsa indonesia mhn hargai jgn tegakan benang basah,

Ratu Rimba Niagara Tak perlu atas adat tapi atas silaturrahim kehendak Allah.
Tak akan lah kerana ini hingga timbulkan pergaduhan dan memecah belahkan rakyat malaysia dan indonesia. Apa ayng ktia dapat...bila mati anak cucu menyambungkankan permusuhan ini. Adakah ini nama adat yang baik?
Hati mulia bukan terletak pada hati...
Mulut menyebut hati baik
Tapu kelingking berkait
Bahaya lho kalo bersahabat dengan orang begitu.
Kita tak menegakkan benang basah tapi kita saling menyambung talisiraturrahim kerana Allah Taala.
Terpulanglah kepada mereka nak terima puisi saya ini ...saya tak paksazpun . Ini sekadar karya yang diIlhamkan Allah untuk saya tulis. Dan saya percaya setiap yang baik datangnya dari Allah..saya amat yakin itu.
Jika selepas ini masih Tengku Wadisyah mengatakan saya menegakkan benang basah...saya akan tinggalkan group ini ...tanpa notis...

Tengku Wadinsyah Ratu Rimba Niagara yang amat santun dan sholeha tegakakan lah kerajaan siak Sri indrapura Milik RI. Smg Allah Swt meijabah doa pengakuan ratu kerajaan siak sri indrapura menjadi milik ratu amin.
59 minutes ago via mobile · Like

Tengku Wadinsyah JADILAH Ratu Rimba Niagara yg di redhoi Allah Swt, Ya Allah Kerajaan siak Sri indrapura milik Kab.SIAK mlk Ri, yg Allah swt hal ini di akui oleh Ratu RImba niagara milik nya.

Ratu Rimba Niagara Terima kasih Tengku Wadinsyah atas pemahaman ini.
Bukan saya menafikan apa yang tengku katakan
Saya tidak juga menyebelahi Inderapura Malaysia
Yang saya mahu keduanya saling berkerjasaam dan saling bertalisiraturrahim membuat kebajikan dengan menggunakan darjat sebagai raja untuk mebela rakyat Indonesia dan juga Malaysia.

Jika tengku beranggappan saya menyebelahi Inderapura Malaysia sudah saya undurkan diri daripada grup tersebut atas alasan saya tak mahu mengganggu grup tersebut dengan kebanjiran karya-karya saya ..walaupun ktika itu saya sudah dicalonkan untuk ditauliahkan sebagai gelaran Sri Paduka Bonda Kesultanan Inderapura Malaysia. Lagipun bukan pangkat yang saya agungkan selama ini...saya berkarya bukan untuk itu ...saya berkarya kerana itu sudah minat saya...walaupun saya tidak menjadi ahli lembaga penerus Kesultanan Inderapura Malaysia ...namun saya masih mahu menyokong niat baik kerabat diRaja mahu membantu dan membela rakyat Malaysia tapi jika niat baik itu tidak diterima oleh kerajaan Malaysia...atas sebab-sebab tertentu... itu biarlah keaadaan menentukan sebab saya tidak tahu menahu syarat-sayarat untuk membuat kebaikan tapi yang saya tahu jika hendak membuat kebaikan tiada syaratnya...asalkan jujur ikhlas kerana Allah Taala.
Yang saya tabik diRaja Kesultanan Inderapura Malaysia...masih mengajak kerabat-kerabat diraja Nusantara bergabung dan bekerjasama dengan kerabat diraja Inderapura Malaysia...saya amat kagum satu talisiraturrahim yang amat mengharukan saya. Jikalah kesultanan Inderapura Malaysia gilakan kuasa pastinya mereka tidak akan mahu mengajak semua kerabat diraja nusantara dan rakyat nusantara bergabung dengan mereka. Inilah terletaknya kemuliaan budi seseorang hamba Allah . Harap
sudi maafkan saya jika apa yang saya katakan ini masih tidak lagi boleh diterima...saya tidak memaksanya.

Tengku Wadinsyah Ratu Rimba Niagara yg amat mulia, yg melebihi Syyeidina.. Yang saya tak suka Penerus Kesultan siak Sri indrapura, ya amat termulia SSk II Tdk py anak Subhanallah ya Allah knp Kamaruddin sani A,Mengaku jadi Pangeran rekayasa. Mhn di jwb?

Ratu Rimba Niagara Kenapa bilang kerajaan Inderapura milik saya . Mana saya mengaku Inderapura milik saya ye. Tiada niat di hati saya untuk mengaku apa tah lagi untuk memiliki Inderapura . Tuhan pinjamkan nyawa pada saya pun saya dah bersyukur. Bolehlah saya menambah amal yang sedikit ini andai kata dijemput Allah swt saat ini...SUBHANALLAH masih lagi tidak cukup amalan kerana di atas dunia hidup saya lebih tamakkan darjat dan harta milik Inderapura....Nuzubillah jika mati dalam hati mahu merampas harta bukan milikku...jangankan Ya Allah Kau kurniakan aku sifat tamak haloba yang masih tak cukup dengan apa yang Kau Kurniakan padaku.

Tengku Wadinsyah Ahli bait2 ribuan org amat menyesal atas tindakan Pangeran Palsu, beliau bkn kerabat kami.

Ratu Rimba Niagara Alhamdulillah Tengku Wadinsyah menggelarkan saya melebihi syaeidina.... .terpulang pada individu masing-masinglah jika ramai ayng tak mengaku sudahlah apa nak dikisahkan...asalkan niatnya tidak mahu mengucar kacirkan hubungan di antara dua negara...tapi saya perhatikan tengku wadinsyah seorang saja yang memprotes ...kerabat raja lain tak ada pun...kenapa yang ...Tengku Wdisyah kerabat diraja mana pula ya...mana tahu akan menjadi raja di Inderapura...

Tengku Wadinsyah Wali kami Tengku Muktar Anon dan para ribuan kerabat Ahli bait mengutuk tindakan Kamaruddin Sani A, kami kerabat kerajan siak mengutuk dgn Nama Allah Swt.

Ratu Rimba Niagara Jika hendak mengutuk jangan gunakan nama Allah swt...
dikuatiri kutukan yang dikutuk terlaknat kepada diri sendiri makanya jangan gunakan nama Allah jika mahu mengutuk kerana Allah Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Andainya Tengku Kamaruddin Sani itu bagunkan kerajaan di Indrapura di Indonesia patutlah berantam sebegini hebat sampai tak mahu mengalah sedikit pun. Ini Tengku Kamaruddin Sani mengatakan tiada kena mengena dengan Indonesia mahupun Singapura.... Indrapura Malysia bukan Inderapura Indonesia...boleh faham ke apa maknanya itu...habis tu yang hendak marah sangat kenapa...? Jika begitu Tengku Muktar Anon datang ke Malaysia tubuhkan Inderapura Malaysia..habis cerita..tak ada lagi berantam-berantam macam ini...pening kepala saya...sampai otak pun udah bergegar mahu meledak....!

Tengku Wadinsyah Ratu Rimba Nianegara darajat mu memang melebihi Syyedin dan para Ahlul Bait dan kerabat Ahlul Bait mhn jangan bw kerajaan siak sri indrapura, tw tak Sultan kami tdk py anak dan mengapa beliau mengaku jadi Pangeran Palsu.

Ratu Rimba Niagara Tanyalah dia sendiri ..saya tak tahu menahu dalam hal ini...bukan kah saya katakan tadi...nawaitu saya coma satu mahu melihat keduanya bertalisiraturrahim saling bekerjasama dalam berbuat kebaikan membantu rakyat SeNusantara ...salah kah saya?

Ratu Rimba Niagara Jika masalah ini menjadi masalah...panggillah kedua pihak Kesultanan Siak Inderapura Indonesia & Kesultanan Siak Inderapura Malaysia diadili oleh Majlis kerabat diRaja dan Sri Pemangku Adat untuk mendamaikan kedua belah pihak agar persengketaan ini segera ditamatkan dan dendam membara ini tidak diteruskan oleh anak cucu Nusantara akan datang...tak akanlah kita nak mati dalam tulang belulang penuh dengan dendam membara-bara sepanas api neraka? nauzubillah..makanya segera tamatkan perselisihan ini dengan segera. Janganlah kerana ini hendak membela kerabat diraja itu dan ini ...masalah kubur kita pasti tak selesai dengan aman malah masalah dendam membara ini diteruskan oleh anak cucu kita...adakah adat ini yang hendak kita tumbuhkan di hati sanubari anak cucu nusantara kita?

PETIAKN DARIPADA GROUP FESTIVEL KERATON NUSANTARA JALUR SUTRA (YARASUTRA)
28 Jun 2013
Like ·  · Unfollow Post ·  · Promote

(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP FESTIVAL KERATON NUSANTARA JALUR SUTRA
(YARASUTRA)
28 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;