Saturday 29 June 2013

KUREDHO ANDAINYA KAU BUKAN TERPILIH UNTUK MENJADI PEJUANG SASTRA NUSANTARAKU!





Ratu Rimba Niagara  shared a status update.
KUREDHO ANDAINYA KAU BUKAN TERPILIH UNTUK MENJADI PEJUANG SASTRA NUSANTARAKU

Wahai nanda Heri Muis...
Apalah yang ada bunda lagi
Semua yang ada tak dapat membantu bunda
Hanya memandang dengan senyuman sinis
Bunda bukan mahu segunung emas
Cukuplah sebuah persahabatan setiakawan
Yang suci murni atas dasar karna Allah
Susah senang bersama bunda
Sakit bunda sakitlah mereka
Susah bunda ...mereka yang akan membantu
Ini bukan sekadar membantu...membatu
Bunda terima menjadi rakan fb
Dengan harapan dapat membantu perjuangan bunda
Diteruskan
Mula kenal bunda di grup
Like karya bunda
Komentar karya bunda
Setelah menjadi rakan fb bunda
Terus tak like lagi karya bunda
Jauh sekali komentar karya bunda
Remuk redam hati bunda
Bukan seorang dua begitu
Ramai yang begitu
Terus sepikan karya bunda
Bunda tak kisah kalau dia sebagai rakan grup
Bunda tak kenal pun tak apa
Tapi bila bunda sudah terima dia sebagai rakan fb
Berarti dia adalah nyawa sastra perjuangan bunda
Jika dia sepikan karya bunda
Berarti dia sengaja mahu menyeksa bunda
Makanya adakah dia layak menjadi rakan fb bunda?
Bunda merayu sebelum bunda removekan mereka
Mereka lah remove diri mereka sendiri sebagai rakan fb bunda
Jika bunda yang removekan
Berarati bunda menoreh sendiri nadi sastra bunda
Bukan dia yang makan diri
Bunda yang makan diri sendiri
Sejujurnya bunda merayu kepada rakan fb bunda
Yang sepikan karya bunda undurkan diri cara hormat
Bunda sudah redho berjuang tanpanya lagi
Izinkan bunda berjuang bersama
Mereka yang benar-benar Allah tentukan
Untuk mendukung perjuangan bunda dengan seikhlasnya
Ini harapan bunda kepada rakan-rakan fb bunda
Yang anggap bunda ini tak wujud dan tak penting baginya
Sedangkan bunda menerima kehadiran mereka sebagai rakan fb
Bunda terlalulah penting sangat-sangat
Bukan untuk disepikan karya-karya bunda....
Termasuk juga nanda Heri...
Tiada nama nanda di wall bunda
Nanda sama saja dengan mereka
Sepikan karya bunda
Dan ada rakan fb bunda mengatakan bunda ini emosi
Mengikut emosi sebab itu menghasilkan karya emosi
Nanda manalah tahu
Nanda manalah paham keadaan bunda
Terlalulah perih perit
Untuk mendapatkan bahan-bahan karya
Untuk mempertahankan bahan-bahan yang dikaryakan
Nanda tahu baca...baca...baca...
Sebanyak mana yang bunda siarkan
Nak like tidak nak komentar lagilah tidak
Jauh sekali hendak membantu bunda
Siapalah yang tak emosi jika mendapat rakan fb yang begitu
Tiada mata hati untuk menilaikan sebuah persahabatan dengan bunda menganggap Bunda pepatung yang tak punya hati dan perasaan tapi dikatakan emosi
Andai kata bunda tak punya emosi
Barangkali bunda tidak dapat berkarya...
Karya bunda pasti kaku lesu bisu
Pasti bunda tak dapat berkarya...
Maafkan bunda kerana bunda terus terang
Jika nanda tak sanggup susah senang untuk mendukung
Apa yang nanda mamou tak usahlah menjadi rakan fb bunda lagi
Doakan saja bunda ya...

SEBELUM BUNDA BERUNDUR DIRI JAWAPLAH SEJUJURNYA IKHAS SUDI MENJADI PEJUANG SASTRA NUSANTARA BUNDA ATAU TIDAK SANGGUP JIKA TIDAK SANGGUP BUNDA SUDAH REDHA NANDA BERUNDURKAN DIRI DARI TEMAN FB BUNDA KERANA BUNDA CUMA TERIMA RAKAN SEPERJUANGAN YANG SANGGUP SUSAH SENANG BERSAMA TINTA BUNDA...BIARPUN SEORANG YANG ADA..SEORANG ITU SAJALAH PEJUANG SASTRA BUNDA.HARAP DAPAT MEMAHAMI DUNIA SASTRA BUNDA ....KITA TIDAK SAMA SEKALI MEMUTUSKAN TALISIRATURRAHIM...DI GRUP KITA MASIH BOLEH BERTALISIRATURRAHIM....DENGAN TERUS TERANG BUNDA INI SEMUA RAKAN FB BUNDA DAPAT MEMAHAMI DAN SUDI MEMAAFKAN BUNDA...KERANA HIDUP BUNDA TAK BOLEH BERPURA-PURA MENGATAKAN KUAT TAHAN BERSABAR PADA MEREKA YANG TIDAK ADA DAYA UPAYA UNTUK MENDUKUNG BUNDA WALAUPUN DENGAN SEBUAH IDE UNTUK DUNIA SASTRA BUNDA. FALSAFAH BUNDA SUKA ,' HIDUP WIN WIN BILA SEMUA MENANG MENANG TIADA YANG KALAH SUKA SAMA SUKA MAKANYA SEMUANYA SUKA...TIADA BERDUKA OK FAHAM KALAU MASIH TAK FAHAM...FAHAM-FAHAMLAH BUNDA TERPAKSA UCAPKAN SELAMAT TINGGAL MASIH TAK FAHAM...

AKHIR KATA MAAF ZAHIR BATHIN
SELAMAT BERPUASA
SUDI DOAKAN BUNDA DITEMUKAN JUTAWAN AKHIRAT YANG AKAN MEREALISASIKAN IMPIAN BUNDA MENJADI KENYATAAN SEMUANYA DENGAN IZIN-NYA AAMIIN YA RABBAL A' LMIIN

Bunda Ratu Rimba Niagara,
29 Jun 2013

  • Disiplin kita harus tetap terpelihara
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared Madili Jakir's photo.
    Ini boleh jadi llirik ne peah.
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a note: TUHAN JIKA INI RAMADHAN TERAKHIRKU.
    Tuhan jika ini Ramadhan terakhirku... Terimalah amalanku berilah pengampunanMu...
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
    HARAPANKU KEPADA TEMAN FACEBOOK KU

    Duhai teman facebook ku,
    kita berkomunikasi di alam maya
    bukan untuk
    sekadar suka-suka,
    bersembang kosong,
    mengumpat keji,
    cerca mencerca
    tapi…
    sebagai mencetuskan evolusi minda
    ke arah kecemerlangan dunia dan akhirat!

    Karya: Rha NS
    4 Ramadhan 1432H
    4 Ogos 2011
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a note: ADAM DAN HAWA CINTA IDOLA.
    Hidup di Syurga terasa sunyi, Sedangkan semuanya ada pasangan; Kesunyian Adam Allah memahami Dijadikan Hawa sebagai pasangan...
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
    SYUKUR DAN REDHA PENAWAR KEPILUAN

    Sahabatku ... jika kau bersedih
    akupun terasa pilunya di sini
    Sukamu gembiranya aku
    Pilumu deritaku juga
    Pengubat di kala duka
    Allah sentiasa bersama kita

    Sabarlah ye...
    Allah menduga
    Bererti Allah Mencintaimu

    Susah di dunia
    Tidak seperit
    Alam kubur...
    Alam Yang Pasti
    Kau dan aku tempuhi
    Termasuk semua yang
    hidup di muka bumi ini!

    Syukur dan redha
    Adalah penawar segala kepiluan.

    Karya: Rha NS
    5 Ramadhan 1432H
    5 Ogos 2011
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a note: DEMI KASIH DAN SAYANG.
    Dulu...aku tak pernah menghargai diriku Yang kutahu berkorban untuk demi sebuah kehidupan Demi kasih dan sayang Tapi apa yang kukorbankan tak ada yang sudi hargai...
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a note: YA ALLAH KAU PERKENANKAN HAJAT KALBUKU INI.
    Ya Allah... Bila mana hati sudah terpana dengan Dzat CintaMu Tuhan... Segala dipandang didengar adalah zikirku padaMu Tuhan KehadiranMu terasa menyelubungi kalbu...
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a note: DEMI HAYAT YANG KAU PINJAMKAN INI.
    Ya Allah demi hayat yang kau pinjamkan ini Tolong bantu aku Ya Allah Aku hamba- Mu Yang sentiasa...
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
    ITULAH AKU

    Kalau aku hanya harapkan wang royalti
    hasil penulisanku
    Sudah lama aku jadi pengemis di jalanan

    Mana tidaknya karyaku yang diterbit
    Boleh dibilang dengan jari

    Sudahlah boleh dibilang dengan jari
    Dapat royaltinya pun tidak seberapa

    Itu belum lagi dihantar ke meja penerbit
    Awal-awal lagi sudah dibakul sampahkan

    Sedangkan aku tertunggu-tunggu bilakah
    Karyaku disiarkan di dada akhbar

    Aku tak kisah kalau tak dapat wang hasil dari karyaku
    Tapi yang aku mahukan karyaku dibaca oleh semua insan

    Aku terus bersabar menantikan karyaku disiarkan
    Biarpun puluhan tahun lamanya aku terus bersabar

    Biarpun aku hampa karyaku tidak disiarkan
    Aku redha kerana Allah mahu mengujiku

    Aku terus berkarya dan terus
    Sahabat setiaku adalah
    Rohku sahabat setia yang ajak berbual dengannya
    Alam teman bicaraku
    Haiwan yang melata
    Berbicara dengan malaikat

    Kalam Allah
    Zikir padaNya
    Berdoa padaNya
    Mengadu segala permasalahan padaNya
    Membuat baik sesama insan
    Semuanya itu menenangkan jiwaku

    Aku tenang dan bahagia dengan hidupku begitu
    Biarpun di kiri kananku cubaannya
    Bagaikan tsunami datang membadai
    Kutempuhi dengan air mata kecekalan
    Asalkan Kekasihku tahu aku sabar dengan ujianNya.

    Kerana dengan ujian yang pelbagai rupalah
    Aku diKurniakan ilham yang mencurah-curah untuk menulis
    Baru kini aku mengerti Duhai Kekasihku
    Syukurku dalam sujudku
    Menangis aku terharu dengan KurniaanMu yang amat berharga ini
    Kalau nak difikir secara logik siapalah aku
    Yang tak ada kelulusan apa dalam pelajaran
    Bukan pelajar yang pintar
    Cuma berbekalkan minat dan bakat Anugerah dariNya

    Tanpa harapkan mana-mana penerbit lagi
    Untuk menyiarkan karya-karyaku

    Aku siarkan di Alam Maya
    Di blogku kusiarkan apa saja yang terdetik di kalbu

    Teman facebookku juru runding bahasaku
    Pada merekalah tempat pengkritik karyaku yang sejati

    Mereka semua sumber inspirasi untukku berkarya
    Terima kasih teman-teman facebook semuanya

    Sokongan daripada kalian yang tidak berbelah bagi
    Aku hargai dan tersanjung di kalbu

    Jika aku ditakdirkan menjadi penerbit buku
    Akan kuberi royalti secukupnya pada penulisku

    Jika karya yang dihasilkan tidak seberapa
    Dana kepadanya akan kuberikan
    Agar dia dapat berkarya semahunya

    Jika karyanya tidak berkualiti
    Akan kuajak teman-temanku yang pakar bahasa
    Mengajarnya tentang bahasa indah bahasa puitis
    Bahasa ilmu yang dimahukan pembaca

    Kan kubimbing
    Kan curahkan ilmu
    Apa saja karyanya akan dibedah
    Sebelum disiarkan pakar-pakar bahasa akan membantunya

    Atau dia boleh siarkan di blognya
    Sebanyak manapun mahunya
    Asalkan dia penuh yakin karyanya itu

    Kalau dia mahukan karyanya di jadikan Galeri
    Akan kuturutkan kemahuannya
    Akan kubangunkan sebuah istana indah untuk Galerinya
    Agar dapat dipertontonkan kepada yang sudi datang

    Aku akan berbangga kepada penulis tersebut
    Kerana minatnya sama dengan minatku
    Cita-citanya sama dengan cita-citaku
    Dia tak ubah sepertiku
    Bahagianya bahagiaku
    Dan itulah aku.

    Karya: Rha NS
    27 Julai 2011
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
    YANG BAIK SEMUANYA DATANG DARI ALLAH

    Lima belas tahun lalu aku dijemput menjadi
    tetamu Allah di Mekah Mukarramah
    Permergiaan aku ke sana ditaja oleh keluargaku
    Aku pergi bersama ibu dan anak saudaraku.

    Dirasa bagaikan mimpi pabila sampai di sana
    Air mata tertumpah dalam kesyahduan Cinta
    Dirasakan Allah terlalu dekat denganku

    Di mana-mana mereka Mengagunngkan Allah
    Membaca Kalam , berzikir tanpa jemu ,
    Bertawaf , Bersaie. membaca Al-Quran

    Ketika bersaie aku teringat pengorbanan
    Siti Hajar mencari air untuk anaknya Nabi Ismail
    Menangis aku dalam syahdu

    Ketika bertawaf teringat Nabi Ibrahim
    Mendirikan Kaabah bersama anaknya Nabi Ismail

    Ketika menzirahi makam Rasullullah,aku teringatkan
    perjuangan Rasulullah dan kasih sayang Rasulullah kepada umatnya
    Menangis aku dalam syahdu

    Ketika menziarahi perkuburan Baqi' menangis lagi aku
    mengenangkan keluarga Rasullullah dan sahabat-sahabata Rasulllullah
    dan pejuang-pejuang islam yang syahid di medan perjuangan ketika
    menengakkan Agama Islam

    Beribadat di Mekah Mukarramah seperti aku mengalami alam
    akhirat...semuanya mengangungkan Allah semuanya tertumpu
    pada Allah...di hati tiada yang difikir hanyalah Allah
    Allah Alllah Allah
    Kau Yang Maha Agong
    Kau Yang Maha Besar
    Kau Yang Maha Berkuasa
    Kau Yang Maha Menentukan

    Beribadat di Mekah Mukarramah seperti tidak mahu pulang
    Alangkah bahagia menjadi warga Mekah Mukarramah
    Semuanya mengangongkan Allah
    Semuanya ingat mati
    Semuanya mahu hidup dalam beribadat
    Semua mahu mati dalam ibadat
    Semuanya mahu menjadi kekasih Allah

    Semuanya mahu menjaga tingkah laku tutur kata
    Agar tidak melanggar murka Allah

    Tutur kata di sana adalah doa mustajab
    Justeru mereka berkata yang baik-baik
    Belum lagi berdoa baru terdetik saja di hati Allah makbulkan
    Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar

    Baru saja aku terdetik hendak membeli Surah Yassin
    Seorang hambbal Allah telah memberikan aku surah Yassin Masya-Allah

    Aku mengisi masaku di Masjidilharam
    Aku membeli tasbih dalam kadar yang banyak
    Tujuannya aku akan menghadiah kepada mereka yang
    telah menyemak bacaan Yassinku
    Guru-guruku semuanya muslimah Arab
    Mereka faham apabila aku menggunakan bahasa isyarat agar mereka
    sudi menyemak bacaan Yaasin yang ku baca
    Setelah habis kubaca kuhadiahkan tasbih kepada mereka
    Mereka terus memelukku dengan kasih sayang dan berdoa untukku
    Terharu aku sangat-sangat

    Kerana taksub dengan guru arab untuk menyemak bacaanku
    Selalunya tak pernah permintaan aku dihampakan oleh muslimah arab
    Entah macam mana di depan aku ada muslimah arab yang berpudah
    yang tak nampak wajahnya...ku pergi duduk sebelahnya dan terus
    membaca ayat Yassin...setelah habis kubaca kuhadiahkan tasbih untuknya
    Aku menangis syahdu besarnya KuasaMu Tuhan...Kau tak pernah menghampakan
    aku....Kau sentiasa benarkan selagi mendapat redhaMu Allahu Akbar
    Kehidupan beginilah yang kumahukan...mendapat redhaMu Ya Allah

    Yang amat kukagumi pada muslimah arab ini...mereka kuat ibadat
    Keyakinannya pada Allah seratus peratus
    Amat menghargai orang yang membuat kebaikan padanya

    Aku kesihan melihat mereka sakit-sakit kaki dan aku ambil air zam-zam
    merenjiskan kakinya sambil mendokankan supaya kakinya sembuh
    mereka memelukku dan selepas itu berdoa panjang untukku
    bila seorang sudah melunjur kaki berbaris melunjur kaki
    Terima kasih Ya Allah kerana izinkan aku membuatkan kebaikan yang kusuka

    Satu lagi tak dapat kulupakan di pagi Jumaat, pintu Kaabah dibuka
    kelambu Kaabah ditukar yang baru...Selepas sembahyang sunat dhuha
    aku berdoa mengadap pintu Kaabah yang terbuka luas...tidak jauh daripada
    situ, aku ternampak seorang muslimah arab tua terbaring lemah
    yang peliknya aku orang lalu lalang tapi tidak memperdulikannya
    aku segera mendapatkannya dan memangkunya...kuberinya minum air zam-zam
    dan menyapu air zam-zam ke wajahnya yang sudah berkedut seribu
    "Aku berdoa untuk kesembuhannya."

    Dengan izin Allah dia sembuh dan terus bangun dari pembaringannya. Dia terus memelukku dan berdoa.

    Sedang aku terfikir-fikir kenapa tiada orang mahu membantunya...nenek
    tua itu hilang sekelip mata. Masya-Allah! Subhanallah! Allahu Akbar!

    Ya Allah setiap yang baik semuaNya datang dariMu Ya Allah
    Kau terimalah aku sebagai hambaMu yang suka membuat kebaikan
    Hidup dalam kebaikan dan mati dalam kebaikan
    Amin Ya Rabbal A'Lamin

    Karya Rha NS
    1 November 2011
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
    Inilah hikmah di sebalik pertemuan yang DiaturNya pada kita ...agar saling berkongsi ilmu tanpa jemu tanpa bosan hingga ke penghujung nyawa....Amin Insya-Allah

    ALLAH TIDAK MENGHITUNG BERMULANYA KAMU TAPI MENGHITUNG DI AKHIR HAYAT HIDUP KAMU MAKANYA SENTIASALAH BERPRASANGKA BAIK DENGANNYA BERSIAP SEDIA DENGAN BEKALAN YANG ADA NILAIAN DI SISINYA. UNTUK MENDAPAT BEKALAN YANG ADA NILAI DI SISINYA...ILMU ADALAH PENTING....
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
    KAULAH PERMATA DALAM SEJUTA

    Duhai sahabat permata hati...

    Darimu aku belajar banyak perkara:

    Berkasih sayang demiNya
    Menjalinkan ukhuwah talisiraurrahimi
    Menghargai sahabat biarpun berlainan benua
    Berkawan tidak memilih darjat keturunan
    Mengalah demi menjaga hati
    Tidak berputus asa
    Erti sabar
    Erti kehidupan
    Erti kemanusiaan
    Berlawak jenaka yang tidak mengguris hati
    Sentiasa tenang
    Kemurnian hati
    Erti cinta
    Saling membantu
    Saling memahami
    Kerendahan hati
    Merendah diri
    Bertolak ansur
    Pemurah
    Pemaaf
    Tak sombong
    Jiwa korporat
    Jiwa kepahlawanan
    Jiwa cintakan Agama Bangsa dan Negara

    Tidak semua orang ada sikap seperti ini....
    KAULAH PERMATA DALAM SEJUTA!

    Moga dengan sikap-sikap mu Allah SWT meredhai hidup dan matimu.

    AMIN AMIN AMIN YA RABBAL A'LAMIN

    Karya Rha NS
    15 Mac 2012
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara posted 5 updates.

  • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
    BEGITU HEBATNYA CINTA KEKASIH KEPADA PARA KEKASIH-NYA

    Kekasihku...

    Kekasihku Allah SWT Tuhanku
    Kekasihku Nabi Muhammad SAW
    Kekasihku amal penemanku di kuburan
    Kekasihku adalah hamba-Nya pilihan Allah di Lauhmahfuz
    Kekasihku mengajar aku erti hidup berkasih sayang kerana-Nya

    Syurga ditempatkan kepada hamba-Nya
    Bukanlah kerana banyaknya amalan hamba-Nya
    Tapi dengan Rahmat Kasih-Nya

    Yang penting sentiasa bersangka baik dengan-Nya
    Beramal ikhlas semata kerana-Nya
    Tiada niat lain ikhlas kerana-Nya

    Kekasih segala kekasih
    DIA lah Tuhanku
    Yang setia
    Membalas cinta hamba-Nya yang ikhlas

    Janji-Nya pasti benar
    Sesungguh-Nya
    DIAlah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
    Tidak akan pernah meninggalkan hamba-Nya
    Biarpun sedetik
    Terlalu hampir
    Kemana kita berada DIA berada
    Tak pernah tidur dan lalai
    Bersama kita
    Sejak Azali Lagi
    Hingga nafas terhenti
    Syurga adalah balasan
    Yang terindah buat para kekasih-Nya
    Yang Dicintai
    Selagi berdetak jantung
    Yang tiada penghujung-Nya
    Biarpun sudah bergelar roh

    Begitulah
    Cinta-Nya Allah kepada para kekasih-Nya
    Maka berlumba-lumbalah kita untuk
    Menjadi kekasih-Nya
    Kerana
    DIA Maha
    Penyayang
    Memahami
    Setia
    Memakbulkan doa
    Janji-Nya pasti ditepati

    Kita tak akan dikecewakan
    Selagi mana kita beramal
    Ikhlas kerana-Nya

    Andainya semua hamba-Nya
    Masuk ke Syurga
    Masih lagi ada ruang untuk para kekasih-Nya
    Menghuni Syurga
    Kerana Syurga itu
    Luas seluas -luas-NYa

    Begitulah pemurah dan penyayang-Nya Kekasih
    Membalas cinta kepada semua para kekasih-Nya
    Yang hidup di muka bumi
    Dari wujudnya Nabi Adam as
    Hinggalah bumi ini qiamat

    SUBHANALLAH BEGITU HEBATNYA CINTA KEKASIH
    KEPADA PARA SEMUA HAMBA-NYA YANG BERGELAR
    KEKASIH-NYA

    Moga kita semua tergolong menjadi kekasih-Nya
    Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin

    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    6 Jun 2012
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara shared Queen SunShine's photo.
    Tiada 'Kan Bangkit, Tanpa Terjatuh...
    Tiada 'kan Berdaya, Tanpa Lemah...
    Tiada 'Kan Berpijar, Tanpa Gelap...
    Tiada 'Kan Sadar, Tanpa Khilaf...
    Tiada 'Kan ADA, Tanpa TIADA...
    Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
  • (KUGAPAI BINTANG DENGAN RASA TAWAKLKU PADA ALLLAH AZZAWAJALLAH)
    29 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;