Friday 18 May 2012

DI OMBAK RINDU KAN KUNANTIKAN KARYMU KANDA




DI OMBAK RINDU KAN KUNANTIKAN KARYAMU KANDA

Duhai kanda yang disanjungi
Maafkan aku kerana tak dapat setia denganmu
Aku cuba pertahankan kesetiaan
Untuk setia selamanya denganmu
Tapi tak tahu entah badai mana
Yang datang hingga aku tak tega
Mempertahankan kesetiaan

Ketahuilah kanda
Sekali tangan berjabat salam
Selamanya akan setia
Sesetia ombak pada pantai

Aku tak tega terjangan ombak
Teramat dahsyat
Hingga aku dilambungkan tinggi
Lalu dihempaskan
Tanpa ehsan

Kecederaan di tubuhku
Masih lagi aku boleh bertahan
Tapi luka parah di hatiku
Bagaikan ditoreh-toreh
Hancur berkecai
Hingga aku tak mampu
Untuk mengungkapkan
Kata-kata bermadah
Pujangga padamu

Aku tak tahu
Apa khilafku
Hingga ombak
Yang mengaku setia pada awalnya
Telah berubah
Madu yang kuberi
Racun yang dibalas

Ombak bicaralah padaku....
Apa salahku padamu?

Kenapa kau mengundangku
Untuk merinduimu
Tapi setelah kuberikan hati setulusnya
Ini balasan yang kau berikan padaku?
Bilang samaku? Bilang? Bilang?

Jikalah terjanganmu itu boleh
Memuaskan hatimu
Kerna ingin membalas dendam
Tapi kenapa aku????

Apa dosaku padamu?
Jahat sangat ke aku
Hinggga kau lukakan
Hatiku sebegini rupa

Air mataku yang mengalir deras ini
Lukaku yang parah ini...
Boleh membuatkan kau ketawa puas
Silakan...
Jika kau rasa tak bersalah silakan

Kerna aku tak tahu apa salah aku
Padamu...
Biarlah pena bisu ini menjadi saksi
Yang aku telah buangkan namamu
Di ombak rindu
Biarpun hatiku menafikan
Aku kena akur
Yang kau bukanlah kawan
Yang boleh menjanjikan bahagia
Untuk aku berkarya bersamamu...

Ketiadaan aku berkaryalah semahumu
Percayalah dari jauh aku sentiasa
Menyokong kamu berkarya
Kerna dunia karyamu adalah duniaku

Maafkan aku kanda
Kerna terpaksa berpisah denganmu
Tanpa pintaku
Moga kanda bahagia di samping
Teman-teman kanda yang hebat
Berpuisi...
Apapun dinda ucapkan terima kasih
Pada kanda yang telah mengundang dinda
Ke grup kanda berkarya...
Salam kemaafan puisi
Salam perpisahan untukmu kanda
Cuma satu harapanku kanda sudi doakan dinda
Kebahagiaan dunia akhirat untuk dinda
Setiap karya kanda sentiasa
Tersemat di hati dinda
Biarlah dinda selamanya menjadi
Pungguk rindukan rang bulan
Di ombak rindu kan ku nantikan
Karyamu kanda...

Karya Putri Rimba Niagara
16 Mei 2012
 ·  ·  · Wednesday at 9:19pm
  • Werdys Kalbary likes this.
  • (PETIKAN DARIPADA GRUP DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
    18 Mei 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;