Friday 30 November 2012

PADA SEBUAH KEDAMAIAN AAMIIN (38) KEJAR DUNIA YANG BELUM TAHU



Ratu Rimba Niagara shared Ibu Zai Ris II's photo.
assalamualaikumwbt/slm sejahtero....
selamat pagi semuo..
selamat pagi Malaysia...
Negaroku Yang Tercinto..
'HIDUP MALAYSIA..AMAN MALAYSIA'
assalamualaikumwbt/slm sejahtero....
selamat pagi semuo..
selamat pagi Malaysia...
Negaroku Yang Tercinto..
'HIDUP MALAYSIA..AMAN MALAYSIA'
Unlike · · · Promote · 3 hours ago ·

  • You, Ahmad Tajuddin and Tok Ayah Karim like this.
  • Ratu Rimba Niagara Cantik sungguh si bunga mawar
    Indah berseri di taman hati,
    Wangi sungguh hatimu mawar,
    Ingin kupatri di sanubari.
  • Tok Ayah Karim Cantik dan indah lagi ayu,
    Kelopak tersusun berlembar lembar,
    Menjelang senja kelopak mu layu,
    wangi harummu beransur hambar..
  • Ratu Rimba Niagara Menjelang senja kelopakmu layu,
    Pesona dunia jadi begitu;
    Kejar dunia yang belum tahu,
    Sudah mati baru tahu.
  • Ratu Rimba Niagara PANTUN MUHASABAH DIRI

    Orang bijak ingat mati,
    Setiap amalan fikirkan akhirat;
    Keikhlasan beramal itu dihajati,

    Tiada bererti melainkan saham akhirat.

    Upah dari manusia untuk dunia,
    Upah dari Allah untuk dunia akhirat;
    Orang dunia memburu upah hingga hujung dunia,
    Orang beriman memburu saham akhirat.

    Hati panas semua akan menjauhimu,
    Justeru sejukkan hatimu dengan wuduk;
    Akan terpancar ketenangan di wajahmu,
    Biasakan dirimu menjadi tawaduk.

    Biar miskin harta,
    Jangan miskin iman dan budi;
    Miskin harta orang tak kata,
    Kaya budi bawa ke mati.

    Bumi musnah angkara manusia,
    Kerana tidak menghargai bumi;
    Apabila bumi berbicara,
    Bencana datang menyembah bumi.

    Hidup adalah suatu pengambaraan,
    Pabila mati pengembaraan baru bermula;
    Amalan diredhai menjadi bekalan,
    Roh dan jasadmu tenang di alam Syurga.

    Rohmu tidur lena di kuburan,
    Lenamu tidur bagaikan ahli Syurga;
    Permandangan Syurga dilihat penuh kesyukuran,
    Berbahagialah dikau tidur dalam bauan Syurga.

    Ya Tuhan kucintamu bukan kerana SyurgaMu,
    Tapi ingin mendapat keredhaanMu;
    Tabahkan hatiku tidaklah jemu,
    MencintaiMu tika hidup hingga matiku.

    Jantung berdegup seratus ribu kali sehari,
    Kutangisi apabila tidak mengingatiMu;
    Ya Allah sinarkan hidayahmu kepada kami,
    Berzikir dalam senyap itu yang dimahu.

    Berzikir dalam senyap itu mahuku,
    Agar jantung berdegup seiring roh memujiMU;
    HambaMu yang hina ini merayu padaMu,
    Di akhirat nanti terimalah rayuanku.

    Ya Allah berilah aku peluang dan ruang,
    Untuk melakukan kebaikan yang Kau redhai;
    Jangan biarkan syaitan mengambil peluang,
    Mempengaruhi aku hingga ke mati.

    Aku cemburu orang mengingati Allah,
    Kenapa aku tidak begitu;
    Hati tenang mengingati Allah,
    Justeru aku mahukan begitu.

    Hidup memang menyilaukan,
    Kerana kita memerlukan kilauan iman;
    Balasan Syurga atas kesabaran,
    Itulah yang diharapkan orang beriman.

    Duhai kekasih Allah di cintai,
    Balaslah cinta kami ini;
    Pilihlah kami mendapat Syafaatmu nanti,
    Perjuanganmu sentiasa kami ingati.

    Betapa tulus cintamu kepada kami,
    Seharusnya kami balasi;
    Perjuanganmu kami tangisi,
    Shafaatmu di Mahsyar perkenankan nanti.

    Aku terpegun alam ciptaanMu,
    Kesyahduan pemandanganNya hatiku sayu;
    Subhanallah Maha KebesaranMu,
    Kekuasaan!Kebanggaan! Hanya milikMu.

    Allah Maha indah seindah 99 namaNya,
    Seindah dan semerdu KalamNya;
    Apabila menyebut namaNya bergetar jiwa,
    Pabila lupakanNya roh merintah jasad merana.

    Jiwaku meruntun membaca KalamNya,
    Wangian cintaNya meresap dalam roh dan jasadku;
    Terus menangis kerinduan padaNya,
    Balasan cintaNya amat kutunggu.

    Pandanglah aku di dunia ini itu mahuku,
    Wahai Tuhan Semesta Alam;
    Kutakut di akhirat Kau tidak memandangku,
    Tiada berguna tangisan seisi alam.

    Ya Allah berkatilah hidup kami,
    Berilah peluang dan ruang beramal keranaMu;
    Kami mahu bertemu denganMu dalam Kau redhai,
    Moga di akhirat nanti mendapat ihsanMu.

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    17 Muharram 1434H
    1 Disember 2012M
  • Tok Ayah Karim Tanak nasi bersama tahu,
    ubi ketok penambah juadah,
    Lumrah insani mmg begitu,
    sudah terantok baru tengadah..
  • Ratu Rimba Niagara PANTUN MUHASABAH DIRI SENDIRI

    Tidurku lena yang panjang;
    Terkeduku bila terjaga dari lena;
    Aku menyesal memanjang,

    Alam barzah menantiku dari lena.

    Aku ketakutan pabila jaga dari lena,
    Air mata penyesalan sudah tiada erti;
    Lenaku di dunia membawaku ke sini,
    Alam barzah yang sedia menanti.

    Datang ke sini tanpa bekalan,
    Aku menyesal terlepas peluang;
    Peluang yang diberiNya kubiarkan,
    Matilah aku dalam bekalan yang kosong.

    Tuhan hidupkan aku ke dunia semula,
    Mahuku berbuat segala amalan;
    Berbuat baik pada Allah jua manusia,
    Agar dapat kutebus segala penyesalan.

    Tapi apakan daya nasibku malang,
    Aku yang menempah nasibku begini;
    Bukan Allah tidak memberiku peluang,
    Ketika hidup aku orang yang rugi.

    Menyesal aku sendiri,
    Merana aku sendiri;
    Kini aku menyendiri,
    Alam barzah meranaku sendiri.

    Oh! Tuhan di pagi yang mulia dan penuh berkat ini
    Kau masih memberi aku peluang untuk aku merebut segala
    peluang amalan sebagai bekalan ke alam barzah.
    Dengan Belas-EhsanMu Tanpa Batas Kau Limpahkan
    Sinar Nur Hidayah KasihMu padaku hingga ke nafas
    terakhirku agar aku dapat membawa bekalan yang Kau Redhai.
    Amin Ya Rabbal ALamin.

    Karya Putri Rimba Niagara
    28 Mei 2012

    DUNIA YANG HINA

    Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
    (Riwayat al-Tirmizi)

    BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH

    Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
    (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

    (PETIKAN DARIPADA PUJANGGA RIMBA NIAGARA)
    17 Muharram 1434H
    1 Disember 2012M

0 comments:

Post a Comment

 
;