Friday 30 March 2012

BERPANTANG MATI SEBELUM AJAL




Rabeah Mohd Ali shared Zairi Erie's photo.
Patah rotan tali bersilang
Batang meranti rimbun berjejal
Langkah pahlawan di tengah gelanggang
Berpantang mati sebelum ajal
 ·  ·  · March 23 at 6:22am
    • Rabeah Mohd Ali 
      AKU TAK MAHU MENJADI PENDERHAKA RAJA

      "Raja adil raja disembah...Penderhaka Raja mesti kubunuh!"
      "Engkau pengampu Raja...apa yang engkau dapat? Kurniaan diRaja!"
      "Bukan itu yang aku mahukan...cuma aku mahu menjadi rakyat yang setia...setia kepada Raja."
      "Setia...sebelum berkuasa bolehlah! Dah berkuasa tengok...rakyat ditindas?"
      "Bedebah! Bukan Raja yang menindas rakyat tapi pemerintah !Engkau tahu tak? Tak akan rakyat hendak menindas rakyat..."
      "Kalau pemerintah menindas rakyat mana buktinya?"
      "Buktinya engkaulah yang menafikan kedaulatan diRaja!!!"
      "Kedaulatan diRaja? Macam mana tu?"
      "Pemerintah mengiktirafkan institusi diRaja...rakyat pun aman ."
      "Kenapa engkau kata macam tu?"
      "Sebab tiada Raja tiada negara tiada negara tiada rakyat ...ada rakyat ada pemerintah kerana rakyat adalah pemerintah...."
      "Engkau ini cakap berbelit-belit bikin aku nggak faham!Cakap bikin aku faham bisa nggak?"
      "Senang cerita lah...sebab apa aku kata rakyat itu pemerintah...siapa yang memilih pemerintah?
      "Rakyatlah!"
      "Pandaipun engkau....makanya pemerintah itu rakyat...rakyat itu pemerintah...makanya rakyat perlukan Raja yang adil barulah negara jadi sempurna...ada negara ada rakyat ada rakyat ada Raja..."
      "Itu macam kah...baru aku faham....betul kata engkau .....kalau macam ini tak jadi gaduhlah...kita bisa jadi kawan boleh nggak?"
      "Tentulah boleh...sebab engkau tidak jadi penderhaka...aku suka."
      "Hehehehehe"
      "Sukalah tu!"
      "Pastilah suka...."
      "Kenapa suka?"
      "Perjuangan kau sudah tercapai"
      "Maksud engkau?"
      "Engkau sudah berjaya menyedarkan aku makanya aku tak mahu lagi jadi rakyat penderhaka kepada Raja."
      "DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!"

      Karya Rha NS
      23 Mac 2012
    • Rabeah Mohd Ali 
      KERIS MENJADI SAKSI BISU HEBATNYA PERTEMPURAN!

      Keris menjadi saksi bisu
      hebatnya pertempuran mu duhai keris
      kehebatan mu di gelanggang pertempuran di akui sejak berzaman
      kau sentiasa dikenang sepanjang zaman
      kau sentiasa di hatiku
      kan ku perjuangkan kepahlawananmu
      hingga ke titisan darah terakhir
      biarpun nyawaku jadi taruhan
      agar kau mengerti
      yang aku cintakan mu
      selagi nafas ku ada
      lambang cinta
      lambang setiaku
      padamu keris....
      yang tak pernah jemu
      mencintaimu
      untuk mempertabatkanmu
      agar dicintai juga anak bangsa
      sejak zaman berzaman

      Karya Rha NS
      28 Febuari 2012
  • (PETIKAN DARIPADA WALL RABEAH MOHD ALI)
    30 Mac 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;