Saturday 15 December 2012

TOLONG AJARKAN SAYA KALIMAH SYURGA



Tolong Ajarkan Saya Kalimah Syurga "Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah"

Assalamualaikum w.b.t.Betulkah apabila kita baca Lailahaillallah MuhammadurRasulullah (tidak didahului dengan ashadu ?aku bersumpah/bersaksi) kita kena baca MuhammadurRasulullah bukan MuhammadarRasulullah. Sebaliknya apabila didahului dengan bacaan ashadu ? aku bersumpah/bersaksi, kita perlu membaca Waassahaduanna MuhammadarRasulullahSaya pernah mendengar siapa yang membaca MuhammadarRasulullah untuk bacaan Lailahaillallah MuhammadurRasulullah sahaja (tanpa ashadu ?aku bersumpah/bersaksi), maka dia akan masuk ke neraka. Boleh ustaz tolong jelaskan kekeliruan yang saya hadapi. Bantuan ustaz amat saya hargai dan didahului dengan ucapan terima kasih. Sekian, Wassalam.

Posted on March 17, 2012 by admin — No Comments ↓

Wa’alaikumussalam wrt.Mengikut tata bahasa arab apabila kita membaca kalimah LailahaillallahMuhammadur Rasulullah, yang mana dhadapan Lailahaillallah tida ada kalimahanna (Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah maka bacaannya ialahLailahaillallah Muhammadur Rasulullah. Jika sesuatu didahulilui denganperkataan an atau anna ( alif dan nun bertsydid), bacaannya ialahMuhammadar Rasulullah, kerana kalimah anna itu menasabkan ( bacaanselepasnya hendaklah dibaca dengan baris atas ). Bacaannya seperti berikut:Asyhadu an la ilaha illallah wa asyhadu anna Muhammadar Rasulullah. Jikatiada an atau anna dihadapan kalimah (perkataan), bacaannya ialah La ilahaillallah, Muhammadur Rasulullah.
Soalan yang sering ditanya:

lailahaillallah muhammadarrasulullah in arabic
la ilahaillah jawi
lailahaillallah muhammadarrasulullah
maksud lailahaillallah muhammadarrasulullah
tulisan arab lailahaillallah muhammadarrasulullah
lailahaillallah muhammadarrasulullah jawi
maksud la ilaha illallah muhammadur rasulullah
bacaan lailahaillallah
tulisan lailahaillallah muhammadarrasulullah
muhammadur rasulullah arabic
lailahaillallah muhammadarrasulullah dalam tulisan arab
lailahaillallah muhammadarrasulullah arab
la ilaha illallah maksud
la ilaha illallah muhammadur rasulullah jawi
tulisan arab lailahaillallah

Soal Jawab Agama Berkaitan:

adakah betul caranya kedudukan jari semasa bacaan tahiyat awal & akhir semasa menyebut ..haillallah jari angkat diangkat..adakah sehingga akhir bacaan yang dibaca jari perlu diangkatkan?

assalamualaikum..mengikut mazhab shafie,waktu bila kita perlu jatuhkan jari telunjuk semasa di tahhayat akhir?semasa kita membaca kalimah syahadah dlm tahayyat,jari telunjuk perlu diangkat,waktu bila perlu dijatuhkan jari tersebut? selesai menyebut kalimah syahadah atau diakhir bacaan tahayyat?


Bagaimana kedudukan jari atau perbuatan semasa membaca tahiyatul akhir.

Assalamualaikum Ustaz/ UstazahAntara syarat sah solat ialah Takbiratul Ihram dengan lafaz Allahuakbar. Tidak boleh membaca dengan panjang pada tempat mad yang tidak sepatutnya dipanjangkan kerana ia boleh mengubah maknanya seperti bacaan pada hamzah pertama iaitu AAAALLAH dan AKBAAAAR kerana bacaan tersebut boleh mengubah maksudnya. Sekiranya disengajakan maka batallah solatnya. Sekiranya kita Takbiratul Ihram dengan lafaz ALLAAAAAAHU AKBAR adakah terbatal solat kita? Terima kasih

(PETIKAN DARIPADA USTAZ ALAM MAYA KELOLAAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
161212
·

0 comments:

Post a Comment

 
;