Saturday 15 December 2012

BAHAGIA HIDUP SALING BANTU MEMBANTU



BAHAGIA HIDUP SALING BANTU MEMBANTU

Leftenan Adam Sakeenah
assalamualaikum dan salam sejahtera

kalau ANAK MUDA kurang ajar,TOLONG AJAR KAN...
kalau ORANG TUA terlebih belajar,JANGAN BIADAP

yang muda di hormati
yang tua di sanjungi
nak memberi,ikhlas tak perlu bicara
jika menjatuhkan secara sengaja,tak perlu ambil kerna satu penghinaan

(ada juga hamba jumpa manusia seperti di atas hari ini,hendak memberi hamba wang ringgit,apabila hamba mahu mengambilnya,di jatuhkan wang itu satu persatu,maka cara terbaik.hamba tak mengambil wang itu dan berlalu pergi)

pandangan anda bagaimana?
Unlike · · · 15 hours ago

You like this.
Ratu Rimba Niagara BERBUDILAH SEBELUM MATI

Tundukkan badan berhadapan yang tua
Tanda hormat pada yang tua;
Itulah adap menghormati yang tua,
Karena yang muda akan tua,

Yang tua di hormati,
Yang muda disayangi;
Tua muda saling hormati,
Bahagia saling menyayangi.

Sesama kita saling menyayangi,
Tiada wujud saling membenci;
Yang ada di jiwa saling menyayangi,
Sayang menyayangi menjauhi benci.

Iri hati punca benci ,
Benci semakin benci;
Wajah hodoh karena benci,
Buang benci hati menjadi suci.

Hati ego rasa hidup sempurna,
Orang lain dipandang hina;
Kekayaan rasa hidup sempurna
Wang diberi hati penuh hina.

Mulut manis bagaikan gula,
Hati penuh ulat membusuk;
Gila harta mengila-gila,
Bermaharajalela niat membusuk.

Duhai hamba yang baik budi,
Orang bebudi kita merasa;
Mulut manis menyemai budi,
Tapi hati penuh racun berbisa.

Hati di dalam siapalah yang tahu
Bicara manis seperti gula;
Menyemai budi biar semua tahu,
Hakikatnya itu semua palsu belaka.

Wang ditabur rasa diri kaya gila,
Menganggap manusia semuanya hina;
Duhai hamba kutiplah uangnya,
Sesudah dikutip berikan padaku pula.

Bila kudapat wang itu,
Kan ucapkan terima kasih;
Karena wang itu lambang inspirasiku,
Betapa jangan memandang hinanya kasih.

Wang itu lambang muhasabah diri,
Agar bila kukaya raya jangan jadi begitu;
Kekayaan adalah Kurniaan dari Ilahi,
Diinfakkan sebagai bekalan akhiratku.

Andainya uang dapat membeli kasih,
Kasih semua mereka yang terkasih;
Kan ku usahakan untuk membeli kasih,
Senyuman berharga buat terkasih.

Kekayaanku untuk membeli kasih,
Kasih mereka yang memerlukan;
Gerhana bertukar menjadi pelangi kasih,
Begitu hebatnya sebuah perkasihan.

Sesama insan saling menyayangi,
Bantu membantu tolong menolong;
Hidup kita akan diberkati,
Bahagia hidupa saling tolong menolong.

Harta yang didermakan seikhlas hati,
Itulah yang kita punya;
Akan dihitung di akhirat nanti,
Di Al-Mizan nanti pasti bahagia.

Janji Allah pasti ditepati,
Tak akan rugi kita berbudi;
Berbudilah sebelum mati,
Pasti Allah membalas segala budi.

Tua akan mati,
Muda pun akan mati;
Semuanya akan mati,
Berbudilah sebelum mati.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
141212

1 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan.
Saya MUHAMMAD AHLAM FIRDAUS BIN ABDULLAH CHEK merupakan seorang pelajar malaysia yang sedang menuntut pengajian saya di UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MEDAN SUMATERA UTARA INDONESIA dalam bidang syariah islamiyah.

Saya ingin membuat sedikit permohonan kepada pihak tuan/puan/encik/cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam menyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi disini.

Ini kerana saya tidak lah mendapat mana2 tajaan,biasiswa mahupun pinjaman,memandangkan kos sara hidup sekarang amatlah tinggi.

Bapa saya seorang jaga keselamatan di sebuah kilang papan,manakalah ibu saya suri rumah sepenuh masa,gaji bapa saya tidak cukup untuk menampung 7 adik beradik saya yang masih di bangku persekolahan,dulu bapa saya menanggung 8 adik beradik saya ini kerana abang saya baru sahaja pergi meninggal kan kami sekeluarga pada bulan lepas akibat menghidap penyakit kanser tulang tahap 4.

Saya mengharap kan jasa baik tuan / puan / encik / cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam mènyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi sekarang,pengajian saya sepatut nya di tamatkan dalam bulan lepas,aakan tetapi saya pulang untuk menjaga abang saya di hospital sehinggalah nafas dia yang terakhir

Saya memohon agar pihak tuan / puan / encik / cik /datuk /datin dapat membantu saya dengan segera jika diberi sebagai pinjaman saya tidak mengapa,saya akan tetap membayar kembali dengan kadar segera.

Whatsapp (0195135660)

Post a Comment

 
;