Monday 4 June 2012

BUKAN ALLAH TIDAK MEMBERI KITA PELUANG... MARI BERSAMA KITA MUHASABAH DIRI AGAR KITA DITERIMA-NYA SEBAGAI ROH YANG DIREDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN


  • Rabeah Mohd Ali shared Harlina Binti Ahya Ulumuddin's photo.
    ‎::..ALAM YANG KEKAL ABADI..::

    Ingatlah Teman, (kepada saya jg)

    Walaupun KITA SIBUK dengan URUSAN kerja DUNIA,
    Jangan KITA LUPA URUSAN untuk KEHIDUPAN yang tiada keSUDAHannya di ALAM AKHIRAT KELAK...

    APALAH GUNAnya,,
    APALAH FAEDAHnya,,

    Jika pengurusan dalam URUSAN DUNIA kita HEBAT dan mendapat ANUGERAH CEMERLANG,,

    NAMUN,,

    URUSAN untuk KEHIDUPAN di ALAM yang KEKAL ABADI kelak kita GAGAL...

    OLEH ITU,
    Di KESEMPATAN RUANG yang ada,,
    Lebih BAIK kita peruntukkan banyak MASA untuk urusan kehidupan akhirat kelak..
    Moga Kita SEMUA menjadi orang yang BERJAYA dan diREDHAI ALLAH nanti.."-)
    Mari kita bersama berdakwah..Sesiapa sahaja boleh ambil, share atau copy. Saya izinkan. Sharing for caring...Tinggalkan komen boleh juga untuk sama sama kita berbicang...
     ·  ·  · Saturday at 10:09pm · 
      • Rabeah Mohd Ali Anas bin Malik r.a. berkata:Bahwa bumi setiap hari memanggil dengan sepuluh kalimat,yaitu:
        1.) Wahai anak Adam,engkau berjalan diatas punggungku dan engkau akan kembali ke dalam perutku.
        2.) Engkau berma'shiyat di atas punggungku,maka engkau akan disiksa dalam perutku.
        3.) Engkau tertawa di atas punggungku,maka engkau akan menangis dalam perutku.
        4.) Engkau makan barang haram diatas punggungku,maka engkau akan dimakan ulat dalam perutku.
        5.) Engkau bergembira diatas punggungku,maka engkau akan bersedih dalam perutku.
        6.) Engkau mengumpulkan barang haram di atas punggungku,maka engkau akan hancur dalam perutku.
        7.) Engkau berlaku sombong diatas punggungku,maka engkau akan terhina dalam perutku.
        8.) Engkau berjalan dengan senang di atas punggungku,maka engkau akan jatuh susah dalam perutku.
        9.) Engkau berjalan dibawah cahaya di atas punggungku,maka engkau akan duduk dalam gelapnya perutku.
        10.) Engkau berjalan dengan orang banyak diatas punggungku,maka engkau akan duduk sendirian dalam perutku.

        Dalam hadits lain dijelaskan:Bahwa kubur itu setiap hari memanggil dengan tiga kali seruan yaitu:
        1.) Aku ini adalah rumahnya orang sendirian,rumah duka cita,rumah kalajengking,dan rumah ular.
        2.) Aku adalah rumah kegelapan.
        3.) Aku adalah rumah ulat,dan apa persiapanmu sebelum memasuki aku..???

        Ada pula yang mengatakan:Bahwa kubur itu setiap hari memanggil dengan lima kali panggilan,yaitu:
        1.) Aku adalah rumah orang sendirian,maka carilah teman yang setia untukmu dengan banyak membaca Al-qur'an.
        2.) Aku adalah rumah kegelapan,maka terangilah aku dengan shalat malam.
        3.) Aku adalah rumah debu,maka bawalah tikar dengan banyak beramal shalih.
        4.) Aku adalah rumah ular besar,maka bawalah penawarnya dengan membaca:Bismillahirrahmaanirrahiim..yang disertai
        mengalirkan air mata(karena rasa takutnya kepada Allah).
        5.) Aku adalah rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka perbanyaklah di atas punggungku dengan membaca:Laa Ilaaha Illallah Muhammadur Rasulullah..supaya dirimu
        bisa menjawab pertanyaan dari Munkar dan Nakir.
        Wallahu a'lam bishawab.
        (PETIKAN DARIPADA WALL WILDANT GILMAN AHMAD
        & Rabeah Mohd Ali)
        2 Jun 2012
      • Rabeah Mohd Ali PANTUN MUHASABAH DIRI SENDIRI

        Tidurku lena yang panjang;
        Terkeduku bila terjaga dari lena;
        Aku menyesal memanjang,
        Alam barzah menantiku dari lena.

        Aku ketakutan pabila jaga dari lena,
        Air mata penyesalan sudah tiada erti;
        Lenaku di dunia membawaku ke sini,
        Alam barzah yang sedia menanti.

        Datang ke sini tanpa bekalan,
        Aku menyesal terlepas peluang;
        Peluang yang diberiNya kubiarkan,
        Matilah aku dalam bekalan yang kosong.

        Tuhan hidupkan aku ke dunia semula,
        Mahuku berbuat segala amalan;
        Berbuat baik pada Allah jua manusia,
        Agar dapat kutebus segala penyesalan.

        Tapi apakan daya nasibku malang,
        Aku yang menempah nasibku begini;
        Bukan Allah tidak memberiku peluang,
        Ketika hidup aku orang yang rugi.

        Menyesal aku sendiri,
        Merana aku sendiri;
        Kini aku menyendiri,
        Alam barzah meranaku sendiri.

        Oh! Tuhan di pagi Jumaat yang mulia dan penuh berkat ini
        Kau masih memberi aku peluang untuk aku merebut segala
        peluang amalan sebagai bekalan ke alam barzah.
        Dengan Belas-EhsanMu Tanpa Batas Kau Limpahkan
        Sinar Nur Hidayah KasihMu padaku hingga ke nafas terakhirku agar aku dapat membawa bekalan yang Kau Redhai.
        Amin Ya Rabbal ALamin.

        Karya Putri Rimba Niagara
        2 Jun 2012
      • Rabeah Mohd Ali PANTUN MUHASABAH DIRI

        Orang bijak ingat mati,
        Setiap amalan fikirkan akhirat;
        Keikhlasan beramal itu dihajati,
        Tiada bererti melainkan saham akhirat.

        Upah dari manusia untuk dunia,
        Upah dari Allah untuk dunia akhirat;
        Orang dunia memburu upah hingga hujung dunia,
        Orang beriman memburu saham akhirat.

        Hati panas semua akan menjauhimu,
        Justeru sejukkan hatimu dengan wuduk;
        Akan terpancar ketenangan di wajahmu,
        Biasakan dirimu menjadi tawaduk.

        Biar miskin harta,
        Jangan miskin iman dan budi;
        Miskin harta orang tak kata,
        Kaya budi bawa ke mati.

        Bumi musnah angkara manusia,
        Kerana tidak menghargai bumi;
        Apabila bumi berbicara,
        Bencana datang menyembah bumi.

        Hidup adalah suatu pengambaraan,
        Pabila mati pengembaraan baru bermula;
        Amalan diredhai menjadi bekalan,
        Roh dan jasadmu tenang di alam Syurga.

        Rohmu tidur lena di kuburan,
        Lenamu tidur bagaikan ahli Syurga;
        Permandangan Syurga dilihat penuh kesyukuran,
        Berbahagialah dikau tidur dalam bauan Syurga.

        Ya Tuhan kucintamu bukan kerana SyurgaMu,
        Tapi ingin mendapat keredhaanMu;
        Tabahkan hatiku tidaklah jemu,
        MencintaiMu tika hidup hingga matiku.

        Jantung berdegup seratus ribu kali sehari,
        Kutangisi apabila tidak mengingatiMu;
        Ya Allah sinarkan hidayahmu kepada kami,
        Berzikir dalam senyap itu yang dimahu.

        Berzikir dalam senyap itu mahuku,
        Agar jantung berdegup seiring roh memujiMU;
        HambaMu yang hina ini merayu padaMu,
        Di akhirat nanti terimalah rayuanku.

        Ya Allah berilah aku peluang dan ruang,
        Untuk melakukan kebaikan yang Kau redhai;
        Jangan biarkan syaitan mengambil peluang,
        Mempengaruhi aku hingga ke mati.

        Aku cemburu orang mengingati Allah,
        Kenapa aku tidak begitu;
        Hati tenang mengingati Allah,
        Justeru aku mahukan begitu.

        Hidup memang menyilaukan,
        Kerana kita memerlukan kilauan iman;
        Balasan Syurga atas kesabaran,
        Itulah yang diharapkan orang beriman.

        Duhai kekasih Allah di cintai,
        Balaslah cinta kami ini;
        Pilihlah kami mendapat Syafaatmu nanti,
        Perjuanganmu sentiasa kami ingati.

        Betapa tulus cintamu kepada kami,
        Seharusnya kami balasi;
        Perjuanganmu kami tangisi,
        Shafaatmu di Mahsyar perkenankan nanti.

        Aku terpegun alam ciptaanMu,
        Kesyahduan pemandanganNya hatiku sayu;
        Subhanallah Maha KebesaranMu,
        Kekuasaan!Kebanggaan! Hanya milikMu.

        Allah Maha indah seindah 99 namaNya,
        Seindah dan semerdu KalamNya;
        Apabila menyebut namaNya bergetar jiwa,
        Pabila lupakanNya roh merintah jasad merana.

        Jiwaku meruntun membaca KalamNya,
        Wangian cintaNya meresap dalam roh dan jasadku;
        Terus menangis kerinduan padaNya,
        Balasan cintaNya amat kutunggu.

        Pandanglah aku di dunia ini itu mahuku,
        Wahai Tuhan Semesta Alam;
        Kutakut di akhirat Kau tidak memandangku,
        Tiada berguna tangisan seisi alam.

        Ya Allah berkatilah hidup kami,
        Berilah peluang dan ruang beramal keranaMu;
        Kami mahu bertemu denganMu dalam Kau redhai,
        Moga di akhirat nanti mendapat ihsanMu.

        Karya: Putri Rimba Niagara



        2 Jun 2012
      • Rabeah Mohd Ali HANCUR DIMAKAN CACING DAN ULAT!!!

        "Secantik dan setampan apa-pun wajah kita. sesexi dan segagah apa-pun tubuh kita. Sekaya dan setinggi apa-pun jabatan kita. Jangan-lah terlalu berlebih-lebihan membanggakan diri dengan KESOMBONGAN..!!! Sesungguhnya semua itu akan HANCUR kelak termakan CACING dan ULAT...!!!

        (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP JARINGAN SASTRA INDONESIA - KALBAR)
        2 Jun 2012
      • Rabeah Mohd Ali HANCUR DIMAKAN CACING DAN ULAT!!!

        "Secantik dan setampan apa-pun wajah kita. sesexi dan segagah apa-pun tubuh kita. Sekaya dan setinggi apa-pun jabatan kita. Jangan-lah terlalu berlebih-lebihan membanggakan diri dengan KESOMBONGAN..!!! Sesungguhnya semua itu akan HANCUR kelak termakan CACING dan ULAT...!!!

        (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP MELA AYU & PUTRI RIMBA NIAGARA)
        2 Jun 2012
      • Rabeah Mohd Ali HANCUR DIMAKAN CACING DAN ULAT!!!

        "Secantik dan setampan apa-pun wajah kita. sesexi dan segagah apa-pun tubuh kita. Sekaya dan setinggi apa-pun jabatan kita. Jangan-lah terlalu berlebih-lebihan membanggakan diri dengan KESOMBONGAN..!!! Sesungguhnya semua itu akan HANCUR kelak termakan CACING dan ULAT...!!!

        (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP MELA AYU RADIO ONLINE & PUTRI RIMBA NIAGARA)
        2 Jun 2012
      • Rabeah Mohd Ali ULAT ROH

        Semua orang pasti mati
        tak tahu bila masanya
        akan mati
        mahu tak mahu pasti tempuhi juga
        muda atau tua
        pasti mati
        aku tak terkecuali
        pasti mati
        adakah aku takut?
        Ya ...aku takut
        kalau matinya aku
        tanpa bekalan
        kalau aku yakin ada bekalan
        tapi aku tetap takut
        takut bekalan yang kubawa
        tidak diterima-Nya
        lalu aku dicampakkan ke Neraka
        itulah yang kutakuti
        bukan aku takut mati
        aku takut...aku takut bekalanku tak diterima-Nya nanti.

        Apabila mati...
        Jasadku tentu membusuk
        dimakan jutaan ulat
        jika itu hukum alam
        aku redha
        tapi jika amalanku
        dimakan ulat-ulat rohku
        macam mana?
        Allahu Akbar
        merana rohku
        merana yang tak tertebus!
        Nak menangis pun tak berguna
        jasad dah hancur dimakan ulat
        tangisan roh percuma saja.

        Ya Allah ... aku rela jasadku dimakan ulat
        tapi aku tak mahu amalanku dimakan ulat-ulat roh
        tolonglah Ya Allah kasihanlah aku
        izinkan aku melakukan amalan ikhlas semata kerana-Mu
        agar ianya menjadi
        bekalan yang Kau terima
        dan jauhkan bekalanku dimakan ulat-ulat roh.
        Amin Ya Rabbal A'Lamin.

        Karya: Putri Rimba Niagara
        23 April 2012

        (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP MELA AYU ONLINE & PUTRI RIMBA)
        23 April 2012
      • Rabeah Mohd Ali JANGAN BERBANGGA APA YANG DIMILIK KERANA MATI PASTI MENJEMPUT KITA

        Kesultananan Indrapura:

        "Jangan bangga berkulit putih karena kulit terakhir kita adalah tanah liat!
        "jangan bangga dengan rumah bagus dan besar karena rumah terakhir kita adalah kuburan 2x1meter!
        "Jangan bangga dengan baju bagus karena baju Terakhir kita adalah kain kafan!
        "Jangan bangga dgn Mobil & Motor bagus ,karena kendaraan kita yang Terakhir adalh keranda?"

        You, Kesultanan Indrapura and 16 others like this.

        Adi Jaya Kesuma:

        Dan berbanggalah kita karna menjadi Umat Muhammad SAW....

        Tengku Zulaikha betul tu :D
        yang di dunia hanya titipan/sementara sedangkan yang di akhirat yang kekal abadi ..

        Pakoe Jagad Djawa Dwipa:

        Leres/ Betul sekali. Beruntunglah kita semua yang masih memunyai Tuhan Yang Baik, walaupun agama kita berbeda semua tapi Tuhan masih memberi makan, rizqi bagi yang mensyukurinya, serta tidak memilih/ membedakan mana yang umat-Nya dan mana yang bukan Umat-Nya. Tetapi celakalah bagi orang2 yang Ingkar, kufur, sombong dengan Nikmat dan Berkah-Nya kelak di kemudian hari nanti. Terlebih kita terlahir dari Titisan Keturunan Darah Pewaris Raja, yang tidak bisa di pesan terlebih dahulu kepada Sang Khalik Mempunyai Agama yang lurus dijalan-Nya serta Nabi Muhammad yang menjadi panutan serta contoh di seluruh Umat Islam serta penutup dari seluruh Nabi dan Rasul Utusan-Nya.

        Rabeah Mohd Ali:

        Makanya sentiasalah menjadi hamba-Nya yang sentiasa bersyukur atas apa yang dimiliki dan sentiasa mencari jalan-jalan redho Ilahi untuk bekalan kita di hari mati.

        (PETIKAN DARIPADA WALL KESULTANAN INDRAPURA)
        1 Jun 2012
        Like · · Unfollow Post · Yesterday at 11:04am
        Masyarakat Adat Mataram and 3 others like this.
        (PETIKAN DARIPADA GRUP MASYARAKAT ADAT MATARAM)
        2 Jun 2012
      • Rabeah Mohd Ali AKU INGIN BERTANYA HAI KAWAN

        Aku ingin bertanya padamu kawan
        Bila malaikat maut telah datang
        menjelang tiba tanpa persetujuan
        apakah aku tengah dihiasi iman
        atau kemungkaran?

        Aku ingin bertanya lagi hai kawan...
        Bila tubuhku telah kaku diselimuti tanah
        dan ditinggalkan Apakah aku melihat
        pemandangan kenikmatan atau kepedihan?

        Aku ingin bertanya lagi hai kawan
        Bila aku terbangun dari kuburkan
        dan menuju ke pengadilan Apakah aku diliputi
        cahaya atau keringat panas deras bercucuran...?

        Aku ingin bertanya lagi hai kawan
        Bila diberikan kitab amalku yang tidak satupun
        terlupakan Apakah aku menerima dari arah kanan
        atau dari belakang badan.

        Aku ingin bertanya lagi hai kawan...
        Bila aku dipanggil mengadapNya dengan serangan
        dakwaan Apakah aku bersilat kata atau anggota
        tubuhku yang menerangkan?

        Aku ingin bertanya lagi hai kawan
        Bila aku diperlihatkan di hadapan manusia akan
        segala perbuatan Apakah aku akan dapat berdiri
        tegak atau tersungkur mahu dihentikan?

        Aku ingin bertanya lagi kawan...
        Bila aku disuruh menaiki neraca amal seimbang
        tiada kecurangan Apakh aku melihat neraca amal
        baikku berat atau ringan?

        Aku ingin bertanya lagi hai kawan...
        Bila aku melintasi shirat yang amat panjang
        mendebarkan...Apakah aku mampu mencapai ujung
        atau terjatuh dengan jeritan?

        Aku ingin bertanya lagi hai kawan...
        Bila aku kembali ke kampung halaman untuk masa
        yang tidak kesudahan. Apakah aku menepati
        teman kesenangan atau siksaan? Sengaja aku
        kirimkan kembali agar tidak tercicir...semoga
        menjadi renungan untuk diriku dan dirimu.
        Semoga Allah merahmati penyusunan kalimat indah
        ini...juga yang membaca...yang merenungnya...
        yang menyebarkan...untuk manfaat banyak.

        By: Abu Suffian

        KU INGIN MENJAWABNYA DUHAI KAWAN

        Aku ingin menjawabnya duhai kawan...
        Semua soalan yang di kemukakan
        membuatkan aku terkedu dalam sendu
        Terpukul dalam hikmah
        Tersedar dari lalai
        Justeru sebelum nyawa sampai di kerongkong
        kupohon Allah terima segala taubatku dan
        menerima segala amal baikku agar nanti
        segala soalan yang dikemukakan itu
        menyelamatkan aku dari segala sengsara menyeksakan
        Jika itu dapat dielakkan aku adalah hamba yang terselamat.
        Terima kasih duhai kawan... Moga dirimu diriku dan mereka
        yang membacanya tergolong hamba yang terselamat dari segala
        sengsara menyeksakan. Kita semua menikmati Syuga yang abadi
        dan menikmati segala nikmat bila kita dapat melihat Allah
        Kekasih kita. Perasaan kita hanya Allah saja yang tahu
        di kala itu! Kita terpana dengan ZATNya Yang Abadi.

        KARYA ABU SUFFIAN & PUTRI RIMBA NIAGARA
        30 Mei 2012
      • Rabeah Mohd Ali PENAMAT PELAYARAN

        Hidup adalah satu pelayaran
        Pasti ada persinggahan
        Jika setiap persinggahan itu
        Aku leka dengan pesona dunia
        Hingga melupakan aku
        Untuk meneruskan pelayaran
        Tinggallah aku dalam pesona dunia
        Amat rugilah aku
        Malang nasibku dunia akhirat
        Biarpun di dunia ini aku
        Miliki segalanya
        Kalau itulah matlamat aku
        Berhidup di dunia ini
        Makanya jadilah aku
        Manusia yang rugi
        Dan ruginya tak tertebus
        Biarpun kucagarkan
        Harta pesona dunia
        Yang kumiliki
        Tak akan dapat tertebus!
        ALLAHU AKHBAR!
        Moga Allah jauhkan
        Aku daripada pesona dunia
        Yang melalailkan
        Yang melekakan
        Ya Allah aku hambaMu
        Yang lemah
        Untuk menghadapi dugaan
        Apabila diuji dengan pesona dunia
        Janganlah pesona dunia ini
        Melalaikan! Melekakan aku
        Daripada terus menjadikan
        Aku hambaMu yang tak tahu
        Akan tanggung jawab
        Sebagai seorang khalifahMu
        Makanya izinkan aku
        Untuk membawa bekalan
        Amalan yang Kau terima
        Untuk kubawa ke negeri
        Pasti dan itulah
        Penamat pelayaranku
        Di dunia yang fana ini
        Aamin Ya Rabbal A'Lamin

        Karya Putri Rimba
        10 April 2012
      • Rabeah Mohd Ali SEBAGAI ROH DI KALANGAN HAMBAMU YANG BERIMAN

        Sahabat...
        Biarpun nyawamu sudah habis
        Tapi rohmu masih hidup
        Hidup dan terus hidup
        Tika jasadmu hidup...
        Kita tahu wujudnya roh
        Tapi kita tiada rasa kehadirannya hidup bersama kita
        Selama kita hidup
        Pabila kita solat bertemu Tuhan
        Allah nampak kita
        Dan kita rasakan kehadiran Tuhan
        Cumanya jika kita tidak lalai dalam solat

        Bila kita sudah bergelar roh
        Roh cuma melihat jasad yang terbaring kaku
        Sebelum dimandikan dikafankan disembahyangkan dikebumikan
        Kini barulah kita yakin seratus peratus kita adalah roh
        Bukan manusia lagi yang hidup
        Mereka yang hidup tak nampak kita
        Tapi kita nampak mereka
        Sedang meratapi kematian kita
        Kita ...bercakap-cakap dengan mereka
        Tapi mereka tidak mendengar apa yang kita cakapkan
        Semuanya sudah tiada apa-apa makna lagi...

        Yang bermakna sekarang...
        Bekalan yang di bawa...
        Ye bekalan...
        Allahu Akhbar ....
        Adakah aku sudah bersedia untuk bertemu dengan Tuhanku
        Yang menciptakan aku...
        Yang memberi peluang ketika aku hidup di dunia
        Ya Allah berkat aku bersangka baik dengaMu Ya Allah
        Terimalah segala bekalan yang kubawa ini
        Biarpun bekalan ini... malu untuk aku persembahkan padaMu
        Serasa mahu aku dihidupkan semula
        Agar aku masih berkesempatan mengumpul lagi sebanyak bekalan
        Walaupun dengan menyebut sepatah perkataan Allahu Akhbar
        Tapi mana bisa mungkin aku dihidupkan semula
        Masa untukku sudah tamat
        Sudah tercatat aku ditakdirkan hari ini adalah hari terakhir aku
        Berhidup di bumi Tuhan.
        Hari ini mahu tak mahu aku akan berjumpa dengan Tuhanku
        Aku akan ditanya soalan kubur dan hari ini bersedia atau tidak aku mesti bersedia apa saja yang berlaku ke atas aku ...tak boleh sebut redho kerna redho itu hanya diberi peluang tika hidup di dunia saja.
        Apa saja setelah mati adalah balasan yang setimpal dengan amalan ketika berhidup di dunia....
        Allahu Akbar semasa hidupku yang aku pasakkan di kalbu bahawa
        Kau sentiasa mengikut prasangka hambaNya...aku selalu berperasangka baik padaMu Ya Allah makaNya terimalah rohku ini
        Sebagai roh-roh di kalangan hambaMu yang beramal soleh.
        Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin.

        Karya Putri Rimba Niagara
        28 Mei 2012
        (PETIKAN DARIPADA BORNEO DALAM INDONESIA MALAYSIA & BRUNEI)
        28 Mei 2012
        Yesterday at 12:05am · 
        (PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
        4 Jun 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;